Citat:
Jag instmmer principiellt med att det alltid r frvaren som br ansvaret fr politiskt motiverade dd.
Samtidigt menar jag att det r viktig diskussion att ta kring hur det politiska klimatet kan pverka och inspirera mnniskor till den hr typen av vansinnesdd. Om GM hade uppfattningen att Trump var en mobbare s r det ju en bild han har ftt ngonstans ifrn. Och det r nog ingen vgad gissning att kllan fr hans vanfrestllningar i detta fall r CNN, MSNBC, Washington Post och andra kllor som under flera rs tid frmedlat just detta narrativ.
Men detta r givetvis bara spekulationer frn min sida. Det skulle frsts lika grna kunna vara hans pappa som fyllt honom med Trump-hat eller ngonting helt annat.
Det kan ju ocks tnkas att vi aldrig kommer att f veta speciellt mycket om hur Thomas Matthew Crooks tnkte och resonerade. Det r ju inte alla som vljer att skriva ett lngt brev och frklara sina motiv, eller r jttetydlig i sociala medier om sina sikter.
ven ngra skolskjutningar med mnga dda har visat sig vara utfrda av ensamma mobboffer s det r inte helt taget ur luften.
Det enda vi vet skert r att han frskte mrda just Donald Trump.
Samtidigt menar jag att det r viktig diskussion att ta kring hur det politiska klimatet kan pverka och inspirera mnniskor till den hr typen av vansinnesdd. Om GM hade uppfattningen att Trump var en mobbare s r det ju en bild han har ftt ngonstans ifrn. Och det r nog ingen vgad gissning att kllan fr hans vanfrestllningar i detta fall r CNN, MSNBC, Washington Post och andra kllor som under flera rs tid frmedlat just detta narrativ.
Men detta r givetvis bara spekulationer frn min sida. Det skulle frsts lika grna kunna vara hans pappa som fyllt honom med Trump-hat eller ngonting helt annat.
Det kan ju ocks tnkas att vi aldrig kommer att f veta speciellt mycket om hur Thomas Matthew Crooks tnkte och resonerade. Det r ju inte alla som vljer att skriva ett lngt brev och frklara sina motiv, eller r jttetydlig i sociala medier om sina sikter.
ven ngra skolskjutningar med mnga dda har visat sig vara utfrda av ensamma mobboffer s det r inte helt taget ur luften.
Det enda vi vet skert r att han frskte mrda just Donald Trump.
Ja, det kan bli s att det enda vi vet skert r att han frskte mrda Trump. Motivet kan frbli oknt.
Angende debattklimatet s r det en avgrande faktor ocks. Vi vet att Palme och Lindh ddades i ett samhllsdebattklimat som var vldigt hetsigt. Det r ven mycket hrda ord i USA mellan politiska motstndare och det gr att enskilda personer kan tappa verklighetskontakten och se sig sjlva som hjltar att plocka bort den dr hemska personen som hller p att frstra landet.
Alla stora politiker riskerar bli offer fr sdana ensamvargar eftersom politiska motstndare utmlar varandra p det sttet.
Men just nr det gller Trump s r det nd en viss liten nyansskillnad. Trump r (oavsett vad ni sjlva tycker r sanning nu) en mobbare. Detta har genomsyrat hans agerande i mer n 20-30 r i offentligheten. Mnga mnniskor har rkat ut fr honom genom ren, men eftersom han r en stark ledare s kommer han undan med att vara en hrd ledare.
Det r detta som ligger bakom tanken att GM valde just Trump av personliga skl. Han valde att frska dda den strsta mobbaren av alla. Det r en lngskt tanke, men jag knner att hr finns frklaring till motivet, frklaringen till varfr man r beredd att offra sitt eget liv, varfr man planerar s noga i frvg och s vidare och framfrallt, varfr man r ensam om detta attentat och ingen information lcker ut, inga andra personer r inblandade utan ven fr de allra nrmaste som trffat honom i dagliga livet r detta en total verraskning. En mobbad pratar inte om det med andra, de har i praktiken trnats genom livet att uthrda hemska upplevelser utan att bertta om det fr ngon annan. Det i sin tur ger att de r experter p att bevara hemligheter om vad de tnker gra.
Spinner man vidare p det s frklarar det ocks den knnedom om mnniskor han har. Han visste nog att folk skulle kunna se honom i slutet dr, men visste ocks att strunta i det. Han vet hur maktlsa mnniskor r nr det hnder ngot och att han har en viss tid p sig att genomfra det han ville gra utan att ngon skulle kunna stoppa honom.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-07-15 kl. 11:26.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-07-15 kl. 11:26.