Citat:
Ursprungligen postat av Poors
Låt oss anta att denna mobbning sker subtilt och ingen direkt kontakt från mobbarna finns. De pratar om, viskar, skrattar åt men gör detta diskret så att det inte ska uppfattas för utstående vad som pågår. De tilltalar aldrig psykopaten. Men den mobbade psykopaten vet givetvis om att de mobbar denne. Psykopaten har också någon sorts bundenhet till denna miljö där mobbningen sker och måste vara där av olika anledningar i alla fall under en begränsad tid.
Om du menar en psykopat i psykiatrins mening (diagnosen bestämd/studerad på kriminella i fängelserna) kommer du antagligen få ett svar ganska snabbt, dessa tenderar att vara både impulsiva, fysiskt och psykiskt misshandlande. De vet vem som är ledaren i "mobbinggänget" direkt, det kan en gurka räkna ut och att konfrontera går direkt till rotens kärna. Det finns en anledning till varför dessa sitter i fängelse, de har nolltolerans mot människor som behandlar dem dåligt och det folk vägrar förstå är att det grundar sig i att de inte förstår "norm-människans" känsloliv; de förstår inte hur en kränkt människa känner sig så det kopplar inte den passiva agressiviteten emot dem utan de ser bara att någon utmanar dem. Dessa känner bara ilska ingen annan känsla.
Om du menar en "psykopat" i aftonbladets mening, dvs det antisociala spektrumet (här finns folk ifrån diagnoserna adhd, asperger, schizofrena, autismspektrumet och även vanliga "low-lifes"). I olika gradskillnad är dessa känslokalla pga uppväxten och har också svårt/eller omöjligt att förstå känslor.
Jag "är/kommer ifrån" adhd/asperger-hållet med en antisocial störning och känner endast sorg, ilska och en "tvistad" form av glädje (en form av skadeglädje). Jag har spenderat en oerhörd massa tid på att försöka förstå hur en kränkt människa känner sig, hur en rädd människa känner sig, hur det känns att ha ett trygghetsbehov utan att riktigt förstå. Intellektuellt förstår jag men jag kan inte påminna ens en gång jag känt dessa känslor. Min "skada" tros komma ifrån 1-2års åldern där jag i avsaknad av att bli bekräftad av mina föräldrar utvecklad en genuint stark tro till mig själv och jag följer inte något som jag inte logiskt förstår och känsloargument är bara att glömma
Citat:
Ursprungligen postat av Poors
Kommer psykopaten likgiltigt att fortsätta med sin syssla helt obrytt av att denne blir mobbad? Kommer psykopaten att bli arg och ge igen på något sätt? Om psykopaten gör detta visar ju det på att psykopaten är känslomässigt sårbar och vad jag förstår ska inte en psykopat vara det?
Kommer psykopaten att dra sig undan likgiltigt med konsekvensen att dennes syssla inte kan utföras?
Vad kommer att hända?
"Riktiga psykopaten" kommer vara helt obekymrad inombords av ert "mobbningspåhitt", men kommer ganska snabbt svara fysiskt/verbalt på utmaningen. han känner absolut noll samhörighet med er andra på arbetsplatsen och kunde inte bry sig mindre om att förlora arbetet. Dessa finns ytterst sällan arbetande i "vanliga" världen. Ta och kolla på dokumentären om "Ice man" på youtube så förstår du mer.
"Aftonbladet-psykopaten", däribland jag, kommer också vara helt oberörd inombords och kommer svara men tänker stanna kvar på arbetsplatsen. Att förstå vem som ligger bakom är simpelt, detta är löjligt enkelt när man spenderat ett liv studerandes "tuppsprättandet" om alfa-hanne rollen mellan känslomänniskor i skola, arbetsliv, föreningsliv etc. Jag har aldrig ens varit i närheten av att känna ett behov av att verbalt försöka kränka någon (förutom när jag var yngre och inte förstod att en människa kunde känna sig kränkt), vilket känslomänniskor gör konstant då de känner sig kränkta mer eller mindre varje dag verkar det som. Det första jag kommer göra är att vara löjligt vänlig, intresserad och
inkännande mot "följeslagarna", dig som ledare hade jag ignorerat totalt då jag
VET att det endast är en tidsfråga innan detta börjar äta på ditt psyke. Uppkomsten av grundiden kan
endast vara sprunget ur känslan av att känna sig kränkt. Och nej, mer än så behövs inte i 99% av fallen för känslomänniskor har inget skydd mot känslorna än olika lugnande medel och betablockerare. Om du blir sårad eller narkoman är inget jag bekymrar mig om, det var du som ville utmana mig. Tja, som variant två hade jag kunnat börja invadera din "psykiska space" för att snabba upp nerbrytandet av ditt psyke. Gå för nära för ofta, prata om saker du mår dåligt av, sprida ut små subtila rykten och allt med ett leende och alltid i vänlig/leendes ton.
Ilska är inte en sårbar känsla, det är en noradrenalin/adrenalin
effekt, när signalsubstansen lägger sig finns inget jobbigt kvar (vi män är jägare av naturen). Det jag har nolltolerans emot är utmaningar/dumheter och det är
garanterat något jag missat att förstå som gjort dig ledsen i från första början; det
ÄR väldigt lätt att missa när någon känner sig kränkt, ledsen orespekterad då jag inte kan känna dessa känslor. Hade du sagt något direkt hade jag sagt sorry. Jag arbetar för min familj eller vissa mål,
samhörigheten med andra känslomänniskor på arbetsplatsen är = noll.
LL