Resultat: Vem tror ni vinner debatten i natt eller blir det ingen skillnad alls.
Trump vinner bekvämt och lätt.
46,24%
461 röster
Harris vinner bekvämt och lätt.
33,00%
329 röster
Det hela var positivt eller urdåligt för båda så att ingen vinner alls.
20,76%
207 röster
2024-07-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tidigare har han varit inne på linjen att abortfrågan är en delstatsfråga o ska så förbli.

Vilket är det mest logiska.

Läs Project 2025, där vicepresidentkandidaten Vance varit med som medförfattare, så ser du att det inte alls är givet. Agendan från tankesmedjan, som alltså fått en av sina varmaste tillskyndare att bli vicepresidentkandidat, är ett generellt förbud alternativt göra det så dyrt och krångligt att ingen kommer vilja ha aborter.

Det finns redan ett förbud mot att federala medel används för att bekosta aborter. Project 2025 diskuterar, förutom ett direkt federalt abortförbud, även tanken att det också ska vara förbjudet att använda delstatliga eller kommunala skattemedel för att bekosta aborter, dvs även om aborter blir tillåtna så är det bara de som kan hosta upp 10 000-tals kronor som kommer att kunna utnyttja rätten. Och eftersom aborter inte ska vara en del av hälsovården finns kommer det inte heller att finnas försäkringar som kan innefatta abortkostnader.

Och samtidigt så har vi alltså en presidentkandidat (Trump) som tycker att det är lika bra att funktionsvarierade personer dör. Skulle det inte vara smartare att abortera foster som löper stor risk att ha allvarliga sjukdomar/funktionsvariationer än att föda dem och sedan önska livet ur dem?
Citera
2024-07-28, 14:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Brukar du peka på en utvecklingsstörd och säga "Kolla hur dum han är! Det betyder att jag är smart." också? Det är nämligen exakt samma argumentationsfel du nu gör. Din logik är bristfällig och ditt inlägg kan därför avfärdas. Du har inte framfört någonting som visar att Kamala Harris skulle vara klok. Att Trump är en idiot enligt dig gör inte Harris klok.
Svammel.

Jag pekar rakt på Trump och visar hur fullständigt idiotiskt han håller tal.
Citera
2024-07-28, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Svammel.

Jag pekar rakt på Trump och visar hur fullständigt idiotiskt han håller tal.

Det kallas för whataboutism och är ett argumentationsfel. Ditt inlägg är alltså värdelöst. Du har inte på något vis visat att Harris skulle vara klok. Att Trump håller tal på ett idiotiskt vis enligt dig gör inte Harris klok. Din logik här är bristfällig minst sagt. Mitt påstående om att Harris inte är klok har du alltså inte lyckats bemöta.
Senast redigerad av Reiwa 2024-07-28 kl. 14:42.
Citera
2024-07-28, 15:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Läs Project 2025, där vicepresidentkandidaten Vance varit med som medförfattare, så ser du att det inte alls är givet. Agendan från tankesmedjan, som alltså fått en av sina varmaste tillskyndare att bli vicepresidentkandidat, är ett generellt förbud alternativt göra det så dyrt och krångligt att ingen kommer vilja ha aborter.

Det finns redan ett förbud mot att federala medel används för att bekosta aborter. Project 2025 diskuterar, förutom ett direkt federalt abortförbud, även tanken att det också ska vara förbjudet att använda delstatliga eller kommunala skattemedel för att bekosta aborter, dvs även om aborter blir tillåtna så är det bara de som kan hosta upp 10 000-tals kronor som kommer att kunna utnyttja rätten. Och eftersom aborter inte ska vara en del av hälsovården finns kommer det inte heller att finnas försäkringar som kan innefatta abortkostnader.

Och samtidigt så har vi alltså en presidentkandidat (Trump) som tycker att det är lika bra att funktionsvarierade personer dör. Skulle det inte vara smartare att abortera foster som löper stor risk att ha allvarliga sjukdomar/funktionsvariationer än att föda dem och sedan önska livet ur dem?

Jag håller med dig.
O detta att låta det bli en fedoral fråga är ett stort misstag av Republikanerna, likaså att det blir en valfråga.
Citera
2024-07-28, 15:15
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Kanske det. Men dom verkar i alla fall förstå. Mer röster på Republikanerna = tuffare tider för kvinnor.

Ett tips, vill du inte ha oönskade barn, använd kondom. Istället för att mörda bebisar.

Citat:
Det kallas för whataboutism och är ett argumentationsfel. Ditt inlägg är alltså värdelöst. Du har inte på något vis visat att Harris skulle vara klok. Att Trump håller tal på ett idiotiskt vis enligt dig gör inte Harris klok. Din logik här är bristfällig minst sagt. Mitt påstående om att Harris inte är klok har du alltså inte lyckats bemöta.

Vänsterfolk och logik? Du kan bara ha det enda eller det andra, inte båda samtidigt..
Citera
2024-07-28, 15:37
Medlem
develis avatar
Citat:
"Att hon tilltalar efterblivna med sättet hon talar på är helt solklart."

Enligt dig. Jag håller inte med.

Hon är klok och det visar hennes CV innan senaten, innan VP:
Distriktsåklagare San Francisco
2004-2011
Attorney general (motsv. justitieminister) Kalifornien 2011-17

Vad jag däremot kontrade med var en motfråga som du undvek.

Jag undrade vem Trump attraherar via helt förvirrade tal - folk undrar hur ser står till rent kognitivt.

Det intressanta är att han är fullblodsnarcissist och det är ren rappakalja, eller ordsallad som återges via förra länken.
Fullständigt irrationellt.

Hans diskussion om Hannibal lecter är helt weird, tillika värdelöst inför valet.
Citat:
"Why is Donald Trump so obsessed with Hannibal Lecter?

"If the rumours are true, and Donald Trump really is becoming increasingly displeased with his choice of running mate, JD Vance, then it can only be a matter of time before he replaces him. And when he does, there is only one figure that he can possibly choose."

"That’s right: Trump’s next VP pick has to be the late, great Hannibal Lecter."
https://www.theguardian.com/culture/article/2024/jul/25/donald-trump-hannibal-lecter

Eftersom hon är distriktsåklagare i grunden så gissar jag att hon är väl medveten om fenomenet och det kan bli intressant i en debatt dem emellan.
Det är ju ingen nyhet att många förövare är just narcissister.

"The flashing, neon sign that you are in a word salad conversation is that you feel as if the narcissist is talking in circles and keeps bringing the same thing up over and over again."

"As part of their word salad, they will throw random words and comments into the conversation that have nothing to do with what you are talking about and make no sense."
https://www.floridawomenslawgroup.com/the-narcissists-word-salad/
Senast redigerad av develi 2024-07-28 kl. 15:41.
Citera
2024-07-28, 15:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Att du har en annan åsikt är inte tillräckligt. Att bara säga att man inte håller med eller har en annan åsikt är inget argument utan är även det ett argumentationsfel.
https://en.wikipedia.org/wiki/I%27m_entitled_to_my_opinion

Du fortsätter med din whataboutism och argumentationsfel. Att någon annan skulle vara en idiot eller inte har ingen påverkan på Harris intellekt så att Trump är en idiot enligt dig gör inte Harris klok. Det är din bristfälliga logik som spökar. Du misslyckas alltså med att bemöta mitt påstående om att Harris inte är klok. Ingenstans har jag heller påstått att Trump skulle vara klok så det är en halmgubbe ifrån dig - alltså ytterligare ett argumentationsfel.
Hahaha!
Du låter smått hysterisk, mer som en papegoja som hängt upp sig.
Fint att du läst på argumentationsteknik, kanske du ska visa vad du lärt dig via wiki?

1. Jag anser att Kamala absolut kan föra talan och hon har som sagt en gedigen bakgrund.
Hon är inte det minsta dum.

2. Sen tog jag upp den som hon kommer möta i debatt.
Trump är en narcissist som redan snurrar rejält.
Om hon spelar korten väl, erfaren att möta kriminella narcissister, så kommer hon vinna debatten.

Time will tell.
Citera
2024-07-28, 16:02
Medlem
Vi får verkligen hoppas på att debatten blir av. Ödets ironi att kampen står mellan en åklagare/Attorney general och en dömd brottsling.

Risken i ett sådant här val är att allt kommer handla om personen Trump och andra angelägna frågor hamnar i bakvattnet. Vi vet alla att Trump inte på något sätt är lämplig att vara president eller att vara i närheten av ett politiskt uppdrag och det är tragiskt att skandalerna och Trumps ego får skymma viktiga frågor och vägval för framtiden.
Citera
2024-07-28, 16:03
Medlem
Jag misstänker att Harris kommer att ha en hög med osakliga fula påhopp som hon lärt sig rabbla utantill, som Trump kan missa att bemöta sakligt i sitt euforiska hyllande av sig själv.

Men hoppas att han kan bemöta sakligt och politiskt sett göra mos av sossen.

Mest sannolikt att de bara står och rabblar fraser de lärt sig utantill i små monologer utan dialog, utan att svara på en enda fråga eller använda en enda eftertanke under debatten.

Ska bli spännande.
Citera
2024-07-28, 16:08
Medlem
Citat:
Hahaha!
Du låter smått hysterisk, mer som en papegoja som hängt upp sig.
Fint att du läst på argumentationsteknik, kanske du ska visa vad du lärt dig via wiki?

Det är synd att du inte ens lärt dig hur man tänker korrekt innan du börjar öppna truten. Här använder du dig av ytterligare ett argumentationsfel som kallas för ad hominem. Det visar bara att du inte har något starkt och övertygande argument för då hade du använt dig utav det. Argumentationsfel används uteslutande när man vet att sin egen position och argument är svagt eller icke-existerande.

Citat:
1. Jag anser att Kamala absolut kan föra talan och hon har som sagt en gedigen bakgrund.
Hon är inte det minsta dum.

Du har inte presenterat något argument för att så skulle vara fallet. Vad du gjorde var att du använde dig av ett argumentationsfel där du pekade på Trump och sa att han är en idiot och därför skulle Harris vara klok. Det är bristfällig logik.

Citat:
2. Sen tog jag upp den som hon kommer möta i debatt.
Trump är en narcissist som redan snurrar rejält.
Om hon spelar korten väl, erfaren att möta kriminella narcissister, så kommer hon vinna debatten.

Detta är alltså helt irrelevant och kan avfärdas. Du misslyckas med att bemöta det jag skrev om att Harris inte skulle vara klok. Du har inte visat att Harris är klok.
Senast redigerad av Reiwa 2024-07-28 kl. 16:11.
Citera
2024-07-28, 16:11
Medlem
Blir intressant att se vad Harris svarar när Martha McCallum och Bret Beier frågar henne varför hon hatar judar och vill mörda spädbarn. Rimligtvis borde väl Harris vara förberedd. Är också nyfiken på att höra hur Harris kan kalla sig åklagare när hon 2020 var så ivrigt att visa sitt stöd för våldsamma kriminella ligister.
Citera
2024-07-28, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
OProject 2025 är bara nåt en tankesmedja tagit fram. Trump själv tar avstånd från det.

Abng abort så är väl det mest rättvisa att låta staterna bestämma själva. Abortfrågan är ganska s död. Tog de ens upp en i debatten Trump VS Biden? Jag tror fan inte det.

Varför den inte kom upp

1 Biden börjar bli gaggig

2 Biden är katolik

Varför Harris ska ta upp frågan?

1 Stor del av am folket är för abort.

"Currently, 63% say abortion should be legal in all or most cases, while 36% say it should be illegal in all or most cases."

https://www.pewresearch.org/religion/fact-sheet/public-opinion-on-abortion/

Så det är en bra fråga att driva. Dessutom en utmärkt fråga att driva om du är kvinna mot en äldre man.

Vad än Trump svarar på frågan har han förlorat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in