2009-10-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Existerar begreppet psykopati längre. Jag trodde det var ersatt?

Ja men det är väl fortfarande kontroversiellt. Det varierar av plats och tid.

Det används bla inom rättspsykiatrin.

Det är inte ersatt. Vissa mindre vetande tror att antisocial personlighetsstörning inom ICD ersatt men det är helt fel då det är en för vid diagnos.

Tidigare fanns begreppet inom DSM men det togs bort på 90-talet tror jag. Det var meningen att asps skulle ta över men det blev bara löjligt.
Citera
2009-10-25, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Ja men det är väl fortfarande kontroversiellt. Det varierar av plats och tid.

Det används bla inom rättspsykiatrin.

Det är inte ersatt. Vissa mindre vetande tror att antisocial personlighetsstörning inom ICD ersatt men det är helt fel då det är en för vid diagnos.

Tidigare fanns begreppet inom DSM men det togs bort på 90-talet tror jag. Det var meningen att asps skulle ta över men det blev bara löjligt.

Forskat? Doktorsexamen eller dyslexiläst nån artikel på¨wikipedia?
Citera
2009-10-25, 12:58
Medlem
Haha, jadu.
Forska på ngt som en individ gjort sig känd och rik på...
Citera
2009-10-25, 13:05
Bannlyst
Kan du inte hålla dig på min tråd, du för gärna bedriva forskning där.

Edit:https://www.flashback.org/showthread.php?t=1036355
Citera
2009-10-25, 13:27
Medlem
Drakula09s avatar
Vad är psykopati (hur skulle du definiera det) och vilka behandlingsformer finns det?
Citera
2009-10-25, 14:11
Bannlyst
Många anser att psykopati och sociopati är en och samma sak, andra anser att det inte är det. För mig så är psykopati mer en störning som man föds med, medan sociopatiska tendenser utvecklas hos en mycket störd individ tack vare dennes uppväxt (oftast har offret utnyttjats sexuellt, och därav lärt sig stänga av sig sina känslor).

Vad anser du, TS, är skillnaden mellan dessa två begreppen? Är det ens någon skillnad? Psykopati och sociopati hänvisar till ---> psykopati på wiki.
Citera
2009-10-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakula09
Vad är psykopati (hur skulle du definiera det) och vilka behandlingsformer finns det?

Tvåordsdefinition : Allvarlig empatistörning.

Angående behandlingsformer för psykopati så finns det inga. Psykopati går inte att "bota". Det enda som som har viss effekt är beteendeträning men då handlar det bara om att göra psykopaten mer sociallt anpassad.
Citera
2009-10-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
På vilken nivå har du forskat?
Är jag också intresserad av att veta!

TS?
Citera
2009-10-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PoeticJustice
Många anser att psykopati och sociopati är en och samma sak, andra anser att det inte är det. För mig så är psykopati mer en störning som man föds med, medan sociopatiska tendenser utvecklas hos en mycket störd individ tack vare dennes uppväxt (oftast har offret utnyttjats sexuellt, och därav lärt sig stänga av sig sina känslor).

Vad anser du, TS, är skillnaden mellan dessa två begreppen? Är det ens någon skillnad? Psykopati och sociopati hänvisar till ---> psykopati på wiki.

Sociopati härstammar från hippietiden då psykopati var ett skällsord och vissa menade på att det var socialt betingat. Det var rent skitsnack då det främst är biologist betingat med en mindre social komponent. Uppkomsten vet man inte i detalj. Sannolikt är det främst en predisposition som utlöses genom sociala faktorer tidigt i barndomen, liknande med många andra psykiska störningar.

Begreppet sociopat är det typ bara lekmän som använder idag. Att kunna stänga av sina känslor har inget med psykopati att göra. Det tror jag de flesta kan göra. Är empatistörningen påtaglig så kanske man kan kalla det psykopatiska drag.
Senast redigerad av flowman66 2009-10-25 kl. 16:36.
Citera
2009-10-25, 17:19
Medlem
Du har fått frågan nu tre ggr i tråden - på vilken nivå har du forskat?
Citera
2009-10-25, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Sociopati härstammar från hippietiden då psykopati var ett skällsord och vissa menade på att det var socialt betingat. Det var rent skitsnack då det främst är biologist betingat med en mindre social komponent. Uppkomsten vet man inte i detalj. Sannolikt är det främst en predisposition som utlöses genom sociala faktorer tidigt i barndomen, liknande med många andra psykiska störningar.

Begreppet sociopat är det typ bara lekmän som använder idag. Att kunna stänga av sina känslor har inget med psykopati att göra. Det tror jag de flesta kan göra. Är empatistörningen påtaglig så kanske man kan kalla det psykopatiska drag.

1+
Citera
2009-10-25, 20:54
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Existerar begreppet psykopati längre. Jag trodde det var ersatt?

Du kanske menar sociopati?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in