2012-12-07, 23:49
Medlem
Paranormalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Gällande mig så har jag aldrig upplevt den minsta "kick" eller spänning utav att stjäla, ej heller av något annat heller egentligen. Får ingen kick av att åka den värsta berg-och-dalbanan jag provat eller någon situation jag tillsammans med andra människor befunnit mig i där andra blivit rädda/livrädda. Känner ingenting förutom ilska, vilket jag tidigare i tråden försökt förklara inte är varken coolt, kul eller eftersträvansvärt. Jag upplever att, för en normal, är det snudd på omöjligt att förstå hur tomt livet blir utan inre effekter; det kan och gör att i det värsta stunderna upplevs livet vara totalt meningslöst. Var och hur kan jag medföra något positivt för någon annan enbart med ilska? Min räddning kanske ligger i att jag tidigt i livet insåg att jag enbart genom att kopiera och "spela ut" de yttre attributen i form av kroppspråk/ansiktsuttryck får jag den jag interagerar med att känna glädje, kärlek, tillgivenhet, trygghet osv trots att jag själv inombords är helt kall.

Projicera/mentalisera nu inga känslor på mig, trots att jag skriver detta känner jag ingenting; jag ser själv hur "hemskt" det låter ur ett kognitivt empatiskt perspektiv, men det är för mig totalt platoniskt. Jag har accepterat detta faktum sedan många herrans år tillbaka, men jag minns fortfarande tydligt den hemska upplevelsen av att på djupet förstå att..... ja vadå? Är jag mänsklig? Är jag ett odjur? Att inte någonsin ha träffat en människa som jag upplevde var som "jag" (har träffat flera i vuxen ålder, med insikt och acceptans kom förståelse och en möjlighet att "se" likasinnade); det är inte en upplevelse jag önskar någon i ung ålder.

Så varför är jag här, meningen med min närvaro och varför jag berättar det här om och om igen, vad fyller det för funktion? Jo jag försöker ge något så stigmatiserat, och för många skrämmande, som en "psykopat" eller "en känslokall" ett ansikte, ett "mänskligt begrepp" för allmänheten. Jag vill försöka visa att de flesta av oss inte är ens hälften så farliga som media försöker inbilla er; så länge ingen försöker skada mig eller min familj. De få gånger genom livet där någon gett sig på mig har det skett pga missbedömning av folk ute på fyllan och villan som trott att de skulle vinna billiga "rankingpoäng" i sitt lilla kompisgäng genom att ge sig på och skrämma någon de "är säkra på" inte bjuder upp något motstånd. Jag är förvisso stor och tränad och har alltid varit men har inga yttre skrämselattribut i form av häftiga tatueringar, mc-kläder, kläder som visar musklerna eller dylika "vanliga-ja-är-jättemachofarlig-annonseringar" och trivs runt "nerdar", därav misstaget och dessa har fått sig varsin nyttig livserfarenhet. I övrigt såsom skola, arbeten och olika sociala tillställningar har jag i princip aldrig mött en enda otrevlig människa och därav aldrig heller nödgats använda mina okänsliga fördelar på detta område.

Alla gaphalsar, gormhuvuden, öppet nedlåtande och respektlösa människor jag erfarit under 20 års arbetsliv oavsett i chefsställningen eller ej har inte varit känslokalla; tvärtom väldigt känslostyrda personer av narcissistisk karaktär, fäktande hej vilt för att försvara deras ytterst svaga självbild/självförtroende. Att täppa till truten på dessa verbalt och enbart genom fysisk positionering har alltid gått förbluffande enkelt och jag kan inte för mitt liv förstå hur dessa kan missförstås för "psykopater"; vilket enligt min erfarenhet görs i minst 95% av fallen. Är det inte direkt komiskt att anklaga den som pga extrem lättkränkthet (aka uressens av känslobevis) tuppfäktar frenetiskt med alla sina barnsliga sociala småknep för att bibehålla sin sociala (makt)position när de känner sig hotade?? För mig kan det inte bli mer komiskt då jag är pinsamt medveten om att Narcissisten eller den allmänt lättkränkte åtskilliga gånger genom livet undanröjt konkurrensen åt mig genom att emotionellt bryta ner de som jag oftast sett som det reella hotet mot mina mål. Tragikomik?

Varje dag jag går utanför dörren är ren komik för mig

LL
Kan tro det - kan förövrigt säga det att det är omöjligt att älska en psykopat - just bara för att det inte finns någon mottagare - men jag antar att det inte finns något behov av det heller från mottagarens sida, så... eller det kanske är så att det är så att dessa behöver något de inte själva kan leverera...
Senast redigerad av Paranormalen 2012-12-08 kl. 00:00.
Citera
2012-12-07, 23:59
Medlem
Paranormalens avatar
Citat:
Awfulsinns med flera som ifrågasatt min "påstådda" känslokyla, här kommer en uppdatering över min utfästelse att jag vid nästa möte med min psykiatriker skulle be honom gå till botten avseende mitt påstående.

Bakgrund: Han är överläkare i psykiatri och vi har träffats regelbundet under många år där våra möten upptagits av några minuters uppföljning av min medicinering och resterande diskuterat vitt och brett om psykiatri, neurobiologisk psykiatri, psykologi osv. Jag upplever mötena med honom som mycket intressanta då han är den första person IRL jag upplever har kunnat erbjuda mig, med ett livslångt djupt intresse för mänskligt beteende, ett intellektuellt utbyte. Har under åren "hintat" och provat mig fram för att kunna förutse hur han skulle agera med min medicin om jag "öppnar upp" mitt inre; då jag inser att han kommer förstå att min diagnos inte är fullt ut korrekt. Han är lättare för mig att läsa då jag fått fram subtila tecken på känslor ifrån honom där jag samtidigt är alltför medveten och fullt ut förvissad om att jag inte uppvisar detsamma. Detta medför att jag kan medvetet eller omedvetet "försäga" mig på vad han kan misstänka vara en "svag punkt" som han reagerar på ett för mig negativt sätt (förutsatt att han tror att jag besitter svaga punkter) där han aldrig kommer få en konfirmering (subtila "tells" i kroppspråk ej heller energier i form av inre hormonella påslag) ifrån mig på sin misstanke. Jag har visat honom hur extremt snabbt jag kan frammana noradrenalin, håren reser sig på mina armar på 2-3 sekunder, enbart genom att berätta minnen där jag upplevt mig testad av andra män, detta utan förändrat ansiktsuttryck. Vilket är samma "effekt" jag använder när jag synar idioters aggressiva hotbluffar, genom att gå riktigt nära inpå dem med konstant ögonkontakt totalt utan yttre synbar aggressivitet; då jag vet att de känner min inre gränslösa ilska. Inte många som i nutida samhälle förstår att även vi män är djur med stor förmåga att undermedvetet läsa av och mäta upp den inre hormonella styrkan av noradrenalin, adrenalin och därav förmåga till att slåss med livet som insats i total avsaknad av rädsla för eget liv. Inte någon gång har kombatanten mitt emot mig "ökat" i styrka i denna mätning, det tar normalt 5-10 sekunder innan jag ser hur energin och styrkan minskar i motståndarens ögon och strax därefter de fysiska yttre tecken på "I surrender". I detta läget kan motståndarens behov av, i vissa sällsamma fall, rädda ansiktet vara större än deras förstånd för dennes egna fysiska välbefinnande så slagsmål kan lätt utbryta om jag börjar förnedra dem när de gett upp. Men då det finns absolut noll behov i mig att vedergälla deras utmaning, vilket jag endast ser som en naturlig del av alfa-hannarnas värld att mäta sin styrka och finna sin gräns, låter jag personen själv backa undan med värdigheten i behåll. Vi nästa möte behandlar jag dem med samma respekt som jag gjorde innan de utmanade mig.

Notera att de riktigt farliga, alfa-hannar med 100% grundtrygghet, inte har något som helst behov att att utmana andra eller jävlas med någon då de inte upplever något hot i omgivningen; vare sig det handlar om positioner i företag eller de honor de vill ha, för alfa-honorna väljer alfa-hannen inte tvärtom. Så med normalt respektfullt agerande män emellan uppstår aldrig stridigheter.

Sammanfattningsvis, jag har innan mötet i fråga förutsatt att psykiatrikern förstått min självbild genom mitt agerande genom åren och därför upplever att inte några problem av min kommande fråga om hjälp att utreda min känslokyla kommer uppstå.

Senaste mötet: Redogjorde för hur jag ser mig själv som sprungen ur klustret autistisk-psykopati där min fysiska rastlöshet tidigt fått mig att ständigt söka andra människors gemenskap på jakt efter upplevelser. I ung ålder var allt på mina villkor där andra barn var statister i min lek vilket snart fick dem att tröttna, vilket i sin tur "tvingade" mig att studera, lära in och spela upp personens beteende jag interagerade med för att uppnå tillgång till aktiviteten jag ville göra (sporter, spel, jävelskap, farligheter etc). Ständigt på jakt efter nya upplevelser för att fylla min inre rastlöshet har jag vandrat från person till person, från grupp till grupp genom hela livet utan att någonsin uppleva ett behov av personen eller gruppen i fråga. Så jag har många bekanta och ingen "nära vän" utan varje människa jag ser är för mig exakt på samma nivå; jag kan öppna, och vill också så, mina innersta tankar 3 sekunder efter att jag mött en person då jag inte besitter något som är "känsligt". Jag är på en ständig resa framåt i mig själv, via varje människa jag möter, på flykt ifrån min inre tomhet, där jag agerar ut olika tankar och scenarior för att kunna studera människors reaktioner. Människor är för mig vad berg var för Göran Kropp, där lyckligtvis inte människorna har något slut vilket alpinisten snart når i Mount Everest topp (eller den som jagar en viss maktposition). Jag förstår varför många tar livet av sig när de nått denna toppen, för den inre tomma meningslösheten med livet, vilket endast vi som inte kan uppleva varken samhörighet eller trygghet med andra människor i avsaknad av känslor delar, hinner ifatt dem. Utan förmågan att känna samhörighet/tillhörighet/trygghet/gemenskap till andra människor i grupp förloras delaktigheten med 95% av människorna som är genetiskt känslobetingade och uppfostrade till/mot grupptillhörighet och att viljan att respektera gruppens sociala normer, vilket styrs och formas av gemensamma känslor. Till sist sa jag att anledningen till att jag inte tagit upp detta tidigare var att jag inte ville riskera min medicin. Han var inte överraskad och jag fick enbart stöd och ingen negativ reaktion då komorbiditeten mellan diagnoserna är så hög att det inte går att avgöra dör vilken medicin som är rätt pga av enbart diagnosen. Så mitt beslut att våga vara 100% ärlig föll väl ut och nu börjar nästa resa.

Nästa steg: Jag fick reda på att det enda sättet i Sverige att genomföra magnetröntgen av min hjärna under tiden jag tittar på bilder som känslomässigt styrda människor reagerat på med elektrisk aktivitet i specifika områden för att kunna avgöra differens inte finns i Sverige, eventuellt i något forskarlag. Vilket jag ska forska vidare i, tips emottages tacksamt. Jag fick med ett test, TCI skapat av en professor i psykiatri vid Washington University vid namn C R Cloninger, som han ville att jag skulle göra och lämna in till honom i god tid inför vårt kommande möte. Ska påbörja detta direkt efter jag slutfört denna post. Så kära skeptiker, bollen är i rullning, inom en någorlunda snar framtid får jag och ni reda på om jag är fake or real Ingen skulle bli gladare än jag om jag inbillat mig allt detta; tyvärr finns det inte en cell i mig som någonsin gett mig ett bevis på motsatsen. I slutändan vill jag även ta reda på om jag är rent genetiskt känslolöst skapad eller har uppväxten haft inverkan.

LL
Som jag ser det så visar du ändå en vilja till insikt - det vill jag nog se som en känsla i gemenskap.
Detta betyder i förlängning till att du bryr dig om hur du beter dig i enighet med andra.
Citera
2012-12-08, 00:42
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Gällande mig så har jag aldrig upplevt den minsta "kick" eller spänning utav att stjäla, ej heller av något annat heller egentligen. Får ingen kick av att åka den värsta berg-och-dalbanan jag provat eller någon situation jag tillsammans med andra människor befunnit mig i där andra blivit rädda/livrädda. Känner ingenting förutom ilska, vilket jag tidigare i tråden försökt förklara inte är varken coolt, kul eller eftersträvansvärt. Jag upplever att, för en normal, är det snudd på omöjligt att förstå hur tomt livet blir utan inre effekter; det kan och gör att i det värsta stunderna upplevs livet vara totalt meningslöst. Var och hur kan jag medföra något positivt för någon annan enbart med ilska? Min räddning kanske ligger i att jag tidigt i livet insåg att jag enbart genom att kopiera och "spela ut" de yttre attributen i form av kroppspråk/ansiktsuttryck får jag den jag interagerar med att känna glädje, kärlek, tillgivenhet, trygghet osv trots att jag själv inombords är helt kall.

Projicera/mentalisera nu inga känslor på mig, trots att jag skriver detta känner jag ingenting; jag ser själv hur "hemskt" det låter ur ett kognitivt empatiskt perspektiv, men det är för mig totalt platoniskt. Jag har accepterat detta faktum sedan många herrans år tillbaka, men jag minns fortfarande tydligt den hemska upplevelsen av att på djupet förstå att..... ja vadå? Är jag mänsklig? Är jag ett odjur? Att inte någonsin ha träffat en människa som jag upplevde var som "jag" (har träffat flera i vuxen ålder, med insikt och acceptans kom förståelse och en möjlighet att "se" likasinnade); det är inte en upplevelse jag önskar någon i ung ålder.

Så varför är jag här, meningen med min närvaro och varför jag berättar det här om och om igen, vad fyller det för funktion? Jo jag försöker ge något så stigmatiserat, och för många skrämmande, som en "psykopat" eller "en känslokall" ett ansikte, ett "mänskligt begrepp" för allmänheten. Jag vill försöka visa att de flesta av oss inte är ens hälften så farliga som media försöker inbilla er; så länge ingen försöker skada mig eller min familj. De få gånger genom livet där någon gett sig på mig har det skett pga missbedömning av folk ute på fyllan och villan som trott att de skulle vinna billiga "rankingpoäng" i sitt lilla kompisgäng genom att ge sig på och skrämma någon de "är säkra på" inte bjuder upp något motstånd. Jag är förvisso stor och tränad och har alltid varit men har inga yttre skrämselattribut i form av häftiga tatueringar, mc-kläder, kläder som visar musklerna eller dylika "vanliga-ja-är-jättemachofarlig-annonseringar" och trivs runt "nerdar", därav misstaget och dessa har fått sig varsin nyttig livserfarenhet. I övrigt såsom skola, arbeten och olika sociala tillställningar har jag i princip aldrig mött en enda otrevlig människa och därav aldrig heller nödgats använda mina okänsliga fördelar på detta område.

Alla gaphalsar, gormhuvuden, öppet nedlåtande och respektlösa människor jag erfarit under 20 års arbetsliv oavsett i chefsställningen eller ej har inte varit känslokalla; tvärtom väldigt känslostyrda personer av narcissistisk karaktär, fäktande hej vilt för att försvara deras ytterst svaga självbild/självförtroende. Att täppa till truten på dessa verbalt och enbart genom fysisk positionering har alltid gått förbluffande enkelt och jag kan inte för mitt liv förstå hur dessa kan missförstås för "psykopater"; vilket enligt min erfarenhet görs i minst 95% av fallen. Är det inte direkt komiskt att anklaga den som pga extrem lättkränkthet (aka uressens av känslobevis) tuppfäktar frenetiskt med alla sina barnsliga sociala småknep för att bibehålla sin sociala (makt)position när de känner sig hotade?? För mig kan det inte bli mer komiskt då jag är pinsamt medveten om att Narcissisten eller den allmänt lättkränkte åtskilliga gånger genom livet undanröjt konkurrensen åt mig genom att emotionellt bryta ner de som jag oftast sett som det reella hotet mot mina mål. Tragikomik?

Varje dag jag går utanför dörren är ren komik för mig

LL

Jag blir inte det minsta anstöt eller tycker att något du har skrivit är hemskt, förstår inte varför du tror att det är så. Om känsliga personer anser att du måste respektera dom då gäller väl även ömsesidigheten där de har sin del i det hela nämligen att respektera dig. Jag mena så länge du inte skadar någon som inte förtjänar det, så är det inte många i det här landet som kommer att anse att du är hemsk.

Jag har mycket hemskare egenskaper (alltså enligt folklig falskmoral) om man ska utgå ifrån det du har skrivit ner i det citerade inlägget.
Citera
2012-12-08, 01:10
Medlem
Paranormalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Jag blir inte det minsta anstöt eller tycker att något du har skrivit är hemskt, förstår inte varför du tror att det är så. Om känsliga personer anser att du måste respektera dom då gäller väl även ömsesidigheten där de har sin del i det hela nämligen att respektera dig. Jag mena så länge du inte skadar någon som inte förtjänar det, så är det inte många i det här landet som kommer att anse att du är hemsk.

Jag har mycket hemskare egenskaper (alltså enligt folklig falskmoral) om man ska utgå ifrån det du har skrivit ner i det citerade inlägget.
Om det handlar om att skapa bredd så - men jag tvivlar på att du skulle vara något särexempel på vad man kan uppleva i detta...
Citera
2012-12-08, 01:20
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranormalen
Kan tro det - kan förövrigt säga det att det är omöjligt att älska en psykopat - just bara för att det inte finns någon mottagare - men jag antar att det inte finns något behov av det heller från mottagarens sida, så... eller det kanske är så att det är så att dessa behöver något de inte själva kan leverera...

Min fru sedan ca 10år älskar mig, vi har diskuterat detta flera gånger då hon, väl förståeligt, har haft uppenbart svårt att förstå och acceptera att jag inte kan älska henne tillbaka på samma vis. Jag har varit helt ärlig mot henne och har även blivit tvungen att på en direkt fråga erkänna att jag kan lämna henne och byta ut henne mot en annan kvinna på en dag utan att någonsin känna en gnutta dåligt samvete. Att se hennes ansiktsuttryck då var inte kul, bara för att jag önskar få kunna vara ärlig och mig själv fullt ut åtminstone i mitt eget hem ska behöva innebära att jag sårar kvinnan jag valt att leva mitt liv med är en väldigt skum upplevelse. Vilka av er därute tvingas uppleva detta enbart av önskan att få kunna säga det ni tänker?

Bara för att jag är känslolös gör mig inte till ett monster, jag har ingen avsikt eller mening med att såra någon överhuvudtaget. Jag spelar roller och förminskar mitt jag konstant utanför mitt eget för att kunna verka, leva och arbeta för min familj och mina barn utan att människor ska bli kränkta, sårade, trampade på ömma tår av mitt "riktiga" raka, logiska och rationella jag. Jag har studerat människor och mänskligt känslobeteende i absurdum enbart för att klara detta smidigt, lärt mig läsa och förstå när, hur, var och varför människor konstant envisas med att bli sårade av ord etc. Det tog mig flera år innan jag vågade berätta för min hustru hur jag är funtad, hur jag är handikappad ofrivilligt. Anledningen till väntan var att jag hela tiden kunde och kan referera till alla åren jag stått vid hennes sida, alla åren jag strävat hårt för henne och våra barn skull. Allt detta har jag blivit tvungen att göra för att kunna få ha en familj, undanhålla sanningen om mig själv, för vilken kvinna vågar stanna hos en man som erkänner att han inte kan känna känslor i början av ett förhållande?

Att spela en roll 24/7 i flera år kommer inte utan psykisk ansträngning, tro inte det, men det är ett offer jag upplevt mig tvungen att göra; jag har helt enkelt inte vågat tro på att berätta för henne i ett tidigare skede skulle leda till att hon valde att stanna hos mig. Jag har fått spendera åtskilliga timmar förklarandes för henne att mitt sätt att visa min form av kärlek till henne är alla timmar, dagar, år jag kämpar med allt jag har för att vår familj ska uppnå alla drömmar möjliga. Att jag inte själv valt att bli född så här och varför är hennes sätt att känna kärlek mer värt än mitt sätt att visa min "kärlek"; inte så att jag fick något val precis. Att krama mitt egna barn utan att känna något inombords är inte något jag önskar någon människa, att kunna se kärleken i sin egna hustrus ögon utan att själv uppleva någon som helst "sensation" önskar jag inte någon. Jag förstår att andra känner av varandra, min kognitiva empati är 100% men min affektiva empati är fortfarande 0%, vad tror ni detta gör med min självbild? Tro inte det är lätt att upprätthålla en mänsklig självbild i det läget, för det är det inte; jag väljer att inte tänka på det, blir dock påmind om det nu när jag skriver. Till slut har hon förstått att även om jag inte känner något när hon kramar mig, eller barnen, så får jag mycket utav att se glädjen i deras ögon. Tro mig det fanns en tid när jag inte såg en möjlighet för mig att få uppleva detta utan att förställa mig, utan att medvetet lura den jag är tillsammans med; en situation jag är alltför bekant med. Men jag har inget val, men till slut har jag fått henne att förstå att även om jag spelar upp de yttre "känslomässiga tecken" så gör jag det inte utav ondo, utan för att jag har inget val så med tiden har hon lärt sig att acceptera att jag älskar henne på mitt vis.

Livet är inte alltid som man tror. Innan min familj har jag enbart upplevt ilska som enda känsla. Insikten av att jag inte ens känner med mitt egna genetiska barn väckte sorgens känsla i mig, något jag inte ens minns jag haft som barn. Första gången jag insåg att det var sorg jag upplevde blev jag lycklig, för sorgen är inget som är skadligt för andra som ilskan. Det tog 30år för mig att få uppleva en känsla som inte skadar andra, fundera på det ett tag. Det tragikomiska i denna situation är att jag är vad som kallas en totalt socialt ohämmad människa extremt duktig på att forma mig efter omgivningen så människor tror att jag är normal, inte bara det, så "normal" att jag hela tiden får andras förtroende väldigt lätt då de upplever mig som väldigt inkännande och empatisk samtidigt som jag är osårbar/opåverkbar utav andras känsloutspel; vilket egentligen handlar om mitt extrema behov av att få studera människor ingående så jag vet hur jag ska uppföra mig. Så jag är fast i en värld där människor ser mig som sin mest förstående vän samtidigt som jag inombords är den som inte ens kan känna med dem om jag så fick 10 miljoner varje gång. Tragikomik när den är som bäst? Gissa om min "riktiga" humor är gravt morbid

Men tyck för guds skull inte synd om mig, jag är själv oförmögen till det; tro mig jag har försökt med en dåres envishet utan att lyckas. Inte ens det kan jag känna och det verkar för fan vara en svensk rättighet
Citera
2012-12-08, 01:43
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:

Kanske kan vad jag menar som det "hemska" bli belyst på ett bättre sätt i det jag svarade till Paranormalen i ovan svar?

Citat:

För ca 15år sedan tog jag beslutet att träna mig själv till att bli till det "yttre" helt normal, agera precis som normala människor gör gentemot varandra med respekt och normal finkänslighet. Jag accepterade att jag fick anpassa mig själv efter mängden vilket jag knappast kan anklagas för innan det i någon större utsträckning; jag agerade åt mitt inre helt enligt mina egna behag allt som oftast utan några skrupler som helst, precis som en "klassisk" socialt ohämmad sociopat agerar. Idag pratar du med en "nykter" sociopat om du förstår min liknelse. En nykter alkoholist behöver oftast inte mycket provokation innan de faller tillbaka till gamla vanor för att fly det känslomässigt betungande. Som "nykter" sociopat kan jag relatera till det i viss del, jag behöver bara sluta "spela upp" min självvalda goda roll som är sammansatt av förmågor och egenskaper jag "stulit" ifrån många olika personer jag mött i livet. Detta är mitt senaste "jag" som jag "varit" längst, egentligen finns inget "jag" utan mitt "jag" är egenskaper ifrån alla människor jag mött i hela mitt och liv, har spelat in och kan spela upp/spegla allt beroende på vem som står framför mig för tillfället. Inget konstigt för mig att jag kan se likheter i mig själv i princip alla diagnoser som finns beskrivet, jag har lärt in de människors beteenden jag mött och har inga avgränsningar från något håll..

Så jo, i mitt förflutna har jag en hel del minnen av "hemska" beteenden jag helst inte önskade jag kom ihåg. Gå djupt in i en människas inre för att i nästa sekund lämna som om personen aldrig funnits där, det är samma sak för mig att gå in i ett museum och ut; ytterligare en intressant kunskap. Tror du kan ana att vissa blivit ganska sårade av mig bakåt i livet. Du kan göra exakt samma sak med mig och fem sekunder senare finns du inte i mitt medvetande; inte fan berättade någon för mig att andra inte funkar som jag, det tog ett tag innan jag förstod att människor verkligen blev sårade av vad jag gjorde och sade. Vilket fortfarande kan förbrylla mig, varför i hela fridens namn bryr sig människor överhuvudtaget om vad jag gör eller säger; då jag själv inte ens gör det? Jo jag vet idag hur social känslomässig uppfostran medför känslomässig reaktion hos människor pga andras agerande; tack gode gud för att jag slipper det

LL
Citera
2012-12-08, 02:10
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranormalen
Som jag ser det så visar du ändå en vilja till insikt - det vill jag nog se som en känsla i gemenskap.
Detta betyder i förlängning till att du bryr dig om hur du beter dig i enighet med andra.

Mina barn och hustru är den enda anledningen till denna vilja till insikt, de är direkt beroende av min förmåga att kunna smälta in i samhället och de fördelar respektive nackdelar de ärver ifrån mig är direkt kopplat till hur de andra vuxna ser mig. Vi alla med ögon vet hur dömda i förhand barn blir utifrån deras föräldrars sociala och ekonomiska status i samhället. Jag valde att sätta dem till världen för att få en mening i att leva och är därmed förpliktigad till att, vad jag förändrar mig till är egalt för mig. Innan dem hade jag inget incitament att välja något "synbart" jag överhuvudtaget; jag formade mig helt efter människorna jag för tillfället umgicks med alltid med ett speciellt syfte jag önskade få ut ur situationen. Oftast sex och eller upplevelsen av individens inre i sig. Jag fann ingen anledning att ansluta mig till någon grupp eller verksamhet, eftersom samvaron med människorna oavsett vilken grupp jag befann mig socialiserande med, aldrig någonsin gett mig någon känsla av samhörighet har jag aldrig kunnat "stänga" in mig till en så snävt livsområde. har provat en gång höll på att bli komplett galen av att göra våld på mig själv på det viset, något jag kunnat relatera till i de berättelser när en homosexuell försökt "bota" sin sexuella läggning. Enda skillnaden var att jag var "on a highway" mot destruktion av andra inte mig själv, där de flesta hellre tar sitt eget liv i desperationen att inte hitta sin värld.

Jag tackar dock för dina fina tankar om mig, det du nyss gjorde är ett för mig välkänt fenomen, dvs, du mentaliserade ditt egna jag på mig utifrån det du läste. Redan här förstår jag att du är en bra och normalt funtad människa omtyckt och uppskattad av din omgivning. Önskar jag kunde ge dig rätt, jag gör det verkligen, men jag får nöja mig med att "spela dig" och få de reaktionerna du gav mig och ignorera mitt inre. Jag fick inget annat val men jag har accepterat mitt handikapp och gör det bästa jag kan för att inte mina egna barn ska hamna i samma sits som jag; det är all mening och motivation jag behöver i detta livet för att inbilla mig att jag fyller en positiv funktion för människor som är i alla fall logiskt förankrade i min hjärna i avsaknad av förmåga att uppleva känslomässig förankring.

Jag väljer att "hoppas" att genom att krama mina barn, att ge dem den dagliga närheten och medvetna mentala närvaron jag själv aldrig haft ska kunna "läka" min hjärna på något sätt; att kunna genom deras inre hormonella sensationer kunna väcka mina egna. Inget har hänt än men skam den som ger sig
Citera
2012-12-08, 16:36
Medlem
Plastbankens avatar
Citat:
Mina barn och hustru är den enda anledningen till denna vilja till insikt, de är direkt beroende av min förmåga att kunna smälta in i samhället och de fördelar respektive nackdelar de ärver ifrån mig är direkt kopplat till hur de andra vuxna ser mig. Vi alla med ögon vet hur dömda i förhand barn blir utifrån deras föräldrars sociala och ekonomiska status i samhället. Jag valde att sätta dem till världen för att få en mening i att leva och är därmed förpliktigad till att, vad jag förändrar mig till är egalt för mig. Innan dem hade jag inget incitament att välja något "synbart" jag överhuvudtaget; jag formade mig helt efter människorna jag för tillfället umgicks med alltid med ett speciellt syfte jag önskade få ut ur situationen. Oftast sex och eller upplevelsen av individens inre i sig. Jag fann ingen anledning att ansluta mig till någon grupp eller verksamhet, eftersom samvaron med människorna oavsett vilken grupp jag befann mig socialiserande med, aldrig någonsin gett mig någon känsla av samhörighet har jag aldrig kunnat "stänga" in mig till en så snävt livsområde. har provat en gång höll på att bli komplett galen av att göra våld på mig själv på det viset, något jag kunnat relatera till i de berättelser när en homosexuell försökt "bota" sin sexuella läggning. Enda skillnaden var att jag var "on a highway" mot destruktion av andra inte mig själv, där de flesta hellre tar sitt eget liv i desperationen att inte hitta sin värld.

Jag tackar dock för dina fina tankar om mig, det du nyss gjorde är ett för mig välkänt fenomen, dvs, du mentaliserade ditt egna jag på mig utifrån det du läste. Redan här förstår jag att du är en bra och normalt funtad människa omtyckt och uppskattad av din omgivning. Önskar jag kunde ge dig rätt, jag gör det verkligen, men jag får nöja mig med att "spela dig" och få de reaktionerna du gav mig och ignorera mitt inre. Jag fick inget annat val men jag har accepterat mitt handikapp och gör det bästa jag kan för att inte mina egna barn ska hamna i samma sits som jag; det är all mening och motivation jag behöver i detta livet för att inbilla mig att jag fyller en positiv funktion för människor som är i alla fall logiskt förankrade i min hjärna i avsaknad av förmåga att uppleva känslomässig förankring.

Jag väljer att "hoppas" att genom att krama mina barn, att ge dem den dagliga närheten och medvetna mentala närvaron jag själv aldrig haft ska kunna "läka" min hjärna på något sätt; att kunna genom deras inre hormonella sensationer kunna väcka mina egna. Inget har hänt än men skam den som ger sig

Jag har nu inte följt med i hela tråden, men läst dina senaste inlägg som jag finner mycket intressanta. Jag har tänkt dels på hur du uppfattar folk som skriver till dig, såsom jag gör nu, men kommit fram till att jag kan reflektera in absurdum på detta utan att du kommer att bry dig mer om svaret. Jag kan skriva att jag skall hålla en mer undergiven ton i det här inlägget för att inte 'inkräkta' hotfullt visavi din självbild, men mitt inlägg är ändå alltjämt egoistiskt. Jag tror med andra ord alltså att det är viktigt att vara öppen med min avsikt nu när jag skriver till dig, så att du inte skall behöva avläsa min emotionella närvaro efter aversiva avsikter. Det här inlägget är mer en reflektion där jag försöker förstå dig genom mig själv nu märker jag, men låt mig bli mer konkret.

Det är mycket intressant att du skriver att du upplevde sorg när du inte kunde känna med ditt barn. Upplevde du lycka som känsla också, eller var det bara ett beskrivande ord? Hursomhelst så måste detta ha varit en stor sak för dig, hur ser du på att du kunde uppleva känslor i detta unika fall?

Sedan tänkte jag också fråga dig om varför du tagit dig så stor tid att förklara för oss hur du har det? Jag vet att du beskrev det i ett tidigare inlägg som att du vill upplysa oss om en annan sida av 'tillståndet,' men varför vill du sprida denna kunskap? Vad får du som individ ut av att förklara för oss?

Sedan beskrev du även den jobbiga situationen som uppstår mellan dig och din fru när du inte kan möta hennes känsloliv med ditt eget, att du skulle kunna lämna henne utan att känna något alls. Min fundering gäller om du faktiskt skulle göra detta? Det jag menar är att även om du inte upplever positiva känslor av att vara tillsammans med henne och dina barn, så har ni ändå hängt ihop i vad du beskriver som ungefär tio år, vilket är en lång tid för ett förhållande utan känslan av kärlek. Dessutom, vad händer om hon gör begår ett äktenskapligt fel? Skulle du (kunna) förlåta henne?

Vill be om ursäkt ifall du anser att mina frågor är olämpliga eller för många, orsaken är att min nyfikenhet tog överhanden.
Citera
2012-12-11, 03:57
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbanken
Jag har nu inte följt med i hela tråden, men läst dina senaste inlägg som jag finner mycket intressanta. Jag har tänkt dels på hur du uppfattar folk som skriver till dig, såsom jag gör nu, men kommit fram till att jag kan reflektera in absurdum på detta utan att du kommer att bry dig mer om svaret. Jag kan skriva att jag skall hålla en mer undergiven ton i det här inlägget för att inte 'inkräkta' hotfullt visavi din självbild, men mitt inlägg är ändå alltjämt egoistiskt. Jag tror med andra ord alltså att det är viktigt att vara öppen med min avsikt nu när jag skriver till dig, så att du inte skall behöva avläsa min emotionella närvaro efter aversiva avsikter. Det här inlägget är mer en reflektion där jag försöker förstå dig genom mig själv nu märker jag, men låt mig bli mer konkret.

Blanda nu inte ihop en känslokall med en lättkränkt narcissist, kör med brutal ärlighet; kan lova dig att det träffar inte ett känsligt psyke, är jag rädd för får jag tillägga så jag verkar politiskt korrekt

Citat:
Det är mycket intressant att du skriver att du upplevde sorg när du inte kunde känna med ditt barn. Upplevde du lycka som känsla också, eller var det bara ett beskrivande ord? Hursomhelst så måste detta ha varit en stor sak för dig, hur ser du på att du kunde uppleva känslor i detta unika fall?

Det chockade mig på samma sätt som jag blev chockad när jag i ett LSD rus fick se mig själv ur andra människors perspektiv, jag såg där vilket svin jag var och minns tydligt att jag kände både skam och skuld under ruset. Har inte upplevt dessa känslor varken före eller efter och det hela är lätt surrealistiskt som du säkert kan förstå; hände det där egentligen? Jag såg mig själv som liten tror jag, "genetiken" i det egna barnet förlöste ett djupt trauma i mig själv och sorgen välde fram. Detta har fått mig att tro att min känslodefekt härrör sig ifrån den första anknytningstiden mellan min moder och mig, den anknytningen tror jag aldrig skedde utan i ren överlevnadsinstinkt stängdes känslorna av på mig och fick aldrig chans att utvecklas. Den elektriska signalen startar aldrig i hjärnan helt enkelt då jag aldrig blivit tränad till detta, vilket jag fick tillfälligt tillgång till under LSD-ruset. Kramar medvetet mina barn och min fru så ofta jag kan ihop om att "förmå" hjärnan reparera skadan. Inte så att jag lider absolut inte, men jag förstår att det är något positivt jag saknar förmågan till. Inte länge sedan min svåger berätta för mig hur varm han blir inombords när han kramar sina barn, vilket det här kylskåpet inte lyckas med. Som tur är vet jag att mina barn blir varma inombords när jag berömmer dem, när jag kramar dem, när jag ler mot dem; annars hade det varit värre, då hade historien upprepat sig.

Citat:
Sedan tänkte jag också fråga dig om varför du tagit dig så stor tid att förklara för oss hur du har det? Jag vet att du beskrev det i ett tidigare inlägg som att du vill upplysa oss om en annan sida av 'tillståndet,' men varför vill du sprida denna kunskap? Vad får du som individ ut av att förklara för oss?

Det har varit en lång och tuff resa att tvinga Dr Jekyl att ta kommandot över Mr Hyde, som styrt mina handlingar allt för lång tid i mitt liv. Mr Hyde hade tolkningsföreträde av människors agerande och lämpliga åtgärder för mig att handla efter, att omvärdera och acceptera att han måste bort kostade en hel del psykisk energi om jag ska vara helt ärlig. Att välja den svåra vägen istället för den lätta, att välja det ologiska valet för en logiskt styrd hjärna, kan tänka mig att det är lika svårt för en kristen att bli ateist. Jag tvingade mig själv att acceptera känslomänniskornas spelplan, med alla dess begränsningar, mot min egen logik, allt för att kunna ge mina barn tillgång till det bästa valet. Att jämföra med en homosexuell som tvingar sig själv att bli hetero är ingen dum jämförelse. Jag har varit nära att förtäras av inre ilska många gånger, när jag tvingat mig själv reagera enligt en "normal mall" för att inte lära mina barn ett destruktivt sätt. Jag har förstått att det är snudd på omöjligt för en känslomässigt styrd person att förstå hur livet är utan känslor. Säg till mig att du ska knulla min mamma och jag kommer gapskratta; du har ingen aning om hur hård tanten är, när hon är klar med dig kommer du inte ha någon sexlust på hundra år You see Jo kontentan här är samma gamla gnäll som för alla andra nötter som åker fast med handen i kakburken; den dopade idrottaren som åker landet runt och propagerar mot doping. Om någon annan likasinnad vill göra samma val som jag så ger det mig en mening med allt mitt kämpande. Och det är värt det ni likasinnade fuckers därute, närvaron av ens egna barn ger mer än all ytlighet i världen, då ni är väl medvetna om hur lätt det är för sådana som oss att nå dem

Dessutom är motivationen att få feedback på mitt ocensurerade jag för att förstå ännu mer om människans psyke, något jag mättar mitt ständiga behov av ny stimulans med. Fast med familj bestiger jag människor istället för berg, fast med beslutet att vara närvarande i mina barns liv så att de blir alfa-individer istället för sociopater/aspergergare så utforskar jag mitt egos gränser här istället för i strävan på toppen av stort företag som kräver allt för mycket tid.

Citat:
Sedan beskrev du även den jobbiga situationen som uppstår mellan dig och din fru när du inte kan möta hennes känsloliv med ditt eget, att du skulle kunna lämna henne utan att känna något alls. Min fundering gäller om du faktiskt skulle göra detta? Det jag menar är att även om du inte upplever positiva känslor av att vara tillsammans med henne och dina barn, så har ni ändå hängt ihop i vad du beskriver som ungefär tio år, vilket är en lång tid för ett förhållande utan känslan av kärlek. Dessutom, vad händer om hon gör begår ett äktenskapligt fel? Skulle du (kunna) förlåta henne?

Jag är pinsamt medveten om att jag kan lämna henne utan att känna något och detta faktum gör mig orubblig i min ställning, hon har ingen möjlighet att affektivt manipulera mig. Något som ibland gör henne vansinnig Jag ser att hon blir glad av allt jag gör för henne och barnen, utan känslor blir man automatiskt en "gränslöst" effektiv människa vilket medför många fördelar, vilket jag uppskattar även om jag inte känner något. Att jag saknar känslor begränsar inte min förmåga att visa uppskattning för henne, visa min manliga åtrå för henne, jag är en orubblig klippa att luta sig emot när det blåser hårda vindar osv. Så länge jag bekräftar, vilket jag gör, henne kommer hon inte söka sig till någon man. Om hon skulle det så är det bara inse att jag förtjänade det, tjejer är otrogna i protest, killar för att de är opportunister. Jag har haft sex med tillräckligt många tjejer för att ha stillat min nyfikenhet där och jag har en attraktiv fru som uppskattar sex vilket jag gärna ger henne så än så länge är vi båda nöjda. Om hon skulle ta med sig en väninna hem? Välkommet. Om hon tog Kurt med sig hem? Han hade fått bli en "cock-old". Skulle jag be henne ta med en väninna hem? Nope, inte värt risken att "oroa" henne, har inget behov av att bekräfta mitt ego på det viset; det är redan alldeles för stort

Citat:
Vill be om ursäkt ifall du anser att mina frågor är olämpliga eller för många, orsaken är att min nyfikenhet tog överhanden.

Nyfikenhet är meningen med livet. Ställ alla frågor du vill, testa mig så hårt du kan; piper jag ihop är jag knappast så känslokall inombords som jag påstår mig vara
Citera
2012-12-13, 03:02
Medlem
Joggeriffics avatar
Citat:

Nyfikenhet är meningen med livet. Ställ alla frågor du vill, testa mig så hårt du kan; piper jag ihop är jag knappast så känslokall inombords som jag påstår mig vara

Hur känner du inför att döda din familj? Ingen äckelkänsla över det?
Citera
2012-12-14, 01:19
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joggeriffic

Min första spontana tanke var; "det är ju en ologisk tanke". En inte helt lätt fråga att besvara på, finns en del steg innan att "döda" som är avsevärt lättare. Måste ju tänka på vad som skulle kunna få mig att vilja döda dem först och oavsett anledning så är det lättare att bara öppna dörren, skratta och gå ut..... Beslutet är logiskt fattat i så fall, baserat på deras avsaknad av vilja gentemot mig.

Själva skrattet är riktat åt mig själv, för det finns inget roligare för mig än de få gånger jag har fel i mina intuitioner; vilket jag bevisligen hade om jag nu valt att lämna.

Jag gör inte mer än vad som krävs för att lösa en "situation" jag står inför, men är beredd att göra det som "krävs" för att situationen ska bli löst. Att göra mer än nödvändigt är poänglöst och ologiskt på många sätt; tex, tidsödande, riskökande, energislösande. Så jag har svårt att se hur det ens kan hända och därför kan jag inte "se" hur jag skulle uppleva händelsen. Att tänka känslor kan jag inte, jag känner lika mycket av att tänka: "jag ska döda min familj" som jag gör av "Tomten har vitt skägg". Har tidigare i tråden på flera ställen försökt förklara att ord är inte kopplat till känslor hos mig. kan inte heller skapa mig en bild/upplevelse i huvudet och känna något.

Det här var en svår fråga för mig, jag är ganska säker på att om jag sett att jag var skadlig för min familj hade jag lämnat bara. Jag är programmerad för att försvara och försörja min familj på något sätt, min ilska och frustration i det läget hade drabbat "potentiellt alla" utom dem tror jag. Återkommer till denna frågan om jag kommer fram till något annat.

LL
Citera
2012-12-14, 01:20
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joggeriffic

Hur skulle du svarat på din egen fråga? Jag är minst lika nyfiken som du

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in