2024-07-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Jag instmmer principiellt med att det alltid r frvaren som br ansvaret fr politiskt motiverade dd.

Samtidigt menar jag att det r viktig diskussion att ta kring hur det politiska klimatet kan pverka och inspirera mnniskor till den hr typen av vansinnesdd. Om GM hade uppfattningen att Trump var en mobbare s r det ju en bild han har ftt ngonstans ifrn. Och det r nog ingen vgad gissning att kllan fr hans vanfrestllningar i detta fall r CNN, MSNBC, Washington Post och andra kllor som under flera rs tid frmedlat just detta narrativ.

Men detta r givetvis bara spekulationer frn min sida. Det skulle frsts lika grna kunna vara hans pappa som fyllt honom med Trump-hat eller ngonting helt annat.

Det kan ju ocks tnkas att vi aldrig kommer att f veta speciellt mycket om hur Thomas Matthew Crooks tnkte och resonerade. Det r ju inte alla som vljer att skriva ett lngt brev och frklara sina motiv, eller r jttetydlig i sociala medier om sina sikter.

ven ngra skolskjutningar med mnga dda har visat sig vara utfrda av ensamma mobboffer s det r inte helt taget ur luften.

Det enda vi vet skert r att han frskte mrda just Donald Trump.

Ja, det kan bli s att det enda vi vet skert r att han frskte mrda Trump. Motivet kan frbli oknt.

Angende debattklimatet s r det en avgrande faktor ocks. Vi vet att Palme och Lindh ddades i ett samhllsdebattklimat som var vldigt hetsigt. Det r ven mycket hrda ord i USA mellan politiska motstndare och det gr att enskilda personer kan tappa verklighetskontakten och se sig sjlva som hjltar att plocka bort den dr hemska personen som hller p att frstra landet.

Alla stora politiker riskerar bli offer fr sdana ensamvargar eftersom politiska motstndare utmlar varandra p det sttet.

Men just nr det gller Trump s r det nd en viss liten nyansskillnad. Trump r (oavsett vad ni sjlva tycker r sanning nu) en mobbare. Detta har genomsyrat hans agerande i mer n 20-30 r i offentligheten. Mnga mnniskor har rkat ut fr honom genom ren, men eftersom han r en stark ledare s kommer han undan med att vara en hrd ledare.

Det r detta som ligger bakom tanken att GM valde just Trump av personliga skl. Han valde att frska dda den strsta mobbaren av alla. Det r en lngskt tanke, men jag knner att hr finns frklaring till motivet, frklaringen till varfr man r beredd att offra sitt eget liv, varfr man planerar s noga i frvg och s vidare och framfrallt, varfr man r ensam om detta attentat och ingen information lcker ut, inga andra personer r inblandade utan ven fr de allra nrmaste som trffat honom i dagliga livet r detta en total verraskning. En mobbad pratar inte om det med andra, de har i praktiken trnats genom livet att uthrda hemska upplevelser utan att bertta om det fr ngon annan. Det i sin tur ger att de r experter p att bevara hemligheter om vad de tnker gra.

Spinner man vidare p det s frklarar det ocks den knnedom om mnniskor han har. Han visste nog att folk skulle kunna se honom i slutet dr, men visste ocks att strunta i det. Han vet hur maktlsa mnniskor r nr det hnder ngot och att han har en viss tid p sig att genomfra det han ville gra utan att ngon skulle kunna stoppa honom.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-07-15 kl. 11:26.
Citera
2024-07-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
wall of text

grningsmannen var en loser och genom att skjuta en kndis s trodde han att han skulle bli nn.

du vet, att folk skulle tala om honom, lite som vi gr hr.
Citera
2024-07-15, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
grningsmannen var en loser och genom att skjuta en kndis s trodde han att han skulle bli nn.

du vet, att folk skulle tala om honom, lite som vi gr hr.

Att vlja en kndis och den mest knda mobbaren ligger ocks med i bilden p s stt att vad hade han uppntt med att dda de som mobbade honom i verkliga livet? Han hade slsat bort sitt liv fr ingenting i sina egna gon. Att dda Trump skulle dremot gra hans egen dd mer meningsfullt och ett namn i historien. Helt rtt.

Nu misslyckades han och allt fll ihop som ett korthus.
Citera
2024-07-15, 11:35
Medlem
"Ngra r innan mordfrsket s anskte Crooks om att f vara del av Bethel Park High Schools skytteklubb. Men han fick inte en plats i klubben p grund av att han var en komiskt dlig skytt, enligt New York Post.

Enligt en tidigare student s missade Crooks alla mltavlor.

Han var en s komiskt dlig skytt och han lyckades inte f en plats i klubben och han lmnade efter frsta dagen,"
Citera
2024-07-15, 11:43
Medlem
Citat:
Men just nr det gller Trump s r det nd en viss liten nyansskillnad. Trump r (oavsett vad ni sjlva tycker r sanning nu) en mobbare. Detta har genomsyrat hans agerande i mer n 20-30 r i offentligheten. Mnga mnniskor har rkat ut fr honom genom ren, men eftersom han r en stark ledare s kommer han undan med att vara en hrd ledare.
Fast uppfattningen att Trump skulle vara en mobbare r ju lngt ifrn en universell sanning. Fr att f den bilden krvs att man ganska aktivt sker sig till vissa specifika vnsterkllor, och konsumerar en viss typ av propaganda vldigt intensivt under en lngre tid. Att bara hra Jake Tapper eller Rachel Maddow sga Trump is a bully, jag tvivlar p att det rcker.

Jag tror nog mer p att Crooks tnkte att han kunde g frn en i sitt tycke loser till att bli den strsta hjlten av alla genom att dda den han ftt hra r den strsta skurken av alla.
Citera
2024-07-15, 11:47
Medlem
Citat:
Fast uppfattningen att Trump skulle vara en mobbare r ju lngt ifrn en universell sanning. Fr att f den bilden krvs att man ganska aktivt sker sig till vissa specifika vnsterkllor, och konsumerar en viss typ av propaganda vldigt intensivt under en lngre tid. Att bara hra Jake Tapper eller Rachel Maddow sga Trump is a bully, jag tvivlar p att det rcker.

Jag tror nog mer p att Crooks tnkte att han kunde g frn en i sitt tycke loser till att bli den strsta hjlten av alla genom att dda den han ftt hra r den strsta skurken av alla.

Men du sger det sjlv. Att dda den strsta skurken av alla.

Men att uppfatta Trump som det ena eller det andra r vldigt personligt. Sedan att vldigt mnga uppfattar honom ungefr likadant r en faktor ocks. Anledningen jag kommer in p det hr motivet r som sagt att ngra bekanta till GM sa att GM var ett mobboffer, som mobboffer r man extremt knslig och bra p att uppfatta vilka som r mobbare. Man lr sig att knna igen den typen av ren sjlvbevarelsedrift. S drfr knns det logiskt att han sg Trump som den vrsta skurken (mobbaren) och vl vrd att offra sitt eget liv fr att ta hmnd p.
Citera
2024-07-15, 11:58
Medlem
Okey, sista inlgget fr teorin om mobboffer som ddar den strsta mobbaren.

Detta bygger givetvis ven mycket p att GM inte har ngon speciell kommunikation med andra personer och agerar utifrn sin egen personliga upplevelse strkt med all info han ftt genom hela sitt liv av Trump i det offentliga.

Men skulle det dyka upp att GM var aktiv i ngon grupp, hade kontakter och kommunikationer med ngra andra s blir det politiska argumentet starkare gissar jag. I teorin kan det ven vara ngon som hyrt honom att utfra mordet p Trump. Inte helt omjligt med tanke p att vi idag ser barn bli hyrda att dda gngmedlemmar man brkar med.

Men n s lnge i mina gon r mobbofferteorin den som hller bst och som ven frklarar denna totala verraskning fr alla och att GM helt uppenbart var beredd att d.

Det som nd gr hela saken knslig p hgre politiskt niv r att skerhetstgrderna brast s som de gjorde. Hur kunde man missa att stoppa denna unga kille? Hur kunde denna unga kille se mjligheterna och lyckas att genomfra det nda till det moment dr kulan missar Trumps skalle med ngon centimeter?
Citera
2024-07-15, 12:00
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
"Ngra r innan mordfrsket s anskte Crooks om att f vara del av Bethel Park High Schools skytteklubb. Men han fick inte en plats i klubben p grund av att han var en komiskt dlig skytt, enligt New York Post.

Enligt en tidigare student s missade Crooks alla mltavlor.

Han var en s komiskt dlig skytt och han lyckades inte f en plats i klubben och han lmnade efter frsta dagen,"

"Titta p mig, jag fick inte vara med i gymnasiets skytteklubb men nu har jag skjutit Trump som en riktig sniper!".
Citera
2024-07-15, 12:02
Medlem
Citat:
Men du sger det sjlv. Att dda den strsta skurken av alla.
Ja, enligt vissa vldigt vnstervridna nyhetsmedier r det precis s Trump har beskrivits. Ngon som mobbats i ratal kanske saknar frmgan till att kritiskt vrdera den typen av propaganda, s ven om vi kan skmta om det s finns det mnga som p fullt allvar tror att Trump r vrre n Hitler.

Citat:
Man lr sig att knna igen den typen av ren sjlvbevarelsedrift. S drfr knns det logiskt att han sg Trump som den vrsta skurken (mobbaren) och vl vrd att offra sitt eget liv fr att ta hmnd p.
Om Crooks umgicks personligen med Trump s kanske han skulle f en viss uppfattning (ven om de flesta som trffat Trump personligen, allt ifrn anstllda, servicepersonal och andra tycks ha en vldigt positiv bild av Trump). Men Crooks har rimligen bara lst om Trump och sett honom p tv. Och d framstr kanske alla politiker som mobbare. Om han skulle ha s starka negativa knslor fr Trump krvs att han under en lngre tid matat sig men en vldigt specifik typ av propaganda. Vilket jag som sagt tror att han ocks har gjort.
Citera
2024-07-15, 12:06
Medlem
Citat:
JOm Crooks umgicks personligen med Trump s kanske han skulle f en viss uppfattning (ven om de flesta som trffat Trump personligen, allt ifrn anstllda, servicepersonal och andra tycks ha en vldigt positiv bild av Trump). Men Crooks har rimligen bara lst om Trump och sett honom p tv. Och d framstr kanske alla politiker som mobbare. Om han skulle ha s starka negativa knslor fr Trump krvs att han under en lngre tid matat sig men en vldigt specifik typ av propaganda. Vilket jag som sagt tror att han ocks har gjort.

Minst sagt s har Trump dominerat i bde massmedia och sociala media ganska lnge nu. Svrt sga att ngon inte pverkats. Jag minns nnu nr han hade sina egna tv-serier och hll p med sknhetstvlingar. ven p den tiden var intrycket att han var som en elefant i ett glashus, dvs noll frstelse fr andras knslor. S jag tnker det behvs inte riktigt att man trffas i verkliga livet fr att f en korrekt uppfattning utan 20-30 rs av nstintill daglig information via tvserier, tidningar, tv, sociala media och s vidare rcker gott.
Citera
2024-07-15, 12:12
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Hr r en intervju med ngra frn hans high som sger att han alltid var mobbad. Tydligen bar han alltid covid mask, ven nr covid var ver. Kam det varit fr han skmdes fr sitt utseende?

https://nypost.com/2024/07/14/us-new...ner-classmate/

Snarare sin tandstllning kanske.

Annars kanske han tog coronan p stort allvar och var kritiskt instlld till Trumps syn p coronan, vem vet.
Citera
2024-07-15, 12:15
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Minst sagt s har Trump dominerat i bde massmedia och sociala media ganska lnge nu. Svrt sga att ngon inte pverkats. Jag minns nnu nr han hade sina egna tv-serier och hll p med sknhetstvlingar. ven p den tiden var intrycket att han var som en elefant i ett glashus, dvs noll frstelse fr andras knslor. S jag tnker det behvs inte riktigt att man trffas i verkliga livet fr att f en korrekt uppfattning utan 20-30 rs av nstintill daglig information via tvserier, tidningar, tv, sociala media och s vidare rcker gott.

Vad ledsna ni mste vara som knner s. Ett lidande i 30 r utan att Donald Trump bryr sig om eller frstr dina knslor. r du lika strd som den hr Crooks eller? Ni verkar resonera likadant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in