2013-01-05, 12:53
Medlem
Lagomlagom, jag läser allt du skriver, mycket intressant, svårt att svara på allt via en mobil enhet såå du vet varför jag är så fåordig.
Citera
2013-01-09, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malpha
Beskriv era möten med människor ni misstänker "lida" av antisocial personlighetsstörning (psykopati).

Jag vill också passa på att sticka hål på en vanlig myt, att psykopater är svartsjuka. Det är de inte. De knyter inga känslomässiga band till någon människa, och därför är de inte svartsjuka. Män som är notoriskt svartsjuka och slår sina fruar p.g.a. det är inte psykopater, dock kan det vara män med dålig självkänsla samt narcissistiska personlighetsdrag.

Du har så rätt, dom blir inte svartsjuka,, men å andra sidan är inte antisocial personlighetsstörning och psykopati samma sak, Det tror du ser om du jämför kriterierna på PCL - R och antisocial personlighetsstörning i ICD -10 eller DSM V

Psykopater har drag av borderline, narcissism, histrionisk, och antisocial personlighetstörning
Citera
2013-01-09, 15:02
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malpha
Möten med psykopater!
Sammanfogad med större tråd.

/mod
Citera
2013-01-09, 23:40
Medlem
LagomLagoms avatar
Hej.

Då rakt av kopiera ett frågeformulär/standardtest inte ger mer än just; ett googlat testformulär, så vill jag ställa lite frågor. Besitter du djupare insikter över den intressanta frågan varför?

Citat:
Ursprungligen postat av SeducexXxme
5. Saknar ånger, skam & skuldkänslor; samvetslöshet, ingen känsla för rätt och fel, ingen ”inre röst”.

Varför är det så här? Hur "skapas" en sådan här människa? Hur danas vårt beteende? Elaborate

Citat:
ord är knappar man trycker på - kan inte förstå nyanser mellan olika känslor, likställer kärlek med sex, sorg med frustration & vrede med retlighet. Kan orden men inte musiken – man vet att orden finns, men det säger en ingenting

Varför är det så här?

Citat:
Opersonligt promiskuöst sexuellt beteende – (tillfälliga sexuella förbindelser), många kortvariga förhållanden »att ha någonstans att bo». Man tänker i termer rovdjur & byte, givare & tagare, vinnare & förlorare etc.

Citat:
10. Lättretlig, lättkränkt, kort stubin, lättväckt aggressivitet (instrumentell aggressivitet, planerade, kalla aggressionsutspel-som saknar äkta känslomässig upphetsning), som används för att kontrollera, eller få sin vilja igenom. Man kan reagera på motgångar, besvikelser eller på kritik med plötslig våldsamhet och aggressivitet, ens aggressionsutspel går väldigt snabbt över, och man uppträder snart som ingenting har hänt

Varför? Hur blir en människa såhär?

Citat:
11. Impulsiv (impulsstyrd) agerar enligt ögonblickets ingivelse: är helt uppfylld av nuet utan att tänka på konsekvenserna av handlingarna; Saknar realistiska långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på långsikt

Kan inte eller bryr sig inte om utfallet? Saknar "normacceptabla" långsiktiga mål?

Citat:
13. Tar inte ansvar för sina egna handlingar »bortförklarar» (bortförklarar beteenden & handlingar genom trovärdiga rationaliseringar (i efterhand ge en skenbart förnuftmässig motivering åt beteenden & handlingar) skyller på omständigheterna, skyller ifrån sig

Krävs det inte två för att dansa en tango? Är allt det ena partens fel? Är världen svart eller vit, eller är den både och?

Citat:
14. Behov av stimulans/starka sinnesintryck och omväxling, blir lätt uttråkad/benägenhet för tristess »känner en ständig känsla av tomhet» (har låg frustrationströskel & blir lätt rastlös)

Vad grundar sig tomhetskänslan i? Hur blir en människa "tom" och varför upplevs "tomhet"?

LL
Citera
2013-01-09, 23:44
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awfullsinns
Lagomlagom, jag läser allt du skriver, mycket intressant, svårt att svara på allt via en mobil enhet såå du vet varför jag är så fåordig.

Lugna puckar livet är långt och jag har fullt upp IRL för tillfället, så är inte närvarande så mycket. Men bättre tider kommer

Rock on!
Citera
2013-01-12, 18:42
Medlem
Paranormalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Lugna puckar livet är långt och jag har fullt upp IRL för tillfället, så är inte närvarande så mycket. Men bättre tider kommer

Rock on!
Att uppleva någon som antiemotionell, och samtidigt känna att det är fejk - att det är ett spel, ett prov för att testa gränser - ja man kan göra detta som kännande med - bara för att se vad det leder till.

Antiemotionell är självklart fel om det är en naturlig känslokyla som gäller - vad jag menar är att detta går att fejka av kännande.
Senast redigerad av Paranormalen 2013-01-12 kl. 19:07.
Citera
2013-01-13, 21:32
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranormalen
Att uppleva någon som antiemotionell, och samtidigt känna att det är fejk - att det är ett spel, ett prov för att testa gränser - ja man kan göra detta som kännande med - bara för att se vad det leder till.

Det krävs inte så många frågor eller testande av fysiska gränser för att avgöra skillnaden mellan en som "spelar". Den som "spelar" vet inte hur den ska agera rent kroppsligt, det "tysta" språket säger mer än det uttalade. Det talade språket är snarare "medlet" för att kunna studera det "tysta" språket. Enligt min erfarenhet får jag väl tillägga; så jag inte blir anklagad för narcissism i denna känsliga tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Paranormalen
Antiemotionell är självklart fel om det är en naturlig känslokyla som gäller - vad jag menar är att detta går att fejka av kännande.

Inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar här?

LL
Citera
2013-01-15, 19:39
Medlem
LagomLagoms avatar
Hittade det här:

"Enligt David Grossman, professor i psykologi vid West Point University, finns det en liten undergrupp av psykopater som har lyckats genomgå empatiträning (i barndomen) och därmed utvecklat en slags empati.[källa behövs] Det kan låta som en motsägelse men Grossman förklarar vidare i sin bok "On Killing" hur just denna specifika grupp av "empatiska psykopater" kan vara förekommande i bland annat polisiära organisationer. En analogi av detta som beskrivs i boken "On killing" är att likna andra människor vid får och psykopater vid vargar medan empatiska psykopater är att likna vid fårhundar. En fårhund skulle "aldrig" börja äta upp fåren som en ulv, men en fårhund är precis lika kapabel till att slåss och begå grymheter som en ulv (dock mot ulvar och inte mot får)"

Intressant. Kommentarer?

LL
Citera
2013-01-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Hittade det här:

"Enligt David Grossman, professor i psykologi vid West Point University, finns det en liten undergrupp av psykopater som har lyckats genomgå empatiträning (i barndomen) och därmed utvecklat en slags empati.[källa behövs] Det kan låta som en motsägelse men Grossman förklarar vidare i sin bok "On Killing" hur just denna specifika grupp av "empatiska psykopater" kan vara förekommande i bland annat polisiära organisationer. En analogi av detta som beskrivs i boken "On killing" är att likna andra människor vid får och psykopater vid vargar medan empatiska psykopater är att likna vid fårhundar. En fårhund skulle "aldrig" börja äta upp fåren som en ulv, men en fårhund är precis lika kapabel till att slåss och begå grymheter som en ulv (dock mot ulvar och inte mot får)"

Intressant. Kommentarer?

LL

Läste "psykopater och sociopater ett spektrum" för ett tag sedan han tar upp det där lite granna.

Det är inte ovanligt att vissa psykopater värnar om sin familj/vänner just för att dom är en del av denna och värda lika mycket eller ja du förstår.

"rebeller utan mål" vilken sida man väljer beror mycket på om psykopaten fått sin störning genom icke trygg hem miljö eller blivit ennutåtagerande psykopat av misshandel/förtryck och övergrepp.

Han bärattar i boken den historien om "pälle" lr vad fals han kallar honom som kommer hem från skolan ovh frågar sin mamma, kan jag få en.kaka?
Mamma svarar NEJ efter maten.
Nästa dag igen, kan jag få en kaka?
JA det får du!
Nästa gång får han en utskällning osv osv dvs ingen trygg relation till stabila regler.

Till slut börjar pelle att när han kommer innan för dörren att avläsa stämingen i huset, hur mamma och pappa beter sig, vilken sinnesstäming dom har osv, DÄR börjar han psykopati frodas.

Ett annar scenario är att pälle får stryk varje gång han vill ha en.kram och. Vilket leder till att han beter sig likadant imot andra barn så rullar det på, kontrollen han inte har hemma tar han igen genom makt över djur som han bestämer ödet för dvs liv/död.

Sen har vi den tredje som aldrig får någon reaktion av föräldrarna alls, inga kramar och pussar, inga skratt eller tid tillsammans för de är mer intresserade av att ägna tid åt sig själva och ignorerar kallas behov av närhet, hur dan blir han då? Kanske en bolagsdirektör eller skådespelare?

Sen har vi de utan speciellt högt iq som som levt bland missbruk och missär och åker in och ut ur lvu hem sen kåken osv, börjar med härskarteckniker över sina vänner och går sen.vidare till gängkrim osv, slutar med socbodrag, alkis, söndertattad och med barn som fått samma uppväxt, cirkeln är i rullning.
Citera
2013-01-16, 22:48
Medlem
Tjollepelles avatar
Frågan har kanske besvarats, men jag slår till.

Om man är psykopat, är man 100% oförmögen att känna någon slags känslor över huvud taget då? Vad kan man ha för diagnos om man "0.1% empati", och de man har empati för är uteslutande ens föräldrar/faders & modersfigurer? Otroligt manipulativ, enkelt att visa "känslor", gråta på beställning (alltid i precis rätt lägen) etc. Utan att egentligen bry sig ett skit?

Kan man ha ångest som psykopat?
Citera
2013-01-16, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Frågan har kanske besvarats, men jag slår till.

Om man är psykopat, är man 100% oförmögen att känna någon slags känslor över huvud taget då? Vad kan man ha för diagnos om man "0.1% empati", och de man har empati för är uteslutande ens föräldrar/faders & modersfigurer? Otroligt manipulativ, enkelt att visa "känslor", gråta på beställning (alltid i precis rätt lägen) etc. Utan att egentligen bry sig ett skit?

Kan man ha ångest som psykopat?

Allt är inte svart eller vitt, vissa kan känna mer än andra osv, problemet är inte alltid att man inte har förmågan att känna rent fysiologiskt utan om man väljer att känna, en avtrubbad psykopat har så länge undertryckt sitt kännsloliv att det i stort sett inte går att hitta tillbaka så hjärnans utväckling inte följt den "naturliga" kännslomässiga utväcklingen.

Prestations ångest eller frustrations ångest svar jag, ånger ångest nej det är nog välditt avlägset.

Om psykopaten på något sätt blir kränkt så ruckas den narcissistiska självbilden och måste du få sin glans åter så där kannsäiert irritation/ångest uppkomma.

Mvh
Citera
2013-01-17, 03:13
Medlem
Boegjavels avatar
Läste i tråden att psykopater inte kan vara svartsjuka. Ska dra ett exempel och se om någon förstår mig för jag tror de kan känna svartsjuka.

Mikael 29 år är en ganska typisk narcissist med psykopat-tendenser. Hans diagnos skulle hamna i grav antisocial-personlighetsstörning/narcissistisk personlighetsstörning.

Mikael börjar hålla på med en tjej, han är inte kär. Han gillar knappt tjejen, men de har sex på regelbunden basis. De träffas och "myser", Mikael känner inget speciellt men eftersom han ändå trivs för tillfället så fortsätter han träffa tjejen. Tjejen ser även mycket bra ut och det göder Mikaels narcissistiska ego, han får bekräftat att han är snygg och charmig.

En dag så åker tjejen ifrån honom och säger att hon ska hem, istället får han reda på att hon åker till en annan kille och har sex. Mikael tycker denne kille ser sämre ut än han själv och han blir rasande.

Han känner tydliga tecken på avundsjuka/svartsjuka.

jag tror det exemplet mycket väl skulle kunna vara sant. Och jag tror att de kanske inte egentligen visar den sorts av avundsjuka man tänker på, den avundsjukan som grundar sig i romantik och kärlek. Utan felet blir att han enligt han själv är skitsnygg, bra i sängen, rik, ja allt sådant. Och så har tjejen sex med en annan kille och tanken "Vadå är han bättre än mig?" krockar med hans ego-tankar "jag är bäst" och detta resulterar i avundsjuka/svartsjuka och folk tolkar det som att han är kär.

Kan det ligga något i det jag sa? Eller kan helt enkelt en psykopat inte bli avundsjuk så sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in