2024-07-30, 11:21
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
I sammanhanget är du en noob, det är inte Hegamon, du är också rätt pantad om du förväntar dig bevis i en sån här fråga.

Det kommer ju bara finnas bevis om de åker fast, vill du det?

Ingen av de som hävdat att Essie lever har gjort det på ett sätt som söker uppmärksamhet. Tvärtom.

Inte heller har det gjorts på ett trollande sätt.

Men visst så får du vara känslostyrd om du vill.

En liten tanke - har du sett något som helst bevis på att hon är död?
Någon kropp funnen? Likhund har markerat?

Hur tänker du angående att en hund spårat henne fram till ett staket, över och sedan försvinna.
Menar du att pappan släpat den döda hunden över tomten?
Har han istället för att stoppa in den i bilen diskret valt att locka den utanför tomten för att lasta in på gatan?
Tror du inte man sökt matcha befintliga hjulspår med egna bilar?
Har han hyrt bil för tillfället?
Tycker du inte att en konstigt parkerad hyrbil skulle väcka uppmärksamhet?

Spekulera är fritt men att hävda att pappan dödat hunden utan vettig teori hur blir en gäsp.

Med tanke på hur hunden hade det och på hur den rörde sig så gillade den som den mötte på klippet.

Vet inte om man kan fuska med tidsstämpel på klippet, vill man lösa brott så kan man ju spekulera i vad som eventuellt är bortklippt och varför.

Om de som säger sig veta att hunden lever har rätt så skulle dock jag inte vilja lösa brottet för Essies skull.

Men alla har ju inte empati.

Kan lika gärna vara pappans spår som hunden spårade.

Hundar kör mig veterligen inte bil så sannolikt kan det vara spår från pappan som ledde till bilspåren.
Citera
2024-07-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Du är nog nära sanningen och motivet till att hunden måste försvinna.

Djurägaren står för kostnaden vid ett omhändertagande, polis och länsstyrelse.

Hunden skall inhysas någonstans under utredningstiden och det kan bli kostsamt.

Om hunden inte avlivas säljs den på auktion och inbringar inte 300000. Myndigheternas omkostnader debiteras djurägaren.

Om hunden avlivas förlorar ägaren 300000 + myndigheternas omkostnader.

Enda sättet att rädda 300000 i ett läge där fara för ett akut omhändertagande av hunden är överhängande är att låta hunden försvinna.

Bra jobbat Mirri123.

Ägaren faktureras väl bara om djuret omplaceras senare, om utredningen läggs ner så tar väl polisen kostnaden?? Och den ena myndigheten har redan lagt ner anmälningarna.
Citera
2024-07-30, 11:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Hundar kör mig veterligen inte bil så sannolikt kan det vara spår från pappan som ledde till bilspåren.
Så du menar att en spårhund inte har koll på vems spår den följer.

Tillåt mig småle.
(Du är säkert för ung för den referensen)
Citera
2024-07-30, 11:30
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Nej ID-hundar söker med hjälp av en så kallad "smeller" dvs något som luktar av hunden endast. Ex lite päls, en hundleksak, hundborste, gosefilt, dyna på viloplats mm.

Det är ID-hund som sökte efter Essie. Två till och med vad jag läst. Samma spår följde de. Hundarna vet vilken riktning spåret går
Citera
2024-07-30, 11:30
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
I sammanhanget är du en noob, det är inte Hegamon, du är också rätt pantad om du förväntar dig bevis i en sån här fråga.

Ingen av de som hävdat att Essie lever har gjort det på ett sätt som söker uppmärksamhet. Tvärtom.

Hur tänker du angående att en hund spårat henne fram till ett staket, över och sedan försvinna.
Har han istället för att stoppa in den i bilen diskret valt att locka den utanför tomten för att lasta in på gatan?

Spekulera är fritt men att hävda att pappan dödat hunden utan vettig teori hur blir en gäsp.

Med tanke på hur hunden hade det och på hur den rörde sig så gillade den som den mötte på klippet.

Vet inte om man kan fuska med tidsstämpel på klippet, vill man lösa brott så kan man ju spekulera i vad som eventuellt är bortklippt och varför.

Om de som säger sig veta att hunden lever har rätt så skulle dock jag inte vilja lösa brottet för Essies skull.

Den enda som sett och nämnt bilspår är PÖ. Hur kommer det sig att ID hundförare inte trätt fram med tanke på att familjen med näbbar och klor försöker bevisa sin oskuld. Genom bla. Spam meddelande till medlemmar i deras grupp. En granne skulle ha reagerat på en bil. Ingen har sett något. Familjen har inte ens gått runt och ropat efter hunden när de upptäckte att den var borta. Bara familjen kände till att kamerorna var igång. Alla assistenter hade fått veta att de inte fungerade. Finns många frågetecken som inte stödjer en hundnapping som familjer beskriver det. Fler saker pekar på att familjen själva ligger bakom försvinnandet. Pga just ovanstående
Citera
2024-07-30, 11:31
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ägaren faktureras väl bara om djuret omplaceras senare, om utredningen läggs ner så tar väl polisen kostnaden?? Och den ena myndigheten har redan lagt ner anmälningarna.

Vilken myndighet har lagt ner utredning och gjordes det innan hunden försvann?

Det räcker väl att en myndighet utreder för att det ska finnas risk för att hunden omhändertas?
Citera
2024-07-30, 11:32
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Det ligger bara nere till/om det framkommer mer oegentligheter
Citera
2024-07-30, 11:35
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teklanissen
Nej ID-hundar söker med hjälp av en så kallad "smeller" dvs något som luktar av hunden endast. Ex lite päls, en hundleksak, hundborste, gosefilt, dyna på viloplats mm.

Det är ID-hund som sökte efter Essie. Två till och med vad jag läst. Samma spår följde de. Hundarna vet vilken riktning spåret går
Men den kan väl inte spåra vilken bil det är? Kan ju likagärna vara familjens bil
Citera
2024-07-30, 11:36
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Så du menar att en spårhund inte har koll på vems spår den följer.

Tillåt mig småle.
(Du är säkert för ung för den referensen)

Hunden har troligen inte koll på vems spår den följer om det inte är en idhund.

Har du koll?
Citera
2024-07-30, 11:40
Medlem
Citat:
Hyra pratade jag om för att man som vuxen anses ska betala hyra.

Men nej, jag tror inte kommunen betalar något mer än vad assistenterna kostar. Möjligen något engångsbelopp i början för någon anpassning av bostaden.

Jag tror tvärtom jag, jag tror P bränner en jävla massa pengar på sin anhöriga, och inte tjänar en spänn.
Varför tror du inte att kommunen betalar mer än assistenterna? Vad pekar på det? Varför tror du att P bränner sina egna pengar och inte tjänar något?

Citat:
Det tror/hoppas/tycker jag att han gör. Maxa alla bidrag man kan få för kostnader, han tar ut kostnaderna och sedan ser till så hon får möjlighet att använda pengarna.

Klart att det blir lite orättvist när den här pappan har råd mot andra som inte har råd, men bor man i ett land med ett av världens högsta skattetryck så kör bara.
Varför hoppas du att han maximerar alla bidrag han kan? Du nämner själv vårt höga skattetryck, men du önskar ändå att P, med sin höga lön, ska mjölka staten på skattepengar? Varför det, är han så likeable att du vill att han ska slösa ännu mer av skattebetalarnas pengar?
Citera
2024-07-30, 11:42
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teklanissen

Jag läste på idhund.se.

"Om hunden får en smeller med flera dofter kan vi inte säga vilken av dfterna hunden väljer. Och om det då finns spår efter alla de individerna så vet inte IDhunden vilket av spåren som är det aktuella. En smeller med flera dofter kan fungera om det bara finns spår efter en av individerna men det är inte det ultimata.

Så kom ihåg!
1) Något som bara den djuret varit i kontakt med.
2) Undvik att ta för mycket på smellern själv så du inte lägger för mycket av din egen doft.
"

Vet vi att mamman eller pappan inte lagt för mycket av sin egen doft på smellern?

Spåret som hundarna följde kan komma från pappan.
Citera
2024-07-30, 11:43
Avslutad
Citat:

Jag vill gärna tro att någon räddat Essie. Det jag och många med mig funderar kring är hur den eller de personerna kunde veta att Essie skulle rastas just då. Knappast stod den/de och väntade med en bil utanför häcken flera timmar... En tanke är att de som jobbade som assistenter den kvällen tipsat någon/några om när Essie skulle rastas, så det kunde planeras för upphämtning/räddning av vovven. Mamman jobbade då. Och någon/några fler?

Vi kan också tänka att Essies försvinnande kan ha skett utanför angivna tidsstämplar på filmerna. Observera att de tiderna och filmerna är de pappan valt att dela med sig av. Essie kan ha försvunnit senare på natten eller morgonen. När någon senast såg henne vid liv skulle vara viktigt här, men just nu är det pappans version vi har av det. Inte någon assistents eller mammans. Inte heller vad polisen vet.

Att sökhundarna markerade såsom du beskriver är förvisso intressant men vem är ägare av den berättelsen? Pappan? De som sökt, har de bekräftat officiellt att det stämmer? Vet vi att sök gjorts?
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-07-30 kl. 11:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in