2013-08-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackThis
Jag gjorde ett stort misstag i gymnasiet som jag ångrar grovt.

Vi skulle skriva en novell (vilket jag hade glömt bort helt) så jag skrev den natten innan. Trött och stressad som jag var så skrev jag ihop den, visste inte riktigt vad det skulle handla om men det hade varit en skolmassaker dagen innan i Finland så tänkte att detta skulle vara ett intressant ämne.

Jag läste kriterierna för Mycket Väl Godkänt och det stod "ska beröra läsaren", tror jag misstolkade den biten lite. För när jag väl började skriva novellen så skrev jag den mer eller mindre i jag-form och skolan jag beskrev i novellen påminde väldigt mycket om skolan jag gick på.

Gick mer eller mindre in i detalj på hur många personen sköt, var personen sköt samt skrev att det var blod överallt. "Fnissade", "skrattade" och "skrek" samtidigt som personen utförde detta.

Tidigare lärare har påpekat att jag har varit väldigt bra på att uttrycka mig i text och borde skriva en bok. Hur som helst så lämnade jag in novellen kommande dag och gick hem.

Dagen efter så kom jag lite sent, typ 10min eller något i den stilen. När jag väl kliver in i klassrummet så är det knäpptyst, läraren såg ut att ha gråtit och övriga elever i klassrummet bara stirrade på mig när jag satte mig ned. Några sekunder senare hör jag någon som knackar på dörren och frågar efter mig (sade bara efternamn).

Jag följde med personen ifråga till ett mindre konferensrum och där inne satt ett tiotal andra personer, de började presentera sig. Det var först då jag insåg att jag satt mig i en riktigt jobbig sits.

Två ifrån säkerhetspolisen (säpo?), ett par vanliga poliser, någon psykolog, socialtanter, rektor etc.

Blev mer eller mindre förhörd i 10min. Under denna tid så frågade de mig bl.a. om jag hade tillgång till vapen, jag försökte göra situationen mindre spänd så svarade;

- Njae, det har har jag inte. Men jag har tillgång till luftgevär, räknas det?

Det skulle jag nog inte ha gjort, det gjorde situationen bara än mer allvarlig. Så berättade att jag tänkte gå därifrån och att de inte hade något att oroa sig för. "Det är bara en novell, ta det lugnt".

Efter det var kravet för mig att gå kvar på skolan att prata med skolkuratorn en gång i veckan. Svenskläraren ville inte ens sätta betyg på novellen då hon "inte ville göra det". Hon verkade dessutom rädd för mig och verkade undvika mig resten av skoltiden.

Fyfaaaaan vad överdrivet av din skola. För att tex Stephen king skriver sina skräckböcker i jag-form, ska alla då bara ta till med värsta säkerhetsåtgärderna och tvinga honom prata med en psykolog och döma ut honom för att vara en mördare?
Att alla tittade på dig visar ju på att läraren berättat för dina klasskamrater = bäddning för att du ska bli utfryst. Dina klasskamrater har väll inte med din novell att göra? Onödig reaktion.
Senast redigerad av Faxmo 2013-08-12 kl. 21:57.
Citera
2013-08-14, 05:16
Medlem
Gameplayers avatar
Detta är min blick. Jag "försöker" se normal ut på bilden. Bilden som helhet ger mig själv intrycket "charmig och trevlig". Skriv gärna vilka intryck ni får. Ni som känner för det kan posta liknande bilder.

http://imgur.com/BcFrYec.jpg
Senast redigerad av Gameplayer 2013-08-14 kl. 05:30.
Citera
2013-08-14, 15:16
Medlem
Bilden finns inte längre tillgänglig så det är lite svårt att kommentera. Jag kommer inte lägga upp några sådana egna bilder- det hade gått emot hela tanken med att kunna ha ett visst mått av anonymitet vilket även är enda anledningen till att jag valt att skriva här.
Citera
2013-08-14, 21:51
Bannlyst
Jag hoppar nog bild jag med, får komma ihåg att tusentals kommer åt bilden, när den bara är ämnad för några få personer.

Återkommer när jag kommit på något att skriva, efter mina tidigare två långa inlägg så känns det lite som om jag täckt det mesta.
Citera
2013-08-18, 11:41
Medlem
spknoises avatar
Är det inte väldigt vanligt bland psykopater att de är sängvätare som barn? Sen vet jag att många manliga psykopater brukar oftast vara starkt bundna till sin moder och ofta identifierar sig med henne.
Citera
2013-08-19, 04:38
Medlem
Det låter inte vidare troligt. Jag känner inget djupare band till någon människa alls, min moder inkluderad. Vet inte hur det är för andra, men jag hade aldrig några problem med sängvätning.

Det kan inte vara så att du helt enkelt sett för mycket på tv där psykopater ofta framställs på ett speciellt vis?
Citera
2013-08-20, 03:35
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corpus -Exanime Hej allihopa.<br /> <br /> [QUOTE
Jag har relativt nyligen kommit till insikten att jag eventuellt är psykopat, vilket komiskt nog aldrig faktiskt fallit mig in genom åren trots att det nu tycks förvånansvärt, ja nästan självklart i retrospekt. Jag har såklart läst på sedan tanken först slog mig och inser även att det krävs att en legitimerad psykolog gör den bedömningen,

Varför en leg. psykolog? du vet väl vad som var sagt dungen?
Citera
2013-08-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e

Varför en leg. psykolog? du vet väl vad som var sagt dungen?

För att självdiagnostisera är inte tillförlitligt för att kunna få en korrekt diagnos. Jag vet såklart om att mina egenheter passar in i mallen av en psykopat, men det kan likaväl vara så att jag bara "nästan" är en psykopat. Det finns andra diagnoser som kanske hade passat in. Psyket är komplicerat helt enkelt.
Citera
2013-08-22, 23:37
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackThis
När det kommer till leenden så är det något som bara känns fel. Jag kan inte le överhuvudtaget, när jag väl försöker så ser det bara konstigt ut. Måste börja öva framför spegeln tror jag. Dock försöker jag le när jag interagerar med människor, men det har blivit lite av en vana. Det måste mer eller mindre bli det. Vet inte hur många gånger folk har påpekat att jag ser arg ut när jag är nollställd i vanlig ordning, då blir det att man få dra på le-knappen igen.

Det här är ett tecken på att du ligger mer åt "asperger" än åt "psykopati"; där du i "värsta fall" hade kunnat utveckla en personlighetstyp som ligger inom ramen "autistisk psykopati". Den mesta litteraturen som berör detta beskriver grava autister men det finns personer där som klarat sig länge i riktiga världen innan de åkt dit; samt givetvis de som klarat sig undan. En av de mer "kända" massmördarna som hör hit är Jeffrey Dahmer; kolla på detta klipp och se om du känner igen dig själv. Tänk "worst case scenario" och/eller "backa bandet" åt Jeffrey innan han gick över gränsen. Som jag ser det är du en personlighet som ligger i "aspergersfären" med tillägget att du är ohämmad socialt; alltså lindrig asperger.

http://www.youtube.com/watch?v=vPMBfX7D4WU

För att du ska få en referens åt "sociopat-psykopaten" studera Ted Bundy här så ser du de tydliga skillnaderna i personlighetsdragen:

http://www.youtube.com/watch?v=kKglQ-6attM

Samt två referenser över en mer typisk "renodlad" psykopat, vilket för övrigt är en diagnos studerad och ställd utifrån och på fängslade individer:

http://www.youtube.com/watch?v=mot2EuijxDg

Till sist en bra dokumentär som täcker över hela/bredare delar av personlighetsklustret av psykopatiska personligheter:

http://www.youtube.com/watch?v=qm1S_n0V5kk

Hav en förnöjsam stund framför datorn

LL
Citera
2013-08-22, 23:44
Medlem
LagomLagoms avatar
Antisocial personlighetsstörning:

http://www.youtube.com/watch?v=kg7goEASO5E

Kan barn vara psykopater?:

http://www.youtube.com/watch?v=SmyxNW57h1o

http://www.youtube.com/watch?v=Dnuqnd-kUao

LL
Citera
2013-08-23, 15:49
Medlem
Hur framstår folk med antisocial personlighetsstörning från utsidan? Vilka tecken är det som väcker misstankar för denna störning?

Är det sant att antisocial personlighetsstörning inte "finns" i Sverige? Tyckte jag läste någonstans att det anses vara "outdated" men fortfarande används i USA.
Citera
2013-08-24, 00:49
Medlem
Jag tror nog att det beror på hur bra vi är på att spela som avgör hur vi uppfattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in