Citat:
Ursprungligen postat av eftertanksam
PS! Jag förväntar mig inte att någon här i tråden ska förstå allt jag skrivit ovanstående. Det är extremt sällan jag får ett gensvar på ovanstående i mänskliga diskussioner. Det har endast varit ett ytterst fåtal människor jag stött på förstår vad jag menar och inte menar. Så smutskastning ifrån avundsjuka, oförstående och liknande rinner av mig naturligt. Jag tror att jag vill upplysa människor mer i den "känslokalla" individens vardag och hur jag ser på saker, och inte ser på saker. Därmed också se hur många "där ute" som kan relatera till ovanstående.
I'm with you like a motherfu-ker!

Jag är ärligt fortfarande till viss del i ett "är det här sant" stadie, det du hittills skrivit stämmer mer överens med mina tankar, hur jag fungerar, hur jag ser och upplever människorna omkring mig och de mig än vad jag någonsin vågat hoppats på. Samtidigt förstår jag att jag kan inte vara så unik, det är ologiskt, men jag har sökt på fel ställen och på fel sätt. Detta då det är först på senare år, efter snart 20års av och till introspektion, som jag förstått så mycket av mig själv att jag kunnat kommunicera mig själv såhär tydligt.
Citat:
Jag är helt enkelt ute efter att utforska mer kring mig själv. Jag vet att jag inte är farlig, eller i känslomässig okontroll, det är jag 100% på eftersom jag har befunnit mig i situationer redan där jag (därinnan) varit orolig för mig egen förmåga men när tillfällen sedan har visat sig, dvs i skarpt läge (om någon flygit på en eller likannde) så har jag endast oskadliggjort deras beteende. Aldrig "slagit tillbaka" utan snarare bara brytit ned dem på backen ellerl iknande.
Jag har aldrig heller förlorat kontrollen över mig själv oavsett hur farlig situationen varit, men jag har varit rädd för att göra det då jag inte upplevt någon gräns för min ilska. Det hände vid ett par tillfällen när jag var yngre att jag blev så arg vid plötsliga
fysiskaprovokationer att jag blev uppriktigt "skakad eller kanske chockad" över min egen reaktion. Givetvis ute på krogen där vissa killar vill försöka imponera på polarna. Jag har inte kunnat se mig själv, såklart, och den egna uppfattningen av situationen blir gravt avskärmad av adrenalinets påverkan; men utav motståndarens och dennes reaktion (även min egen omgivnings reaktion) så ger jag definitivt uttryck för "besinningslöst våld", så mycket har jag förstått. Detta är inget jag gör själv, jag automatiskt svarar och trappar upp vartefter motståndaren trappar upp; det är ren medfödd instinkt, jag hinner inte tänka själv innan jag reagerar och påpekar än en gång att det handlar om när någon
fysiskt ger sig på mig. Så länge det handlar om psykiska påhopp, ord och yttringar, så möter du ett "stoneface" även om noradrenalinet inom mig ökar vakenheten och handlingsberedskapen på en millisekund. I detta läget kan jag spela ut vilket ansiktsuttryck och kroppspråk jag vill för att domptera motparten om jag vill eller behöver.
Sen har jag medvetet undanhållit mig ifrån att tex "springa med fotbollsfirmorna" och liknande "utmaningar" även om spänningen och adrenalinrushen lockat, pockat och kallat på mig många många gånger. Jag har helt enkelt inte vågat för vad skulle hända om jag möter en exakt likadan i motståndarlaget? Alldeles för osäker på om jag klarar hålla kontrollen över min egen ilska och det är inte gällande aggressionerna mot mig själv jag är mest rädd för, det är om någon tex får för sig att stå och hoppa/sparka på en av mina vänners huvud som redan ligger ner. Jag reagerar starkare i sådana situationer, när meningslöshet drabbar de jag bryr mig om.
Citat:
Däremot skulle jag inte ha några känslomässiga problem med att ha ihjäl någon om denne skulle utsätta mig eller någon som jag värdesätter mer än mig själv, för allvarlig traumatisk skada. Jag läser rätt mycket kring gruppsammanhang och gruppdynamik (Samt att det alltid varit mitt största intresse i livet att betrakta människor och människans beteenden) och jag kan inte komma ifrån följande... "vänta nu... är det inte alla mina ovanstående punkter som beskriver vad naturen kallar för Alfa-hane?". Den naturliga ledaren i gruppen? Chef kan vem som helst vara, det ligger absolut 0% värde för mig när någon berättar för mig att dom är "Chef" över något.
Jag har så länge jag kan komma ihåg, ända sedan jag första gången tänkte på detta, stått fast vid slutsatsen att den naturliga ledaren i gruppen (aka Alfa-hannen) är den som gruppen själva utser; där kvinnorna bestämmer vem alfa-hannen är. Precis som de bekanta jag nämnt tidigare och du tillhör den gruppen definitivt. Jag gör det inte gällande "normens grupper", men jag är en naturlig ledare i "outsider-gruppen", i de ca 10-15% som inte ser sig själva tillhöra "normen". Där händer det ofta att "kvinnorna" ger mig ledarrollen i olika situationer och där upplever jag inget inre motstånd, för i den världen kan jag
vara mig själv. De gånger jag fått "ledarrollen" av kvinnorna i "normsituationer" har jag aldrig känt mig tillfreds inombords, detta då jag ju "lurat dem"; jag är inte den jag visar utan anpassar mig för att bli tillfälligt accepterad och kan utföra mitt "ärende för tillfället". Är nyfiken på hur du ser på dig själv här? Upplever du tillhörighet med normen?
Citat:
Notera att jag inte är ute efter att skryta eller liknande. Ovanstående är och har varit mitt liv. Sen om alla här inne INTE tycker att det låter som den normiska drömmen, utifrån sett, så har jag full förståelse för detta. Jag är endast ute efter att lära mig mer om mig själv och framförallt komma i kontakt med människor som upplever samma saker som mig själv.
Inga av mina "narcissist-varningsklockor" har börjat ringa

Det finns inte en gnutta jantelag kvar i mig sedan många herrans år tillbaka, lyckades tvätta bort de sista spåren under ett par ungdomsår då jag bodde i USA.
Citat:
Så länge ingen stör mig, så stör jag inte dem. Enkel logik. Det betyder inte att människor behöver gå runt och vara rädda för känslokalla människor. Det betyder bara att vi är intresserade av vad människor känner, inte att ta del av problemen som kommer med det.
Mycket väl formulerat. Jag har under hela mitt liv haft en naturlig förmåga att dras till likasinnade, dvs känslokalla av olika slag. Vanliga psykopaten average joe, företagspsykopaten, aristokratpsykopaten, professorspsykopaten och även tex den utvecklingsstörde autistiske psykopaten av
båda könen. Alla "psykopater" i hänseendet känslokyla, men samtidigt enormt olika gällande personligheter och uppväxtmiljöer. Inga av dessa jag träffat har varit onda, men de flesta har haft små eller stora svårigheter med att kommunicera med "känslomässigt normala" människor. Missförstånd är vardagsmat och jag har tolkat i många situationer och kommer få fortsätta så. En djupt känslomässigt sårad tjej av utåtagerande sort är
ingen bra kombination med en djupt kränkt ADHD-impulsiv kille som blivit slagen i sin uppväxt. Men ingen av dem är onda för det. Men ju mer media och känslomänniskor runt omkring
behandlar dem som onda, ju större är risken att ni får exakt vad ni är rädda för. Eller kanske exakt vad dessa förtjänar, då de verkar i princip oförmögna till att låta bli att skyffla rädsla på människor i tid och otid.
Den dagen normen förstår hur mycket skada deras egna stora behov av att omge sig med likaformade och uteslutande/utfrysande av de som inte assimilerar (utan att någonsin inse/tänka på att de kanske inte kan, för det finns ju bara fysiska handikapp) skapar; den dagen kommer jag dö av hjärtattacken som följer efter chocken av att det hände
LL