2024-06-08, 14:49
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaSe
Man har sett han gåendes längst vägen vid fyrån campingen. Efter den så finns det mest bara skog och så kallade soptippen.
Åt vilket håll gick Elias. Mot centrum eller mot campingen?
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Farbrodern (som Elias förmodligen var på besök hos) bor mer eller mindre bokstavligen ett stenkast ifrån campingen, så det är helt omärkvärdigt att det är just där han setts.
Kan man kasta sten ca 500 m som är fågelvägen från farbroderns hem till campingen så kastar man långt.
Gick Elias på vägen som ledde till campingen från farbroderns hem är det ca 700 m.
Mycket kan hända både på 500 och 700 m, påkörd t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Nytt sök 9 Juni Missing People.

JÄMTLAND/HAMMERDAL SÖKINSATS:
Hjälp oss och anhöriga att hitta 20-årige Elias som är försvunnen sedan den 28 maj 2024.
DATUM: Söndag den 9 juni.
TID: 10:00 Det går bra att ansluta löpande under dagen/kvällen.
SAMLING: Hotell Åsgården, Hammerdal
LÄNK TILL KARTAN: https://maps.app.goo.gl/8GkBkak2HPgxQnWP8
Citera
2024-06-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Farbrodern (som Elias förmodligen var på besök hos) bor mer eller mindre bokstavligen ett stenkast ifrån campingen, så det är helt omärkvärdigt att det är just där han setts.

Nu har polisen gått efter tiden när det spelades in och förhört en person som körde förbi just då. Det gör man väl ändå inte om det inte är av vikt?
Citera
2024-06-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Åt vilket håll gick Elias. Mot centrum eller mot campingen?

Kan man kasta sten ca 500 m som är fågelvägen från farbroderns hem till campingen så kastar man långt.
Gick Elias på vägen som ledde till campingen från farbroderns hem är det ca 700 m.
Mycket kan hända både på 500 och 700 m, påkörd t.ex.

Vad jag fattade det som så skulle han ha gått mot campingen.
Citera
2024-06-08, 21:34
Medlem
Citat:
Nu har polisen gått efter tiden när det spelades in och förhört en person som körde förbi just då. Det gör man väl ändå inte om det inte är av vikt?
Hur fick du denna information?
Citera
2024-06-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubben1007
Hur fick du denna information?

Rykten.
Citera
2024-06-08, 22:11
Medlem
Citat:
Rykten.
Hm. Spännande. Från vem har du hört det? Bor du i närheten där Elias försvann? Och vet du något mer?
Citera
2024-06-08, 22:49
Medlem
Citat:
Hm. Spännande. Från vem har du hört det? Bor du i närheten där Elias försvann? Och vet du något mer?

Nej jag bor inte i Hammerdal. Fråga polisen. Dom lär nog kunna svara på något. Sen så pratar ju Hammerdals borna med varandra, så bor du där så kanske du får veta något. Om det stämmer att någon blev förhörd, så kan det inte vara så svårt att få veta vem han är? Går det att få ut någon FUP eller liknande eller är det för tidigt? Har inte stenkoll.
Citera
2024-06-08, 23:23
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Nej jag bor inte i Hammerdal. Fråga polisen. Dom lär nog kunna svara på något. Sen så pratar ju Hammerdals borna med varandra, så bor du där så kanske du får veta något. Om det stämmer att någon blev förhörd, så kan det inte vara så svårt att få veta vem han är? Går det att få ut någon FUP eller liknande eller är det för tidigt? Har inte stenkoll.
Det är ingen idé att fråga polisen för dom säger ingenting då det kan vara ett brott.
Om Elias tog sitt liv eller förolyckades blir det ingen FUP.

FUP blir det om Elias hittas död och någon har orsakat hans död.
Men först ska han hittas och dödsorsaken utredas och är det ett brott bakom dödsfallet så får vi vänta på FUP i ca 6 månader.
Citera
2024-06-08, 23:27
Medlem
Citat:
På polisens hemsida skrev dem den 5 juni att den operativa sökinsatsen är avslutad och att ärendet nu övergår i en utredningsfas.

När förundersökningen är avslutad kan man få ut förundersökningsprotokollet, men inte under själva tiden som förundersökningen håller på, om jag förstod rätt.
Citera
2024-06-08, 23:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
På polisens hemsida skrev dem den 5 juni att den operativa sökinsatsen är avslutad och att ärendet nu övergår i en utredningsfas.

När förundersökningen är avslutad kan man få ut förundersökningsprotokollet, men inte under själva tiden som förundersökningen håller på, om jag förstod rätt.

Om förundersökningen läggs ner kan man begära ut handlingar men åklagaren gör då en sekretessprövning. Hur ofta det sker och hur meddelsamma åklagare är vet jag inte... Finns säkert personer här som har erfarenhet av att begära ut sådana handlingar så det hade varit intressant att få höra erfarenheter. Men det är inte samma process som när ett fall går till åtal och man kan beställa ett förundersökningsprotokoll från tingsrätten.
Citera
2024-06-09, 12:44
Medlem
JS FB 1 timme sedan.

Missing people behöver folk till söket efter min brorson Elias. Har man den minsta lilla möjlighet att hjälpa till så dyk upp på Åsgården! Skit samma om det bär emot!
Citera
2024-06-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
JS FB 1 timme sedan.

Missing people behöver folk till söket efter min brorson Elias. Har man den minsta lilla möjlighet att hjälpa till så dyk upp på Åsgården! Skit samma om det bär emot!

Hur går sökande? Några spår eller spårlöst borta ? Man tänker mycket på carlos som inte är återfunnen nu heller efter så många år. Sen i skog och natur så finns björn som under den tiden Elias försvann just nästan gått ur idé..De kanske måste kolla upp lite sånt närmre??
Eller inte bara kolla i Jämtland utan hela landet och världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in