Citat:
Ursprungligen postat av
Alonen
I DSM IV (Diagnostisk och statistisk manula för mental disorder talar man om en rad kriterier som skall vara uppfyllda.
Grovt kan man sammanställa dessa till ett syndrom, en anhopning av förekommande drag i personligheten.
Här är ett uttdrag som jag har, som är ganska heltäckande:
De fetmarkerade rubrikerna och det som står närmast nedanför dom har jag citerat. Jag har lämnat en blankrad och därefter fortsatt med egna perspektiv och synvinklar.
PSYKOPATI:
Ser verkligheten endast ur egen synvinkel.
P är helt oförmögen att tillskansa sig någon annan synvinkel på situationen än ur sin egen synvinkel.
Jag kan förstå att andra människor kan ha andra synvinklar men jag viker mig aldrig om jag känner att jag är i behov av att förespråka min synvinkel.
”Anpassar” Situationen…Efter den egna verkligheten, efter de egna behoven. Utnyttjar andra för att tillfredställa egna behov!
Det här går lite hand i hand med det jag tidigare skrev. Jag är heller aldrig riktigt tacksam, däremot så försöker jag att visa tacksamhet mot personer som jag utnyttjar för att det ska kännas bra för mig själv då jag har som intresse och en strävan att vara en normal människa med normala värderingar.
Påverka!
Tycker om att påverka andra människor, chockera och göra intryck, en del njuter av att andra mår dåligt.
Fel i inspelningsfunktionen.
Kan inte lära av tidigare misstag. Den kriminella psykopaten begår samma typ av brott gång på gång. Fängelsestraff har ingen uppfostrande effekt. Kännetecknas av frånvaro av skuldkänslor och ovilja att underordna sig samhällets regler och lagar. Psykopater lider också av svårighet att leva sig in i andras situation och att lära av egna misstag samt brist på planering. Tydiga psykopatiska drag: - Empatistörning, utnyttjar andra för egen vinning, och inte ha något emot att hoppa på, kränka och förnedra folk under resans gång. Stökiga redan som barn.
Jag har aldrig varit riktigt stökig och jag har heller aldrig suttit i fängelse. Utnyttjar folk gör jag dagligen och känner faktiskt inte att det finns någon egentlig anledning till att inte göra det. När det gäller att leva mig in i andras situationer så är det faktiskt något som jag är totalt oförmögen till. Jag kan t.ex. veta att om två personer bor med varandra så är paret förmodligen kära i varandra. Däremot så vet jag inte vad kärlek är då jag aldrig har känt det. Värt att tillägga är att jag har väldigt svårt att se resultatet av ett misstag innan det hänt och nät det väl hänt så bryr det mig inte så mycket. Jag tar mig runt det. vad jag vet så kan jag heller inte gråta. Jag kan göra så att jag ser ledsen ut men jag kan inte fälla en tår för att jag är ledsen själv. Jag har väldigt svårt för att känna känslor.
Munvig och charmig.
Initialt jävligt trevliga, man känner sig ”utvald” när psykopaten slår klorna i en.
Slagfärdig och vältalig. Ytlig charm. Fantastiska historier. ”Insatt” i allting, ytliga expertkunskaper. Bryr sig inte om att han blir avslöjad. Skillnaden mellan sanning och lögn har psykopater ett avslappat förhållande till. De väljer alltid den version de kan få störst utbyte av.
Om det här inlägget var en sko i en skoaffär skulle jag köpa den här skon. Det stämmer in på mig ganska exakt.
Egocentrisk och grandios.
Jag, jag, jag… Narcissism. Självöverskattning. ”Räddar värden”. Vanliga regler gäller inte mig, följer ”egna lagar”. Arroganta fräcka skrävlare, självsäkra, påstridiga, dominanta. Makt och kontroll. Sällan besvärade av sina egna problem. Bestämda mål med livet, men verkar inte förstå vilka kvalifikationer som behövs för att nå dit. Tror sig ha talanger för allt. Säger emot sig själv.
Jag sätter inte mig själv framför andra då mitt intresse är att vara som andra. Jag följer inte egna lagar och jag strävar inte efter makt och kontroll om jag verkligen inte behöver det. Från "Bestämda mål" och framåt stämmer dock exakt.
Saknar ånger och skuldkänslor.
Uttalad brist på skuldkänslor och samvetskval. Oansvarig. Ingen pliktkänsla. Svårt att förutse konsekvenser av sitt handlande. Hård och okänslig. Offren får skylla sig själva. Bortförklaringar. Ser sig själva som de verkliga offren. Obekymrade av att bli tagna på bar gärning.
Allt detta stämmer på mig förutom att jag skulle vilja vara något slags offer. Det har jag inget intresse utav om det inte är för min egen vinning.
Allmänt dålig inlevelseförmåga. Empatistörning.
Saknar intresse för andra människors känslor. Utnyttjar andra för egen vinning. Betraktar familjemedlemmar som ägodelar, möbler. Bedrar. Otrogen. Oberörda av känsloyttringar i familjen typ gråtande hustru.
Detta kan stämma. Dock har jag aldrig varit i ett förhållande och anledningen till detta är att jag inte vill öppna mig för personer på det sättet. Jag vill inte att min personlighet ska skina igenom.
Svekfull och maipulativ.
Manipulerar Bryter överenskommelser. Ändrar ”verkligheten” så att historien går ihop. Verkar stolta över sin förmåga att ljuga. Patologisk lögnare, ringaktar sanningen. Mår bra när han lyckas snylta på något sätt. Tycker sig ha rätt att behandla andra illa. Blåser fiender och vänner. Bedrägerier, förskingring, uppträder i skepnad av någon annan. Vill skapa positiv bild av sig själv inför ex-vis kriminalvården. Går med i olika behandlingsprogram, frikyrkor etc., ”rehabiliterar” sig till ”bättre människor”.
stora delar stämmer.
Flackt känsloliv.
Låg intensitet i känslor typ glädje/sorg. Svårt med långa djupa relationer. Emotionell fattigdom. Kan inte beskriva olika känslomässiga tillstånd, ”kan orden, men inte musiken”. Taskiga (sexuella) relationer, utnyttjar andra sexuellt, likställer sex och kärlek. Vet inte vad rädsla är.
Allt stämmer.
Multipla personligheter i sitt manus. Kameleont. (Al Capone!)
Ekonomiskt vidlyftig, klara inte ekonomi.
Svagt jag medför taskig identitet.
Passiv - aktiv dependens - despotism.
Paranoid.
Affektinkontinens.
Kort stubin.
Missbruksbenägen. ”Yttre brus döljer inre tomhet”
Spänningssökare, risktagare.
Lätt uttråkad. Konstant sökande efter spänning. Det måste hända en massa hela tiden – annars har psykopaten tråkigt.
Impulserna styr psykopaten. Han handlar efter första impuls och överväger aldrig konsekvenserna.
Kan inte vänta. Tycker sig ha rätt att tränga sig före i kön t.ex.
Orimliga krav på sin omgivning.
Klarar inte att tackla motgångar.
Missköter egna barn/djur, men klankar på andras sätt att sköta sina.
Här stämmer det mesta förutom att jag aldrig skulle tränga mig före någon annan i kön. Inte för att jag bryr mig om personen i fråga utan för att det kan påverka mig negativt. Skulle heller aldrig missköta barn eller djur då jag inte känner något behov utav att göra det. Det skulle även påverka mig negativt om jag gjorde det. Klankar aldrig ner på hur andra sköter sina barn/djur.
Lite bortom topic från enklistra: Jag har märkt att jag ofta håller på den onda personen i en film då de ofta är mer smarta/ intressanta.
Jag skulle inte se mig själv som en psykopat och jag finner det konstigt att många saker ändå stämmer in på mig som person. Kanske är det så att många personer saknar vissa egenskaper som de normala har men ska jag därför behövas klassas som psykopat? Allt för ofta läser man om psykopater som gör dumma saker men aldrig läser man om psykopater som gör någonting bra. Det bör ju faktiskt finnas människor som kvalar in under dessa punkter som inte känner för att mörda personer och djur, som inte känner att de vill göra andra människor illa. Jag tror att många väljer att se psykopater som onda människor. T. ex. att psykopater är mördare men jag tror att det är samma sak som att säga att amerikaner är feta. Det jag vill få fram är att många generaliserar psykopater. Jag vet dock inte om det är fel då jag tror att det kan vara bra att vara aktsam för psykopater.