2024-05-17, 10:27
Medlem
Barentss avatar
Underbar man.

Själv sålde jag min rakapparat på blocket och alla mina gamla dammsugare, när blocket var på topp år 2000-2020.

Jag skulle tro att jag dragit in 500.000 kr på mina beg-försäljningar.

Självklart återanvänder jag A4-papper i min skrivare, finns ju en vit baksida.

Jag snyter mig två gånger i varje pappersnäsduk, det hinner torka mellan snytningarna. jag lägger den snutna på diskbänken till nästa gång.

Jag är en av FBs rikaste. Snålhet intelligens och förmögenhet har troligen en stor korrelation. Dock vet jag inte vad jag ska ha pengarna till, mina barn får bara var sin lägenhet för att inte bli bortskämda.
Citera
2024-05-17, 10:35
Medlem
Vilken legend, men hoppas han kör Kamprad stolen och leker folkhemshjälte i Sverige och studsar runt i en gammal Volvo.
Men unnar sig lyx utomland, det är man värd efter en som karriär.
Citera
2024-05-17, 10:51
Medlem
Smakkers avatar
Günther Mårder poddade 2014 och är en levande legend för de som var med på den tiden. Han och Jan Dinkelspiel som poddade ihop har troligtvis gjort ett antal tusen svenskar till miljonärer på börsen. Snålheten är rätt äkta faktiskt (om än vissa överdrifter när folk eller journalister frågar), han rullade in i någon trött Skoda när jag lyssnade på någon livepod med honom 2015. Verkar ratta runt i en 10-15 år gammal Peugeot nu.

Ingen ger mediautrymme om man inte drar sitt budskap till sin absoluta spets, han är en duktig kommunikatör och en mästartrollare. Kolla på klippet nedan, "30 år gammal ost, väldigt mycket sälta och en lite pikant smak".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...matkostnaderna
Senast redigerad av Smakker 2024-05-17 kl. 11:04.
Citera
2024-05-17, 10:57
Medlem
Så snål var han ju inte. Köper nåt jävla lyxknäcke när han kan få för halva priset i närmsta butik samt kör diskmaskin istället för att diska för hand.
Citera
2024-05-17, 11:05
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har följt sparprofilen Günther Mårder, som också kallats Sveriges snålaste person, under ett par års tid. Trots att han är extrem höginkomsttagare och framgångsrik företagsledare (har varit VD för Aktiespararna samt Företagarna) med en lön på ca 2 miljoner per år sticker ha ut på så sätt att han sparar minsta krona, aldrig unnar sig något samt lever som Disney´s Farbror Joakim fast i verkligheten.

Då han fått stor uppmärksamhet för sin livsstil har en hel del reportage skrivits om hans udda vanor. Bland annat äter han kollegors matrester för att spara pengar på egen lunch:

Han bor i ett hem inrett med saker som blivit bortskänkta, kör diskmaskin när elpriset är som lägst samt vill spara in på toaspolningar så långt som möjligt:

Han spär även ut mjölk med vatten samt äter julknäcke i budgetpack året om:

Han lever för att spara och har slussat in i nästintill alla sina pengar i investeringar, och är nu uppe i 19 mkr.

Vad säger ni? Är detta en livsstil ni vill prova?
Med den lönen och livsstilen borde han ju vara uppe i nästan hundra miljoner, kan man tycka!
Citera
2024-05-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Psykisk sjukdom, inget mer, inget mindre.

När man går all-in för något blir det lite som en sjukdom, eller ett gift, som tar över mer och mer och man pressar idén mer och mer. Som att snåla och spara är en sådan sak. Vet några som tävlade om att göra av med minst el när det begav sig med elpriserna, de båda satt där med 12 grader inomhus och verkligen kollade alla solcellstimmar på skapad och förbrukad el som psykopater
Citera
2024-05-17, 11:20
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Vet några som tävlade om att göra av med minst el när det begav sig med elpriserna, de båda satt där med 12 grader inomhus och verkligen kollade alla solcellstimmar på skapad och förbrukad el som psykopater
Var det singelkillar? Annars hade nog deras flickvännner/fruar hatat eller dumpat dom med tanke på att kvinnor ofta är mer frusna av sig och måste ha 23°c jämt och ständigt.
Citera
2024-05-17, 11:38
Medlem
Gillar att spara i utdelningsaktier, men föredrar Die with Zero över denna FIRE hysteri som råder bland sparare. Därmed sagt äter jag hellre oxfile, ryggbiff, lax mm och inga gamla matlådor,särskilt inte andras rester. Men det är ju också så att det mesta som är trevligt och skoj i livet inte behöver kosta särskilt mycket. De stora utgifterna är oftast onödiga.
Citera
2024-05-17, 11:43
Medlem
Hussefars avatar
"Sveriges snålaste person" borde ju vara en titel ingen person skulle vela ha. Han kan ju inte vara på riktigt. Lär ju spetsat till historien själv t.ex med kiss-spolandet och den utspädda mjölken. Varför kan man ju undra som sagt. Får noll positiva vibbar av snubben.
Citera
2024-05-17, 11:47
Medlem
WitchcultTodays avatar
Inte snål tillräckligt. Varför kör han diskmaskinen alls när han kan diska för hand? Fint ska det vara, tydligen.

Skämt åsido. Detta låter inte som en jätterolig livsstil. Man lever bara en gång. Med det sagt så bör man såklart inte spendera som en vettvilling. En gyllene medelväg är väl rimligt.

Denna göbbe vill man inte ha på fest.
Citera
2024-05-17, 11:51
Medlem
Vissa grejer är ju inget konstigt alls, som att köra diskmaskin på natten, men just lunchbiten (om det är sant) är ju extrem, dock är jag inte riktigt med på hur det ska funka för praktiken. Alla ställen jag jobbat på så äter folk direkt ur lådan, ok och väldigt sällan ser är saker över, och oavsett så åker den ner i väskan när man klar. Han beskrev det som att han hjälpte folk att dyka av och då tog tallrikarna på väg till diskmaskinen och käkade upp det som var kvar på tallrikarna. Men som sagt aldrig sett att folk tömmer ut som matlåda på en tallrik.

Sen kan han ju äta helt vanlig middag hemma även om han snålar på lunchen, det framgår inte riktigt.

Toaspolningen är också patetiskt, blir så små summor så att det är försumbart, och spä ut mjölk ....
Citera
2024-05-17, 11:55
Medlem
FB-Wannabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Så snål var han ju inte. Köper nåt jävla lyxknäcke när han kan få för halva priset i närmsta butik samt kör diskmaskin istället för att diska för hand.
Precis! Inte bara snål dessutom lat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in