Citat:
Ursprungligen postat av Joggeriffic
Poängen är väl att psykopaten ser i den schizofrena en sorts mäktig hammare, eller vilddjur närmare sagt..Psykopaten tränar vilddjuret till att anfalla!
T.ex så kan han spä på en vanföreställning och böja den, byta ut personer i vanföreställningen och andra detaljer, trissa upp den schizofrenes panik/känsla av att det måste lösas nu, ge honom en pistol och skicka loss honom på världen
Absolut, om man vill är det lätt att se möjligheten för "den kallhamrade" psykopaten; det följer ju precis fördomen om vad "normen" tror att en psykopat är.
Men om nu den fördomen är fel, fördomar tenderar att vara just det, är inte då just psykopaten absolut enklast att skylla på för en schizofren? Vem vågar tro på psykopaten? Hur många människor vågar sig påstå att de förstår en av dessa två, än mindre båda?
Jag är inte så långt ifrån hur en psykopat fungerar, utan impulsivitet dock, i mitt känsloliv; dvs en rent logisk/rationell hjärna härskar. Jag mentaliserar dock bra; dvs jag missförstår inte människors intentioner vilket "en riktig psykopat" gör precis som en ren autist. Psykopaten är en form av en socialt orädd/ohämmad autist, där autisten är just lika socialt rädd/hämmad. Jag är "förmodligen/troligen" en socialt orädd/ohämmad "lindrig autist" ibland nämnd asperger ibland adhd; just pga att jag är ohämmad/orädd, det blir svårare att "ringa in mig".
Jag känner en väldig närhet till schizofrena, för mig ter de sig som en neurotisk variant av mig själv. Jag oroar mig noll, de oroar sig för mycket; oron leder till mani som leder till uppvarvning, stress och i slutändan oundvikligen psykos. Kortvarig eller i värsta fall kronisk pga känslomässig härdsmälta.
Nu till det ironiska. Jag känner mig själv och jag har lagt en absurd tid på att försöka förstå schizofrena. Tror du jag lyckas få någon att tro på någon av dessa insikter/kunskaper? Näppeligen, vi pratar inte direkt om AIK-Djurgården eller Volvo-Saab precis. Host..*extremt smalt område*.. host
Att folk i dessa områden saknar tilltro till "normens" bedömningsförmåga är inget nytt, lyckligtvis är jag i avsaknad av dessa rädslor/hämningar; av någon märklig anledning.
LL