2007-08-07, 18:45
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Låter i mina öron som typisk populärpsykologi som är grundad mer på populistiska uppfattningar än fakta...

Vad är det för fel på populärpsykologi? En vetenskapliga avhandling orkar ingen vanlig människa läsa, vi behöver populärvetenskapen.

Dessutom har ju Tunbrå intervjuat ca tusen personer och känner alltså till vilket kaos psykopaten skapar.

Citat:
Vi tror att psykopatiska människor bara finns i fängelser eller på sjukhus. Så är det inte. Forskare uppskattar andelen psykopater till 2 - 3 procent av en population, säger han.

Alltså rimligt att en del finns på chefsposter då.
Citat:
Egenskaperna hos en duktig ledare sammanfaller nämligen i viss mån med beteendet hos en psykopat. Utåtriktade, charmiga och mycket handlingskraftiga.

De som behöver lära sej om psykopater är ledningen, eftersom de är de enda som kan plocka bort psykopaten. För underlydande och kolleger gäller det bara att fly.
Citat:
- Ledarskapsutbildningarna måste ta upp det här problemet. Det är ledarnas sak att agera. Personer med den här typen av störning ska lyftas bort så fort som möjligt. Den skada de gör andra är så oerhört stor.
Citera
2007-08-08, 19:32
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Varför är psykopater så bra att på fånga kvinnor?
Citera
2007-08-08, 23:47
Medlem
Dr Zlatans avatar
Psykopati är INTE synonymt med antisocial personlighetsstörning!

Antisocial personlighetsstörning innefattar "kriminella och antisociala beteenden" (=flertalet på våra fängelser) medan psykopati "definieras med hjälp av både karaktärsdrag och socialt avvikande beteenden" (de flesta kriminella är alltså inte psykopater). Citaten hämtade från tidigare nämnde Robert D. Hare (Psykopatens värld).
Citera
2007-08-09, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s

Därför att de är charmiga och smarta, oftast. De är väldigt trevliga och ser ofta väldigt snälla och oskyldiga ut.
Citera
2007-08-10, 01:04
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Därför att de är charmiga och smarta, oftast. De är väldigt trevliga och ser ofta väldigt snälla och oskyldiga ut.

Att dom skulle se snälla ut vet jag inget om och att dom oftast är smarta tror jag är en myt skapad av underhållningsindustrin . Vet inte vad medel-iq:n är hos psykopater men det går väl att ta reda på. Men alla har väl träffat på en eller flera psykopater utan att veta om det.
Citera
2007-08-10, 13:28
Bannlyst
Citat:
Att dom skulle se snälla ut vet jag inget om och att dom oftast är smarta tror jag är en myt skapad av underhållningsindustrin . Vet inte vad medel-iq:n är hos psykopater men det går väl att ta reda på. Men alla har väl träffat på en eller flera psykopater utan att veta om det.

Men se på typ Ted Bundy, John Gacy, Ed Gein, etc.
Alla de har haft bra jobb, varit charmiga, välutbildade och smarta och så säger alltid folk om seriemördare "jag kan inte tro att det var han som gjorde det" när de fångas.
Citera
2007-08-10, 13:41
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:

De "fångar" ju inte bara kvinnor utan alla, t ex de som rekryterar. Just eftersom de är "vältaliga, charmiga och intressanta" och duktiga på att manipulera.

En psykopat vet vad vi vill höra och säger det. Han tycks ha gott omdöme och god mental hälsa. Harvey Checkley har skrivit en bok om det som heter just "The mask of sanity". Psykopaten kan inte avslöjas med vanliga tester vid rekrytering.

Förmodligen har vi alla mött psykopater och om vi inte kommer i djupare kontakt med dom så tycker vi bara att de var ovanligt trevliga.
Citera
2007-08-10, 13:43
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:

De är smarta när det gäller att läsa av folk och manipulera dom. Det behöver inte betyda att de annars är intelligenta, förnuftiga el särskilt kunniga. Hög EQ men inte nödvändigtvis hög IQ.
Citera
2007-08-10, 18:23
Bannlyst
Lasermannen verkar dock inte ha varit så trevlig. Hmm...
Citera
2007-08-10, 21:05
Medlem
Citat:
Lasermannen verkar dock inte ha varit så trevlig. Hmm...
Lasermannen var som redan nämnts inte psykopat.
Det där med att psykopater drar till sig kvinnor tror jag framförallt beror på att många av dem har ett högljutt och självsäkert sätt. Dessutom är ju många av dem kriminella vilket inte verkar vara en nackdel..
Citera
2007-08-11, 01:53
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
De är smarta när det gäller att läsa av folk och manipulera dom. Det behöver inte betyda att de annars är intelligenta, förnuftiga el särskilt kunniga. Hög EQ men inte nödvändigtvis hög IQ.

Nja EQ är ju (Emotional Quotient) Emotionell Intelligens något som dom knappast har då dom har ett väldigt flackt kännsloliv. Dock är dom som Du säger bra på att läsa av läsa av och manipulera men det är inte att ha EQ
Citera
2007-08-11, 02:01
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Men se på typ Ted Bundy, John Gacy, Ed Gein, etc.
Alla de har haft bra jobb, varit charmiga, välutbildade och smarta och så säger alltid folk om seriemördare "jag kan inte tro att det var han som gjorde det" när de fångas.

Det där är bara ett urval. Tänk på att det finns en hel del psykopater i samhället. Visst även om jag hatar psykopater så kan jag inte undgå att se Ted Bundys charm och hade nog tyckt om honom om jag skulle snackat med honom i verkligheten om jag inte visste att han var en seriemördare och psykopat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in