2009-10-25, 21:03
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Du kanske menar sociopati?
Nej, jag menar faktiskt begreppet psykopati. Men jag är inte särskilt insatt i vad de sysslar med inom rättspsykiatrin, därför frågan.
Citera
2009-10-25, 22:18
Medlem
Eh Whatevers avatar
Klart det går att bota. Vi vet inte hur bara.
Citera
2009-10-26, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Du kanske menar sociopati?

Tvärt om, fan kan ingen klistra en psykopattråd så slipper man en massa gammalmodigt tjafs.
Citera
2009-10-26, 16:48
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Tvärt om, fan kan ingen klistra en psykopattråd så slipper man en massa gammalmodigt tjafs.

Tro mig, jag vet väldigt mycket om psykologi, du behöver inte förklara betydelsen av det förlegade uttrycket "sociopat".
Citera
2009-10-26, 19:32
Medlem
Dalailamas avatar
jag har en fråga.

Finns det exempel på psykopater som trots sina böjelser kan leva "normala" liv och ha fullt fungerande relationer?

Självfallet inser jag att det finns olika grader av psykopatri (heter det så?) men
jag syftar här på de mer allvarliga fallen.

Kan en psykopat med en svår störning med vilja undgå att dupera andra människor eller är det trots allt ett medvetet val?
Citera
2009-10-26, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
jag har en fråga.

Finns det exempel på psykopater som trots sina böjelser kan leva "normala" liv och ha fullt fungerande relationer?

Självfallet inser jag att det finns olika grader av psykopatri (heter det så?) men

Kan en psykopat med en svår störning med vilja undgå att dupera andra människor eller är det trots allt ett medvetet val?
Hur skulle det kunna finnas exempel? Skulle du vara tillsammans med en psykopat även om psykopaten inte fysiskt eller psykiskt skadar dig? Du skulle ju alltid gå runt med vetskapen om att du är tillsammans med en individ som är inkapabel till att älska dig, eller dina/era barn.

Säkerligen så finns det, men jag betvivlar att det står skrivet någonstans. En sådan individ skulle aldrig erkänna sitt döda känsloinre, ifall de nu skulle vilja smälta in.
Citera
2009-10-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
jag har en fråga.

Som jag har uppfattat det så kalkylerar de plus och minus, belöning och straff. Om de tjänar på att uppföra sig lr riskerar att åka fast så kan de sköta sig så länge frestelsen/behovet inte tar över.

Jättemånga chefer på företag är psykopater, alltså oempatiska och slår sig fram i företagsvärlden mkt målinriktat.. Men folk i psykopatens omgivning mår inte bra i regel, om inte psykopaten tjänar på att den personen mår bra. Alltså, sparka neråt och smöra uppåt.. Gäller många människor som inte klassas som psykopater.

Du ska uppfylla ett visst antal kriterier för att klassas som psykopat. Jag har för mig att det är drygt 70 st. Vi har alla flera av dem men för få för att klassas som psykopater.

Nu får trådskaparen rätta mig om jag har missuppfattat något.

En fråga: Är pedofiler sociopater eller psykopater?
Jag har även hört att sociopat är svårare att komma tillrätta med eftersom det är en störd personlighet. Stämmer det? Jag skulle vilja sätta pedofiler i det facket men många kallar dem psykopater....
Citera
2009-10-26, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
En fråga: Är pedofiler sociopater eller psykopater?
Jag har även hört att sociopat är svårare att komma tillrätta med eftersom det är en störd personlighet. Stämmer det? Jag skulle vilja sätta pedofiler i det facket men många kallar dem psykopater....
Och de är idioter.

Likadant som att du inte kan generalisera över att alla kriminella är psykopatiska så kan du inte gör det med pedofiler.
Citera
2009-10-26, 19:48
Medlem
Peddojannes avatar
Vad är den typiske psykopatens umgängeskrets?
Citera
2009-10-26, 20:05
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne

Inbillningssjuka
Citera
2009-10-26, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Sådana han/hon lätt kan manipulera.

Jag påstår inte att jag är expert, men jag har läst på en del jag med. Ovanstående fråga var väldigt lätt att besvara också. En psykopat som skryter, ljuger och manipulerar kan lätt kännas igen av andra, och därav tar folk avstånd ifrån den här individen. De som stannar är de som är lätta att manipulera, med andra ord.
Citera
2009-10-26, 20:25
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoeticJustice
Sådana han/hon lätt kan manipulera.

Jag påstår inte att jag är expert, men jag har läst på en del jag med. Ovanstående fråga var väldigt lätt att besvara också. En psykopat som skryter, ljuger och manipulerar kan lätt kännas igen av andra, och därav tar folk avstånd ifrån den här individen. De som stannar är de som är lätta att manipulera, med andra ord.

Tjejer har alltid haft extremt lätt för att manipulera ner mig i sänghalmen! Visste det, jäkla psykopater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in