Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
jag har en fråga.
Finns det exempel på psykopater som trots sina böjelser kan leva "normala" liv och ha fullt fungerande relationer?
Självfallet inser jag att det finns olika grader av psykopatri (heter det så?) men
jag syftar här på de mer allvarliga fallen.
Kan en psykopat med en svår störning med vilja undgå att dupera andra människor eller är det trots allt ett medvetet val?
Som jag har uppfattat det så kalkylerar de plus och minus, belöning och straff. Om de tjänar på att uppföra sig lr riskerar att åka fast så kan de sköta sig så länge frestelsen/behovet inte tar över.
Jättemånga chefer på företag är psykopater, alltså oempatiska och slår sig fram i företagsvärlden mkt målinriktat.. Men folk i psykopatens omgivning mår inte bra i regel, om inte psykopaten tjänar på att den personen mår bra. Alltså, sparka neråt och smöra uppåt.. Gäller många människor som inte klassas som psykopater.
Du ska uppfylla ett visst antal kriterier för att klassas som psykopat. Jag har för mig att det är drygt 70 st. Vi har alla flera av dem men för få för att klassas som psykopater.
Nu får trådskaparen rätta mig om jag har missuppfattat något.
En fråga: Är pedofiler sociopater eller psykopater?
Jag har även hört att sociopat är svårare att komma tillrätta med eftersom det är en störd personlighet.
Stämmer det? Jag skulle vilja sätta pedofiler i det facket men många kallar dem psykopater....