Har följt sparprofilen Günther Mårder, som också kallats Sveriges snålaste person, under ett par års tid. Trots att han är extrem höginkomsttagare och framgångsrik företagsledare (har varit VD för Aktiespararna samt Företagarna) med en lön på ca 2 miljoner per år sticker ha ut på så sätt att han sparar minsta krona, aldrig unnar sig något samt lever som Disney´s Farbror Joakim fast i verkligheten.
Då han fått stor uppmärksamhet för sin livsstil har en hel del reportage skrivits om hans udda vanor. Bland annat
äter han kollegors matrester för att spara pengar på egen lunch:
Citat:
Om flera kollegor slänger resterna i matlådan är det ett perfekt tillfälle att spara pengar, menar han.
Han bor i ett
hem inrett med saker som blivit bortskänkta, kör diskmaskin när elpriset är som lägst samt vill spara in på toaspolningar så långt som möjligt:
Citat:
Men istället har han gjort sig känd som en sparare av rang. Han bor i ett hem inrett med saker som blivit bortskänkta
[...]
Sparandet går ner på detaljnivå för att rädda varenda krona. Günther Mårder säger att man kan vänta med att sätta igång diskmaskinen till klockan 23 för att passa på när elpriset gått ner. Dessutom erkänner han en lite annorlunda vana i familjen.
– Tidigare hade vi en ordning där alla barnen stod i kö till badrummet och spolade inte förrän sista personen var färdig – så hade man sparat 3 av 4 spolningar.
Han
spär även ut mjölk med vatten samt
äter julknäcke i budgetpack året om:
Citat:
“Snålmånad? Ingenting för mig. Snålliv, då är jag med”, sade han då i Nordnets sparpodd, där han också tipsade lyssnarna om att spä ut standarmjölk med vatten för att få mellanmjölk.
Citat:
Günther skiner upp när han berättar om sitt besök på Leksands knäckebrödsfabrik härförleden. Han handlade på sig sex kartonger oönskat julknäcke för 35 kronor kartongen.
– Jag har inga problem att äta det i juni.
Han lever för att spara och har slussat in i nästintill alla sina pengar i investeringar, och är nu uppe i 19 mkr.
Vad säger ni? Är detta en livsstil ni vill prova?