2024-05-13, 12:30
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Faktiskt ställs nästan aldrig frågan "hatar du kvinnor" till män som misshandlar sina kvinnliga partners. Märkligt.

ja precis, varför gör ni feminister aldrig det. Särskilt inte om det är någon med bakgrund från ett islamiskt land.
Citera
2024-05-13, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Ett par saker som jag tycker är viktiga här:

1. En normalt funtad man utgör inget som helst hot mot en ensam kvinna i skogen. Hotet kommer i princip uteslutande från den undergrupp av män (ca 10%) som har allvarligt nedsatt empatisk förmåga, eller helt saknar sådan. (Och inte ens dessa utgör ett hot annat än i undantagsfall.) Feministers oförmåga att göra åtskillnad mellan dessa abnorma individer och män i allmänhet måste banne mig få ett slut!

2. Om jag dömde vilken annan grupp som helst efter en liten minoritets handlingar på det sätt som feminister dömer ut män för att en liten minoritet våldtar eller slår skulle jag med all rätt avfärdas som hopplöst fördomsfull. (Och nej, att X andel kvinnor blivit utsatta för sexuella övergrepp betyder inte att det också är X andel män som gjort sig skyldiga till sådana. MeToo lärde oss ju att den som betett sig förkastligt mot en kvinna nästan alltid gjort det även mot minst tio andra.)

Fast det handlar inte om att vi dömer alla män. Vi VET att ALLA män inte är våldtäktsmän, men vi vet inte vilka som är det och inte. Det är inte något som syns utåt, så HUR ska vi undvika att stöta på dessa?
"Alla känner någon som blivit våldtagen men ingen känner en våldtäktsman."
Citera
2024-05-13, 12:31
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tänkte att denna diskussion från div. sociala medier även kunde få en tråd på flashback.

På frågan: Vad vill du helst möta i skogen, en främmande man eller en björn? så svarar en majoritet av kvinnor att de alla gånger heller vill möta en björn i skogen än en främmande man.

Svaren blottar hur hotade många kvinnor känner sig av män.

Vad säger ni om detta?

Det intressanta är hur ett sådant korkat uttalande får spridning.
Citera
2024-05-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
För att snygga till din statistik lite så får vi lägga till då att enligt WHO så har vart 3e kvinna blivit utsatt. Alltså 33% av kvinnors, detta talar tydligt för att det inte är en inviduella man vid varje brott. Vi bör därmed kunna sänka dina enheter lite.
Jo absolut, mina beräkningar ovan ska inte ses som mer än en fingervisning. Det var primärt för att få fram min poäng.
Citera
2024-05-13, 12:32
Medlem
En okänd man kan vara en våldtäktsman. De flesta män är inte våldtäktsmän.... De flesta björnar gör inte heller något vid ett möte, men det kan hända. Om en björn gör något kan det leds till att kvinnan avlider...

Fast en hel del män är också villiga att hjälpa och skydda kvinnor. I de fall någon vågat ingripa och stoppa en våldtäkt, är jag ganska säker att den övervägande delen som gjort det varit män. Kommer polisen och räddar kvinnan? Majoriteten av poliser är män...

Jag tror denna ganska löjliga jämförelse har uppkommit genom tendensen att anklaga alla män för vad ett fåtal män gör.

Skulle man gjort samma med björnar, hade nog många feminister sagt det varit orättvist...

Ytterligare ett argument... Hur många gånger har en björn hjälpt eller räddat livet på en kvinna? Att möta en okänd man kan också teoretiskt leda till något positivt. Vad är positivt med ett möte med en björn? Att kvinnan överlever mötet...
Senast redigerad av Snobird 2024-05-13 kl. 12:37.
Citera
2024-05-13, 12:33
Medlem
Citat:
Precis, ingen ifrågasätter ditt klädval, eller vad du hade i skogen att göra, med just den där björnen närvarande... om en björn går till attack.
Men frågor som ständigt tas upp i samband med mäns våld mot kvinnor. Word worrier som tydligt ex ovan.
Jag är en sån som ifrågasätter vad människor har i skogen att göra. Om björnar inte får befinna sig i städer så får människor inte befinna sig i skogar. Antingen så eller skyll dig själv.
Citera
2024-05-13, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Denna diskussion får mig att undra om den kvinnliga befolkningen i Sverige har klart för sig hur pass liten andel av männen som begår allvarliga brott mot kvinnor? Under 2022 anmäldes 40338 våldsbrott och kvinnor varav 76% av dom misstänkta var män, vilket ger 30657 våldsbrott. Om varje fall motsvarar en enskild man, så var det 0.58% av männen som begick ett våldsbrott mot en kvinna. Samma år anmäldes 17688 av sexuellt ofredande eller våldtäkt mot kvinnor, om jag tolkar statistiken rätt. Enligt samma princip motsvarar detta 0.33% av alla män. Det är alltså mindre än 1% chans att mannen man träffar i skogen har begått vålds- eller sexualbrott. Observera dock att våld i nära relation inte är medräknat, då jag förutsätter att dessa brott i regel inte sker ute i skogen.

Dom som begår dessa brott förtjänar med råge en idiotstämpel. Men att denna minoritet ska vara ansiktet utåt för män överlag är inte rättvist. Då bör tilläggas att jag är av denna åsikt trots att ag är kvinna och har blivit utsatt för dessa brott. Dom flesta män är harmlösa. Problemet här kanske man jämför mot ett djur som ytterst sällan attackerar? Jag tror dock att majoriteten har träffat på en an under skogspromenaden, och jag ifrågasätter starkt om man verkligen där och då önskade att herren var en björn.

Tanken har inte slagit dig att det finns en stor siffra på våldsbrott som inte anmäls? Det är mer ovanligt än vanligt att bli dömd för t ex våldtäkt i Sverige eftersom att man hellre friar än fäller.
Citera
2024-05-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
ja precis, varför gör ni feminister aldrig det. Särskilt inte om det är någon med bakgrund från ett islamiskt land.
Det är väl mest poliser av båda könen och olika ideologier som får tillfälle att fråga detta. Jag är inte polis och kommer inte i kontakt med våldsutövare särskilt ofta. Men skulle det hända så lovar jag att fråga.
Citera
2024-05-13, 12:43
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är väl mest poliser av båda könen och olika ideologier som får tillfälle att fråga detta. Jag är inte polis och kommer inte i kontakt med våldsutövare särskilt ofta. Men skulle det hända så lovar jag att fråga.

Ja det kan ju fråga. Själv tror jag inte att kvinnomisshandlare nödvändigtvis hatar kvinnor, men empatistörda, fega kräk är de självklart och ska låsas in. (Om det finns solklara bevis såklart)
Citera
2024-05-13, 12:44
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterietlever
Fast det handlar inte om att vi dömer alla män. Vi VET att ALLA män inte är våldtäktsmän, men vi vet inte vilka som är det och inte. Det är inte något som syns utåt, så HUR ska vi undvika att stöta på dessa?
"Alla känner någon som blivit våldtagen men ingen känner en våldtäktsman."

Det finns definitivt många feminister som dömer alla män för fåtalets handlingar. Det vet du lika väl som jag.
Citera
2024-05-13, 12:47
Medlem
Citat:
Vad säger ni om detta?

Jag säger att denna helt idiotiska trådstart vittnar om hur korkad du är och att feminismen är en sjukdom och hjärnvirus.

Det är dock bra att ni radikalfeminister håller ert avstånd från män då ingen vill ha med er att göra. Vi borde helt enkelt släppa av er mitt i skogen långt ute i vildmarken så ni kan få uppleva er dröm att träffa på den snälla gosiga björnen och klara er bäst ni kan. Ni är ju trots allt starka, självständiga kvinnor så det går nog finemang.
Senast redigerad av Reiwa 2024-05-13 kl. 12:50.
Citera
2024-05-13, 12:48
Medlem
Barentss avatar
Det svaret är garanterat falsk och man måste kolla upp kontext för att förstå hur det kunde bli så fel. I själva verket älskar kvinnor män, och är livrädda för björnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in