2024-05-17, 12:01
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Borde inte räntan av att ha 19 millar på sitt konto generera en fin matpeng dagligen?
Räntan behövs för att täcka upp inflationens värdeminskning och i bästa fall generera ökning av förmögenhetsvärdet.
Citera
2024-05-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Inte snål tillräckligt. Varför kör han diskmaskinen alls när han kan diska för hand? Fint ska det vara, tydligen.

Skämt åsido. Detta låter inte som en jätterolig livsstil. Man lever bara en gång. Med det sagt så bör man såklart inte spendera som en vettvilling. En gyllene medelväg är väl rimligt.

Denna göbbe vill man inte ha på fest.
Diska för hand är dyrare, disk och tvättmaskiner använder knappt vatten

Jag gillade att alltid prutar på sina hotellvistelser men resten är bara löjligt
Slösar en massa tid=pengar
Citera
2024-05-17, 12:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det står att värdet på noterade innehav är 19 miljoner kronor. Jag råkar veta att Mårder sedan några år börjat investera stort i onoterat. Han har t ex tagit en stor ägarandel i ett familjeägt trävaruföretag. Sen äger han sitt hus också. Han är således betydligt rikare än 19 miljoner.

Det kan såklart stämma. Han fyller i år 42, och med hans extrema livsstil har han säkert kunnat spara 60 tkr per månad. Under antagandet att han haft 3 mkr i sparat kapital som 30-åring (vilket inte alls är omöjligt om man är ambitiös) samt kunnat investera 60 tkr per månad till 10% avkastning (vilket inte är orealistiskt, han har vid tillfälle nämnt att han gärna satsar på indexfonder) så bör han vara uppe i strax under 25 mkr idag.

Och som sagt, att spara ihop 3 mkr som 30-åring är inte alls omöjligt även om det inte är normen. Frågan är väl däremot om det är värt den livsstil som krävs för att spara vartenda öre därefter.
Citera
2024-05-17, 12:52
Avstängd
Såhär ser det ut när man har autism och OCPD ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Ananka...sst%C3%B6rning )

Att spara in har blivit ett specialintresse för autisten, och tack vare sin OCPD har han inga problem att göra livet sämre för sina barn och de omkring sig. Det är extremt uppenbart för vemsomhelst som kan något om psykologi att mannen är sjuk i fråga.

OCPD skiljer sig från OCD genom att de med OCD vill inte ha sina besvär, OCPD ser det som något bra och hälsosamt.

Sen får ni ju tycka att det är en "skön" snubbe, för ni har ingen aning om hur sjuka de kan vara på riktigt eller vilken aggression som kommer om man gör fel.

Stackars ungar.
Citera
2024-05-17, 13:02
Medlem
Jag har jobbar med Vänsterextrema inom IT i Stockholm som vid restaurangbesök beställt en doggybag för andras mat de lämnat, "ni åt ju inte så mycket".

Jag blir inte längre ett dugg förvånad när detta händer.

Detta är alltså personer som tjänar bra men håller stenhårt på Kommunism och att leva spartanskt osv.

Ett stort problem inom IT då vi helst inte vill ha dessa Vänsterextrema där alls.
Citera
2024-05-17, 13:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Han gillar utförsåkning; snowboard, slalom och telemark - undrar var han gör det utan att betala. Eller han kanske har råd då barnen mest får gröt till frukost; en gång fick de köpa smaksatt yoghurt på Lidl. De nästan grät av glädje, sa han. Vilken typ.
Barnen grät...

Det är lite störigt att trådar i det här forumet nästan alltid ska ta upp extrema exempel. Om det inte är galningar som är så skuldsatta att de går i personlig konkurs av att räntan går upp 25 punkter så är det andra galningar som är så snåla att de tigger mat av sina kollegor.

Var fan är alla normala människor som kanske sparar 25 procent av sin inkomst och lever bra liv ändå?
Citera
2024-05-17, 13:16
Medlem
Absolut inte. Jag lever ofta i tanken att jag kan dö närsomhelst och då vill jag försöka göra det absolut bästa av varje dag. För att på allvar förstå den tanken tror jag att du måste ha varit där, vilket jag har. Visst är det möjligt att finns någon slags lycka i den livsstilen han både lever och förespråkar, men samtidigt så tror jag att livet hade varit väsentligt roligare om pengarna istället spenderades.
Citera
2024-05-17, 13:39
Medlem
Jag hoppas att det där med toaletten inte är sant för det låter jätteäckligt.
Citera
2024-05-17, 13:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hade det varit sant att han var så här snål hade han varit smalare.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Den billigaste maten innehåller alltid mest kolhydrater, som man blir tjock och uppsvälld av. Pasta, ris, bröd etc. Det finns tjocka veganer, för dom lever på spannmål och kolhydrater.

Det sistnämnda, plus att han är ju inte smällfet heller. Man får ju anta att han lägger all sin vakna tid på jobbet och inte har tid att motionera (samt inte heller skulle investera i ett gymkort) och han ser väl ut som de flesta gubbarna över 40 som inte tränar och mest äter skräp.
Citera
2024-05-17, 13:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Men det är ju också så att det mesta som är trevligt och skoj i livet inte behöver kosta särskilt mycket. De stora utgifterna är oftast onödiga.

Ja, håller med. Han har ju en hel del poänger, och inte minst mindsetet att man ska undvika resursslöseri (inte bara för ekonomin utan även för miljön) är ju väldigt klok. Att han t.ex. har inrett hemmet med begagnade möbler är ju inte heller fel, har folk använt en soffa i 2-4 år så är det i regel inget fel på den. Samt man måste inte bränna 20-30 tkr i månaden på dyra utemiddagar, resor, bilar, alkohol på krogen mm.
Citera
2024-05-17, 13:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakker
Snålheten är rätt äkta faktiskt (om än vissa överdrifter när folk eller journalister frågar)

Ja, jag tror förstås också att en del överdrivs, har svårt att se att han dagligen går och äter folks rester eller knäckebröd utan annat pålägg än smör. Men att han är snål på riktigt tror jag definitivt, t.ex. att han inte köper egna möbler utan tar över folks begagnade, samt inte åker på utlandssemestrar, köper ny bil, dyra kläder etc.
Citera
2024-05-17, 14:02
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Skulle tro att han mest påstår saker för uppmärksamhetens skull. Han har inte riktigt den kroppsformen man förväntar sig att någon som äter sina kollegors matrester ska ha utan oxfilén åker väl fram på grillen när kamerorna inte smattrar.

LOL! Han kanske äter ALLA kollegors matrester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in