Citat:
Ursprungligen postat av FannyFruxo
Frågan ställdes om personliga erfarenheter av en psykopat...
Efter ett tag orkade jag inte med att bli mer nedtryckt, med resultatet av att han blev våldsam. Började jag gråta så suckade han som om han var uttråkad, och tyckte att jag överdrev. "Typiskt kvinnor att börja grina så fort de inte får som de vill. Allt för att mannen ska känna sig skyldig. Men ditt gråt hjälper inte. Jag vet att du bara gör dig till, så sluta låtsas". När han var färdig så låtsades han som ingenting, frågade mig helt oberört vad "gumman vill ha till frukost".
Hej.
Samtidigt som jag måste erkänna att jag är inte mycket bättre än denne mannen trots att jag försöker allt jag kan för att "bli bättre", så tycker jag det är hemskt att du fått lida så mycket.
Jag har försökt förklara enormt många gånger för min fru sedan 10år tillbaka att jag inte förstår känslor, att allt jag har är att logiskt försöka förstå hur hon känner sig. Ändå så blir hon sårad av min okänslighet allt för ofta, dvs jag VET att jag inte försöker såra henne och försöker förklara det för henne men ändå blir hon sårad. Som tur är så kan jag reda ut detta nästa dag, inga problem då jag accepterat att det är jag som besitter en "defekt" och väljer att ta ansvar för den.
Ditt ex verkar vara i "denial mode", vad vet jag, men även en 100% självmedveten "känslokall" som jag är konstant ute och cyklar (mer eller mindre) då jag enbart kan förlita mig på kognitiv empati och gissningar av affektiv empati. När hon är pigg, utsövd och känslomässigt stabil då är jag plötsligt guld värd; detta då jag är väldigt påhittig, oändligt kreativ, fullständigt sorglös, i princip outtröttlig i strävan efter att uppfylla våra framtidsdrömmar, oförmögen till att vara negativ och innehar en stark sexualdrift (ja barnsligt att ta med det, men ni gillar det).
Så det finns ju en "flip-side" om du lyckas nå fram till din "dåre". Jag själv lyckades erfara en "mental hästspark" under ett LSD-rus för många herrans år sedan som starten på mitt "uppvaknande" till en allt eftersom växande självinsikt. Har dock ingen aning om hur stor chansen är att nå fram för en partner, men "tron" kan ju försätta berg så.....
Tro, beröm dig själv och stå på dig!
LL