2013-01-01, 15:11
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awfullsinns
Den huvudsakliga skillnaden mellan den kriminella psykopaten och den mer skötsamma kan nog vara en blandning mellan intelligens och miljö.

De jag träffat som är "sociopater" är inte speciellt klyfftiga personer inte heller en stor del av alla mina gamla antisociala vänner.
I den gemenskapen var jag flockledare, troligtvis pga min intelligens och handlings kraft, nu i efterhand kan jag tolka mer som att dessa personer var dom som alltid "hängde på" och följde med, inte var ledare, dock finns det en, min nemesis, är fortfarande förvryllad över hur överjävligt trevlig och "feg" han är trots sin störning, han gör verkligen inga krafft mätningar när han inte känner sig 100% överlägsen, det går aldrig för mig då jag troligtvis är narcissist och kontrar med ett motangrepp och sjuter honom under mig igen, han är förmodligen mycket farligare än mig men gör sig inte mödan, det skulle jag aldrig tillåta hehe.

Sen måste man förstå att personer som inte aggerar sin en "psykpat" faktiskt inte är en sådan, störningen har eskalerat så pass mkt pga miljön psykopaten växt upp i, det betyder att den mer ordnade personem per definition inte är en psykopat och har haft en lättare hem miljö, en person som kommer ifrån väl ordnade hem kan då ALDRIG ha lika grova drag av psykopati som en som kommer ifrån ett riktigt antisocial miljö med våld, övergrepp och missbruk.

Sen kan säker värde diagboser skillja dessa åt, det vore väl inte ett allt för ologiskt antagande att aspd narcissister med adhd är överrepreprcenterade vad gäller ett psykopatiskt beteende.

Vi famlar i mörker, men enligt min mening är en person bara psykopat om det tydligt visar sig.

Det visar sig alltid tydligt under särskilda omständigheter.. jäffla psykopatjäfflar som går på folks svagheter hela tiden... tur för dom själva att dom är så jävla fega..men så hittar dom allt vägar runt.. alla är i vägen för psykopaten till viss grad.. det är psykopatens värld.. så håll ett extra öga öppet

Vem som helst kan bli psykopat... men få VÄLJER att ta den vägen.. det skulle nog jag säga.

Folk borde vara mer medvetna om detta for fuck sake.. det kan finnas fler där ute än vad dom "räknat med" pffft... Dom flesta tror väl att psykopaterna är inlåsta galningar

Vänta lite nu.. jag vet om ett botemedel för psykopati! kallas LSD! FTW!
Senast redigerad av Magnitud 2013-01-01 kl. 15:15.
Citera
2013-01-01, 17:43
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ja mkt våldsamma, flera mord och mordförsök, dom är vad jag kan kalla instinktivt intelligenta, dock saknar som det jag skulle vilja benämna som "filosofisk intelligens", efter som dom inte känner som jag gör blir jag mkt road över deras överspel eftersom dom utväcklat sina reaktioner ifrån folk med kognitiv empati och inte från min aspergerd synvinkel så är det så äckligt uppenbart för mig, där har jag mitt enorma övertag.

Jag tror mig förstå precis vad du menar och är glatt överraskad (med tanke på din initiala aversion mot mig) över dina tankar och synpunkter, din feedback ger mig väldigt mycket Just den filosofiska intelligensen, eller kanske främst impulskontrollen att inte låta den instinktiva intelligensen råda utan att först övervägt situationen. Olika situationer kräver olika lösningar för att långsiktigt få ut det mesta ur situationen.

Hur skiljer sociopaten sig ifrån psykopaten enligt dig?

Citat:
Ja är självmedveten trots att jag applicerar min falska självbild för att klara av att leva utan att bekräfta den rent fysiskt.

Ulv i fårakläder? Vilket är min främsta självbild genom livet, samtidigt den jag arbetar hårdast på att förändra till "Ulven är densamma som fåret". Dvs jag står öppet för Ulven vilket över tiden ger människor chans att våga lita på att Ulven är lika pålitlig som fåret.

Citat:
Ja det vet jag inte, allt jat vet är att du är alldeles för filosofiskt intelligent för att plattsa bland dessa, det är inget possitivt med att vara psykopat.

Håller med det finns inget positivt att vara psykopat eller sociopat, därför jag vigt senare delen av mitt liv till att utveckla mig själv; lära mig bristerna den normala "alfa-hannen" besitter. Jag är ingen "sociopat" idag, men jag var förr då jag inte såg någon annan möjlighet för mig att nå mina drömmar på något annat sätt. Det jag inte förstod kompenserade jag med min förmåga till avsaknad av obehagskänslor inför andra människor, jag såg att de var obekväma vilket inte spelade mig någon roll.

Citat:
Ja du är narcissist, väldigt tydligt väldigt väldigt tydligt men det betyder INTE att den är negativt inriktad imot andra månniskor bara där det passar enligt dina principer dvs där du rättfärdigar dina handlingar vad gäller svaghet och styrka på din motpart.

Är det mitt tydliga egocentrerade försök till att förstå mer om mig själv, i förhoppning av ett 50/50 utbyte med motparten i det här fallet du, här i tråden som gör att du klassar mig som narcissist? Allt jag skriver här är ju centrerat till "jag" hela tiden, men det är väldigt medvetet att öppna mig själv i ett försök att förmå andra att dela med av sig själv. Eller baserar du narcissisten på ett vidare perspektiv? Utveckla gärna

LL
Citera
2013-01-01, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Jag tror mig förstå precis vad du menar och är glatt överraskad (med tanke på din initiala aversion mot mig) över dina tankar och synpunkter, din feedback ger mig väldigt mycket Just den filosofiska intelligensen, eller kanske främst impulskontrollen att inte låta den instinktiva intelligensen råda utan att först övervägt situationen. Olika situationer kräver olika lösningar för att långsiktigt få ut det mesta ur situationen.

Hur skiljer sociopaten sig ifrån psykopaten enligt dig?

Ulv i fårakläder? Vilket är min främsta självbild genom livet, samtidigt den jag arbetar hårdast på att förändra till "Ulven är densamma som fåret". Dvs jag står öppet för Ulven vilket över tiden ger människor chans att våga lita på att Ulven är lika pålitlig som fåret.

Håller med det finns inget positivt att vara psykopat eller sociopat, därför jag vigt senare delen av mitt liv till att utveckla mig själv; lära mig bristerna den normala "alfa-hannen" besitter. Jag är ingen "sociopat" idag, men jag var förr då jag inte såg någon annan möjlighet för mig att nå mina drömmar på något annat sätt. Det jag inte förstod kompenserade jag med min förmåga till avsaknad av obehagskänslor inför andra människor, jag såg att de var obekväma vilket inte spelade mig någon roll.

Är det mitt tydliga egocentrerade försök till att förstå mer om mig själv, i förhoppning av ett 50/50 utbyte med motparten i det här fallet du, här i tråden som gör att du klassar mig som narcissist? Allt jag skriver här är ju centrerat till "jag" hela tiden, men det är väldigt medvetet att öppna mig själv i ett försök att förmå andra att dela med av sig själv. Eller baserar du narcissisten på ett vidare perspektiv? Utveckla gärna

LL

Tja.

Jag VÅGAR nog påstå att det finns flera vägar till samma mål så att säga, socipaten är en produkt av en traumatisk natur, jag kan nog vilja påstå att de genetiska inslagen inte är lika avgörande som för en psykopat.

Sen kan man vända på det och hävda att människor är olika kännsliga för en possitiv miljö för psyko/sociopati och att det är exakt samma sak.

Psykopaten enligt mig är mer kaotisk eller traumatiserad pga gener och rätt miljö(den behöver inte vara extrem men dominant nedtryckande) dvs de borderline drag eller gränsfalls pwykos som man talar om, psykopaten styrs därför ofta också av det och utväcklar ett kaotiskt inre och saknar helt förmågan att stanna och ransaka, allt är kaos och instinkt.

Sociopaten däremot har en gång i tiden varit en kännslig personlighet men som "stängt av" pga sin extrema miljö och kanske inte är genetisk på samma sätt som för psykopaten med djurplpgeri, sängvätning osv, sociipaten väljer snarare sina sidor och styrs av narcissism istället för kännslomässiga orsaker och är lindrigare än psykopatin.

Det intressanta är faktiskt att psykopatin/sociopatin uppkommer av förtryck av kännslor medans antusocial störning upokommer pga fritt frispel av ett antisocialt beteende dvs det är motsattser, den typiske antisociale får ge uttryck fritt pga t.ex antisociala föräldrar lr en anisocial miljö där denne inte får sitt dominanta beteende tyglat och kanske aldrig utsötts för misshandel, övergrepp, och är inte en kännslig person från början dvs 100% genetisk i rätt och fri miljö, det motsatta gäller sociopaten där en person blivit kännslomässigt förtryckt, utnyttjad, osv men som kanske leder till samma beteende.

Igentligen finns nog bara olika nivåer av aspd med meddiagnoser oavsett orsak till störningen men självklart måste man strukturera upp det för stt förstå hur, var och varför.

Nja snarare att jag får en kännsla av att du utövar din narcissism dvs falsk tro på en fiktiv personlighet som du nu tror pp sen länge.

Jag har svårt att se dig som antisocial men vad vet jag.

Man kan formas till ngt av sin omgivning som inte fanns där från början, man får dock betala ett pris när man får tillbaka sin insikt och då kan ptsd vara nära t.ex

Det är mer när man hamnar i en stabil miljö som det visar säg, behöver man inte få utlopp för ett as beteende även då på ett lr annat sätt då är troligtvis inte störd ibgrunden utan bara avtrubbad.

Mvh
Citera
2013-01-01, 22:15
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Psykopaten enligt mig är mer kaotisk eller traumatiserad pga gener och rätt miljö(den behöver inte vara extrem men dominant nedtryckande) dvs de borderline drag eller gränsfalls pwykos som man talar om, psykopaten styrs därför ofta också av det och utväcklar ett kaotiskt inre och saknar helt förmågan att stanna och ransaka, allt är kaos och instinkt.

Håller du med om följande. En "genetiskt möjlig psykopat" som får växa upp i en miljö där de vuxna verkligen försöker göra sitt "bästa" hamnar lätt i fysiska bråk i skolan vilket leder till att de ofta får diagnosen Adhd-impulsiv och förhoppningsvis stöd och hjälp? Utan hjälp, kaos, bråk, trasiga relationer leder till kriminalitet och i slutändan fängelse samt diagnos psykopat.

Ett exempel på en person i det värsta scenariot:

http://www.youtube.com/watch?v=Vuy9VdXgIm0

Ett exempel på en kvinnlig psykopat:

http://www.youtube.com/watch?v=yFBcjII3QAE

Citat:
Sociopaten däremot har en gång i tiden varit en kännslig personlighet men som "stängt av" pga sin extrema miljö och kanske inte är genetisk på samma sätt som för psykopaten med djurplpgeri, sängvätning osv, sociipaten väljer snarare sina sidor och styrs av narcissism istället för kännslomässiga orsaker och är lindrigare än psykopatin.

Motsvarande i detta fall leder till auktoritetsproblem, verbala attacker, känslokallt agerande och manipulerande vilket leder ofta till diagnosen Adhd och hjälp/stöd. Motsvarande exempel på en person när uppväxtmiljön är tillräckligt destruktiv för att det värsta scenariot ska hända:

http://www.youtube.com/watch?v=dYAxfdj5_hY

En person som lutar åt Asperger/Add-personlighet:

http://www.youtube.com/watch?v=ErB0R4wlB64

Håller du med eller har du andra exempel?

LL
Citera
2013-01-01, 22:37
Medlem
Citat:
Håller du med om följande. En "genetiskt möjlig psykopat" som får växa upp i en miljö där de vuxna verkligen försöker göra sitt "bästa" hamnar lätt i fysiska bråk i skolan vilket leder till att de ofta får diagnosen Adhd-impulsiv och förhoppningsvis stöd och hjälp? Utan hjälp, kaos, bråk, trasiga relationer leder till kriminalitet och i slutändan fängelse samt diagnos psykopat.

Ett exempel på en person i det värsta scenariot:

http://www.youtube.com/watch?v=Vuy9VdXgIm0

Ett exempel på en kvinnlig psykopat:

http://www.youtube.com/watch?v=yFBcjII3QAE

Motsvarande i detta fall leder till auktoritetsproblem, verbala attacker, känslokallt agerande och manipulerande vilket leder ofta till diagnosen Adhd och hjälp/stöd. Motsvarande exempel på en person när uppväxtmiljön är tillräckligt destruktiv för att det värsta scenariot ska hända:

http://www.youtube.com/watch?v=dYAxfdj5_hY

En person som lutar åt Asperger/Add-personlighet:

http://www.youtube.com/watch?v=ErB0R4wlB64

Håller du med eller har du andra exempel?

LL

Kan tyvärr inte kolla på några länkar

Du får beskriva vad du menar.

Om du inte visste hur jag var och vad jag har för diagnoser, vad skulle du säga att jag är?
Citera
2013-01-01, 23:21
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Det intressanta är faktiskt att psykopatin/sociopatin uppkommer av förtryck av kännslor medans antusocial störning upokommer pga fritt frispel av ett antisocialt beteende dvs det är motsattser, den typiske antisociale får ge uttryck fritt pga t.ex antisociala föräldrar lr en anisocial miljö där denne inte får sitt dominanta beteende tyglat och kanske aldrig utsötts för misshandel, övergrepp, och är inte en kännslig person från början dvs 100% genetisk i rätt och fri miljö, det motsatta gäller sociopaten där en person blivit kännslomässigt förtryckt, utnyttjad, osv men som kanske leder till samma beteende.

Så ett extremt men ändå träffande exempel på en antisocial person skulle kunna vara denne man:

http://www.youtube.com/watch?v=gX33JHoLTZk

Citat:
Igentligen finns nog bara olika nivåer av aspd med meddiagnoser oavsett orsak till störningen men självklart måste man strukturera upp det för stt förstå hur, var och varför. Nja snarare att jag får en kännsla av att du utövar din narcissism dvs falsk tro på en fiktiv personlighet som du nu tror pp sen länge. Jag har svårt att se dig som antisocial men vad vet jag.

Tror jag förstår vad du syftar på, då jag hela tiden pratar om två versioner av "jag"; en i dåtid och en i nutid. Varje dag i "Adhd livet" är ett steg längre ifrån mitt "sociopat-liv" och uppväxt som ett "CU-barn" http://en.wikipedia.org/wiki/Callous_unemotional. Allt handlar ju om en tillbakablick på mitt liv, hade jag inte "vaknat upp" (startskott en LSD-tripp) hade jag säkert inte varit här idag utan levt mitt liv i skyddsmekanismernas glada tecken

Citat:
Man kan formas till ngt av sin omgivning som inte fanns där från början, man får dock betala ett pris när man får tillbaka sin insikt och då kan ptsd vara nära t.ex
Det är mer när man hamnar i en stabil miljö som det visar säg, behöver man inte få utlopp för ett as beteende även då på ett lr annat sätt då är troligtvis inte störd ibgrunden utan bara avtrubbad.

I mitt fall, angående ptsd, så följde ingen ångest efter min insikt. På något "konstigt" vis har jag inga känslor/rädslor kopplat ens till mitt egna "jag", mer än ilska då. Detta är kanske den delen som varit "svårast" för mig att förstå, men som samtidigt gör att jag kan förstå hur en kille som Luriflaxflux kunde hänga sig själv "live" här på flashback. Det krävs nog en så grav "frånkoppling" ifrån andra människor för att kunna ta sitt eget liv på ett så samlat sätt. Jag har en gång i tiden befunnit mig ett så vilset tillstånd över var mitt dåvarande "jag" hörde till att jag upplevde att jag stod på randen till att "slå en tärning" för att bestämma mitt framtida öde där alternativen var: struggle on, ta mitt liv, go bananas eller impulsivt resa runt jorden. Alla alternativen var lika intressanta/ointressanta då jag inte upplevde någon "kontakt/samhörighet" med någon människa. Till slut insåg jag att det berodde på min känslolöshet, att när en människa var ledsen eller glad kunde jag logiskt relatera/förstå att det motsvarade mina olika grader av ilska/frustration. Jag hittade helt enkelt nyckeln till att översätta känslor till logik, precis som att jag försökt prata Grekiska med Svenskar utan att någon av oss förstod den andra.

Men hur har du blivit så klok då, du ligger inte så långt ifrån mig du

LL
Citera
2013-01-01, 23:54
Medlem
Citat:
Så ett extremt men ändå träffande exempel på en antisocial person skulle kunna vara denne man:

http://www.youtube.com/watch?v=gX33JHoLTZk

Tror jag förstår vad du syftar på, då jag hela tiden pratar om två versioner av "jag"; en i dåtid och en i nutid. Varje dag i "Adhd livet" är ett steg längre ifrån mitt "sociopat-liv" och uppväxt som ett "CU-barn" http://en.wikipedia.org/wiki/Callous_unemotional. Allt handlar ju om en tillbakablick på mitt liv, hade jag inte "vaknat upp" (startskott en LSD-tripp) hade jag säkert inte varit här idag utan levt mitt liv i skyddsmekanismernas glada tecken

I mitt fall, angående ptsd, så följde ingen ångest efter min insikt. På något "konstigt" vis har jag inga känslor/rädslor kopplat ens till mitt egna "jag", mer än ilska då. Detta är kanske den delen som varit "svårast" för mig att förstå, men som samtidigt gör att jag kan förstå hur en kille som Luriflaxflux kunde hänga sig själv "live" här på flashback. Det krävs nog en så grav "frånkoppling" ifrån andra människor för att kunna ta sitt eget liv på ett så samlat sätt. Jag har en gång i tiden befunnit mig ett så vilset tillstånd över var mitt dåvarande "jag" hörde till att jag upplevde att jag stod på randen till att "slå en tärning" för att bestämma mitt framtida öde där alternativen var: struggle on, ta mitt liv, go bananas eller impulsivt resa runt jorden. Alla alternativen var lika intressanta/ointressanta då jag inte upplevde någon "kontakt/samhörighet" med någon människa. Till slut insåg jag att det berodde på min känslolöshet, att när en människa var ledsen eller glad kunde jag logiskt relatera/förstå att det motsvarade mina olika grader av ilska/frustration. Jag hittade helt enkelt nyckeln till att översätta känslor till logik, precis som att jag försökt prata Grekiska med Svenskar utan att någon av oss förstod den andra.

Men hur har du blivit så klok då, du ligger inte så långt ifrån mig du

LL

Du får ett utförligare svar imorn.

Det jag ser i hur du skriver är att:

Du VILL att andra speciellt vissa ska förstå dig.
Du ger ut så mkt information om dig själv att du är typen som i vardagen saknar intigritet, detta är vanligt bland folk med adhd, att dela mer än man får tillbaka.
Du diskuterar alltid utifrån ett eget perspektiv.
Du känner samhörighet med vissa och intresserar dig för andra för att förstå dig själv
Du vill vara andra till lags.
Du utrycker kännslor så som beundran.

Fan du skulle kunna vara jag, du är ett klassiskt exempel på en person med adhd, jag ser definitiivt kännslor i din text.

Tror att dina problem med empati grundar sig i aspergers syndrom, och en.överttgelse om en person som du vill vara och nu är dvs den narcissism jag ser.

Kul att diskutera med dig iallafall, på återseende.
Citera
2013-01-02, 00:04
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Kan tyvärr inte kolla på några länkar

Du får beskriva vad du menar.

Exempel på psykopat att googla

1) Curtis Allgier, Christer Pettersson, lutar åt Adhd impulsiv/Schizoid
2) Aileen Wournos

Exempel på sociopat att googla:

1) Ted Bundy, lutar år Adhd/Asperger (Charles Manson?)

2) Jeffrey Dahmer, lutar åt ADD/Asperger/Schizoid

Exempel på antisocial personlighetsstörning,

1) Uday Hussein, om än ett extremt exempel

2) Milan Sevo

Citat:
Om du inte visste hur jag var och vad jag har för diagnoser, vad skulle du säga att jag är?

It takes one to know one Jag har en magkänsla att du är väldigt lik mig, att du har vandrat en del år av ditt liv i sociopatens skuggvärld men att du likt mig kunnat till slut hittat ut ur destruktivitetens skog. Du är yngre än mig så jag tror att du fortfarande har en del kortare svackor där "skuggvärldens trygga känslokalla" värld lockar och pockar på dig , men du har din son som håller dig stark när psykets vindar blåser hårt; så du är på rätt väg. (Det blir bättre för varje dag, vecka och år som går och tveka aldrig att höra av dig till mig när du behöver "let go of steam").

Vidare så anar jag att du ligger en aning mer åt ADD/Asperger/Schizoid än jag som lutar åt ADHD/Asperger, anledningen till den misstanken är att du nämnt att du har en del ångest, men inte så att det är något människor runt omkring dig uppmärksammat mer än de uppmärksammat min Adhd. Ett annat tecken som fått in mig på detta spår är att du ibland skriver felfritt och ibland gör en hel del stavfel; vilket är en indikation på stress, vilken kan ta sig uttryck i ångest eller bara ren tidspress där båda varianterna minskar uppmärksamheten. Jag tror att jag fått min känslostörning utav trauma i 0-2års åldern och du i 2-4års åldern (ca) då jag är utan ångest, vilket sannolikt beror på att du hunnit "lära in/utveckla" några eller någon fler "känsla" i den fysiska/psykiska kontakten med din mamma.

Jag tror, att om vi ska ta ett par mycket extrema exempel på personer (en ond och en god) som kan representera våra personlighetstyper, att du är mer åt "Jeffrey Dahmer eller Bill gates" där jag är mer åt "Ted Bundy eller Steve Jobs". Jag ser ingen narcissist i någon av oss. Har pm'at en del med en kille som ser sig själv som en fd narcissist, vilket jag håller med om, där det är tydligt att han tycker det är jobbigt att öppna upp sitt inre vilket det inte är varken för dig eller mig utan jag ser enbart lite strategisk försiktighet ifrån din sida.

Utöver dessa grunder så finns det såklart en otalig mängd "yttre symptom" från våra uppväxtmiljöer som är rena responser utifrån vad vi varit med om som skiljer oss till det yttre såsom yrke, utbildning, umgänge som är slumpmässigt. Neurotypiska gillar att särskilja folk pga dessa yttre attribut, jag särskiljer folk endast på deras inre attribut. En dåre i kostym skiljer sig inget ifrån en dåre i WT-kostym samt en vänlig själ i kostym skiljer sig inget ifrån en vänlig själ i WT-kostym i mina ögon. Dårarna behandlar jag hårt och känslokallt och de vänliga själarna behandlar jag vänligt men känslokallt och jag tror du gör exakt likadant. Vidare så är jag mycket nyfiken på om du håller med mig

LL
Senast redigerad av LagomLagom 2013-01-02 kl. 00:06.
Citera
2013-01-02, 00:11
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Du får ett utförligare svar imorn.

Ser jag fram emot, ska själv i säng har en del att göra i morgon så jag svarar på resten i morgon. Det här börjar bli riktigt kul när jag äntligen får riktig feedback och jag hoppas du "känner" detsamma så du vill fortsätta. Uppskattar det verkligen!

LL
Citera
2013-01-02, 22:09
Medlem
LagomLagoms avatar
Awfullsinns!

"Vidare så anar jag att du ligger en aning mer åt ADD/Asperger/Schizoid än jag som lutar åt ADHD/Asperger, anledningen till den misstanken är att du nämnt att du har en del ångest, men inte så att det är något människor runt omkring dig uppmärksammat mer än de uppmärksammat min Adhd. Ett annat tecken som fått in mig på detta spår är att du ibland skriver felfritt och ibland gör en hel del stavfel; vilket är en indikation på stress, vilken kan ta sig uttryck i ångest eller bara ren tidspress där båda varianterna minskar uppmärksamheten. Jag tror att jag fått min känslostörning utav trauma i 0-2års åldern och du i 2-4års åldern (ca) då jag är utan ångest, vilket sannolikt beror på att du hunnit "lära in/utveckla" några eller någon fler "känsla" i den fysiska/psykiska kontakten med din mamma."

Jag tror, att om vi ska ta ett par mycket extrema exempel på personer (en ond och en god) som kan representera våra personlighetstyper, att du är mer åt "Jeffrey Dahmer eller Bill gates" där jag är mer åt "Ted Bundy eller Steve Jobs". Jag ser ingen narcissist i någon av oss. Har pm'at en del med en kille som ser sig själv som en fd narcissist, vilket jag håller med om, där det är tydligt att han tycker det är jobbigt att öppna upp sitt inre vilket det inte är varken för dig eller mig utan jag ser enbart lite strategisk försiktighet ifrån din sida.
"

Svarade lite väl snabbt med tanke på ovan beskrivning, vid eftertanke insåg jag att "Jeffrey Dahmer eller Bill Gates" var en kass gissning i vår "läsa varandra lek" med att jämföra med extrema varianter av vår "personlighetstyp". Jag tror mer att du ligger på "andra sidan" om "Ted Bundy eller Steve Jobs" liknelsen av mig själv. Dvs att du har mer av livets hårda skola än av universitetsutbildning och att du antagligen är en "grövre man" av stabilare kroppsbyggnad. Är jag närmare sanningen i denna version?

LL
Citera
2013-01-03, 15:32
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Du VILL att andra speciellt vissa ska förstå dig.

Jag vill hitta likasinnade, personer som upplever sig själva väldigt lik mig själv då jag inser att en sådan vänskap kan/bör ge väldigt mycket. Söker någon att diskutera livet med där det inte hela tiden slutar med att jag stöter på patrull där någon känslig punkt satt stopp för tankeutbytet. Du har god potential så här långt i denna strävan och visar det sig att du är en "twin-soul" (eller vad man nu kan kalla det) så absolut; då VILL jag gärna att du ska förstå mig

Citat:
Du ger ut så mkt information om dig själv att du är typen som i vardagen saknar intigritet, detta är vanligt bland folk med adhd, att dela mer än man får tillbaka.

Där summerade du 99.99% av mitt sociala liv...haha. Jag delar för att få människor att våga öppna upp så utbytet blir en aning mer verkligt än rena hisskonversationer. Om jag ska kunna få något ut av interaktionen, dvs någon ny insikt/tanke/kunskap, blir jag tvungen att göra så.

Citat:
Du diskuterar alltid utifrån ett eget perspektiv.

Enklaste sättet att "ofarliggöra" min extrema nyfikenhet för människor.

Citat:
Du känner samhörighet med vissa och intresserar dig för andra för att förstå dig själv

Tror inte jag träffat en person i hela mitt liv jag inte upplevt förståelse för. Däremot har jag ytterst sällan träffat någon som jag upplevt känt motsvarande gällande mig, bara en tidsfråga innan jag förbryllar dem. Just detta gör att jag känner samhörighet med kanske endast 1-3% av de jag träffat och där har du min "affektiva-empatisfär"; resten väcker inga känslor i mig, men jag är klok nog att agera ut min kognitiva empati för dessa med ett affektivt kroppspråk.

Citat:
Du vill vara andra till lags.

En ovän kan ställa till mer problem än hundra vänner

Citat:
Du utrycker kännslor så som beundran.

För de 1-3% som jag nämnde ovan ja. Ska träffa en av dem i morgon, en 60-år gammal man som livet farit mycket hårt med ända sedan barnhemmen i alltför ung ålder; resten efter det kan du räkna ut. Kan citera ett uttalande han skickade på sms till mig: "barndom?". I övriga fall måste jag tyvärr erkänna att jag inte förtjänar berömmet. Det tragikomiska är att mitt "yttre ytliga liv" är "lyckat" i människors ögon, därav självbilden "ulven i fårakläder" vilket också gör de jag sympatiserar med osäkra gällande mina "egentliga avsikter". På något underligt sätt verkar jag vara fast i gränslandet mellan de "normala" och "galningarna" utan att någon av dessa egentligen verkar kunna känna sig avslappnade med mig.

Citat:
Fan du skulle kunna vara jag, du är ett klassiskt exempel på en person med adhd, jag ser definitiivt kännslor i din text.

Emottar tacksamt din projicering

Citat:
Tror att dina problem med empati grundar sig i aspergers syndrom, och en.överttgelse om en person som du vill vara och nu är dvs den narcissism jag ser.

Du, jag och min överläkare i psykiatri är till 50% överens Tex så upplever jag mig förstå logiken bakom Behring-Breiviks handlande och ursprunget till hans extrema handlande, hur hemskt nu än det var. Den narcissism du ser, som jag påstår inte finns utan att jag är brutalt ärlig mot mig själv, slå hål på den. Du vet nog vilka frågor du ska ställa för att se om jag agerar ut en falsk självbild eller om jag är den jag säger mig vara

LL
Citera
2013-01-04, 18:46
Bannlyst
1. Ytlig charm, munvig och talför »smickrar/ger komplimanger, bekräftelse, och beröm; är insmickrande, & förförisk» repliksnabb, slagfärdig, snabbpratande. Intensiv ögonkontakt, ler, omfamnar ytligt bekanta med överdriven glöd och ytlig värme, noga med att ge ett gott (första) intryck, man vill att andra ska känna sig uppskattade, betydelsefulla, utvalda och sedda, teatralisk, en mycket god verbal & retorisk förmåga, lyssnar intensivt och lyhört. Använder tricks och knep för att vända uppmärksamheten från ens verkliga budskap.

2. Egocentrisk/extremt självupptagen; allt kretsar kring den egna personen, ”Jag. Jag. Jag … ser sig själv som universums medelpunk, känner sig unik, kräver förmåner och stor beundran: gör allt för att dra till sig andras uppmärksammet och hamna i centrum för den i olika sammanhang. Starkt behov av andras uppfattning för egen självbild och självkänsla. Ser alla andra som ointressanta. Är självcentrerad och har en självkänsla som är beroende av personlig vinning, kontroll, makt och njutning. Grandios självbild (känsla av egenvärde (ej förankrad i aktuell situation) är helt övertygad om att vara överlägsen andra; föraktfull nedlåtenhet mot andra. Har överdrivna föreställningar om egen betydelse & förmåga

3. Patologisk lögnaktig - ett vanemässigt ljugande, man ljuger för att dra fördel, men även när det inte finns något att vinna på det, ljuger lätt och ledigt, marknadsför sig själv på ett avvikande sätt, fabulerar och förskönar om vad man kan och vad man varit med om. Samvetslösa lögner, falsk ryktesspridning etc

4. Bedräglig/svekfull manipulativ, bakslug (observerar och läser av andra, ser andras svaga punkter/brister och utnyttjar det). Upptäcker skickligt andras behov. Spelar ut människor mot varandra, splittrar personer. Spelar offer. Använder ofta svepskäl och kommer med förevändningar för att få kontroll över andra och (omärkligt) påverka dem) Använder provokation för att testa andra. Ger inte raka svar på raka frågor, utan styr in samtalet på andra ämnen, svara på något annat, svara av att ge intryck av att inte förstå frågan, ger vaga svar, lämnar offret när man anser att det inte finns något mer att hämta

5. Saknar ånger, skam & skuldkänslor; samvetslöshet, ingen känsla för rätt och fel, ingen ”inre röst”.

6. Ytligt känsloliv, ytliga affekter – flacka (ytliga) emotionella reaktioner, snabba och intensiva
affekter, som går över väldigt snabbt (höga vågor, på grunt vatten) (avsaknad av normala känslor, saknar känslomässig djup, känslorna finns bara på ytan och är inte äkta), affekterna är lättrörliga, genom att växla snabbt; ibland kall och okänslig, och ibland dramatisk, ytlig och kortlivad i känslolivet. känsloreaktionerna är inte verkligt upplevda, utan man visar/använder affekterna därför att de lämpar sig situationen eller för att de kan hjälpa en att nå sina (dolda) syften. Beräknande förhållningssätt »känslor är ord utan innehåll», simulerar känslor som anses passande, spelar på andras känslor för egen vinning; skapar skuldkänslor, väcker sympati etc, känslomässigt och moraliskt ordblind, ord är knappar man trycker på - kan inte förstå nyanser mellan olika känslor, likställer kärlek med sex, sorg med frustration & vrede med retlighet. Kan orden men inte musiken – man vet att orden finns, men det säger en ingenting

7. Känslokyla, saknar medkänsla (bristande empatisk/inlevelse förmåga - men tillräckligt för att manipulera människor) bryr sig inte om andras känslor, behov och problem. Är överkänslig för andras reaktioner på en själv, men bara om de upplevs som viktiga för självkänslan. Tenderar att uttala sig cyniskt och föraktfullt kring andras lidande, ingen sorg eller smärta, för andras känslor och lidanden. Är likgiltig, saknar ånger, och har inga skuldkänslor när man har utnyttjat, bestulit, bedragit, sårat, skadat, misshandlat eller dödat någon. Även sadistiskt beteende. kopierar andra människors egenskaper, beteenden, mönster & sätt att använda ord, etc)

8. Utnyttjar andra för egen vinning/parasiterande livsstil (utnyttjar systemet och andra människor); Ett uppsåtligt manipulativt, själviskt exploaterande av andra som återspeglas i brist på motivation, låg självdisciplin och en oförmåga att påbörja och slutföra uppgifter. Opersonligt promiskuöst sexuellt beteende – (tillfälliga sexuella förbindelser), många kortvariga förhållanden »att ha någonstans att bo». Man tänker i termer rovdjur & byte, givare & tagare, vinnare & förlorare etc.

9. Ytlig; låter inte andra människor komma för nära inpå, relationer hålls på en ytlig nivå, oförmögen att upprätta ömsesidiga nära relationer; ömsesidighet i relationerna saknar på grund av ointresse för andras erfarenheter och istället inriktning på egen vinning av kontakten, målet att utnyttja andra är främsta syftet med att relatera till dem, tex genom svek och hotelser; använder dominans och tvång för att utöva kontroll över andra, och för att höja sin egen självkänsla.

10. Lättretlig, lättkränkt, kort stubin, lättväckt aggressivitet (instrumentell aggressivitet, planerade, kalla aggressionsutspel-som saknar äkta känslomässig upphetsning), som används för att kontrollera, eller få sin vilja igenom. Man kan reagera på motgångar, besvikelser eller på kritik med plötslig våldsamhet och aggressivitet, ens aggressionsutspel går väldigt snabbt över, och man uppträder snart som ingenting har hänt

11. Impulsiv (impulsstyrd) agerar enligt ögonblickets ingivelse: är helt uppfylld av nuet utan att tänka på konsekvenserna av handlingarna; Saknar realistiska långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på långsikt

12. Oansvarig - obesvärad av ekonomiska och andra åtaganden; saknar respekt för – och ingen inriktning på att hålla – gjorda överenskommelser och löften, saknar pliktkänsla

13. Tar inte ansvar för sina egna handlingar »bortförklarar» (bortförklarar beteenden & handlingar genom trovärdiga rationaliseringar (i efterhand ge en skenbart förnuftmässig motivering åt beteenden & handlingar) skyller på omständigheterna, skyller ifrån sig

14. Behov av stimulans/starka sinnesintryck och omväxling, blir lätt uttråkad/benägenhet för tristess »känner en ständig känsla av tomhet» (har låg frustrationströskel & blir lätt rastlös)

15. Saknar egen identitet, (ombytlig/kameleontisk personlighet - efter aktuell situation) »man är det man planerar att göra» tar på sig en ”mask” och gestaltar sin karaktär. Ser livet som ett rollspel, där det gäller att ha kontrollen, och vinna

0 poäng= stämmer inte alls
1 poäng = stämmer delvis
2 poäng = stämmer helt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in