2024-07-31, 21:33
Medlem
Vad du menar med skyddad titel vet jag inte men jag vet att en assitanshund som räknas som hjälpmedel i lagens mening skall vara ett certifierat assistanshundsekipage och då får de en specifik tjänstetäcke & ID kort om att SBK certifierat ekipaget tillsammans
Citera
2024-07-31, 21:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nope. Om du hade gjort det så hade du sett att det hos JBV inte kommer upp någon information alls, eftersom ägaren valt att det inte skall visas.

Det skulle jag kunna göra, men det behöver inte jag.

Jag förstår att du engagerat dig storligen i detta fallet och att du har googlat massvis och läst på om både det ena och det andra, men tyvärr har du ju också haft alldeles för fort till slutsatser och skrivit massvis med galenskaper i tråden. Det förefaller verkligen inte som du har en lång och gedigen erfarenhet av hundar, hundägarskap och djurvård.

Bara för att reda ut några av dina galenskaper

Assistanshund är inte någon "skyddad titel".

Det finns ingen lag som kräver att en uppfödare/kennel registrerar sina valpar hos JBV. Hunden skall registreras inom 4 månader, och det är regelmässigt så att uppfödarna inte gör detta, eftersom de ska sälja hunden och de inte kan registrera hunden på framtida köpare. Valpköparna gör alltså registreringen, i fallet med Essie då alltså Hundhjälpen i Uppland, som är de som utbildat hunden, och de kan så klart utbilda hunden de köpt även om de glömt eller missat att registrera den hos JBV. Vad uppfödaren däremot med säkerhet gör, är att registrera hunden hos SKK, så den får sin stamtavla m.m. inför leverans.

Rätt namn i JBVs register är hundens tilltalsnamn, alltså i detta fallet "Essie". Hundens kennelnamn har inget i JBV's register att göra, utan är bara till för SKK's registrering och stamtavla, vilket är nog så viktigt för rasens fortplantning.

Men skit i registreringen! Det är ni diskuterar nu är ju någonting för djurforum inte den här tråden.
Citera
2024-07-31, 21:34
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
En förvaltare kan naturligtvis inte betraktas som ansvarig för rätt vård till en huvudman. Om vi bortser från att en förvaltare helt saknar medicinsk kompetens, så har vi grejen med att en förvaltare under inga som helst omständigheter kan uppfylla det ansvaret. En förvaltare kan inte lämna samtycke till medicinsk behandling, inte lämna samtycke till undersökning eller ens lämna samtycke till fysisk omvårdnad.
Att en förvaltare ska agera som tolk mellan patient och vårdgivare, låter inte heller som en bra idé i mina öron, men jag är ju samtidigt inte läkare så det får ju vara upp till denna.

Jag kan hålla med om att förvaltaren kan hjälpa till med att boka vårdtiden, borde anses ansvarig för att tillse transport och är ansvarig för att möjliggöra betalning av egenavgifter. Efter läkarbesöket, kan jag väl också gå med på att det borde ingå i uppdraget att möjliggöra den medicinska behandlingen som huvudmannen lämnat samtycke till. Därutöver har jag ganska svårt att se något mer i uppdraget som förvaltare.

Helt ärligt så undrar jag om det ens skulle vara okej för en läkare att diskutera huvudmannen utan ett väldigt tydligt samtycke av just huvudmannen. Men det är åter något som är utanför min kompetens då jag inte är just läkare.

Vad en assistanshund skulle kunna göra eller inte göra i just det här läget vet jag inte, inte heller vet jag att det är så självklart att en individ skulle vara undermedicinerad bara för att den har ångest under natten och vaknar. Framförallt ser jag bekymmer med att behandla en individ under lång tid med ångestdämpande medicin, när den eventuellt, som i det här fallet antagligen har svårt att lämna ett välgenomtänk samtycke.

Är du helsnurrig?
A sägs ju vara på en 4 årings nivå. En 4 åring har inte mental kapacitet att avgöra vad som är bäst för denne.
Föräldrar bestämmer över 4 åringar, eller en förvaltare.
Föräldrar och förvaltare behöver inte samtycke.
Förvaltare tillsätts om förmåga till samtycke saknas. Till exempel hos dementa eller svårt förståndshandikappade.

En god man behöver samtycke men där får man vara pedagogisk, man kan inte låta en förståndshandikappad styra över sitt eget öde.
Det är därför gode män och förvaltare finns.

Du bör nog ta reda på vad som ingår i uppdraget.

På den här punkten har jag både utbildning och erfarenhet.
Jag länkade tidigare.
https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/forvaltare/

Sen kan ju en person söka hjälp med olika delar, man kan kanske bara söka den ekonomiska biten, men God man och förvaltare är ju till för människor över 18 där föräldransvaret upphör.

I det här fallet borde ju en förvaltare ta över
det som tidigare var föräldraansvaret. Det här finns ju också som skydd för barnet om denne har tokiga föräldrar.

Är det då ingen som tar ansvar för Amanda?

[quote=Saga23|89048512. [/QUOTE]
Tingsrätten fattar beslut om god man och förvaltare. Kan du kolla vilka delar man sökt för?
Särskilt "Sörja för person"
https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/forvaltare/
Senast redigerad av Gertrud1 2024-07-31 kl. 21:52.
Citera
2024-07-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nope. Om du hade gjort det så hade du sett att det hos JBV inte kommer upp någon information alls, eftersom ägaren valt att det inte skall visas.

Det skulle jag kunna göra, men det behöver inte jag.

Jag förstår att du engagerat dig storligen i detta fallet och att du har googlat massvis och läst på om både det ena och det andra, men tyvärr har du ju också haft alldeles för fort till slutsatser och skrivit massvis med galenskaper i tråden. Det förefaller verkligen inte som du har en lång och gedigen erfarenhet av hundar, hundägarskap och djurvård.

Bara för att reda ut några av dina galenskaper

Assistanshund är inte någon "skyddad titel".

Det finns ingen lag som kräver att en uppfödare/kennel registrerar sina valpar hos JBV. Hunden skall registreras inom 4 månader, och det är regelmässigt så att uppfödarna inte gör detta, eftersom de ska sälja hunden och de inte kan registrera hunden på framtida köpare. Valpköparna gör alltså registreringen, i fallet med Essie då alltså Hundhjälpen i Uppland, som är de som utbildat hunden, och de kan så klart utbilda hunden de köpt även om de glömt eller missat att registrera den hos JBV. Vad uppfödaren däremot med säkerhet gör, är att registrera hunden hos SKK, så den får sin stamtavla m.m. inför leverans.

Rätt namn i JBVs register är hundens tilltalsnamn, alltså i detta fallet "Essie". Hundens kennelnamn har inget i JBV's register att göra, utan är bara till för SKK's registrering och stamtavla, vilket är nog så viktigt för rasens fortplantning.

Ja ägaren kan dölja på Jordbruksverket att inte synas men de står olika saker om den är reggad eller inte

Är hunden reggad och ägare valt att visa uppgifter får man fram kontaktuppgifter

Är hunden reggad men ägaren valt att dölja uppgifter kommer detta meddelande upp:

Hunden är registrerad men ägaren har valt att inte visa sina kontaktuppgifter eller uppgifterna om hunden.

Kontakta vår kundtjänst på 0771-223 223 om du behöver hjälp att hitta ägaren till hunden.

Om hunden inte finns i systemet står det att inga uppgifter finns
Citera
2024-07-31, 21:43
Medlem
Hoppas att försäkringsbolaget där hunden var försäkrad i INTE betalar ut några jävla pengar till familjen.
Dom ska inte ha en krona. Jag tror tyvärr att hunden blivit så illa slagen/strypt av dottern A att den dött.
Familjen hittar på en dum historia om att Essie blivit stulen. Vem fan kan stänga av övervakningskameran om inte familjen själva!?
Sedan en löjlig hittelön om 100.000kr från pappan P där han vet att han kommer slippa betala för han vet att hunden redan är död.

Nu hoppas jag såklart att hunden är tagen av en assistent som sett missförhållandena men tyvärr tror jag att det ligger en hund begraven…
Citera
2024-07-31, 21:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Det verkar vara en väldigt öm punkt om att hunden inte var registrerad..
Det låter väldigt märkligt hur alla kan ha skrivit in fel chippnummer och att exakt samma chippnummer visade en ras och sen mitt i allt rätt ras.

Ingen påstår att just en assistent hund måste vara reggad. Om du inte visste om det så är det lag på att alla hundar ska vara registrerade. Sen att hunden nu INTE har varit registrerad hela tiden är ett brott i sig. Sen om det påverkar någon eventuell försäkring lämnar jag osagt. Alla som skaffar hund vet att det första man gör är att registrera, och sen försäkring.

Sen av ren nyfikenhet vem är denna "Sara" du alltid hänvisar till? Det finns en SAGA i tråden som skrivit. Så för att vara duktig med att slå runt med pekpinnen om att folk ska lämna fakta så är du ju duktig på att inte göra det själv när du inte ens kan hänvisa till rätt namn i dina inlägg som dessutom inte bidrar med något alls i tråden utan bara är svammel som mod borde ta bort.

Ja, det är några som verkar tycka att det är en väldigt öm punkt, det där med registreringen, och pappans närvaro i tråden. Det är för dem du behöver förklara regelverket. De ville dra in polisen i det hela också, såg jag i något inlägg. Ja jösses vilka nötter det finns i tråden.

Du verkar extremt dålig på att läsa. Jag svarade på ett inlägg som tog upp en "Sara", har du problem med det föreslår jag att du tar upp det med den postaren!
Citera
2024-07-31, 21:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det var väl inte det allt handlade om, utan om hon var registrerad, och att det var fel ras till att börja med...

Och fel namn påstods det också... men det blundar du för nu alltså. Håhåjaja. Du kan inte heller dina saker alltså, konstaterar jag bara kort då.
Citera
2024-07-31, 21:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Skulle vilja veta hur det går för dottern.
Blir det ensamboende? Hur kommer det att bemannas?
Av vem? Kommunen eller något assistansföretag långt ute i obygden?
Vem kommer att ta ansvaret för kvinnan i framtiden? Är det troligt att pappan fråntas förvaltarskapet?

Och det viktigaste som vi alla undrar över nu kommer dottern kunna ha djur i fortsättningen?

Vad gäller Essie tror jag hon är död men jag hoppas att någon tänker på katten.
Citera
2024-07-31, 21:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Vad du menar med skyddad titel vet jag inte men jag vet att en assitanshund som räknas som hjälpmedel i lagens mening skall vara ett certifierat assistanshundsekipage och då får de en specifik tjänstetäcke & ID kort om att SBK certifierat ekipaget tillsammans

Ja vi vet. Jag har inte kunnat någonting om assistanshundar tidigare men nu har man ju blivit expert Tack för dig!
Citera
2024-07-31, 21:56
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Skulle vilja veta hur det går för dottern.
Blir det ensamboende? Hur kommer det att bemannas?
Av vem? Kommunen eller något assistansföretag långt ute i obygden?
Vem kommer att ta ansvaret för kvinnan i framtiden? Är det troligt att pappan fråntas förvaltarskapet?

Och det viktigaste som vi alla undrar över nu kommer dottern kunna ha djur i fortsättningen?

Vad gäller Essie tror jag hon är död men jag hoppas att någon tänker på katten.
Om de bara sökt den ekonomiska biten och det endast lett till betalningsanmärkningar tror jag inte Överförmyndaren bryr sig.
Hur Överförmyndaren beter sig i Enköping vet jag inte men hoppas Saga hittar ett beslut, man kan ju då vända sig till Överförmyndaren om man anser att A far illa.
(Beroende på hur beslutet ser ut)
Citera
2024-07-31, 21:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Det är väl faktiskt jättekonstigt att de valt att dölja info där? Givet att de inte har något att dölja dvs.

Har de å andra sidan något att dölja är det istället väldigt logiskt att de dolt info där. Som exempelvis att hunden registrerats alldeles nyligen 🙄

Givet att de vill ha tillbaka sin hund och kan förväntas göra allt för att få tillbaka den, så är det som du säger märkligt att de valt att dölja sådan information.

Men å andra sidan, eftersom det börjat spridas en sådan massa hat, lögner och förtal om familjen och hunden, så är det kanske inte så konstigt att de väljer att anonymisera så mycket som möjligt. Det är väl kanske inte lögner, hat och förtal som en familj med en autistisk dotter som fått en assistanshund stulen förväntar sig.

Man kan, så vitt jag minns, inte se i JBVs e-tjänst när en registrering gjorts.

Men som kontrast till det kan nämnas att i sällskapet jag har här i kväll där vi pratat om detta fallet så finns en person som haft egna hundar i 40 år, och som jobbat yrkesmässigt på fulltid med hundar i 30 år, som plötsligt sa "OJ DÅ, det måste jag kolla". Hen blev osäker på om hen registrerat sin senaste hund hos JBV. Och så kan det vara, till och med den bäste kan glömma.

Att/om de glömt att registrera Essie och nu har gjort det, så är det inget de behöver dölja för myndigheterna, det vet ju myndigheterna om nu, och de lär inte beivra det. Hundregistret handlar inte om att sätta dit laglydiga medborgare som försöker göra rätt. Tvärtom faktiskt.
Citera
2024-07-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Med det sagt - kanske kontroversiellt i denna tråd - så kan det då förstås finnas assistenter som vuxit upp med husdjur på andra premisser än de som gäller för en assisterande hund. Det som är djurplågeri för en är det inte för en annan.

Jag har passat hundar som helst inte ska hälsa på andra människor och har då sagt ”ignorera hunden helt” och många tycker då att det är grymt. Bara ett exempel.

Ja, jag har träffat hundar under tjänst, redan som barn, där det varit att man skall låta dem vara, för att de är under tjänst.

Men även hundar, som mår bäst av att slippa hälsa.

Jag tycker dock att det inte verkar jämförbart med detta aktuella fall. Samt att jag, och nog flera med med mig, undrar när Essie var ledig och vad gällde då? Att när man läser denna tråd och pappans uttalanden så kan man ju tro att hunden var i tjänst dygnet runt.

Sen att som assistent ha som krav att å ena sidan skydda hunden(eller hur det nu var med det?) men då kanske ha filmkamerorna eller pappans blick på sig, att inte få klappa hunden som "Nu var du duktig, bra där..." när man tar undan den, måste ju kännas fördjävligt. OM det nu var så. Men han kanske menade att man inte fick gosa med hunden i långa stunder och liksom "stjäla hunden" från brukaren? Ja, det vet väl inte du heller och ingen här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in