2024-06-10, 22:16
Medlem
Inte något nytt verkar det som i letandet efter Elias.

På något sätt finns det likheter med Elliott. Men ändå inte. Likheten består väl till stor del i att dom är hux flux borta. Samt att ingen av dom verkar vara några fenor på sociala medier. Tillbakadragna personer.

En likhet skulle ju kunna vara att båda kan ha försvunnit i närheten av en camping.

Vid googling på Elias verkar det som att han har jobbat på Åsarna Skicenter AB verkar också bo nära den platsen.

I övrigt om Elias gått mot campingen så leder den vägen hemåt där han bor.

Frågan är om Elias har visat tendenser tidigare att bara bli borta. Då blir det jättesvårt eftersom han då visar upp ett irrationellt beteende.

Fria tider 31 Maj:
https://www.friatider.se/elias-20-ar-forsvunnen
Senast redigerad av leosurvey 2024-06-10 kl. 22:18.
Citera
2024-06-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey

På något sätt finns det likheter med Elliott. Men ändå inte. Likheten består väl till stor del i att dom är hux flux borta. Samt att ingen av dom verkar vara några fenor på sociala medier. Tillbakadragna personer.

En likhet skulle ju kunna vara att båda kan ha försvunnit i närheten av en camping.

Vid googling på Elias verkar det som att han har jobbat på Åsarna Skicenter AB verkar också bo nära den platsen.

Frågan är om Elias har visat tendenser tidigare att bara bli borta. Då blir det jättesvårt eftersom han då visar upp ett irrationellt beteende.

Fria tider 31 Maj:

Om man går mot campingen, då borde man rimligtvis hamna i sikås, amerikavägen. Han som ska ha blivit förhörd (enligt ryktesvägen) ska ha boende i sikås. Borde man då inte fokusera på den vägen eller har man gjort det redan? Någon som vet som har varit med på sök?
Citera
2024-06-11, 00:16
Medlem
Inget nytt angående Elias?
LVU,varför om pojken va skötsam?
Citera
2024-06-11, 09:32
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey

Fria tider 31 Maj:

Kanske är någon som gillar att mörda bögar och hittar lämpliga offer på nätet?
Unga ensamma killar.
Många av dom här killarna tycks vara lite ensam vargar och det är möjligt dom bestämt träff med någon på nätet och sedan blir mördad.
Bara en tanke.
Elias och Elliot kanske råkade ut för samma typ av ful gubbe ??
Det kan ju vara någon som inte har några problem att åka 10-20 mil för ett möte.

Det skulle mycket väl kunna vara någon med husvagn/husbil som du skriver som åker runt.
Men ja just i Skellefteå i November har man knappast husbil, om han inte stod parkerad där över vintern.

Den 28e Maj har man ju ganska nyligen tagit ut sina husbilar/husvagnar i Norr.
Kan ju vara så att en eventuell seriemördare rör sig i Norrlands inland men bor i Skellefteå på vintern.

Även 29e årige Zebastian från Skellefteå är försvunnen.
https://www.missingpeople.se/efterlysningar/zebastian/
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-06-11 kl. 09:59.
Citera
2024-06-11, 13:06
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Kanske är någon som gillar att mörda bögar och hittar lämpliga offer på nätet?
Unga ensamma killar.
Många av dom här killarna tycks vara lite ensam vargar och det är möjligt dom bestämt träff med någon på nätet och sedan blir mördad.
Bara en tanke.
Elias och Elliot kanske råkade ut för samma typ av ful gubbe ??
Det kan ju vara någon som inte har några problem att åka 10-20 mil för ett möte.

Det skulle mycket väl kunna vara någon med husvagn/husbil som du skriver som åker runt.
Men ja just i Skellefteå i November har man knappast husbil, om han inte stod parkerad där över vintern.

Den 28e Maj har man ju ganska nyligen tagit ut sina husbilar/husvagnar i Norr.
Kan ju vara så att en eventuell seriemördare rör sig i Norrlands inland men bor i Skellefteå på vintern.

Även 29e årige Zebastian från Skellefteå är försvunnen.
https://www.missingpeople.se/efterlysningar/zebastian/
Nu drar du upp Zebastian igen. Han hade ett känt dåligt psykiskt mående och försvann i tofflor kl 2 på natten.
(FB) Zebastian försvunnen i Skellefteå (2024-05-08)

Du verkar vilja att det ska vara en seriemördare i farten
Skriv en deckare...

Unga killar är dom som har högst självmordsstatistik och vissa visar inget dåligt mående innan dom tar sitt liv.
Unga killar är också dom som ofta dör i olyckor för att dom har en övertro på sin egen förmåga.

Ett nytt inlägg om Elias med en ny bild.
/efterlysningar/elias/
När en anhörig, eller nära vän, försvinner spårlöst, uppstår ett stort stresspåslag, ångest och tårar, hos oss anhöriga.
Elias är vår son, någon man älskar och saknar. Någon, man inte kan sluta tänka på. Ovissheten, vad som har hänt är fruktansvärd!!!
Någonstans, finns vår Elias, Någonstans levande, skadad eller i värsta fall avliden.
Oavsett vilket, så tär ovissheten och vi vill att han hittas, så vi kan få ett avslut.
Vi känner sådan tacksamhet, för att ni fortfarande, efter två veckor, delar, delar och delar, alla efterlysningar.
Vi vill greppa varje halmstrå, för att han ska hittas. Iakttagelser som ni har skickat till mig, skickar jag vidare till polisen, för bedömning.
Det är med värme och kärlek, som vi tackar er, för hjälp, stöttning, delningar och att ni håller, ögonen öppna. Ni är en viktig del, för att vi ska hålla mod och hopp uppe.
Snälla, rara ni.
Dela, Dela och Dela igen.
https://www.facebook.com/permalink.p...61556409612389
Citera
2024-06-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Inget nytt angående Elias?
LVU,varför om pojken va skötsam?

LVU kan man bli om man är självmordsbenägen, en fara för sig själv eller andra. Men vad som gäller i hans fall förstår jag inte.
Citera
2024-06-12, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MammaSe
LVU kan man bli om man är självmordsbenägen, en fara för sig själv eller andra. Men vad som gäller i hans fall förstår jag inte.

han är myndig, därav endast LPT, lagen om psykiatrisk tvpngsvård
Citera
2024-06-12, 15:01
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
han är myndig, därav endast LPT, lagen om psykiatrisk tvpngsvård
Lite fel. Den kan pågå tills personen har fyllt 21 år.

Upphörande av LVU-vård
Vården ska även upphöra när barnet fyllt 18 eller 21 år, beroende på om barnet beretts vård enligt 2 § LVU, på grund av brister i omsorgen, eller enligt 3 § LVU, på grund av socialt nedbrytande beteende.

https://familjerattsadvokaterna.se/m...rden-kan-paga/

Elias är 20 och fyller 21 i oktober.
Citera
2024-06-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Lite fel. Den kan pågå tills personen har fyllt 21 år.

Upphörande av LVU-vård
Vården ska även upphöra när barnet fyllt 18 eller 21 år, beroende på om barnet beretts vård enligt 2 § LVU, på grund av brister i omsorgen, eller enligt 3 § LVU, på grund av socialt nedbrytande beteende.

https://familjerattsadvokaterna.se/m...rden-kan-paga/

Elias är 20 och fyller 21 i oktober.

Jahha okej, tack för info
Citera
2024-06-13, 16:54
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaSe
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Farbrodern (som Elias förmodligen var på besök hos) bor mer eller mindre bokstavligen ett stenkast ifrån campingen, så det är helt omärkvärdigt att det är just där han setts.

Nu har polisen gått efter tiden när det spelades in och förhört en person som körde förbi just då. Det gör man väl ändå inte om det inte är av vikt?

Att det hålls förhör betyder inte per automatik att innehållet i utsagan från den hörde är viktig, eller ens relevant information, så det stämmer inte. Man utreder brett tills man hittar något spår att utforska. Ofta är det ju omöjligt att veta före ett förhör hålls om personen som ska höras har uppgifter att lämna som är viktiga för utredningen.

Med det sagt så menar jag inte att just detta inte är av vikt, det är det absolut. Iakttagelser av en försvunnen person kring tiden denne försvann, är givetvis mycket viktig information. Men nu påstod jag ju inte heller att det inte var AV VIKT. Det jag skrev var att det var OMÄRKVÄRDIGT. Dvs inget konstigt, oväntat, eller något som sticker ut. Han sågs mitt på dagen i närheten av släktingens hem där han var på besök och han hade på sig sådana kläder som han brukar ha. Med andra ord omärkvärdigt. Men givetvis viktig och relevant information för utredningen.

Om Elias hade observerats på samma tid och plats, men med skillnaden att han varit iförd dykardräkt, så hade det varit MÄRKVÄRDIGT, förutom att det också hade varit viktig/relevant information.

Om Elias brukar gå omkring i dykardräkt till vardags så är det ganska märkvärdigt i sig, men om han brukar göra det och även denna dag observerades gå omkring i dykardräkt så är det en OMÄRKVÄRDIG observation (men ändå viktigt/relevant).

Om Elias inte brukar ha dykardräkt, men hade observerats sittande på taket på ICA, klädd i dykardräkt, mitt i natten torsdag den 27 juli förra året, så hade det varit MÄRKVÄRDIGT, men troligtvis hade den informationen saknat vikt och relevans i den här utredningen.

Förstår du skillnaden nu?
Citera
2024-06-13, 18:07
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Jag finner det märkligt att de närstående verkar så passiva. Det tog lång tid innan familjehemsmamman skrev något om försvinnandet på sin Facebooksida, samma sak med pappan, medan familjehemspappan fortfarande inte har skrivit något. Inte heller farfar som ändå bor i Hammerdal. Farbror har skrivit några inlägg, men inte så där att det känns rimligt utifrån att det var hemma hos honom Elias var vid försvinnandet (om det var där han var).

Ja, de kan såklart ha skrivit en massa som bara syns för vänner, men varför det i så fall? Vad är vitsen? Varför skriver de inte öppet och delar, delar, delar och ställer upp i intervjuer i tidningar osv osv. Varför försöker de inte få större uppmärksamhet och spridning så fler hör talas om fallet? Mamman har skrivit ett flertal inlägg öppet, som fått okej spridning med ett par tusen delningar på flera av inläggen. Varför gör inte alla anhöriga så? Varför dröjde det flera dagar innan vissa av dem ens delade Missing Peoples inlägg öppet?

Jag har väldigt svårt att förstå denna slapphet och detta svaga engagemang. Hade det varit min unge eller nära anhörig hade jag gjort allt för att uppmärksamma, synas, skrika ut det överallt i sociala medier och (i den mån jag hade fått lov) i media.

Jag såg förresten att Elias har två Facebook-sidor. På sin extrasida har han lagt upp filmer där han sjunger och spelar gitarr. En (inte helt seriöst menad) teori skulle kunna vara att någon råkat hitta dessa videoklipp och/eller hittat Elias Soundcloud-konto och lyssnat på "musiken" som Elias skapat. För en musikaliskt lagd person/någon med absolut gehör, skulle en sådan lyssning antagligen kunna leda till en tillfällig psykos i vilken personen i fråga skulle kunna göra vad som helst, inklusive mörda, för att få stopp på oljudet. Elias farbror verkar förresten vara en gammal musiker by the way.
Citera
2024-06-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag finner det märkligt att de närstående verkar så passiva. Det tog lång tid innan familjehemsmamman skrev något om försvinnandet på sin Facebooksida, samma sak med pappan, medan familjehemspappan fortfarande inte har skrivit något. Inte heller farfar som ändå bor i Hammerdal. Farbror har skrivit några inlägg, men inte så där att det känns rimligt utifrån att det var hemma hos honom Elias var vid försvinnandet (om det var där han var).

Ja, de kan såklart ha skrivit en massa som bara syns för vänner, men varför det i så fall? Vad är vitsen? Varför skriver de inte öppet och delar, delar, delar och ställer upp i intervjuer i tidningar osv osv. Varför försöker de inte få större uppmärksamhet och spridning så fler hör talas om fallet? Mamman har skrivit ett flertal inlägg öppet, som fått okej spridning med ett par tusen delningar på flera av inläggen. Varför gör inte alla anhöriga så? Varför dröjde det flera dagar innan vissa av dem ens delade Missing Peoples inlägg öppet?

Jag har väldigt svårt att förstå denna slapphet och detta svaga engagemang. Hade det varit min unge eller nära anhörig hade jag gjort allt för att uppmärksamma, synas, skrika ut det överallt i sociala medier och (i den mån jag hade fått lov) i media.

Jag såg förresten att Elias har två Facebook-sidor. På sin extrasida har han lagt upp filmer där han sjunger och spelar gitarr. En (inte helt seriöst menad) teori skulle kunna vara att någon råkat hitta dessa videoklipp och/eller hittat Elias Soundcloud-konto och lyssnat på "musiken" som Elias skapat. För en musikaliskt lagd person/någon med absolut gehör, skulle en sådan lyssning antagligen kunna leda till en tillfällig psykos i vilken personen i fråga skulle kunna göra vad som helst, inklusive mörda, för att få stopp på oljudet. Elias farbror verkar förresten vara en gammal musiker by the way.

Att familjemedlemmar är passiva har jag också tyckt. Inga direkta känslor bakom inläggen. Vi alla reagerar såklart olika, men ett försvinnande borde sätta fart på dom flesta.
Helt klart ett ointresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in