2024-07-15, 20:50
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur såg det ut med dödligt våld mot kvinnor 2023

Av samtliga 121 fall av dödligt våld 2023 var offret en kvinna eller flicka i 33 fall och en man eller pojke i 88 fall.
Av de dödsoffer som var 18 år eller äldre avsåg 29 fall kvinnor och 75 fall män (2022 var det 23 kvinnor och 85 män).
För 2023 konstaterades 10 fall av dödligt våld där offer och förövare hade en parrelation vid tidpunkten för brottet eller hade haft tidigare, vilket andelsmässigt var 8 procent av samtliga fall av dödligt

https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/mord-och-drap.html

Hur jag än räknar och räknar så kan jag inte få det till att de flesta kvinnor som dödas blir dödade av en partner eller tidigare partner.

Däremot är det vanligast att mördaren är en partner eller tidigare partner. Det betyder att övriga relationer och icke-relationer sammantaget dödar fler, däremot att varje kategori för sig dödar färre.

En"bekant" person i brottsstatistiken betyder allt från nära kontakt till att man har mötts och interagerat med varandra.
Kvinnor som överfalls efter krogen av en man de pratat med på krogen har överfallits av en "bekant" person t ex.

Och hur många främlingar dödar kvinnor varje år? 5% max?

Gangster brudarna räknas inte alls så klart.
Citera
2024-07-15, 20:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt

Har du siffror på hur många det är?
Jag har inte det eftersom gränsen mellan bekant och obekant i statistiken inte innebär att det är skillnad på främling och främling i dagligt tal.
Så har du siffror så får du gärna visa dem.
Citera
2024-07-15, 21:03
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Har du siffror på hur många det är?
Jag har inte det eftersom gränsen mellan bekant och obekant i statistiken inte innebär att det är skillnad på främling och främling i dagligt tal.
Så har du siffror så får du gärna visa dem.

Nä. Digitala vänner och som jag sa gangsterbrudar som skjuts syns ju i statistiken men är ju inte främlingsmord i ordets rätta bemärkelse ändå. Det är inga 30% åtminstone.
Citera
2024-07-15, 21:08
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt

Främlingar just i skogen borde vara ännu lägre än 5%. Överfall på kvinnor av okänd gärningsman sker ju oftast efter mörkrets inbrott och då är ju inte så många människor kvar i skogen överhuvudtaget. Men sådana saker spelar ingen roll enlig tokstollarna i tråden. De är övertygade att kvinnor som joggar i skogen mitt på blanka dagen hellre skulle se att den mötande mannen var en björn. Detta för att några urbana unga tjejer som kanske inte spenderat så mycket tid i skogen sagt det halvt på skämt i sociala medier.
Senast redigerad av Blundetto 2024-07-15 kl. 21:19.
Citera
2024-07-15, 21:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Främlingar just i skogen borde vara ännu lägre än 5%. Överfall på kvinnor av okänd gärningsman sker ju oftast efter mörkrets inbrott och då är ju inte så många människor kvar i skogen överhuvudtaget. Men sådana saker spelar ingen roll enlig tokstollarna i tråden. De är övertygade att kvinnor som joggar i skogen mitt på blanka dagen hellre skulle se att den mötande mannen var en björn. Detta för att några urbana unga tjejer som kanske inte spenderat så mycket tid i skogen sagt det halvt på skämt i sociala medier.
Ja, du har rätt i att det bör vara mindre än 5%. Men du som hela tiden predikar statistik måste ju också kunna visa vad det innebär sett till hur många som vistas i skogen och träffar på främmande män där för att kunna säga att risken är marginell eller stor.

Det är spelar i och för sig inte så stor roll - eftersom känslan av otrygghet i högre grad baseras på andra faktorer än statistik.
Därför baserar man inte heller sina riskbedömningar på statistik - utan på upplevelse, och det är inte könsspecifikt.
Citera
2024-07-15, 21:39
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto

Sant främlingar i skogen är garanterat 0% dom flesta åren. Deras enfald i frågan är bara för gullig, älskar att lyssnare på jägares brunbjörns historier och sedan läser man det här, det är verkligen tragikomisk på en underbar nivå.
Citera
2024-07-16, 08:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag är sannolikt mycket uppskattad av många föräldrar om jag bidrar till att främmande män inte närmar sig och börjar interagera med deras småbarn.
En främmande man som pysslar med ens småbarn är liksom inget som föräldrar vill se om inte de själva - eller någon annan betrodd vuxen - är med och övervakar situationen.
Främlingar är potentiella risker för små barn.
Du är med och sprider hat och rädsla i samhället. Kan du svara på min fråga om du tycker att jag som man gjorde fel när jag puttade på flickans cykel så att hon skulle få fart?
Hade ditt svar varit annorlunda ifall jag varit kvinna?
Citera
2024-07-16, 21:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du är med och sprider hat och rädsla i samhället. Kan du svara på min fråga om du tycker att jag som man gjorde fel när jag puttade på flickans cykel så att hon skulle få fart?
Hade ditt svar varit annorlunda ifall jag varit kvinna?
¨
Det var inte din fråga till mig.
Den frågan du ställde har jag besvarat redan.
Citera
2024-07-17, 00:01
Medlem
Ännu en kvinna brutalt dödad av en snäll och gullig björn.

Maria, 19 kastades ner för stup av björn

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQQzz9/maria-19-kastades-ner-for-stup-av-bjorn

Fy fan. Vilket öde.

Men låt oss ignorera detta fall och alla andra liknande fall man regelbundet läser om för micro113 såg en björn i skogen när hon var liten och den gick inte till attack så med andra ord är björnar snälla medan män är dumma och ondskefulla punkt slut.
Citera
2024-07-17, 00:09
Avslutad
Citat:
¨

Visst hade det varit bättre att kvinnan nedan mötte en man i skogen? Chansen att hon hade överlevt då hade varit mycket större.

Du är på riktigt en patetisk människa som inte borde ha rösträtt.

Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ännu en kvinna brutalt dödad av en snäll och gullig björn.

Maria, 19 kastades ner för stup av björn

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQQzz9/maria-19-kastades-ner-for-stup-av-bjorn

Fy fan. Vilket öde.

Men låt oss ignorera detta fall och alla andra liknande fall man regelbundet läser om för micro113 såg en björn i skogen när hon var liten och den gick inte till attack så med andra ord är björnar snälla medan män är dumma och ondskefulla punkt slut.
Senast redigerad av MachDiamonds 2024-07-17 kl. 00:11.
Citera
2024-07-17, 00:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Visst hade det varit bättre att kvinnan nedan mötte en man i skogen? Chansen att hon hade överlevt då hade varit mycket större.
Nej, hon hade en man med sig och det hjälpte inte ett dugg - hon är död och han är oskadd.
Citera
2024-07-17, 00:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tänkte att denna diskussion från div. sociala medier även kunde få en tråd på flashback.

På frågan: Vad vill du helst möta i skogen, en främmande man eller en björn? så svarar en majoritet av kvinnor att de alla gånger heller vill möta en björn i skogen än en främmande man.

Svaren blottar hur hotade många kvinnor känner sig av män.

Vad säger ni om detta?

De flesta kvinnor skulle nog föredra att möta en man istället för den här björnen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in