2024-06-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Av de jägare som skadas eller dödas har 73 procent tagit upp bössan och skjutit mot björnen på nära håll.

Det skillnad på att skjuta på avstånd- som jag sa - och att skjuta på nära håll.

Jens har fel alltså? Såhär säger han:

Enligt Jens Frank, chef på Viltskadecenter, är det alltid sämre att skjuta vid en björnattack.

''– De data som finns om när attacker sker visar tydligt att det inte finns någon situation när det gäller brunbjörnar där det är bättre att skjuta än att inte skjuta, säger han.''

https://www.jaktojagare.se/kunskapsartiklar/skjut-inte-om-bjornen-attackerar/

Om din tes är att det är bättre att skjuta mot en björn än inte när den anfaller så får du gärna presentera belägg för det.

Citat:
Edit:
Den här jägaren håller nog inte med dig.

Det var i samband med älgjakt under söndagen i Värmland, i Torsby kommun, som en björnhona med upp till tre ungar gick till angrepp mot jägaren.
Kontaktade polis
Björnen dödades på mycket kort håll och jägaren kontaktade själv polisen,

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/skot-anfallande-bjorn-utreds-for-grovt-jaktbrott/

Samma händelse
Under en älgjakt kring Långberget i Torsby kommun i Värmland, söndagen den 29 oktober, träffade älgjägaren på vad han uppfattade som fyra vuxna björnar.

Han lyckades skrämma i väg dem. Men efter en stund kom en björnhona tillbaka och gick till attack mot jägaren. Först sköt han ett varningsskott och sedan blev han tvungen att skjuta björnhonan på 15 meters håll.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/skot-anfallande-bjorn-inget-jaktbrott/

Lilla Micro förstår sig fortfarande inte på matematik? Du tar upp ett par enstaka fall där vi vet utfallet och så säger du: ''Titta, de här personerna håller nog inte med dig''. Lätt att säga med facit din hand din korkade höna.

En person som har rökt hela livet kan fortfarande slippa lungcancer medans en person som inte har rökt något alls kan få lungcancer. Det handlar om RISK och att fatta det bästa matematiska beslutet utifrån den information man har innan händelsen sker. Dumfan.

Jag blockerar dig nu. Hatar dumma människor. Hejdå.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-06-18 kl. 17:39.
Citera
2024-06-18, 17:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det är inte särskilt relevant då både män och kvinnor lär ha ett väldigt stresspåslag i den situationen.

Det var du som ville lägga det på kvinnor och inte män - och det kan ju inte stämma eftersom det inte är kvinnor som råkar illa ut när det gäller björn, utan män.

Men absolut stresspåslaget är nog stort oavsett kön.

Citat:
Alltså expertisen säger att det inte finns någon situation där det är säkrare att skjuta än att inte skjuta och det farligaste avståndet är 8-11 meter. Så visst några meter till är väl lite säkrare. 15 meter är dock inte att skjuta på avstånd utan är just på nära håll.

Ja, precis -nära håll och jägaren sköt ett dödande skott. Det var min poäng med att länka till artiklarna.

Citat:
Men vad vill du säga med artikeln? Att det var bra att han fick till ett direkt dödande skott i det aktuella fallet och inte fick sälla sig till 73% av skadade jägare som bommade det direkt dödande skottet? Ja, det var bra. Synd på björnen bara. Men när man läst artikeln så kan man inte annat än att skaka på huvudet. Tänk att vissa kvinnor hellre hamnar i den situationen än att möta en främmande man.
Att dina utläggningar om hur omöjligt det var att skjuta björn inte stämmer.
Citera
2024-06-18, 17:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Du verkar inte förstå att jag ber dig inte om hjälp. Jag testar dig. Det är skillnaden. Jag vet redan hur man räknar. Jag har visat prov på min kapacitet att resonera och räkna flera gånger i tråden.

Det är inte tillräckligt att bara veta att 15 % av alla jägare är kvinnor och att 85 % av alla jägare är män för att göra en överrepresentationsuträkning . Det trodde jag du visste. Det behövs fler siffror än så.

Om jag exempelvis vet att utrikesfödda utgör 20 % av befolkningen men jag inte vet hur stor andel (%) av alla de överfallsvåldtäkter de står för så kan jag givetvis inte räkna ut om de är överrepresenterade.

Dumfan.

Jag börjar tröttna på dig. Du bör även ta för vana att presentera källor.

Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg.

Jag efterfrågar variablerna, inte hur man räknar. Har du inte fattat det än?
Antalet attacker har stötts och blötts i hela tråden, har du missat det så kan du göra som andra - googla.
Citera
2024-06-18, 17:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jens har fel alltså? Såhär säger han:

Enligt Jens Frank, chef på Viltskadecenter, är det alltid sämre att skjuta vid en björnattack.

''– De data som finns om när attacker sker visar tydligt att det inte finns någon situation när det gäller brunbjörnar där det är bättre att skjuta än att inte skjuta, säger han.''

https://www.jaktojagare.se/kunskapsartiklar/skjut-inte-om-bjornen-attackerar/

Om din tes är att det är bättre att skjuta mot en björn än inte när den anfaller så får du gärna presentera belägg för det.
Det har jag aldrig påstått.
Jag har sagt att det är bättre att skjuta på långt håll än nära
Och jag har sagt att det är bättre att skjuta en björn än en man.

Du kan inte blocka mig på forumet - dumfan.
Och några PM har jag aldrig skickat till dig - så blocka ihjäl
Citera
2024-06-18, 18:04
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig påstått.
Jag har sagt att det är bättre att skjuta på långt håll än nära
Och jag har sagt att det är bättre att skjuta en björn än en man.

Du kan inte blocka mig på forumet - dumfan.
Och några PM har jag aldrig skickat till dig - så blocka ihjäl

Jo, man kan blockera (ignorera) folk på FB . Det handlar om att demonstrativt visa vad du är för typ och vad jag tycker om dig.

Jag tänker inte googla någonting. Du försvårar bara effektiv kommunikation i tråden. Istället för att vara hjälpsam och snabbt länka till det du säger så säger du: ''Leta upp det själv''.

Du har bevisbörda jämt när du gör ett påstående och någon frågar dig om en källa. Då har du en skyldighet att presentera en konkret källa. Gör du inte det så flyr du din bevisbörda.

Förväntar du dig att jag ska leta igenom flera hundratals eller tusentals kommentarer i tråden? Nej, det tänker jag inte göra. Aldrig.

Om du vill ha en effektiv och transparent kommunikation den här tråden så bör du kommunicera tydligt och inte ducka när det är din tur att presentera belägg för dina uttalanden.

Är du ens medveten om hur mycket du har gjort bort dig i tråden? Du är åtlöjet här i tråden som alla skrattar åt men du förstår det inte själv för du saknar självinsikt.

Du häver ur dig en massa men sedan när man verkligen pressar dig så står du inte pall för trycket.

Men vilka slutsatser drar du om manliga jägare vs kvinnliga jägare? Jag vill höra.

Du ska inte bemöta ditt senaste misstag?

Citat:
[b]

Här öppnar du möjligheten med ditt uttalande för att könet kan vara en oberoende riskfaktor.

Här säger du indirekt att könet inte kan vara en oberoende riskfaktor. En motsägelse alltså.

Låt mig förklara:

Ponera att ditt första inlägg stämmer - att skillnaden i attacker beror på skilda beteenden hos män vs kvinnor. Om detta stämde, hur kan du då automatiskt tro på ditt andra uttalande om att 15 % av attackerna borde vara riktade mot kvinnliga jägare om de utgör 15 % av jägarkåren och allt annat är lika mellan könen?

Du ignorerar fullständigt den teoretiska möjligheten i ditt egna resonemang om att könsvariabeln kan vara en oberoende riskfaktor. I en situation där allt annat är lika mellan kvinnliga och manliga jägare och där kvinnliga jägare utgör 15 % av jägarkåren så är det inte alls nödvändigtvis förväntat att 15 % av attackerna kommer att vara riktade mot kvinnliga jägare. Detta bygger på ett antagande om att könsvariabeln inte är en riskfaktor.

Om könet exempelvis är en riskfaktor och modifiering av den variabeln leder till en ökning eller minskning i attacker så kan du absolut förvänta dig att observera att en större eller lägre siffra än 15 % av alla attacker riktas mot kvinnliga jägare även om de utgör 15 % av jägarkåren och allt annat är lika mellan könen.

Du säger emot dig själv med ditt första och andra inlägg.

Huruvida könet är en riskfaktor eller inte i realiteten dock spelar mindre roll, det handlar om att belysa att du inte ens förstår att du slår knut på dig själv och resonerar på ett motsägelsefullt sätt.

Rättad på nytt.

Du kan inte resonera logiskt. Du har lågt IQ. Jag vet att du inte tror det men det finns ingen annan förklaring med tanke på dina tankevurpor i tråden.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-06-18 kl. 18:14.
Citera
2024-06-18, 19:40
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Det var du som ville lägga det på kvinnor och inte män - och det kan ju inte stämma eftersom det inte är kvinnor som råkar illa ut när det gäller björn, utan män. Men absolut stresspåslaget är nog stort oavsett kön.

Försökte inte lägga det på kvinnor. Tråden handlar om möten mellan män/kvinnor och björn/kvinnor. Därav en kvinnlig jägare på jakt. Men kul att vi är överens om att båda könen känner stress.

Citat:
Ja, precis -nära håll och jägaren sköt ett dödande skott. Det var min poäng med att länka till artiklarna. Att dina utläggningar om hur omöjligt det var att skjuta björn inte stämmer.

Har jag skrivit att det är omöjligt att skjuta björn? Om du syftar på att jag skrev att DU skulle missa 99/100 så var det menat som ett raljant sätt att förklara att det inte är oproblematiskt att skjuta anfallande björn som du påstod. Men det uppfattade du bokstavligt som menandes att 99 kulor av 100 visslar förbi björnen? Ok, fint då har du fått bevisa att det är möjligt att skjuta björn.

Många av de jägare som blivit skadade eller dödade av björn sköt också dödande skott. Problemet är att om man inte ska hamna i sjukhussängen eller värre när man skjuter på anfallande björn så ska det vara direkt dödande. Vilket ofta inte är fallet. Därför är det bäst att inte skjuta. Det är tur för svenska feminister som hellre möter björn än främmande män i skogen att vi har så pass snälla björnar att de i normalfallet viker av även för jägare.
Citera
2024-06-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag förstår inte hur du tänker när du menar att det inte borde finnas några större skäl för människor att vara rädda för andra människor. Vilken planet lever du på?

Män är rädda för andra män om risken att bli utsatt för våld är hög. Titta på män som är inblandade i gängkriminalitet och går runt med skottsäkra västar till exempel, de är rädda. Om jag rör mig i ett ghetto mitt i natten och möter en grupp okända män så är jag rädd.

En kvinna löper en avsevärt större risk att bli utsatt för sexuella övergrepp än vad en man gör, särskilt i en situation där hon är ensam. Det kommer med på köpet när man är kvinna, oavsett hur du tycker det borde vara. Du får skicka ett klagomål till gud om du vill ändra på det.

Du förstår inte hur jag tänker...? när jag just påpekat att nej människor äter inte andra människor...
människor är också utrustade med analytisk hjärna som kan förutse framtid och göra konsekvensanalyser.

Självklart BÖR inte människor behöva vara rädda för andra människor.
Att vi ändå behöver vara det i vissa situationer är inte vad jag pratar om utan generellt.
Citera
2024-06-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du som många andra människor gör felet att ha en övertro på människans förmåga att tänka i abstraktioner och logik, när all modern neurovetenskap och psykologi grundar sig på att vi främst tar beslut grundade på vår undermedvetna och att instinkter ligger till grund för själva livets essens för människor. Därmed att vi har tjockhetspandemi, vore vi rationella skulle vi inte äta skräpmat, men vi är inte rationella när vi väljer vår dagliga njutning. Vi är styrda av väldigt djuriska drifter i de flesta fall och inte alls skiljer vi oss från våra ofta överviktiga husdjur som väljer bekvämlighet och att vraka i sig mer mat än vi behöver.

Det finns många skäl att vara rädd för andra människor, då andra människor styrs av djurliga drifter men har en rationell hjärna som tjänar dessa djuriska drifter, och ibland ingen empatisk förmåga för att ens sätta restriktioner för hur långt de är beredda att gå för att tjäna dessa djuriska och själviska drifterna.

Att påpeka att det finns en skillnad gällande denna förmåga mellan tigrar och människor är ingen övertro.

Ja i ett samhälle där div. normer ger män rätten att behandla andra människor som skit så finns det väldigt goda skäl att vara rädd.

Citat:
Det är statistikmasturbation att tro att män behöver vara lika rädd för en främmande man som en kvinna bara för att statistiken säger att han har större chans att mördas eller misshandlas av en annan män.

En främmande man vill inte ha något alls att göra med en annan man i skogen ens ifall han är Ted Bundy. De flesta män som misshandlas vistas i en vis typ av miljö där han gör sig till en rival eller hot mot en annan man, de flesta män som mördas är direkt involverad i någonslags krig om territoriet mot andra män.

Sedan kan jag som man försvara mig någorlunda väl mot den främmande mannen, vilket inte är fallet med kvinnan. En främmande man i skogen kan vara bög men ifall han är ensam och obeväpnad så är det inte stor chans att han kan göra något emot mig.

Nä just..lite misshandel och mördande är ju inget vara rädd för.
Och i detta fallet så var det alltså inte skog jag pratade om. Skogen tillhörde frågan om björn eller man, remember? Nu pratar vi om skälet till att vara rädd för män generellt.

detta glada svingandet bland ämnen, flyttande av målstolpar, byggandet i halm hit och dit får fan vara slut snart.

Män som grupp skadas mer av andra män än kvinnor som grupp i samhället om vi räknar på totalen av våld riktat mot person. Det där ett faktum.
men visst, det kan säkert vara lättare för män undvika de män/ situationer där de riskerar mest ta skada. Ex krog, alkohol, kriminalitet, gäng etc. Medan kvinnor har lite svårare eftersom även den snällaste och prydligaste mannen kan sen visa sig vara en kvinnomisshandlare eller våldtäktsman.
Citera
2024-06-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att påpeka att det finns en skillnad gällande denna förmåga mellan tigrar och människor är ingen övertro.

Ja i ett samhälle där div. normer ger män rätten att behandla andra människor som skit så finns det väldigt goda skäl att vara rädd.

Och i detta fallet så var det alltså inte skog jag pratade om. Skogen tillhörde frågan om björn eller man, remember? Nu pratar vi om skälet till att vara rädd för män generellt.

detta glada svingandet bland ämnen, flyttande av målstolpar, byggandet i halm hit och dit får fan vara slut snart.

Män som grupp skadas mer av andra män än kvinnor som grupp i samhället om vi räknar på totalen av våld riktat mot person. Det där ett faktum.
men visst, det kan säkert vara lättare för män undvika de män/ situationer där de riskerar mest ta skada. Ex krog, alkohol, kriminalitet, gäng etc. Medan kvinnor har lite svårare eftersom även den snällaste och prydligaste mannen kan sen visa sig vara en kvinnomisshandlare eller våldtäktsman.

Vilka normer talar du om?
Citera
2024-06-19, 11:52
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ytterligare ett argument... Hur många gånger har en björn hjälpt eller räddat livet på en kvinna? Att möta en okänd man kan också teoretiskt leda till något positivt. Vad är positivt med ett möte med en björn? Att kvinnan överlever mötet...

Nu var det över en månad sedan du skrev detta inlägg men det var så bra att jag citerar det ändå. En positiv sak som är värd att lyftas fram är ju att i princip alla människors fäder någon gång har varit en främmande man för våra mödrar. Så om man drog denna hypotetiska fråga till sin spets och kvinnor aldrig tog en chans med en främmande man så skulle vi ju dö ut. Det är tur att utanför feministernas ekokammare så tycker män och kvinnor fortfarande om varandra så som artfränder bör göra. Det är dock väldigt ovanligt att björnar dödar människor så ett positivt möte med en björn på nära håll är att man slipper besöka sjukhuset och så klart att man har något att berätta för barnbarnen (om kvinnan någon gång har tagit en chans med en främmande man).
Senast redigerad av Blundetto 2024-06-19 kl. 12:00.
Citera
2024-06-19, 12:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Nu var det över en månad sedan du skrev detta inlägg men det var så bra att jag citerar det ändå. En positiv sak som är värd att lyftas fram är ju att i princip alla människors fäder någon gång har varit en främmande man för våra mödrar. Så om man drog denna hypotetiska fråga till sin spets och kvinnor aldrig tog en chans med en främmande man så skulle vi ju dö ut. Det är tur att utanför feministernas ekokammare så tycker män och kvinnor fortfarande om varandra så som artfränder bör göra. Det är dock väldigt ovanligt att björnar dödar människor så ett positivt möte med en björn på nära håll är att man slipper besöka sjukhuset och så klart att man har något att berätta för barnbarnen (om kvinnan någon gång har tagit en chans med en främmande man).
Jag tycker att du uppmuntrande skall ha den approachen när dina eventuella döttrar skall ut och umgås med främmande män.
Citera
2024-06-19, 12:14
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Zodiac-mördaren hade antagligen över 150 i IQ, vad tror du att du kan lära honom angående att skapa logiska system?

Rationalitet är dina begärs tjänare...Zodiac-mördarens begär var att brutalt mörda kvinnor och våldta dem, för att sedan leka med hela samhällets panik i ett intellektuellt lek som ändå liknande sättet som katter leker med råttor.

De flesta massmördare är väldigt intelligenta, och desto mer intelligenta de är desto längre tid tar det att fånga dem. Zodiac-mördaren fångades aldrig.

Börja inte babbla om dina normer igen. Vi är rädda för människor för att människan är det farligaste av alla rovdjur. Varför är människan farligaste rovdjuret?

Det är just pga vår ANALYSTISKA FÖRMÅGA som vi är farligast! Desto intelligentare psykopatisk massmördare desto farligare. Samma begär till sadism som den korkade psykopaten, men utrustad med en utomordentlig analytisk förmåga, vad kan vara farligare?

Tänk på att jag även räknar Josef Stalin som den intelligentaste statsledaren i 1900-talet...

Citat:

Hur ofta mördar eller misshandlar män främmande män som inte har någonting med honom att göra? Är ingen rival alltså i annan gäng, är ingen rival till frugan/flickvännen, är ingen huligan som hejar på fel lag, är ingen fyllo som förolämpat annat fyllo genom att kalla honom för saker han inte borde. Alltså en man som vandrade i fel ställe och stötte på en främmande man i skogen, stan eller stadsparken som av ingen anledning bara slog till honom.

Kom igen nu, antifeministiska jämställdister brukare babbla om hur män är farligare för män, men det är inte till vilka män som helst glömde de att säga. Egentligen måste du vara en skurk eller en hjälte för att riskera ordentligt att råka illa ut som man. En Mikael som visar civilkurage framför sin son mot en kriminell skitunge eller en annan kriminell skitunge som försöker visa vem som är den största kriminella skitungen i gatan.

Citat:

Det är som sagt helt oviktigt för att män ska vara rädda av vilken man som helst i isolerade platser, vilket kvinnor och barn måste pga sexuella dimensionen.

Citat:

Det är själva poängen, ja. Sedan så borde inte vanliga män vara fega, för ifall de alla är skygga så dominerar faktiskt dåliga män stadsbilden, speciellt i nattetid. Vi behöver offra några Mikael för att hålla staden någorlunda säker för även kvinnor och barn. Det behövs manlig civilkurage, annars kommer våra städer en dag se ut som Baltimore, Guatemala city eller Johannesburg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in