Citat:
Ursprungligen postat av Joggeriffic
Jag tycker du är helt ute och cyklar när du påstår att en schizofren är en schizoid fast med ångest. Schizoida har också ångest. De är inte psykopater.
Jag tycker din teori verkar helt ovetenskaplig och utan belägg men om du hittar något som stödjer att du har rätt får du gärna länka det.
Jag är säkert helt ute och cyklar och det är en personlig teori utifrån den lilla erfarenhet jag har på området, vilken verkligen är liten. Jag försöker lära mig däremot och intresset är ärligt, detta då jag har en väldigt nära vän som är schizoid och en som har schizo-affektivt syndrom. Den schizoida säger att den inte har ångest, flyr undan i datorns värld så fort det börjar bli jobbigt, och den andre är jag inte hundra på då vi pratat om mycket men inte just om ångesten; dock är sårbarheten tydlig. School me please
Citat:
Ursprungligen postat av Joggeriffic
Dessutom vill jag gärna se att du kommenterar på sagda upplevda psykopati jämfört med personlighetsdrag som ändå inte innefaller inom en klinisk psykopati
Jag försökte det, tror jag, eller om jag missförstod dig i en tidigare post. Men jag provar gärna igen.
Jag har ju tidigare sagt att jag inte ser mig själv som en "klinisk psykopat", på det viset att jag upplever mig träffad en hel del av de dragen som Robert Hare studerat och "diagnosticerat" ur fängslade psykopater. Men det jag inte känner igen mig i är de utåtagerande fysiskt impulsiva dragen som lett till att personen hamnat i fängelse.
Det jag upplever stämmer väldigt bra/bättre in på mig, vilket i sin tur gör att jag som ung vuxen ca 14-25 års ålder i efterhand klassar mig själv som sociopat, är en hel del drag ifrån sfären "autistisk psykopati"
se här i en mildare form än de gravare exempel som tas upp. Jag kan plocka ut många drag ur denna sammanställning och beskriva mig själv ur som träffar klockrent hur jag var, tar ett par få exempel för att inte blir för långrandig:
1)
Autistiska personers benägenhet att ägna sig åt en mycket
speciell form av introspektion och deras förmåga att bedöma andra människors karaktärer. (56)
Medan det normala barnet är omedvetet om sig själv och på ett adekvat sätt interagerar med andra
som en integrerad medlem av kollektivet, är det autistiska barnet ständigt upptaget med att
observera sig själv.
Träffar till 100%, jag har så länge jag kan minnas aldrig varit fri från denna självobservation. Oavsett vad jag gör eller vem jag pratar med så observerar jag mig själv konstant. Detta medför att jag aldrig är ett med mig själv, det är alltid två personer den inre och den yttre där det yttre jag ständigt assimilerar/formar sig efter varje person jag interagerar med. Samtidigt fylls den inre "jag" på med fler och fler personlighetsdrag så det inre jaget
är alla personers personlighetsdrag, det är mitt
riktiga jag; men de drag som uppvisas på ytan är de drag du har, så varje människa jag möter träffar sin "tvillingssjäl". Jag har extremt lätt för att lära känna människor. När jag var ung, säg 10-14, hade jag problem när jag mötte två olika personer samtidigt som ogillade varandra, båda sökte stöd hos mig som "frös" då jag inte kunde välja sida då båda var/hade lika rätt i min bok. Jag löste det där ganska snart.
2)
På samma sätt som dessa barn är mycket uppmärksamma på sig själva, gör de också förvånansvärt träffsäkra och mogna observationer av människor i sin omgivning. De vet vem som vill dem väl och vem som inte gör det, till och med när personen i fråga förställer sig. De har en särskilt utvecklad känslighet för avvikelser hos andra barn, och eftersom de själva är avvikande är de nästan
överkänsliga i detta avseende.
Har alltid upplevt att jag sett rätt igenom människor, precis som att deras själ är öppen för mig. Redan i 12-års åldern, under pubertetens rasande testosteron, jagandes tjejer och sex, har jag minnen ifrån hur personer öppnade upp sitt inre för mig oerhört snabbt och jag blev paff; tog ett tag innan jag förstod varför.
3)
Den ökade personliga distans som är karakteristisk för autistiska individer, och som också utgör
nyckeln till deras störda instinktiva känslomässiga reaktioner, är i viss mening orsaken till deras
utmärkta intellektuella förståelse av omvärlden. Det är därför som vi kan tala om ”psykopatisk
klarsynthet” hos dessa barn, eftersom det endast är hos dem som detta förekommer. Denna
förmåga, som förblir intakt under hela livet, kan under gynnsamma omständigheter leda till
avsevärda prestationer, prestationer som andra aldrig kommer i närheten av. En god
abstraktionsförmåga är t.ex. en förutsättning för allt vetenskapligt arbete
Jag har haft tur, mitt specialintresse så länge jag har minne har alltid varit mänskligt beteende, och anledningen är tidigare nämnda "självobservation"; den kom ju med per default.
Jag har en lindrig form av ovan "autistiska psykopati", skulle säkert hamna inom sfären "asperger psykopati" och jag har ett löjligt bra minne; har aldrig behövt ens anstränga mig med skola, universitet och inlärning över huvudtaget. Har lyckats få högsta betyg en termin på universitet utan att ens skaffa böckerna, jag kopierade summeringarna och var på lektionerna; till mina kompisars frustrerade upptäck då de kämpade hårt och fick mediokra betyg under tiden jag tränade och jagade kjoltyg. Min teori är att en riktigt hög testosteronnivå "räddat mig", den har "tvingat" ut mig på konstant jakt efter sex, upplevelser och adrenalinkickar. Detta i sin tur har tvingat mig "lära mig" bete mig vettigt och bli accepterad av normmänniskan, bli accepterad i alla olika grupper jag valsat runt i. Valsat runt har jag gjort hela livet, oförmögen att stanna upp i en "social setting" och många känner sig svikna och djupt svikna av mig; som trodde jag var deras vän. Det tog många år innan jag förstod att andra människor binder känsloband, något som inte finns inom mig överhuvudtaget.
Idag förstår jag vad som förväntas av mig, i form av sociala och känslomässiga band och jag kan skapa s.k "djupa vänskapsband" då jag när första kontakten tas kan balansera och förutse mitt tidsmässiga engagemang i personen. Därigenom inte köra igenom personen totalt och försvinna. Jag känner fortfarande noll inombords, varken för min fru sedan mer än 10år tillbaka, mina föräldrar, mina syskon, mina barn eller någon annan; jag har samma relation till dem som en av mina skiftnycklar.
MEN, jag älskar dem på mitt vis, jag lägger all min tid (mitt enda problem i livet) på dem och väljer aktivt att "bry" mig om dem genom handling varje dag. Det tog lång tid för min fru att acceptera och bearbeta detta, något jag inte vågade berätta förrän många år in, då jag kunde hela tiden hänvisa till all tid jag lagt på henne när hon frågade "hur kan jag veta att du älskar mig". Sorg och Ilska är det enda jag kan känna. Jag känner sorg när hon frågade, jag känner sorg när jag tänker på detta. Sorgen är förknippad med min insikt när jag på djupet insåg att jag är oförmögen att känna tillhörighet till människor, jag har aldrig känt mig (eller upplevt) delaktig med "normala människor". Jag upplever en logisk form av delaktighet med andra "outsiders", som ni här i denna tråden, men jag
känner ingenting. För att inte se mig själv som ett monster så var jag tvungen att välja en logiskt "sympati-grupp", på samma sätt valde jag en livspartner och därigenom senare familj, där själva "handlingen och tiden" jag lägger ner är mitt bevis och mening med livet. Det blev till slut mitt "val av mening med livet". Innan detta val var jag helt vilse, mitt inre ett streck opåverkad meningslöshet oavsett vad jag gjorde, och i min mörkaste tid var jag
inte så långt ifrån att göra en Behring-Breivik eller en Ted Bundy då jag var på desperat jakt efter en mening jag inte hittade. Som tur var hittade jag ut ur det logiska/ologiska tankehelvetet
Jag lyckades säkert missa din fråga även denna gången..haha. Ställ den mer specificerad isåfall
LL