2024-06-17, 11:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Att vara kvinna har relevans med möte med en man. Dock inte vid möte med björn. Där är det om man överraskar björnen eller om man kommer mellan dess byte/ungar eller om björnen blivit påskjuten som är relevant. Björnen struntar högaktningsfullt vilket kön en människa har. Så varför folk pratar om björnolyckor där kvinnor är inblandade är lite märkligt. Tror dock inte för en sekund att någon kvinna hellre befinner sig i någon av ovanstående situationer än att de springer på en man när de är på väg hem från krogen.
Fast ändå är det stora könsskillnader när det gäller björnattacker. En kvinna attackerades 2014 när hon var ute och joggade - hon fick lindriga skador.
Mellan 1977 och 2016 skedde 42 björnattacker - dvs 1 kvinna och 41 mot män.

Så könsskillnader ÄR det.
Dock handlar det sannolikt mer om männens uppträdande än om björnens aggressivitet.
Det normala är att björnen inte attackerar, inte ens på nära avstånd.

Citat:
Men visst, det känns tryggare för kvinnor om det inte dyker upp någon man när de plockar svamp i björnskogen. Denna utflykt i skogen känns också tryggare än att gå själv hem från krogen. Det är också som så att eftersom artfränder även har ett sexuellt intresse så är det fåtal män som har ett sjukligt sexuellt intresse farligare än en björn för kvinnor. Men att en slumpmässig man skulle vara farligare? Nej, de flesta män är inte sjuka i huvudet. Sammanfattningsvis: En kvinna som får plocka svamp i fred känner sig tryggare än en kvinna som går hem från krogen och springer på en främmande man. Det låter rimligt. Det gör män också även om vi bara riskerar att åka på stryk.
Män är farligare än björn för kvinnor.
Det är män som attackerar, våldtar och dödar kvinnor - inte björn.

Jag säger fortfarande inte att alla män är farliga. De flesta är inte det.
Jag säger att som kvinna kan jag inte veta VILKEN man som är farlig - och därför är alla främmande män potentiella hot om man befinner sig i en situation där man är skyddslös.
T ex på isolerade platser som skog - eller på väg hem på natten.
Citera
2024-06-17, 11:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast ändå är det stora könsskillnader när det gäller björnattacker. En kvinna attackerades 2014 när hon var ute och joggade - hon fick lindriga skador.

Dock handlar det sannolikt mer om männens uppträdande än om björnens aggressivitet.

Jag säger att som kvinna kan jag inte veta VILKEN man som är farlig - och därför är alla främmande män potentiella hot om man befinner sig i en situation där man är skyddslös.
Man kan iofs inte veta vilken björn som är farlig heller, och alla björnar är potentiella hot om man befinner sig i en situation där man är skyddslös.
Citera
2024-06-17, 11:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Tar du även vad kvinnor tycker i den här frågan med en nypa salt då du hittills inte har kunnat presentera belägg som visar för att gemene kvinna faktiskt väljer att möta en björn framför en man?

OK, så logiken är att man ska ta saker med en nypa salt som det inte har presenterats belägg för. Vad bra! Då kan alla i tråden ta allt det du säger med en nypa salt och det rekommenderas av ingen mindre än dig själv.
Hon pratar inte om björnar i skogen.
Du kanske bör lyssna på klippet innan du kommenterar.
Eller åtminstone läsa inläggen som skrivits.
Citera
2024-06-17, 11:14
Medlem
Citat:
Hon pratar inte om björnar i skogen.
Du kanske bör lyssna på klippet innan du kommenterar.
Eller åtminstone läsa inläggen som skrivits.

Det spelar ingen roll om hon inte pratar om björnar i skogen eftersom ditt eget uttalande är att man ska tolka saker som det inte har presenterats belägg för med en nypa salt. Alltså ska man ta det du har sagt i tråden som du inte har presenterat belägg för med en nypa salt.
Citera
2024-06-17, 11:14
Medlem
Citat:
Jag har varit avstängd tillfälligt ifrån FB, därför har jag inte kunnat replikera förrän nu.

Jag kommer nu svara rätt så utförligt. Jag tror det kan vara lärorikt för vissa av er att se hur en person med statistisk kompetens tänker kring ett problem och hur han hanterar folk som inte har den kompetens som krävs.

Först och främst så påtalade jag tidigt i tråden att man måste ta hänsyn till exponeringstiden.

Problemet med din uträkning är att den speglar den skillnad som finns när det gäller exponering, dvs. hur mycket kvinnor exponeras för män och björnar. Detta är en skillnad du måste utjämna, annars kan du inte göra en rättvis jämförelse.

Din uträkning är alltså felaktig för den ignorerar exponeringstiden. Jag ser även att du har feldefinierat målgruppen. Vi pratar om kvinnor här, inte om människor.

Såhär ser en korrekt och ideal uträkning ut:

(Antal björnattacker mot kvinnor/total exponeringstid mot björnar för kvinnor * 10^n) / (antal attacker ifrån män mot kvinnor/total exponeringstid mot män för kvinnor * 10^n).

Denna uträkning korrigerar för exponeringstiden och definierar målgruppen korrekt.

Symbolförklaring:

/ = division.
* = multiplikation
10^n = 10 upphöjt till valfri siffra. Siffran (n) måste vara samma i båda leden/inom båda parenteserna för att en rättvis jämförelse ska kunna göras.

För att män är fysiskt starkare. Givetvis avskräcker det att ge sig på någon som är fysiskt starkare. Men detta innebär inte att exponeringstiden inte har betydelse.

Du fokusförflyttar när det blir obekvämt. Det har jag sett gång på gång att du gör. Skälet bakom är inte relevant.

Du behöver isolera exponeringstiden för att inse att jag har rätt:

Ponera att du följer två grupper av män, 1000 individer i vardera grupp över en period på 30 år. Den ena gruppen spenderar i snitt 10 minuter/dag med kvinnor i olika sammanhang. Den andra gruppen spenderar i snitt 12 timmar per dag med kvinnor i olika sammanhang. Allt annat lika.

Inom vilken grupp tror du att du kommer att se flest attacker ifrån kvinnor mot män? Rätt uppenbart.

Tiden skapar ett fönster för att bli utsatt för fler attacker. Exponeringstiden har betydelse.

Här är implikationerna av att tro på din uträkning:

1) De som tror på din uträkning tvingas erkänna att kvinnor är farligare för småbarn (0-6 år) än tigrar. Detta eftersom vi har fler attacker ifrån kvinnor mot småbarn i denna åldersgrupp per capita än vad vi har tigerattacker.

https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/barnmisshandel.html#:~:text=Av%20de%20misst%C3%A4n kta%20f%C3%B6r%20misshandel,s%C3%A4rskilt%20vid%20 misshandel%20mot%20flickor.

2) De som tror på din uträkning tvingas acceptera att polisen är farligare för svarta amerikaner än vita utifrån en enkel per capita uträkning.

https://www.washingtonpost.com/graphics/investigations/police-shootings-database/

3) De som tror på din uträkning och inte förstår vikten av att beakta exponeringstiden tror på logisk omöjlighet. Om exponeringstiden har 0 betydelse så innebär detta att du och de som tror på din uträkning inte förstår att man INTE kan bli attackerad av en björn eller man om man INTE exponeras för en björn eller man. För att kunna bli attackerad av något så måste man givetvis exponeras för något. Exponeringstiden måste alltså vara >0 % för att man ska kunna bli attackerad av en björn eller man.

4) Om man tror på din uträkning så innebär det att myndigheterna borde rekommendera förtäring av polonium (det dödligaste du kan förtära i princip) istället för vanlig mat eftersom vi har fler människor som dör till följd av att de äter vanlig mat i Sverige än att de dör av att de äter polonium (per capita).

Börjar du nu inse hur galet du har resonerat? Du har totalt ignorerat det centrala i att räkna in hur mycket man exponeras för något.

Jag måste även tyvärr ge beskedet att en video på tiktok om vad kvinnor helst föredrar mellan att möta en björn eller man har inget vetenskapligt värde överhuvudtaget. Det är inte korrekt att påstå att kvinnor hellre väljer att möta en björn än en man utifrån någon tramsig tiktok video eller tiktok undersökning.

Urvalet är inte slumpmässigt och därmed hade inte alla relevanta respondenter lika stor chans att delta i att svara på frågeställningen.

Däremot kan man säga: ''De som svarade tyckte såhär...''.

Slutligen så vill jag säga att det går inte att genomföra en statistisk analys som är bra för vi har inte det dataunderlag som krävs för att svara på frågeställningen på ett bra sätt.

Jag vill även säga att det är förståeligt att män inte vill validera substanslösa spekulationer på sin egen bekostnad.

Med tanke på att du (trådskaparen) har rabblat upp en massa siffror och pratat om vad som är farligare så kommer absolut logiskt och statistiskt resonerande in i bilden.

Jag tror inte direkt att syftet med denna tråden var att män i kör skulle säga: ''Jo, men jag förstår kvinnor''.

Finns inget annat sätt att angripa frågeställningen på än med logiskt resonerande. Behöver man prata om sina känslor så finns det terapi.

Ett sista pedagogiskt exempel som visar problematiken i att ignorera hur mycket man exponeras för något:

Du har två grupper av människor och båda grupperna solar dagligen över en 20 års period. Det är 1000 personer i vardera grupp.

I den ena gruppen så utvecklade 100/1000 = 10 % brännskador.
I den andra gruppen så utvecklade 300/1000 = 30 % brännskador.

Kan vi nu dra slutsatsen att den ena gruppen är känsligare för solen än den andra? Nej, det kan vi inte automatiskt göra.

Om den ena gruppen spenderade betydligt mer tid i solen och solade många, många timmar fler än den andra gruppen i genomsnitt så är det förståeligt att en större andel (%) i den ena gruppen fick brännskador.

Förhoppningsvis trillar polletten ner nu. Detta är inte särskilt svårt att förstå...

Exponeringstiden är viktigt att ta i beaktning oavsett om vi tänker oss ett kausalt samband eller inte mellan exponeringsvariabeln och utfallsvariabeln.

End of the debate...
'

Orkar inte ens läsa allt detta goja till slut
men
1. Jag har ingenstans hävdat att det överslag jag gjorde skulle bygga på nån statistisk eller vara vetenskapligt korrekt..det var en enkel överslagsuträkning via att snabbt googla upp lite siffror på nätet och räkna per skalle...och det gjordes som svar till någon som pratade orm just den faktorn.

2. Vad gäller exponering för björn / människa, så har ingen av oss tillgång till sådan data...om det ens finns eller är möjligt ta reda på.

Så ditt hysteriska utspel här blir bara mer än löjligt.
Citera
2024-06-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
'

Orkar inte ens läsa allt detta goja till slut
men
1. Jag har ingenstans hävdat att det överslag jag gjorde skulle bygga på nån statistisk eller vara vetenskapligt korrekt..det var en enkel överslagsuträkning via att snabbt googla upp lite siffror på nätet och räkna per skalle...och det gjordes som svar till någon som pratade orm just den faktorn.

Vad gäller exponering för björn / människa, så har ingen av oss tillgång till sådan data...om det ens finns eller är möjligt ta reda på.

Så ditt hysteriska utspel här blir bara mer än löjligt.

Du påstod att enligt din uträkning så är det farligare att möta en björn än en man. Du blev rättad.

Det är bra att du upprepar det jag har sagt att det inte finns tillgång till den data som krävs för att göra en statistisk analys.
Citera
2024-06-17, 11:20
Medlem
Citat:
Män är farligare än björn för kvinnor. Det är män som attackerar, våldtar och dödar kvinnor - inte björn.

Du har inga belägg som bestyrker att det är farligare att möta en man än en björn. Du blandar ihop farligare med vanligare. Dumfan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Base_rate_fallacy
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-06-17 kl. 11:48.
Citera
2024-06-17, 11:20
Medlem
Blundettos avatar
Citat:

Det beror nog inte så mycket på männens uppträdande utan mer att det oftast är män som är intresserade av skog och mark som exempelvis jägare. Men ja, det är oftast artfränder som skadar. Det kommer sig naturligt då det är dem vi spenderar mest tid med. Men i den mänskliga samvaron så är det som så att de flesta män är snälla. Att utgå från att alla vill en illa måste vara väldigt tråkigt.
Senast redigerad av Blundetto 2024-06-17 kl. 11:23.
Citera
2024-06-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Män är inte tigrar....Tiger är ett rovdjur som mycket väl då och då kan ha människokött på menyn, de tär också ett djur dvs agerar på sina instinkter mest, helt klart därför något som finns anledning vara rädd för.

Män tillhör samma art som kvinnor, det är också en art som utmärker sig för sin förmåga tänka...och sin flockmentalitet.
Borde alltså inte finnas några större skäl för människor att vara rädda för andra människor, vilket vi heller inte är i regel, eftersom vi glatt vandrar runt i stan, jobbar och umgås med andra människor mest hela dagarna.

Män som grupp är betydligt mer utsatta för våld och mord från andra män än vad kvinnor är.
Det borde alltså vara mer "sunt" för män att vara rädda för att träffa på andra män än vad det är för kvinnor.
Ändå är det alltså kvinnor som tydligen enligt många män på detta forum ska vara rädda för just män av nån konstigt "sundhets" anledning.

Om du hade två val: Att vara en man och springa på en annan man i skogen en sen kväll eller en kvinna och springa på en annan man en sen kväll. Vad hade du valt? Jag är nyfiken på hur du resonerar.
Citera
2024-06-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Man kan iofs inte veta vilken björn som är farlig heller, och alla björnar är potentiella hot om man befinner sig i en situation där man är skyddslös.

Hon resonerar på ett oärligt sätt. Hon verkar inte förstå att situationen handlar om sannolikheter. Vad medför högst risk att drabbas för X, val A eller B? Det är vad frågan kokar ner till om man verkligen läser igenom den noggrant.

Det hon börjar göra är att vrida och vända på allt och förvanska situationen för att få det att låta som att det bästa valet är att möta en björn.
Citera
2024-06-17, 11:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så ditt argument är att om ett ord (Trollkarlspelle) innehåller ett annat ord (troll) så är det lämpligt och korrekt att det mindre ordet i ett större ord representerar vad någon är eller vad någon syftar på? Är det vad du menar?

Så om jag går till ett konditori och vill beställa en saftig biskvi så tolkar du det som att jag vill beställa ett bi eftersom ordet biskvi råkar innehålla ordet bi ?

Om någon heter Pia, betyder det att det är lämpligt att kalla henne för den matematiska konstanten Pi (3.14.....)?

Det är dina ord, inte mina. Jag har applicerat din logik.

Svara på dessa två frågor tack.

Nej, jag kallar inte mig själv för troll. Jag heter Trollkarlspelle på det här forumet. Kan du skilja på trollkarl och troll? Du verkar inte kunna det.

Ännu mer gråt och tandagnisslan

Din tydliga upplevelse av att vara kränkt och hur du svarar på det med ilska och att försöka tillfoga skada så gott du kan på ett forum är ett bra exempel på varför kvinnor väljer björnar framför främmande män.
Att träffa dig IRL i skogen framstår ju vare sig som tryggt eller något man önskar.
Citera
2024-06-17, 11:27
Medlem
Citat:
Det jag syftar på är att hon hänvisar hela tiden till att kvinnor vill hellre möta en björn än en man. Hon har inte presenterat några belägg för detta. För att detta ska vara korrekt att säga utifrån ett statistiskt perspektiv så behöver man titta på urvalet noggrant.

Jag använder hennes kommentarer emot henne med logik och det fungerar alldeles utmärkt som du kan se.

Att tänka sig att den man som man möter är sjuk i huvudet är att tolka in partiskhet i frågeställningen. Så är det.

Du är verkligen helt.....

Denna fråga, vad föredrar du träffa på i skogen ( eller möta eller hur det nu formuleras) en björn eller en man?
är ett socialt media fenomen....började på tik tok om jag förstått det rätt för att sen gå vidare även till andra platser.

Och svaren som denna fråga fått på div. sociala plattformar är alltså att kvinnor mer ofta svarar björn än man.

Sen har det uppstått diskussioner om varför kvinnor svarar så.

Och det är självklart för att kvinnor är mer rädda för män än för björnar som de vet inte vill dem något, och som endast riskerar att attackera människor för att människan i fråga betett sig fel...
Medan tvärtom gruppen män kan innehålla åtskilliga individer som mer än gärna skadar just kvinnor bara de kan komma åt...och ja, scenariet: ensam i skogen är just ett sådant tillfälle där män kan "komma åt".

Istället för att gå upp i falsett över att kvinnor svarar som de gör, borde kanske män börja begripa något om graden av missförtroende som kvinnor faktiskt känner, och har skäl att känna inför just män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in