2011-03-26, 09:07
Medlem
mjukpepparkakas avatar
Mitt förhållande med en psykopat del 4

Hans mamma beskrev han som att hon sällan hade folk på besök, men kunde köpa in billiga finglas som hon skulle ha om hon skulle ha en större bjudning. Hon var en slags samlare av diverse saker, billigt skräp enligt honom. På familjebilderna kunde man se att huset var överbelamrat med prydnadssaker av diverse olika slag.

Han var särskilt noga med kläderna och kunde inte tolerera fläckar på dem. Kläderna skulle vara välstrukna och ha prydliga pressväck på byxorna. Han var särskilt noggrann med att kläderna inte skulle klia och vara obekväma mot huden. Kläderna hade han staplat fint, med sättet man viker kläder i butik, i ett gammalt vitrinskåp i mörkt trä som stod i sovrummet.

I sitt eget hem slappnade han av på ett helt annat sätt och man kunde klart se de olika obehagliga beteenden han hade. Han uppträdde som ett stort barn och de sociala reglerna var som bortblåsta.

På gymnasiet läste han naturvetenskap, något han var intresserad av. Han visade mig även en sida på Internet där man kunde gissa vem som skapat olika konstverk för att donera en skål med ris för behövande i U-länder www.freerice.com (famous paintings). Han visade upp sitt specialintresse och kunde memorera vilka kända som format dessa konstverk från flera hundra år tillbaka. Han hade stor förståelse för konst, men hemma hos honom hängde gamla oljemålningar med loppis liknande ramar. Inte konst som skulle inbringa stort värde på en auktion på landet.

Han var även intresserad av vad bönder gjorde och det hade han från barnsben då han lekte med sin bondgårds leksaker. Han hade en gammal rostig omodern traktor från 60-talet i en av hagarna. Det låg en känsla över att han lekte bondgård på sitt eget torp (gård). Under regressionen han hade beskrev han ingående om hans bondverksamhet på gården och var intresserad av det gamla sättet att sköta en gård. Han hade ingen som helst känsla för djuren, utan lät dem äta ensilage med emballagen som inte var borttagen, struntade att taket läckte i deras ligghall och bar inte ut vatten till dem kontinuerligt. De drack inte så mycket vatten menade han.

Han kan även beskrivas som oförskämd vid vissa tillfällen. Han kunde åka hem till en partivän och bjuda på medtagna bullar, när systern som bodde där kom och fikade påpekade han efteråt att hon bara glufsade i sig av bullarna. Vanligtvis tar man med sig bullar som räcker till alla, eller lite mer än vad man normalt tänker att det går åt. Han kunde även oförskämt påpeka att jag har en dåligt minne/dåliga minnesbilder. Studera mig och komma med oförskämda kommentarer, plattfot viktökning etc.
Andra hade beskrivit honom som ondskan som gick och studerade personer detaljerat. Han var synnerligen kritiskt och granskande när allt kröp till korset. Han kunde beskriva sin 18 månaders ung hund som en antagonist, och slog henne över nosen med en träsked som hon hade tagit från spisen som låg i hans köttsoppa. En hundvan vet att en ung hund tycker om att bita i saker och att det är ett vanligt beteende när de är i högsta trots ålder, men att det går över när de passerat det stadiet. När hans hundvalpar var födda så klappade han om tiken och påpekade –Duktigt, nu får pappa in pengar! Känslan fanns inte där att hundvalparna var otroligt goa, utan endast en liten bäck in till hans ekonomi.

Han förstod inte humor, hans humor var påklistrad och stel. Mycket av hans humor bestod av att idiotförklara andra människor. Han var däremot duktigare på imitera dialekter och kunde roa på ett sådant sätt.
Hans barn hade inte kommit till världen genom planering. Jag tror själv att han hade förblivit barnlös om inte det hade skett misstag i räkningen av dagar under säkra perioder.

Han beskrev sig som en social kameleont, kunde föra sig på bal med frack, umgås i fina sammanhang, prata med bönder, snacka med bilmekaniker på deras vis. När allt kom till kritan kopierade han bara andra människors beteenden och granskade dem för att sedan härma.

Han kunde heller inte acceptera auktoriteter, han blev inte ett dugg spänd av att polisen stoppade honom utan kunde gå in i konversationer om att han skulle överklaga etc. Han beskrev det som att auktoriteter i den bästa av världar hade rätt. Att kunskap och kompetens genom utbildning inte räckte utan att man skulle utmana samhället som tryckte ned den sårbara individen. Därför gav han sig även på hopplösa fall som fortkörningar tagna med fartkamror, , körningar med vinterdubb om sommaren och vapen som glömts ute i skogen av jägare. Han skulle hjälpa individen mot den hänsynslösa staten som förtryckte den lilla människan i samhället i sina processer. När jag påtalade att det var case som en rättshaverist skulle ta på sig kallade han mig för fascist. Man kan kalla hans agerande i rättssalen som att överklaga allt som gick att överklaga till sin förbannelse. Han överklagade bland annat djurskyddes beslut om föreläggande, där de mycket noggrant och sakligt hade inspekterat hans gård och djuren.

Han vänner om han verkligen hade vänner kan de beskrivas som få och personer som han träffade sporadiskt eller bara ringa till ibland. Pratade med en av hans såkallade bästa vänner och den personen gav intryck att de hördes av ibland och ganska sällan.
Har ett mycket högt IQ och enligt intelligenstest som han gjorde på universitetet. Han har en begåvning motsvarande universitetsnivå i vissa fall och i andra fall är hans lösningar nästintill infantila. Det var nog säkert därför han beskrev sig själv sin intelligent och mig som smart. Jag kunde omvandla det jag lärt i handling.

Han kunde även studera andra och basera sitt beteende på beräkningar (säger jag A, kommer personen agera såhär, säger jag B så kommer personen agera på ett sådant sätt) på så sätt undanhöll han väsentlig information i vissa lägen, såklart till hans egen fördel.

Han beskrev det som att han litade på mig och därför kunde visa sina sanna känslor, ett av hans tecken på det var att se mig djupt in i ögonen (men det var en stirrande blick som närmast var obehaglig). Med andra personer ogillar han beröring så som att bli omfamnad eller kysst. Beröring med någon utanför den sexuella akten är det ett stort tecken på tillit för honom. Han ville inte heller bli kramad av sina föräldrar när han var liten för exempel. Det tyckte han kändes konstlat och konstigt.

När han inte stirrade på en, kunde man känna hans granskning från sin ögonvrå. Att han undvek att stirra, men granskade en från ögonvrån och man visste att han tittade och det kändes som ett dåligt B-skådespel.
Han beskrev det själv som att han hade otroligt mycket att göra. Jobbade och tog hand om gården. Men det han gjorde måste ha varit osynligt, för man såg inte ett spår av organisering. Han arbetade deltid ca 80%. Allt var smutsigt och nedgånget. Sina skivor och kläder hade han dock manisk koll på och hade en speciell ordning.

Han bad mig också säga till honom om jag hade några speciella önskningar och jag fick formulera dem barnsligt tydligt. Han kunde inte se saker och ting själv.
Vid ett tillfälle så hade han köpt en 100g chokladkaka, jag delade den på hälften. Sen anklagade han mig för att vara glupsk och hade tagit mer än honom. Jag fick ingående förklara hur jag hade delat upp chokladen mellan oss, rad för rad och när jag hade gett honom choklad och tagit själv. Nu i efterhand är hans krav på en sådan ingående förklarning osannolik och visar på hans barnsliga tänkt. Sandlåde exempel för en vuxen människa
!
När han skulle ut och jaga hade han en speciell ritual för påklädning, som även hundarna lärde sig känna igen. Om han hade fler ritualer kunde jag inte se eller notera. Jag såg honom inte så mycket i hemmet.

Han visade även ett hjälplöst beteende och tog på sig offer rollen. Det beskrev han som att jag fick kritisera precis allt förutom hans enastående hjärnkapacitet och hjärna. En släkting märkte också att han hade ställt upp maten i en pedantisk ordning i den stora korgen han hade med sig vid en släktmiddag. Efter middagen hade han noterat och kritiserade att hon inte hade skopat rådjursteken utan penslat steken. Med ett förvrängt grin vände han sig bort från henne efter han hade inspekterat vad hon gjort. Jag kände mig mycket obekväm att han gick och inspekterade och noterade vad min släkt gjorde i köket. Han noterade och la på minnet att hon hade nämnt att hon hade gått husmors skola och kritiserade henne som okunnig. Det var pinsamt att jag hade bjudit in honom kände jag!

Om han fick ge igen på någon skulle det vara öga för öga, tand för tand!

Han beskrev sig som ensambarn även fast han hade en lillasyster. De hade en viss åldersskillnad, men normalt sett kan man umgås ändå.

Efter att vi gjort slut hittade jag ett oöppnat mail i min inkorg. Hjärtesorg var rubriken och ett citat.
"I have found the paradox, that if you love until it hurts, there can be no more hurt, only more love."
Daphne Rae

Hans favorit låt var Supertramp ”Crazy”, som han spelade så det skrålade och skallrade i rutorna i hans ödehus.
Vårt förhållande och hans beteende under den korta tiden kan definitivt som mer än Crazy.

Skönt att djuren får rätt. Passa er för psykopater, de kan lura vem som helst och lita på er magkänsla. Den första magkänslan brukar vara rätt. Har du som jag en stark magkänsla som återkommer, men är fin nog att tänka att det blir bättre eller att han kan ha andra fina sidor etc. Glöm det, det blir aldrig bättre. what you see is what you get PLUS mycket fler sämre egenskaper än de du först upptäckte.
Citera
2011-03-26, 09:08
Medlem
mjukpepparkakas avatar
Mitt förhållande med en psykopat sista delen:

Känn heller ingen skam över att du har träffat en sådan här person. Vem som helst kan möta en psykopat och även genom vänner och bekanta. Få kan genomskåda psykopaten, det är när man möter deras allra innersta dolda sidor som de gömmer så proffsigt utåt. Sidor som man kanske bara får ta del av som partner i ensamheten med dem.
Som jag läste var en kvinna tillsammans med en psykopat. Barnen och städning sket han fullständigt i när de var ensamma. När gemensamma bekanta dök upp på middag, klarade han allt från blöjbyten och städade. Allt för SHOWEN! När rökridån går ned och publiken har gått hem är allt som precis som vanligt igen.
Kom även ihåg att även vältränade personer inom rättsväsendet, poliser och psykologer har svårt att genomskåda deras beteende.

Ta kontakt med en psykolog och ta med er dagboksanteckningar om beteenden och hur ni har reagerat. Jag läste ur min dagbok och psykologen kunde direkt klassificera honom som den klassiska psykopaten. Det kan även kännas skönt att få det bekräftat från en person med kompetens. Att ställa egna diagnoser är dumt, ta hjälp av en sak kunnig person.
Citera
2011-03-26, 19:30
Medlem
Brukar psykopater förolämpa människor helt öppet? Hade t.ex en lärare som subtilt förolämpade sina elever, retades och drygade sig hela tiden. Han verkade jävligt självgod också.. Brukar psykopater göra så? Egentligen är det väl inte särskilt smart att beté sig så som lärare?
Citera
2011-04-25, 04:37
Medlem
Profaxs avatar
Eftersom den här tråden kryllar av spekulationer och felaktigheter har jag tagit mig friheten att kopiera ett inlägg från ett annat forum. Jag är inte bergssäker på inläggets riktighet, men det är betydligt mer intressant än det mesta jag läst i den här tråden (med vissa undantag).

Verkar vara delar av ett fördjupningsarbete på en universitetsutbildning. Av Daniel Ingelsson:
Citat:
Det sista jag gjorde innan sommarlovet var ett fördjupningsarbete i personlighetspsykologi om just psykopati.... så jag tror jag kan reda ut en del trådar här

För det första: psykopati är det idag vanligen använda begreppet både inom forskning och kliniskt arbete. I DSM IV benämns psykopati som Antisocial personlighetsstörning och i ICD-10 som Dyssocial personlighetsstörning. Tidigare lade man i både DSM och ICD för stor vikt vid beteende och för lite fokus på personlighetsdrag och karaktär, men efter hård kritik från bland annat Robert Hare (som utformat den sk. psykopatichecklistan) ändrade man till den senaste DSM-utgåvan kriterierna. Idag anses de tre beteckningarna alltså inrymma samma diagnos. Psykopatichecklistan är dock det vanligen använda diagnosinstrumentet eftersom den anses vara mer specifik än DSM och ICD.

I förhållande till andra personlighetsstörningar utmärker sig psykopati bland annat genom att psykopaten inte upplever sig lida av några som helst symtom. Psykopaten lider därför inte av sin störning mer än av de indirekta resultaten som kan bli en följd av hans samvetslösa agerande (även dessa tycks ha väldigt liten inverkan -många kriminella psykopater har en helt annan syn på t.ex. fängelsevistelser jämfört med andra kriminella). Detta är grunden till att psykopati är extremt svårbehandlat -hur behandlar man någon med terapi när personen inte upplever sig ha några som helst problem? Psykoterapi kräver att ju patienten upplever och vill ha hjälp, och att båda deltar i arbetet! Psykopaterna tar det däremot ofta som en utmaning att manipulera och lura myndighetspersoner i allmänhet, och psykologer och läkare i synnerhet -något de är mycket, mycket duktiga på. Jag läste under mina källstudier många exempel på väldigt erfarna psykologer och psykiatriker som blivit grundlurade av psykopatiska patienter. Något mycket faschinerande och skrämmande med denna grupp är att terapi faktiskt kan göra dem värre! Genom terapin lär de sig nya ursäkter för sitt beteende (t.ex. av typen "jag slog henne bara för att jag blev slagen som liten") och får nya insikter om mänsklig svaghet. Terapin kan aktivt utnyttjas för att lära sig nya sätt att utnyttja och manipulera människor.

I First och Tasmans version av DSM IV-TR skriver man följande ganska mörka beskrivning av behandling av psykopater: "Anti social personality disorder is the most difficult personality disorder to treat. In adulthood, the most effective treatment may at times be simply some form of incarceration (e.g. imprisonment), as many antisocial behaviors tent to dissipate (or burn out) with time." First, B., Tasman, A. (2004). DSM IV-TR. Diagnosis, Etiology & Treatment. England: John Wiley & sons, Ltd.

Jan-Otto Ottosson skriver i Psykiatri (2004): "Behandling saknas mot Antisocial personlighetsstörning. Ibland förbättras den sociala anpassningen i 40-50-årsåldern."

Den senaste forskningen på området menar att mycket genomgripande interventioner i barndomen kan ge resultat. Några universell program som visat stor framgång finns dock inte. Viss framgång att minska kriminellt beteende hos vuxna har rapporterats, men det finns inga tecken på att man kan utveckla en känsla av samvete, skuld eller ånger. Personligheten ändras inte! Robert Hare (den kanske största digniteten på området) som arbetat med psykopater sedan 60-talet menar att det är absolut meningslöst att försöka utveckla ett samvete hos denna patientgrupp. Eftersom de biologiska korrelaten är mycket starka har man goda hypoteser om hur ett framtida läkemedel kommer att utöva sin effekt: ett effektivt läkemedel tros påverka både dopamin- och serotoninsystemet. Även med ett effektivt läkemedel eller annan fungerande behandlning kvarstår dock det största problemet: Hur motiverar man de tänkta patienterna? Att försöka få någon att behandla sig mot något som inte upplevs som ett problem får anses vara mer eller mindre omöjligt.

Angående kända orsaker kan man sammanfattningsvis säga att de biologiska korrelaten är starka, och att ärftligheten är mycket hög. Se senaste studierna på området (som jag känner till) har visat att:

Många psykopater har lägre affektrelaterad aktivitet i limbiska strukturer. Detta har undersökts med fMRI.
Psykopatiska personlighetsdrag korrelerar med avvikande 5-HIAA : HVA kvot hos kriminella våldsbrottslingar. Denna avvikande kvot korrelerade också med uppförandestörning i barndomen.
Lägre serotonerg aktivitet hos 7-11-åringar predicerar utvecklandet av psykopati 9 år senare.
Psykopater har ofta mindre volym prefrontal grå substans.
Psykopater visar avvikande hudkondutansrespons vid åsynen av emotionell laddade bilder.
Psykopater visar avvikande ERP vid emotionella stimuli, vilket kan tyda på ett dysfunktionellt paralimbiskt system.

Och så vidare! Någon heltäckande bild finns inte ännu, men de biologiska sambanden är många och pekar åt ett håll -bristande funktion i limbiska strukturer och avvikande serotonerg aktivitet.

Angående ärftligheten så är den senaste studien jag känner till en stor (1090 mz och dz tvillingpar) svensk tvillingstudie: Larsson, H., Lichtenstein, P., Andershed, H. (2006) Resultatet i denna är likvärdigt med de senaste amerikanska tvillingstudierna.
Här kommer siffrorna gott folk: Ärftlighet 63%, Unik miljö 37%, delad miljö 0,0%! För de som nyss börjat plugga och inte känner till hur man tolkar dessa siffror betyder de att den genetiska komponenten förklarar minst 63 %, den unika miljön är den miljö som INTE delas av de andra familjemedlemmarna. Denna innehåller dock också mätfelen. Framför allt så kan man om den unika miljön säga att den är okänd.... vi vet inte exakt vilka komponenter i den som i detta sammanhang är viktiga. Den delade miljön är den miljö som är likadan mellan syskonen. Av siffrorna kan vi alltså dra slutsatsen att familjemiljön inte påverkar utvecklandet av psykopati överhuvudtaget! Korrelation är 0,0. MEN, säger säkert många då...... (det gjorde jag också när jag först gick igenom studierna).....det kan inte stämma! Uppväxtmiljön måste ju ha betydelse? Ja, den har betydelse i den meningen att det finns ett starkt samband mellan antisocialt BETEENDE och dålig uppväxtmiljö (i de studier jag läst förklarade den delade miljön 40-50% av det antisociala beteendet). Detta såg man bland annat i en stor studie från Nya Zeeland (som visserligen inte undersökte psykopati utan antisocialt beteende....men den är ändå intressant) där barn med en lågaktiv variant av Monoaminoxidas A löpte betydligt större risk att utveckla antisocialt beteende om deras uppväxtmiljö var dålig. Var den bra så löpte de dock inte större risk än kontrollgruppen -effekten av den genetiska sårbarheten styrdes helt av miljön. Det man nu kommit fram till i psykopatiforskningen är som jag sa att den genetiska sårbarheten för den delade miljön gäller antisocialt (kriminellt) beteende, men inte psykopati. Tidigare har en del forskare också hävdat att anknytningsproblem skulle vara orsak till denna störning, men idag menar de flesta att dålig anknytning snarare är ett resultat av störningen än tvärtom.

Är en psykopat som fått en god uppväxt då en laglydig och ganska trevlig figur(för att generalisera lite)? Kanske rentav vad somliga kallar en "framgångsrik" psykopat? Hare svarar på detta genom att förklara att han överhuvudtaget inte använder begreppet "framgångsrik" psykopat, eftersom de flesta psykopater förr eller senare strular till det, oavsett vilket position de sitter i. Han benämnder dem istället "subkriminella" eftersom de glider fram och tillbaka över vad som är tillåtet och inte. Klarar de sig från att hamna i rättvisans händer så är det snarare pga att de lärt sig att inte ta ALLT för stora kliv över lagens råmärken, eller att de genom sin manipulationsförmåga hittills undvikit att straffas, eller att de helt enkelt snarare sysslar med "moralisk" brottslighet som på olika sätt skadar människor men inte är straffbar.

Jag behöver väl inte säga att detta forskningsområde är gigantiskt och inget som kan sammanfattas på några rader i ett forum Det jag skrivit ovan är dock huvudpunkterna i det jag kom fram till under mitt fördjupningsarbete. Om någon vill ha referenser så kan ni bara höra av er! Jag vill också påpeka att liksom med andra personlighetsstörningar så är det kanske fel att prata om en grupp som om den vore absolut enhetlig och lätt urskiljbar från andra grupper. Vad gäller psykopati så kan den enligt vad jag har förstått ibland feldiagosticeras hos kvinnor som histrionisk personlighetsstörning och hos män som narcissistisk personlighetsstörning. Med Robert Hares psykopatichecklista menar man dock minimera risken för feldiagnosticering.
Citera
2011-06-12, 10:33
Medlem
spknoises avatar
Jag har en fråga och det gäller psykopater och förhållande till djur. Många påstår att personer med psykopatiskt beteende börjar i tidig ålder med att plåga djur enbart för njutnings skull. Vilket kan mycket väl stämma.

Men jag och en kompis såg ett program inte för så längesedan(minns inte vilken kanal) som handlade om riktigt sjuka mördare. Där några forskare gjorde ett test med att släppa in en hundvalp till varje mördare, vilket slutade med att psykopaterna behandlade valparna som vilken djurälskare som helst gör. Fick aldrig något svar varför i programmet.
Någon som vet detta beteende just emot hundvalparna?
Senast redigerad av spknoise 2011-06-12 kl. 10:46.
Citera
2011-06-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpepparkaka
Mitt förhållande med en psykopat sista delen:

Känn heller ingen skam över att du har träffat en sådan här person. Vem som helst kan möta en psykopat och även genom vänner och bekanta. Få kan genomskåda psykopaten, det är när man möter deras allra innersta dolda sidor som de gömmer så proffsigt utåt. Sidor som man kanske bara får ta del av som partner i ensamheten med dem.
Som jag läste var en kvinna tillsammans med en psykopat. Barnen och städning sket han fullständigt i när de var ensamma. När gemensamma bekanta dök upp på middag, klarade han allt från blöjbyten och städade. Allt för SHOWEN! När rökridån går ned och publiken har gått hem är allt som precis som vanligt igen.
Kom även ihåg att även vältränade personer inom rättsväsendet, poliser och psykologer har svårt att genomskåda deras beteende.

Ta kontakt med en psykolog och ta med er dagboksanteckningar om beteenden och hur ni har reagerat. Jag läste ur min dagbok och psykologen kunde direkt klassificera honom som den klassiska psykopaten. Det kan även kännas skönt att få det bekräftat från en person med kompetens. Att ställa egna diagnoser är dumt, ta hjälp av en sak kunnig person.

Fascinerande läsning. En tanke som slog mig är om det kanske kunde röra sig om autismspektrumstörning. När jag läser din berättelse så noterar jag bland annat påståendena om hög intelligens men praktisk oförmåga (ojämn begåvningsprofil och/eller exekutiva svårigheter?), hans redan i barndomen obehag av beröring/kroppskontakt, en skygg ögonkontakt osv. Det frammanas onekligen en manipulativ sida om man läser rakt av det där med att ta på sig roller i olika situationer, tro sig kunna smälta in i olika miljöer, läsa av kopiera. Samtidigt skriver du om en social oförmåga, valhänthet. Frågan är om det mest är hans egen uppfattning att han kan smälta in, medan omgivningen inte skulle hålla med? Många personer med Aspergers syndrom försöker lära sig social interaktion där det iten hos dem faller sig naturligt av sig själv, och i detta behöver det inte finnas något manipulativt uppsåt. I terapeutiska sammanhang kan teaterskådespel vara en färdighetsträning. En psykopat är ofta väldigt smidig i sociala sammanhang, men kan också framstå som brutalt klumpig för den som kan besåda på lite distans eller följa under en period; dessvärre kan psykopatens ofta framträdande narcissism och manipulationskonst bringa omgivningen i tvivel om vad de egentligen blir vittnen till.

Diagnoser inom psykiatrin måste man tänka noga igenom innan man spikar dem, särskilt då man befattar sig med personlighetsstörningar och utvecklingsstörningar som autismspektrum. Vore intressant att få din kommentar på detta, jag ser att ditt inlägg skrevs för några månader sen.
Citera
2011-06-12, 15:44
Medlem
Måste psykopare plåga djur för att vara psykopater?
Jag vet en som stämmer in på de flesta kriterierna men människan gillar djur.
Dock är detta gillande inte 100% sunt heller, h*n kan t.ex. inte avliva djur som mår dåligt utan sitter istället och tittar på dem tills de självdör.
Då skall det även tilläggas att människan är veterinär oxå vilket gör detta handlande ännu konstigare...
Citera
2011-06-13, 18:18
Medlem
Ja, som några senare inlägg belyser - beskrivningen pekar nog allra mest på aspergers syndrom. Det jag funderar på med anledning av beskrivningen är i vilken utsträckning man med asperger även i tillägg kan ha andra störningar. Här ex narcissistisk persstörning och mytomani?
Citera
2011-08-08, 20:28
Medlem
TheYearWas1987s avatar
Psykopati

Är diagnostiserad med diagnoserna psykopati och borderline med paranoida tankestörningar, vanföreställningar osv. Några frågor? Ställ dem då.
Senast redigerad av TheYearWas1987 2011-08-08 kl. 21:08.
Citera
2011-08-08, 22:00
Medlem
dumtekteks avatar
jag har blivit diagnoserat med antisocial personlighetstöring...men jag ser det inte som en sjuk dom utan snarare som något positivt

edit: med narcissitiska drag..........
Citera
2011-10-29, 16:07
Medlem
*Kan de älska någon överhuvudtaget som partner, sina föräldrar och barn?

*De påstås att de är orädda av sig, vad betyder det? T ex: någon som är höjdrädd börjar fallskärmskurs och när han ska hoppa ut planet för första gången tvekar han inte en sekund
Citera
2011-10-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GWashington
*Kan de älska någon överhuvudtaget som partner, sina föräldrar och barn?

*De påstås att de är orädda av sig, vad betyder det? T ex: någon som är höjdrädd börjar fallskärmskurs och när han ska hoppa ut planet för första gången tvekar han inte en sekund
Kanske i bemärkelsen som ägodelar mer än jämbördiga?

Psykopater har inte den vanlige personens stresspåslag vid hot, de upplever inte hot på samma vis; där andra blir märkbart uppjagade och stressade kan psykopater vara oberörda. Jag vet inte om det är universellt giltigt för psykopater, men åt det hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in