Citat:
Kan tro det - kan förövrigt säga det att det är omöjligt att älska en psykopat - just bara för att det inte finns någon mottagare - men jag antar att det inte finns något behov av det heller från mottagarens sida, så... eller det kanske är så att det är så att dessa behöver något de inte själva kan leverera...
Ursprungligen postat av LagomLagom
Gällande mig så har jag aldrig upplevt den minsta "kick" eller spänning utav att stjäla, ej heller av något annat heller egentligen. Får ingen kick av att åka den värsta berg-och-dalbanan jag provat eller någon situation jag tillsammans med andra människor befunnit mig i där andra blivit rädda/livrädda. Känner ingenting förutom ilska, vilket jag tidigare i tråden försökt förklara inte är varken coolt, kul eller eftersträvansvärt. Jag upplever att, för en normal, är det snudd på omöjligt att förstå hur tomt livet blir utan inre effekter; det kan och gör att i det värsta stunderna upplevs livet vara totalt meningslöst. Var och hur kan jag medföra något positivt för någon annan enbart med ilska? Min räddning kanske ligger i att jag tidigt i livet insåg att jag enbart genom att kopiera och "spela ut" de yttre attributen i form av kroppspråk/ansiktsuttryck får jag den jag interagerar med att känna glädje, kärlek, tillgivenhet, trygghet osv trots att jag själv inombords är helt kall.
Projicera/mentalisera nu inga känslor på mig, trots att jag skriver detta känner jag ingenting; jag ser själv hur "hemskt" det låter ur ett kognitivt empatiskt perspektiv, men det är för mig totalt platoniskt. Jag har accepterat detta faktum sedan många herrans år tillbaka, men jag minns fortfarande tydligt den hemska upplevelsen av att på djupet förstå att..... ja vadå? Är jag mänsklig? Är jag ett odjur? Att inte någonsin ha träffat en människa som jag upplevde var som "jag" (har träffat flera i vuxen ålder, med insikt och acceptans kom förståelse och en möjlighet att "se" likasinnade); det är inte en upplevelse jag önskar någon i ung ålder.
Så varför är jag här, meningen med min närvaro och varför jag berättar det här om och om igen, vad fyller det för funktion? Jo jag försöker ge något så stigmatiserat, och för många skrämmande, som en "psykopat" eller "en känslokall" ett ansikte, ett "mänskligt begrepp" för allmänheten. Jag vill försöka visa att de flesta av oss inte är ens hälften så farliga som media försöker inbilla er; så länge ingen försöker skada mig eller min familj. De få gånger genom livet där någon gett sig på mig har det skett pga missbedömning av folk ute på fyllan och villan som trott att de skulle vinna billiga "rankingpoäng" i sitt lilla kompisgäng genom att ge sig på och skrämma någon de "är säkra på" inte bjuder upp något motstånd. Jag är förvisso stor och tränad och har alltid varit men har inga yttre skrämselattribut i form av häftiga tatueringar, mc-kläder, kläder som visar musklerna eller dylika "vanliga-ja-är-jättemachofarlig-annonseringar" och trivs runt "nerdar", därav misstaget och dessa har fått sig varsin nyttig livserfarenhet. I övrigt såsom skola, arbeten och olika sociala tillställningar har jag i princip aldrig mött en enda otrevlig människa och därav aldrig heller nödgats använda mina okänsliga fördelar på detta område.
Alla gaphalsar, gormhuvuden, öppet nedlåtande och respektlösa människor jag erfarit under 20 års arbetsliv oavsett i chefsställningen eller ej har inte varit känslokalla; tvärtom väldigt känslostyrda personer av narcissistisk karaktär, fäktande hej vilt för att försvara deras ytterst svaga självbild/självförtroende. Att täppa till truten på dessa verbalt och enbart genom fysisk positionering har alltid gått förbluffande enkelt och jag kan inte för mitt liv förstå hur dessa kan missförstås för "psykopater"; vilket enligt min erfarenhet görs i minst 95% av fallen. Är det inte direkt komiskt att anklaga den som pga extrem lättkränkthet (aka uressens av känslobevis) tuppfäktar frenetiskt med alla sina barnsliga sociala småknep för att bibehålla sin sociala (makt)position när de känner sig hotade?? För mig kan det inte bli mer komiskt då jag är pinsamt medveten om att Narcissisten eller den allmänt lättkränkte åtskilliga gånger genom livet undanröjt konkurrensen åt mig genom att emotionellt bryta ner de som jag oftast sett som det reella hotet mot mina mål. Tragikomik?
Varje dag jag går utanför dörren är ren komik för mig
LL
Projicera/mentalisera nu inga känslor på mig, trots att jag skriver detta känner jag ingenting; jag ser själv hur "hemskt" det låter ur ett kognitivt empatiskt perspektiv, men det är för mig totalt platoniskt. Jag har accepterat detta faktum sedan många herrans år tillbaka, men jag minns fortfarande tydligt den hemska upplevelsen av att på djupet förstå att..... ja vadå? Är jag mänsklig? Är jag ett odjur? Att inte någonsin ha träffat en människa som jag upplevde var som "jag" (har träffat flera i vuxen ålder, med insikt och acceptans kom förståelse och en möjlighet att "se" likasinnade); det är inte en upplevelse jag önskar någon i ung ålder.
Så varför är jag här, meningen med min närvaro och varför jag berättar det här om och om igen, vad fyller det för funktion? Jo jag försöker ge något så stigmatiserat, och för många skrämmande, som en "psykopat" eller "en känslokall" ett ansikte, ett "mänskligt begrepp" för allmänheten. Jag vill försöka visa att de flesta av oss inte är ens hälften så farliga som media försöker inbilla er; så länge ingen försöker skada mig eller min familj. De få gånger genom livet där någon gett sig på mig har det skett pga missbedömning av folk ute på fyllan och villan som trott att de skulle vinna billiga "rankingpoäng" i sitt lilla kompisgäng genom att ge sig på och skrämma någon de "är säkra på" inte bjuder upp något motstånd. Jag är förvisso stor och tränad och har alltid varit men har inga yttre skrämselattribut i form av häftiga tatueringar, mc-kläder, kläder som visar musklerna eller dylika "vanliga-ja-är-jättemachofarlig-annonseringar" och trivs runt "nerdar", därav misstaget och dessa har fått sig varsin nyttig livserfarenhet. I övrigt såsom skola, arbeten och olika sociala tillställningar har jag i princip aldrig mött en enda otrevlig människa och därav aldrig heller nödgats använda mina okänsliga fördelar på detta område.
Alla gaphalsar, gormhuvuden, öppet nedlåtande och respektlösa människor jag erfarit under 20 års arbetsliv oavsett i chefsställningen eller ej har inte varit känslokalla; tvärtom väldigt känslostyrda personer av narcissistisk karaktär, fäktande hej vilt för att försvara deras ytterst svaga självbild/självförtroende. Att täppa till truten på dessa verbalt och enbart genom fysisk positionering har alltid gått förbluffande enkelt och jag kan inte för mitt liv förstå hur dessa kan missförstås för "psykopater"; vilket enligt min erfarenhet görs i minst 95% av fallen. Är det inte direkt komiskt att anklaga den som pga extrem lättkränkthet (aka uressens av känslobevis) tuppfäktar frenetiskt med alla sina barnsliga sociala småknep för att bibehålla sin sociala (makt)position när de känner sig hotade?? För mig kan det inte bli mer komiskt då jag är pinsamt medveten om att Narcissisten eller den allmänt lättkränkte åtskilliga gånger genom livet undanröjt konkurrensen åt mig genom att emotionellt bryta ner de som jag oftast sett som det reella hotet mot mina mål. Tragikomik?
Varje dag jag går utanför dörren är ren komik för mig
LL
__________________
Senast redigerad av Paranormalen 2012-12-08 kl. 00:00.
Senast redigerad av Paranormalen 2012-12-08 kl. 00:00.
