2012-10-10, 10:55
  #709
Medlem
Scotlands avatar
Är själv (nyligen) diagnosticerad med Antisocial Personlighetsstörning, förstår inte riktigt hur det ska få mig att skilja mig från andra, men jag har fått höra i samtal med psykolog&psykiatriker olika saker som klassifierar störningen, ska även vara av typen "paranoid personlighetsstörning" eller bara paranoia, jag minns inte, men vi har inte genomgått någon medicinering eller någon behandling ö.h.t iallafall
Citera
2012-10-10, 16:43
  #710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scotland
Är själv (nyligen) diagnosticerad med Antisocial Personlighetsstörning, förstår inte riktigt hur det ska få mig att skilja mig från andra, men jag har fått höra i samtal med psykolog&psykiatriker olika saker som klassifierar störningen, ska även vara av typen "paranoid personlighetsstörning" eller bara paranoia, jag minns inte, men vi har inte genomgått någon medicinering eller någon behandling ö.h.t iallafall

Har du varit deprimerad någon gång?

Har du svårigheter med socialt samspel?

Tycker du synd om ett gråtande barn eller ett djur som blir sparkat på?

Brukar du känna dig lycklig?

Har du ångest ibland?

Kan du någonstans djupt inne känna lite empati?

Har du gråtit till sorgliga filmer?

Är du aggresiv?

Har du lätt för att glida in i missbruk?

Vilken typ av människor trivs du bäst i sällskap med?

Hoppas du kan svara på dessa frågor, tack för mig!
Citera
2012-10-10, 21:48
  #711
Medlem
Scotlands avatar
Har du varit deprimerad någon gång? - Ja

Har du svårigheter med socialt samspel? - Extrema svårigheter

Tycker du synd om ett gråtande barn eller ett djur som blir sparkat på? - nej

Brukar du känna dig lycklig?´- Går i perioder

Har du ångest ibland? - aldrig

Kan du någonstans djupt inne känna lite empati? - Detta är ett väldigt komplext ämne och svårt att besvara, men jag tror ändå att jag kan känna med folk, även om "experterna" säger att min personlighetsstörning dikterar att jag inte ska kunna det. Men jag är väl medveten om att folk med olika störningar kan uppleva svårigheter med att inse att de är "störda".

Har du gråtit till sorgliga filmer? - Nej men jag kan absolut känna av den emotionella energin. Om en man i en film har en dotter som blir våldtagen och han plötsligt börjar kapa huvuden så sitter ju inte jag där framför datorskärmen och undrar vad fan han håller på med. Likväl ser jag inte heller ut som ett frågetecken när en flicka/pojke i en film gråter pga sårade känslor med rötter i kärlekens lek. Jag kanske kan gråta till en film men har helt enkelt inte snubblat över just den/de filmer som kan få mig att gråta - jag vet inte faktiskt!

Är du aggresiv? Som in i helvete, haha.

Har du lätt för att glida in i missbruk? Om det besvarar din fråga så har jag rökt över 10 gram gräs på 3 dagar, ensam.

Vilken typ av människor trivs du bäst i sällskap med?- Den första tanken som slår mig är "ingen". Men jag är inte Schizoid, jag kan njuta av sociala sällskap och är jag ensam för länge (vilket jag oftast är 90% av min tid) så kan jag få längtan till det sociala. Men som svar, folk som inte ska göra teater av livet, folk som inte ska dramatisera allting. Det vill säga spartaner, folk som är så rakt på sak som möjligt. Det händer extremt sällan att jag som man kallar det "klickar" med personer, dvs att jag passar bra med personer. Har just nu 1 vän och har genom mitt liv oftast haft 0 vänner men i perioder har det hänt att jag haft 1-3 vänner. Men har aldrig gillat dem fullt ut eller litat på dem.

Hoppas du kan svara på dessa frågor, tack för mig! - Lugnt
__________________
Senast redigerad av Scotland 2012-10-10 kl. 22:01.
Citera
2012-10-11, 11:50
  #712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scotland
Har du varit deprimerad någon gång? - Ja

Har du svårigheter med socialt samspel? - Extrema svårigheter

Tycker du synd om ett gråtande barn eller ett djur som blir sparkat på? - nej

Brukar du känna dig lycklig?´- Går i perioder

Har du ångest ibland? - aldrig

Kan du någonstans djupt inne känna lite empati? - Detta är ett väldigt komplext ämne och svårt att besvara, men jag tror ändå att jag kan känna med folk, även om "experterna" säger att min personlighetsstörning dikterar att jag inte ska kunna det. Men jag är väl medveten om att folk med olika störningar kan uppleva svårigheter med att inse att de är "störda".

Har du gråtit till sorgliga filmer? - Nej men jag kan absolut känna av den emotionella energin. Om en man i en film har en dotter som blir våldtagen och han plötsligt börjar kapa huvuden så sitter ju inte jag där framför datorskärmen och undrar vad fan han håller på med. Likväl ser jag inte heller ut som ett frågetecken när en flicka/pojke i en film gråter pga sårade känslor med rötter i kärlekens lek. Jag kanske kan gråta till en film men har helt enkelt inte snubblat över just den/de filmer som kan få mig att gråta - jag vet inte faktiskt!

Är du aggresiv? Som in i helvete, haha.

Har du lätt för att glida in i missbruk? Om det besvarar din fråga så har jag rökt över 10 gram gräs på 3 dagar, ensam.

Vilken typ av människor trivs du bäst i sällskap med?- Den första tanken som slår mig är "ingen". Men jag är inte Schizoid, jag kan njuta av sociala sällskap och är jag ensam för länge (vilket jag oftast är 90% av min tid) så kan jag få längtan till det sociala. Men som svar, folk som inte ska göra teater av livet, folk som inte ska dramatisera allting. Det vill säga spartaner, folk som är så rakt på sak som möjligt. Det händer extremt sällan att jag som man kallar det "klickar" med personer, dvs att jag passar bra med personer. Har just nu 1 vän och har genom mitt liv oftast haft 0 vänner men i perioder har det hänt att jag haft 1-3 vänner. Men har aldrig gillat dem fullt ut eller litat på dem.

Hoppas du kan svara på dessa frågor, tack för mig! - Lugnt

Tackar för svar, väldigt intressant!

En sista fråga bara, har du någon gång kännt av "prestations åmgest eller press/tvivel över hur du ska betee dig i sociala situationer? Eller går du obehindrad in i ett stort klassrum fullt av folk och glänser utan problem?

Mvh
Citera
2012-10-11, 13:15
  #713
Medlem
Scotlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awfullsinns
Tackar för svar, väldigt intressant!

En sista fråga bara, har du någon gång kännt av "prestations åmgest eller press/tvivel över hur du ska betee dig i sociala situationer? Eller går du obehindrad in i ett stort klassrum fullt av folk och glänser utan problem?

Mvh

Obehindrad
Citera
2012-10-11, 15:42
  #714
Medlem
LagomLagoms avatar
Hej.

Citat:
Ursprungligen postat av Scotland

Har du svårigheter med socialt samspel? - Extrema svårigheter

Hur menar du här, svårigheter på viket sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Scotland
Tycker du synd om ett gråtande barn? nej

Om du är ute och går och du ser ett barn som trillar och slår sig på en lekställning och börjar gråta. Vad gör du? Skillnad om barnet är tjej, kille, olika etniska ursprung?

Citat:
Ursprungligen postat av Scotland
eller ett djur som blir sparkat på? nej

Du är ute och går och ser några 11-åriga killar kasta en kattunge emellan sig och skrattar. Vad gör du?

Citat:
Ursprungligen postat av Scotland
Kan du någonstans djupt inne känna lite empati? - Detta är ett väldigt komplext ämne och svårt att besvara, men jag tror ändå att jag kan känna med folk, även om "experterna" säger att min personlighetsstörning dikterar att jag inte ska kunna det. Men jag är väl medveten om att folk med olika störningar kan uppleva svårigheter med att inse att de är "störda".

Kognitiv empati; att förstå vad den andre känner, affektiv empati; att känna vad den andre känner.

Citat:
Ursprungligen postat av Scotland
Har du gråtit till sorgliga filmer? - Nej - jag vet inte faktiskt!

De flesta av Disneys tecknade barnfilmer innehåller scener där det lilla barnet är på väg att förlora någon av sina föräldrar under emotionellt framkallande musik. Har du sett någon sådan film på länge? Kan du tänka dig att utsätta dig själv för ett test ifall du inte har? Att hyra och se en sådan själv och se hur du reagerar?

LL
__________________
Senast redigerad av LagomLagom 2012-10-11 kl. 15:45.
Citera
2012-10-11, 17:17
  #715
Medlem
Joggeriffics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Ok, ponera det här då. Det finns definitivt personer som vill inbilla sig att jag är en "psykopat", för varje år som gått ju fler konstiga subjektiva tolkningar av vad en "psykopat" är för något har jag sett, läst och erfarit De har fel, enligt mig själv, men de har ju sin fria tolkningsrätt och som sådan så "ska" jag ju säga att de har fel; alltså är jag då psykopat. Humorn för mig i "fellogiken" är oemotståndlig och eftersom inget är känsligt för mig håller jag med och skrattar ännu mer åt det "fåniga ansiktsuttrycket" hos en som just lyckats inbilla sig själv en felaktig kunskap. Jag tycker om att diskutera livet, världsuppfattningar osv med schizofrena. Om nu plötsligt den schizofrene får för sig att mörda någon, låt säga vi pratat om Usa's möjlighet att "i verkligheten" inplantera microchips i personens hjärna och försöka förstöra dennes psyke. Jag är fascinerad av logiken i deras ögon i detta sammanhang, precis som jag är intresserad av alla människors uppfattning av deras verklighet.

Om nu den schizofrene, som ju lever i gränslandet mellan verklighet och overklighet, plötsligt skjuter någon och säger att det var jag och Usa som fick han att göra det. Vem ligger mest risigt till, jag eller Usa? Nu råkar jag vara såpass förankrad i samhället och såpass respekterad i samhället att ingen polisman skulle tro på den schizofrene före mig, så jag vågar prata med en sådan person. Men om en tidigare "dömd" psykopat hamnar i samma situation pga av att denne delar samma fascination för logiskt resonemang? Hur ska denne göra för att bevisa sin oskuld? Dömd på förhand pga merparten av mänskligheten är oupplysta och fördomsfulla?

LL


Poängen är väl att psykopaten ser i den schizofrena en sorts mäktig hammare, eller vilddjur närmare sagt..Psykopaten tränar vilddjuret till att anfalla!
T.ex så kan han spä på en vanföreställning och böja den, byta ut personer i vanföreställningen och andra detaljer, trissa upp den schizofrenes panik/känsla av att det måste lösas nu, ge honom en pistol och skicka loss honom på världen
Citera
2012-10-14, 01:43
  #716
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joggeriffic
Poängen är väl att psykopaten ser i den schizofrena en sorts mäktig hammare, eller vilddjur närmare sagt..Psykopaten tränar vilddjuret till att anfalla!
T.ex så kan han spä på en vanföreställning och böja den, byta ut personer i vanföreställningen och andra detaljer, trissa upp den schizofrenes panik/känsla av att det måste lösas nu, ge honom en pistol och skicka loss honom på världen

Absolut, om man vill är det lätt att se möjligheten för "den kallhamrade" psykopaten; det följer ju precis fördomen om vad "normen" tror att en psykopat är.

Men om nu den fördomen är fel, fördomar tenderar att vara just det, är inte då just psykopaten absolut enklast att skylla på för en schizofren? Vem vågar tro på psykopaten? Hur många människor vågar sig påstå att de förstår en av dessa två, än mindre båda?

Jag är inte så långt ifrån hur en psykopat fungerar, utan impulsivitet dock, i mitt känsloliv; dvs en rent logisk/rationell hjärna härskar. Jag mentaliserar dock bra; dvs jag missförstår inte människors intentioner vilket "en riktig psykopat" gör precis som en ren autist. Psykopaten är en form av en socialt orädd/ohämmad autist, där autisten är just lika socialt rädd/hämmad. Jag är "förmodligen/troligen" en socialt orädd/ohämmad "lindrig autist" ibland nämnd asperger ibland adhd; just pga att jag är ohämmad/orädd, det blir svårare att "ringa in mig".

Jag känner en väldig närhet till schizofrena, för mig ter de sig som en neurotisk variant av mig själv. Jag oroar mig noll, de oroar sig för mycket; oron leder till mani som leder till uppvarvning, stress och i slutändan oundvikligen psykos. Kortvarig eller i värsta fall kronisk pga känslomässig härdsmälta.

Nu till det ironiska. Jag känner mig själv och jag har lagt en absurd tid på att försöka förstå schizofrena. Tror du jag lyckas få någon att tro på någon av dessa insikter/kunskaper? Näppeligen, vi pratar inte direkt om AIK-Djurgården eller Volvo-Saab precis. Host..*extremt smalt område*.. host

Att folk i dessa områden saknar tilltro till "normens" bedömningsförmåga är inget nytt, lyckligtvis är jag i avsaknad av dessa rädslor/hämningar; av någon märklig anledning.

LL
Citera
2012-10-17, 19:08
  #717
Medlem
LagomLagoms avatar
How to Fight Sociopathic Behavior:

http://www.youtube.com/watch?v=wCPohBvKegE&feature=relmfu

Den här killen har ovanligt många bra poänger. Vad tycker ni, är han "spot on"??

LL
Citera
2012-10-17, 19:20
  #718
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Håller inte med. Snarare som ringmuskeln skrev så tror jag att de ofta är väldigt lättsårade. Det finns ofta en märklig kluvenhet mellan en uppblåst självbild och osäkerhet i psykopaten.

Du behöver lära dig skillnaden mellan en psykopat (inte aftonbladet-psykopaten) och en narcissist/sociopat/allmänt uppblåst människa. Det finns ingen uppblåst självbild hos en psykopat; det är en medfödd skada, inte en förvärvad som hos den senare.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man måste också göra en viktig distinktion: Psykopaten saknar förmåga att (åtminstone i sin mest extrema form, det är naturligtvis en förenkling när det kommer till verkliga personer) att känna empati och därmed bry sig om andra människors känslor. Det betyder inte att psykopaten själv saknar känslor. Psykopater kan definitivt drabbas av både starka negativa och positiva känslor. De är dock i princip endast relaterade till psykopaten själv.

Är du medveten om skillnaden mellan kognitiv empati och affektiv empati?

Förresten, dina känslor ÄR endast relaterade till dig själv. Det är när någon du instinktivt/intuitivt känner likhet med råkar ut för något "hemskt" du blir påmind om en liknande händelse och dess känslor du "känner" sympati för den andre.

Tror du att du instinktivt/intuitivt känner dig "lik" en psykopat? Nej det gör du inte. Tror du han känner sig "lik" dig? Nej det gör han inte. Känner ni båda för era "likasinnade"? Ja för ni kan relatera/förstå/sätta er in i varandras situation. Den dagen "normen" med sina jäkla känslor och allt förstår att de 5% de anser vara "psykopater" ser normens 90% som känslomässigt manipulativa jävlar; den dagen kommer människan förändras.

LL
Citera
2012-10-17, 22:41
  #719
Medlem
DenLedes avatar
Indikation på psykopati?

Kan man på något sätt se om någon är psykopat?
Att man genom tex. genom frågor kan genomskåda dessa individers kopierande av friska människors empati osv?
Citera
2012-10-17, 22:53
  #720
Medlem
Findmypasts avatar
Nej det är svårt. Personer med lång erfarenhet av psykopater, till ex. husguden i ämnet Robert Hare, erkänner att han blir blåst ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in