2013-01-17, 03:30
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeducexXxme
1. Ytlig charm, munvig och talför »smickrar/ger komplimanger, bekräftelse, och beröm; är insmickrande, & förförisk» repliksnabb, slagfärdig, snabbpratande. Intensiv ögonkontakt, ler, omfamnar ytligt bekanta med överdriven glöd och ytlig värme, noga med att ge ett gott (första) intryck, man vill att andra ska känna sig uppskattade, betydelsefulla, utvalda och sedda, teatralisk, en mycket god verbal & retorisk förmåga, lyssnar intensivt och lyhört. Använder tricks och knep för att vända uppmärksamheten från ens verkliga budskap.

2. Egocentrisk/extremt självupptagen; allt kretsar kring den egna personen, ”Jag. Jag. Jag … ser sig själv som universums medelpunk, känner sig unik, kräver förmåner och stor beundran: gör allt för att dra till sig andras uppmärksammet och hamna i centrum för den i olika sammanhang. Starkt behov av andras uppfattning för egen självbild och självkänsla. Ser alla andra som ointressanta. Är självcentrerad och har en självkänsla som är beroende av personlig vinning, kontroll, makt och njutning. Grandios självbild (känsla av egenvärde (ej förankrad i aktuell situation) är helt övertygad om att vara överlägsen andra; föraktfull nedlåtenhet mot andra. Har överdrivna föreställningar om egen betydelse & förmåga

3. Patologisk lögnaktig - ett vanemässigt ljugande, man ljuger för att dra fördel, men även när det inte finns något att vinna på det, ljuger lätt och ledigt, marknadsför sig själv på ett avvikande sätt, fabulerar och förskönar om vad man kan och vad man varit med om. Samvetslösa lögner, falsk ryktesspridning etc

4. Bedräglig/svekfull manipulativ, bakslug (observerar och läser av andra, ser andras svaga punkter/brister och utnyttjar det). Upptäcker skickligt andras behov. Spelar ut människor mot varandra, splittrar personer. Spelar offer. Använder ofta svepskäl och kommer med förevändningar för att få kontroll över andra och (omärkligt) påverka dem) Använder provokation för att testa andra. Ger inte raka svar på raka frågor, utan styr in samtalet på andra ämnen, svara på något annat, svara av att ge intryck av att inte förstå frågan, ger vaga svar, lämnar offret när man anser att det inte finns något mer att hämta

5. Saknar ånger, skam & skuldkänslor; samvetslöshet, ingen känsla för rätt och fel, ingen ”inre röst”.

6. Ytligt känsloliv, ytliga affekter – flacka (ytliga) emotionella reaktioner, snabba och intensiva
affekter, som går över väldigt snabbt (höga vågor, på grunt vatten) (avsaknad av normala känslor, saknar känslomässig djup, känslorna finns bara på ytan och är inte äkta), affekterna är lättrörliga, genom att växla snabbt; ibland kall och okänslig, och ibland dramatisk, ytlig och kortlivad i känslolivet. känsloreaktionerna är inte verkligt upplevda, utan man visar/använder affekterna därför att de lämpar sig situationen eller för att de kan hjälpa en att nå sina (dolda) syften. Beräknande förhållningssätt »känslor är ord utan innehåll», simulerar känslor som anses passande, spelar på andras känslor för egen vinning; skapar skuldkänslor, väcker sympati etc, känslomässigt och moraliskt ordblind, ord är knappar man trycker på - kan inte förstå nyanser mellan olika känslor, likställer kärlek med sex, sorg med frustration & vrede med retlighet. Kan orden men inte musiken – man vet att orden finns, men det säger en ingenting

7. Känslokyla, saknar medkänsla (bristande empatisk/inlevelse förmåga - men tillräckligt för att manipulera människor) bryr sig inte om andras känslor, behov och problem. Är överkänslig för andras reaktioner på en själv, men bara om de upplevs som viktiga för självkänslan. Tenderar att uttala sig cyniskt och föraktfullt kring andras lidande, ingen sorg eller smärta, för andras känslor och lidanden. Är likgiltig, saknar ånger, och har inga skuldkänslor när man har utnyttjat, bestulit, bedragit, sårat, skadat, misshandlat eller dödat någon. Även sadistiskt beteende. kopierar andra människors egenskaper, beteenden, mönster & sätt att använda ord, etc)

8. Utnyttjar andra för egen vinning/parasiterande livsstil (utnyttjar systemet och andra människor); Ett uppsåtligt manipulativt, själviskt exploaterande av andra som återspeglas i brist på motivation, låg självdisciplin och en oförmåga att påbörja och slutföra uppgifter. Opersonligt promiskuöst sexuellt beteende – (tillfälliga sexuella förbindelser), många kortvariga förhållanden »att ha någonstans att bo». Man tänker i termer rovdjur & byte, givare & tagare, vinnare & förlorare etc.

9. Ytlig; låter inte andra människor komma för nära inpå, relationer hålls på en ytlig nivå, oförmögen att upprätta ömsesidiga nära relationer; ömsesidighet i relationerna saknar på grund av ointresse för andras erfarenheter och istället inriktning på egen vinning av kontakten, målet att utnyttja andra är främsta syftet med att relatera till dem, tex genom svek och hotelser; använder dominans och tvång för att utöva kontroll över andra, och för att höja sin egen självkänsla.

10. Lättretlig, lättkränkt, kort stubin, lättväckt aggressivitet (instrumentell aggressivitet, planerade, kalla aggressionsutspel-som saknar äkta känslomässig upphetsning), som används för att kontrollera, eller få sin vilja igenom. Man kan reagera på motgångar, besvikelser eller på kritik med plötslig våldsamhet och aggressivitet, ens aggressionsutspel går väldigt snabbt över, och man uppträder snart som ingenting har hänt

11. Impulsiv (impulsstyrd) agerar enligt ögonblickets ingivelse: är helt uppfylld av nuet utan att tänka på konsekvenserna av handlingarna; Saknar realistiska långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på långsikt

12. Oansvarig - obesvärad av ekonomiska och andra åtaganden; saknar respekt för – och ingen inriktning på att hålla – gjorda överenskommelser och löften, saknar pliktkänsla

13. Tar inte ansvar för sina egna handlingar »bortförklarar» (bortförklarar beteenden & handlingar genom trovärdiga rationaliseringar (i efterhand ge en skenbart förnuftmässig motivering åt beteenden & handlingar) skyller på omständigheterna, skyller ifrån sig

14. Behov av stimulans/starka sinnesintryck och omväxling, blir lätt uttråkad/benägenhet för tristess »känner en ständig känsla av tomhet» (har låg frustrationströskel & blir lätt rastlös)

15. Saknar egen identitet, (ombytlig/kameleontisk personlighet - efter aktuell situation) »man är det man planerar att göra» tar på sig en ”mask” och gestaltar sin karaktär. Ser livet som ett rollspel, där det gäller att ha kontrollen, och vinna

0 poäng= stämmer inte alls
1 poäng = stämmer delvis
2 poäng = stämmer helt

Var kommer detta test ifrån och vad betyder poängen? Jag fick vid en snabb genomgång 16 (vilket borde vara lågt?).
Citera
2013-01-17, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Var kommer detta test ifrån och vad betyder poängen? Jag fick vid en snabb genomgång 16 (vilket borde vara lågt?).

Robert hares pcl, den som används runt i hela världen, du förstår nog själv hur tunn kunskapen är kring psykopati.

Sverige tror jag har en gräns på 26p men det skilljer sig mycket från land till land, vissa länder ligger närmare 20p vilket är rätt sjukt.
Citera
2013-01-17, 11:26
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awfullsinns
Allt är inte svart eller vitt, vissa kan känna mer än andra osv, problemet är inte alltid att man inte har förmågan att känna rent fysiologiskt utan om man väljer att känna, en avtrubbad psykopat har så länge undertryckt sitt kännsloliv att det i stort sett inte går att hitta tillbaka så hjärnans utväckling inte följt den "naturliga" kännslomässiga utväcklingen.

Prestations ångest eller frustrations ångest svar jag, ånger ångest nej det är nog välditt avlägset.

Om psykopaten på något sätt blir kränkt så ruckas den narcissistiska självbilden och måste du få sin glans åter så där kannsäiert irritation/ångest uppkomma.

Mvh
Ångest i den form att, "shit jag måste klara tentan, i värsta fall ryker CSN och jag måste flytta ut etc."
Vad för fler tecken bör jag leta efter i mig själv om jag misstänker att jag är psykopat?
Citera
2013-01-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Ångest i den form att, "shit jag måste klara tentan, i värsta fall ryker CSN och jag måste flytta ut etc."
Vad för fler tecken bör jag leta efter i mig själv om jag misstänker att jag är psykopat?

Man måste förstå att psykopater har det mest grundläggande beteendet som finns hos mämniskan dvs ett konstant dtadie av liv eller död, ett komstant extremt beteende, samma beteende som människor har i extrema situationer av öov.och död, dvs döda eller dödas, äta eller ätas osv är deras mentalitet.

Dom saknar självinsikt att deras beteende är extremt och letar därför inte efter svagheter hos sig själv, dom saknar duupar filosofi, jag brukar kalla det för filosofisk intelligens, ett skal utan riktiga kännslor och personlighet.

Dom kan förstå att något är fel på dom och att dom skoljer sig ifrån mängden men det är inget dom ser som negativt eller konstigt, dvs dom letar inte fel hos sig själv, så nej du är inte psykopat min vän.
Citera
2013-01-17, 15:00
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awfullsinns
Man måste förstå att psykopater har det mest grundläggande beteendet som finns hos mämniskan dvs ett konstant dtadie av liv eller död, ett komstant extremt beteende, samma beteende som människor har i extrema situationer av öov.och död, dvs döda eller dödas, äta eller ätas osv är deras mentalitet.

Dom saknar självinsikt att deras beteende är extremt och letar därför inte efter svagheter hos sig själv, dom saknar duupar filosofi, jag brukar kalla det för filosofisk intelligens, ett skal utan riktiga kännslor och personlighet.

Dom kan förstå att något är fel på dom och att dom skoljer sig ifrån mängden men det är inget dom ser som negativt eller konstigt, dvs dom letar inte fel hos sig själv, så nej du är inte psykopat min vän.
Här har vi det! Alla wannabe-psykopater ska läsa dessa rader MYCKET noggrant. En psykopat förnekar sitt sjukdomstillstånd, så att komma och skryta om att man är psykopat är att bekräfta att det är precis det man inte är.
Citat:
Ursprungligen postat av Boegjavel
Läste i tråden att psykopater inte kan vara svartsjuka. Ska dra ett exempel och se om någon förstår mig för jag tror de kan känna svartsjuka.

Mikael 29 år är en ganska typisk narcissist med psykopat-tendenser. Hans diagnos skulle hamna i grav antisocial-personlighetsstörning/narcissistisk personlighetsstörning.

Mikael börjar hålla på med en tjej, han är inte kär. Han gillar knappt tjejen, men de har sex på regelbunden basis. De träffas och "myser", Mikael känner inget speciellt men eftersom han ändå trivs för tillfället så fortsätter han träffa tjejen. Tjejen ser även mycket bra ut och det göder Mikaels narcissistiska ego, han får bekräftat att han är snygg och charmig.

En dag så åker tjejen ifrån honom och säger att hon ska hem, istället får han reda på att hon åker till en annan kille och har sex. Mikael tycker denne kille ser sämre ut än han själv och han blir rasande.

Han känner tydliga tecken på avundsjuka/svartsjuka.

jag tror det exemplet mycket väl skulle kunna vara sant. Och jag tror att de kanske inte egentligen visar den sorts av avundsjuka man tänker på, den avundsjukan som grundar sig i romantik och kärlek. Utan felet blir att han enligt han själv är skitsnygg, bra i sängen, rik, ja allt sådant. Och så har tjejen sex med en annan kille och tanken "Vadå är han bättre än mig?" krockar med hans ego-tankar "jag är bäst" och detta resulterar i avundsjuka/svartsjuka och folk tolkar det som att han är kär.

Kan det ligga något i det jag sa? Eller kan helt enkelt en psykopat inte bli avundsjuk så sätt?
Psykopater kan inte bli förälskade, så därför är det inget konstigt att de heller inte känner svartsjuka.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2013-01-17 kl. 15:03.
Citera
2013-01-17, 15:50
Medlem
Boegjavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Här har vi det! Alla wannabe-psykopater ska läsa dessa rader MYCKET noggrant. En psykopat förnekar sitt sjukdomstillstånd, så att komma och skryta om att man är psykopat är att bekräfta att det är precis det man inte är.

Psykopater kan inte bli förälskade, så därför är det inget konstigt att de heller inte känner svartsjuka.

Men detta handlade ju inte om kärlek det jag skrev om.

Och förklara då varför t.ex. richard kuklinsky som utan tvekan är psykopat och har dödat runt 200 män, hur han kunde vara gift och ha barn? Jag tror inte han låtsades vara kär
Citera
2013-01-17, 16:08
Medlem
Citat:

Och förklara då varför t.ex. richard kuklinsky som utan tvekan är psykopat och har dödat runt 200 män, hur han kunde vara gift och ha barn? Jag tror inte han låtsades vara kär

Som jag skrev innan handlar det om makt och ja att han/dessa, helt enkelt finner det på något sätt njutbart/fördelaktigt, "familjen är en del av honom" och betyder därför något för honom.

För övrigt var kuklinsky inte speciellt snäll imot sin familj där förekom misshandel och förtryck, vore väl inte helt skevt att anta att hans döttrar ärvt psykopati också.

Sen säger han också själv att han var farcinerad över sin familj och det där intima som han inte fördtod och trivdes väl helt enkelt.
Citera
2013-01-17, 16:27
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:

Varför skulle han inte ha kunnat låtsas? Psykopater är väldigt övertygande som du säkert vet.
Citera
2013-01-17, 16:40
Bannlyst
Citat:

Om psykopaten varken vinner eller forlorar på att berätta att denna inte har något samvete så skulle psykopaten mycket väl kunna erkänna. Hur kunde du dra en så där efterbliven slutsats?
Citera
2013-01-17, 16:47
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysBalle
Om psykopaten varken vinner eller forlorar på att berätta att denna inte har något samvete så skulle psykopaten mycket väl kunna erkänna. Hur kunde du dra en så där efterbliven slutsats?
De vet inte hur empati känns, och därför har de svårt att veta att de saknar det. De förnekar att de själva är psykopater, av anledningen som personen ovan mig sa.
Citera
2013-01-17, 16:53
Bannlyst
Citat:
De vet inte hur empati känns, och därför har de svårt att veta att de saknar det. De förnekar att de själva är psykopater, av anledningen som personen ovan mig sa.
Jag tror dom mycket väl fattar vad deras problem är. Dom har ju ofta normal intelligens så jag fattar inte varför dom INTE skulle förstå. Bryr sig gör dom nog inte dock. Det är klart att en psykopat fattar att det är fel att skada andra, men känner iskallt inför det.
Citera
2013-01-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysBalle

Hur hade du tänkt att psykopater kan förklara något dom aldrig känt?

Kan du förklara hur att föda barn känns?

Ne precis, det enda du vet är att det gör ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in