2009-10-23, 11:36
Bannlyst
Vi människor är ju djur och därför agerar vi som dom, trots vårat avancerade intellekt, vilket bara gör det hela mer komplicerat. Men om vi bortser ifrån det just nu. Eftersom vi är djur så behöver vi en ledare med en massa svar som folk litar litade blint på (inte alla förstås men tillräckligt många) Jesus Hitler osv.

Jag tror att allt det här är uträknat och att psyksjukdomar i vissa fall är följden av psykopatens framfart. Nu menar jag inte dom som springer runt och snor cyklar, utan dom som faktisk sitter i regeringen och fattar beslut.

Vad tror ni.

Ursäkta att jag inte utveckla det mer. Är lite trött så här på morgonen.

MvH Kristall
Citera
2009-10-23, 11:50
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Vi människor är ju djur och därför agerar vi som dom, trots vårat avancerade intellekt, vilket bara gör det hela mer komplicerat. Men om vi bortser ifrån det just nu. Eftersom vi är djur så behöver vi en ledare med en massa svar som folk litar litade blint på (inte alla förstås men tillräckligt många) Jesus Hitler osv.

Jag tror att allt det här är uträknat och att psyksjukdomar i vissa fall är följden av psykopatens framfart. Nu menar jag inte dom som springer runt och snor cyklar, utan dom som faktisk sitter i regeringen och fattar beslut.

Vad tror ni.

Ursäkta att jag inte utveckla det mer. Är lite trött så här på morgonen.

MvH Kristall

Är 11:36 morgon för dig? Ja, vi människor behöver en "flockledare" för att vi ska kunna känna oss trygga.
Citera
2009-10-23, 12:02
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottweiler
Är 11:36 morgon för dig? Ja, vi människor behöver en "flockledare" för att vi ska kunna känna oss trygga.
Och alla som är flockledare är alltså psykopater?
Citera
2009-10-23, 12:09
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Och alla som är flockledare är alltså psykopater?

Det sa han inte...det var TS....
Citera
2009-10-23, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Det sa han inte...det var TS....

Det sa jag inte alls, läs mitt inlägg igen
Citera
2009-10-23, 12:18
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Det sa jag inte alls, läs mitt inlägg igen
Jag läste vad du skrev.

Läs lite om psykopatkriterierna så ser du vilka skillnader det är. Återkommer senare.
Citera
2009-10-23, 14:35
Bannlyst
[quote=Brottweiler]Är 11:36 morgon för dig? Ja, vi människor behöver en "flockledare" för att vi ska kunna känna oss trygga.[/QUOTE]

Japp det är precis vad dom vill få oss att tro. Tack för att du hjälpte till att bevisa min teori.
Citera
2009-10-23, 16:07
Medlem
Nazipolizeis avatar
Sociopater är inga bra ledare imo. Narcissister möjligtvis.
Kom ihåg Sociopat = ANTIsocial personlighetstörning

Om man läser lite MBTI (myer-briggs type indicator) http://sv.wikipedia.org/wiki/MBTI så skulle jag hellre säga att gruppen ENTJ är de bästa ledaren och dom människorna som hör till denna gruppen kan nog inte ses som psykopater då psykopater i regel är introverta.
DOck kan man se mycket oempatiska och ibland rent sadistiska tendenser hos dessa människor.
Senast redigerad av Nazipolizei 2009-10-23 kl. 16:47.
Citera
2009-10-23, 18:02
Bannlyst
För att klassas som psykopat måste man uppfylla kraven för.

1. Narcissistisk personlighetstörning
2. Borderline personlighetstörning
3. Anti-social personlighetsstörning

Sen finns det klar folk som lutar mer på narcissistiska hållet, eller anti social. Det är olika beroende på vem det är .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Intressant länk dessutom

Sociopat är en föråld benämning som inte används inom modärn psykologi
Senast redigerad av Kristall 2009-10-23 kl. 18:26.
Citera
2009-10-23, 18:48
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
För att klassas som psykopat måste man uppfylla kraven för.

1. Narcissistisk personlighetstörning
2. Borderline personlighetstörning
3. Anti-social personlighetsstörning

Sen finns det klar folk som lutar mer på narcissistiska hållet, eller anti social. Det är olika beroende på vem det är .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Intressant länk dessutom

Sociopat är en föråld benämning som inte används inom modärn psykologi
Läs inte bara Wikipedia! Många inom psykiatrin säger fortfarande sociopat, det är inte alls en föråldrad benämning. För att förstå personlighetsstörningar så måste man också känna till vad som är friskt. Genom att till exempel läsa psykologi med de olika teorierna. (tar några år) Liksom psykiatri.

En bra fackbok och lätt att läsa även för lekmän är Dynamiskt Psykiatri av Johan Cullberg.
Citera
2009-10-23, 18:57
Medlem
Eh Whatevers avatar
Dem som inte har sin Hitler har sin Jesus.
Citera
2009-10-23, 19:39
Medlem
lithionits avatar
håller med om det kan ligga något i resonemanget, men frågan är om en psykopat skulle kunna att klara sig till den politiska toppen med tanke på att de har väldigt svårt att slutföra saker, uppnå långsiktiga mål i livet pga. att de tröttnar väldigt fort och inte kan tolerera tristess.
Men sen finns det ju alltid de som tagit sig den oärliga vägen till toppen genom att utnyttja och manipulera sin omgivning...

Däremot tror jag att det är vanligare med narcisistisk ps bland politiker, tror tyvärr att det ofta krävs en hel del narcisism för att kunna bli framgångsrik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in