Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-15, 10:41
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
När man studerar bilderna som är tagna ovanfrån över området där attentatet skedde så är det påfallande hur "slumpen" verkar. Man ser tydligt att en stor del av byggnaden som GM nyttjade för att ta sin position är skymd av träd, så polisens prickskyttar inte kan se hela byggnaden.

Likaså är takets utformning sådan att man ser honom bara från vissa vinklar, i övrigt så ser man inte honom krypa fram mot sin position där han ska skjuta mot Trump.

Sikten är sedan helt fri trots att läktarna bakom Trump hade potential att skymma sikten. Men de gör inte det utan Trump står lite framför läktarna så det är fri sikt från den position som skytten har.

Han verkar även haft sprängämnen med sig i en bil och hade mer sprängämnen hemma.

Jag kan analysera vidare, men det är helt enkelt för mycket detaljer som funkar för att det ska vara en spontan händelse. Jag tror att Thomas Matthew Crooks i intelligens och förberedelser motsvarar Anders Breivik och att Thomas planerade sitt dåd en längre tidsperiod.

Det enda som stör i planeringen är att det på nåt jäkla vis förutsatte att polisen skulle göra en bevakningsmiss. Sådant har jag svårt att tänka mig man bygger en plan på. Det är en mycket intressant detalj. Det enda jag kan tänka mig är att han tänkt skjuta den polis som var på taket isåfall, men det är en manöver som skulle vara svår att fortsätta ifrån. Svaret på den frågan tror jag ges utifrån hur byggnaden ser ut. Hur kom han upp på taket och hur trodde han att han skulle kunna inta position utan att bli avbruten? En polis gick tydligen upp på taket och hoppade ner igen för att rädda sitt eget liv precis före skotten. Så helt oförberedd på det verkar inte GM varit.

Något jag kan tänka mig är att GM deltog på ett tidigare möte på precis samma plats och lyssnade på någon. Exakt samma scenario, kanske satt han då på taket och lyssnade. Den erfarenheten skulle kunna förklara varför han sedan insåg att han skulle kunna vara där med ett vapen och lyckas.

…borde inte ett par drönare som bevakar från ovan vara självklar utrustning för skyddet på plats? Om inte, varför? Om, varför inte denna gång?
Citera
2024-07-15, 10:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Vad vet vi om familjen Crooks?
They don't seem to be crooks.
Bara sonen verkar ha varit en skurk.
Citera
2024-07-15, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Tycker GM liknar denna person https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetslosheten-kommer-oka-svarast-for-unga-och-nyanlanda. Dock har GM högre ambitioner än gemene lib som utbildat sig inom humanora (och är arbetslös).
Han ser ut som en ung Dick Erixon, på pricken

https://www.expressen.se/kultur/mott-oppnare-fordomar--som-sdare-an-som-gay/

Vad menar du med lib? Liberal? Har Liberalerna uttalat många arbetslösa akademiker med examen i humaniora?

Om du menar libs som i USA så är väl det utmärkande med dem just högre utbildningsnivå än träskhögern.
Citera
2024-07-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
…borde inte ett par drönare som bevakar från ovan vara självklar utrustning för skyddet på plats? Om inte, varför? Om, varför inte denna gång?

Precis, man häpnar. Även om en mördare är helt överintelligent, känner till det lokala området perfekt och vet hur man ska hitta och nå den perfekta positionen etc, så ska ju inte Secret Security och poliser göra såpass grova misstag som de gjorde då.

Kanske insåg GM det polisiära misstaget när han fick veta exakt var Trump skulle hålla sitt tal. Som schackspelare analyserar man även motståndarens drag och bygger upp sin egen strategi utifrån det.

Det är viktigt komma ihåg att det var väldigt mycket som bara funkade för GM, ända fram till skottet istället träffade Trumps öra. Hade han träffat skallen hade det varit ett perfekt genomfört attentat där GM kalkylerade hela scenariot perfekt. Givetvis förstod han från början också att han skulle dö, så till viss del kan motivet varit att döda den största mobbaren och göra suicied by cops.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-07-15 kl. 10:56.
Citera
2024-07-15, 10:56
Medlem
Citat:
Donation till demokraterna kan eventuellt vara ett villospår (någon annan med samma namn), men det är en väldigt intressant detalj som stör i pusslet, där så många andra bitar verkar passa ihop.
Att ett mobboffer engagerar sig politiskt med förhoppningen att känna någon slags samhörighet i en grupp känns inte allt för långsökt tycker jag. Sedan tror jag generellt sett att när det gäller politiskt motiverade mord (eller mordförsök) utgör den politiska övertygelsen mindre än 50% av orsaken medan majoriteten förmodligen är andra saker, som i detta fall då kanske mobbning.

Samtidigt som man inte kan bortse från att någon som är ett mobboffer kanske är extra mottaglig för en viss typ av propaganda och därför riktar sig mot samma mål som propagandan riktar sig.
Citera
2024-07-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Att ett mobboffer engagerar sig politiskt med förhoppningen att känna någon slags samhörighet i en grupp känns inte allt för långsökt tycker jag. Sedan tror jag generellt sett att när det gäller politiskt motiverade mord (eller mordförsök) utgör den politiska övertygelsen mindre än 50% av orsaken medan majoriteten förmodligen är andra saker, som i detta fall då kanske mobbning.

Samtidigt som man inte kan bortse från att någon som är ett mobboffer kanske är extra mottaglig för en viss typ av propaganda och därför riktar sig mot samma mål som propagandan riktar sig.

Ja, när jag såg att folk som kände honom sa att han var ett mobboffer gjorde jag ganska snabbt kopplingen att motivet kan vara att vilja döda en mobbare. Eftersom han är såpass ung som 20 år är han uppväxt med att ha sett Trump och Trump är ökänd för att vara en mobbare i både agerande och i attityd. Det skulle kunna gjort att GM såg Trump som det perfekta offret för sin hämnd mot mobbarna.

Ett högst personligt motiv isåfall och har ingenting med politik att göra.
Citera
2024-07-15, 11:09
Medlem
SirPryces avatar
Möjligen två skyttar/GM . https://www.cnn.com/politics/live-news/trump-rally-shooting-07-14-24/index.html
Citera
2024-07-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ja, när jag såg att folk som kände honom sa att han var ett mobboffer gjorde jag ganska snabbt kopplingen att motivet kan vara att vilja döda en mobbare. Eftersom han är såpass ung som 20 år är han uppväxt med att ha sett Trump och Trump är ökänd för att vara en mobbare i både agerande och i attityd. Det skulle kunna gjort att GM såg Trump som det perfekta offret för sin hämnd mot mobbarna.

Ett högst personligt motiv isåfall och har ingenting med politik att göra.
Jag instämmer principiellt med att det alltid är förövaren som bär ansvaret för politiskt motiverade dåd.

Samtidigt menar jag att det är viktig diskussion att ta kring hur det politiska klimatet kan påverka och inspirera människor till den här typen av vansinnesdåd. Om GM hade uppfattningen att Trump var en mobbare så är det ju en bild han har fått någonstans ifrån. Och det är nog ingen vågad gissning att källan för hans vanföreställningar i detta fall är CNN, MSNBC, Washington Post och andra källor som under flera års tid förmedlat just detta narrativ.

Men detta är givetvis bara spekulationer från min sida. Det skulle förstås lika gärna kunna vara hans pappa som fyllt honom med Trump-hat eller någonting helt annat.

Det kan ju också tänkas att vi aldrig kommer att få veta speciellt mycket om hur Thomas Matthew Crooks tänkte och resonerade. Det är ju inte alla som väljer att skriva ett långt brev och förklara sina motiv, eller är jättetydlig i sociala medier om sina åsikter.

Det enda vi vet säkert är att han försökte mörda just Donald Trump.
Citera
2024-07-15, 11:14
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
SD är det parti med mest brottslingar. Både i i riksdagen. i partiet som helhet och i väljarkåren. Lista dina sökta jobb hos AF nu så är du klar med månadens jobbiga åtaganden och kan ta itu med att planera årets bilträffar.
SD är mest emot brott av alla partier i Sverige, alla tre SD-politiker (av 1000-tals) som begått brott förlorade sin position omedelbart eftersom de saknade viktiga SD-värderingar.

Bara i din dimmiga värld kan SD ha en bunt presidentmördare i sina led.
Citera
2024-07-15, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Det här är intressant. Man tycker att ett äldreboende borde ha högre krav på sociala färdigheter än teoretiska/vetenskapliga studier och karriär.
Han var väl måltidsbiträde? Du behöver ingen social kompetens för att plocka tallrikar och fylla på saltströare.
Citera
2024-07-15, 11:16
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Nej, begås brottet mot en person med mörkare hud är man för det. Fråga dig själv och du kommer att se att jag har rätt.
SD är emot brott. Alla som röstar vet om detta. Om du inte känner till det så förklarar det varför du röstar fel varje gång. Läs på.

De som begår flest brott i Sverige har däremot mörk hud. Detta är SD emot. Men du är tydligen för mörkhyade som begår brott eftersom du motarbetar SD med lögner.

Skyttar i USA är däremot ofta vita, Crooks motsvarar nog massmördarmallen i USA, möjligen exklusive hans asperger-look.
Citera
2024-07-15, 11:19
Medlem
PlanetCaravans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Här är en intervju med några från hans high som säger att han alltid var mobbad. Tydligen bar han alltid covid mask, även när covid var över. Kam det varit för han skämdes för sitt utseende?

https://nypost.com/2024/07/14/us-news/trump-shooter-thomas-matthew-crooks-was-bullied-loner-classmate/

Den där krullhåriga saken då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in