2024-06-18, 15:29
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har inte pratat om att jaga fridlysta djur så vad babblar du om.
Jag har sagt att om jägare siktar så illa som du påstår så bör all björnjakt förbjudas - samt att det självklart är mindre konsekvenser att skjuta ett djur än en människa.

Var det verkligen så svårt att förstå?

Nej. Om en kvinnlig jägare är ute i skogen för att jag älg men råkar skrämma en brunbjörn så att denna gör ett skenanfall behöver inte vara en dålig skytt om hon missar. Björnen kommer farande från tät skog i 50 kilometer i timmen och är svår att träffa med ett direkt dödande skott. Men kvinnan som i sin förskräckelse drar i väg ett skott kan fortfarande vara en fullgod skytt när hon som planerat får jaga älg. De flesta kvinnliga jägare skulle nog missa om det från ingenstans plötsligt kom en björn farande. Till och med dina påhittade bekanta. Det innebär inte att kvinnor är dåliga skyttar utan mer att de blir rädda och allmänt skakiga av adrenalin i den plötsligt uppkomna situationen.

Men: Hon har inte lyssnat på expertisen som säger att det inte finns någon situation där det är bättre att skjuta på en anfallande björn än att inte skjuta. Det är inte oproblematiskt att skjuta en björn som du så imbecillt påstod. De flesta av oss skjuter varken män eller björnar som gör skenanfall så att det blir värre konsekvenser om man skjuter en man. Det argumentet kan du köra upp någonstans.
Citera
2024-06-18, 15:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Nej. Om en kvinnlig jägare är ute i skogen för att jag älg men råkar skrämma en brunbjörn så att denna gör ett skenanfall behöver inte vara en dålig skytt om hon missar. Björnen kommer farande från tät skog i 50 kilometer i timmen och är svår att träffa med ett direkt dödande skott. Men kvinnan som i sin förskräckelse drar i väg ett skott kan fortfarande vara en fullgod skytt när hon som planerat får jaga älg. De flesta kvinnliga jägare skulle nog missa om det från ingenstans plötsligt kom en björn farande. Till och med dina påhittade bekanta. Det innebär inte att kvinnor är dåliga skyttar utan mer att de blir rädda och allmänt skakiga av adrenalin i den plötsligt uppkomna situationen.
Det verkar ju främst gälla manliga jägare eftersom det är män som skadas av björn - inte kvinnor.

Citat:
Men: Hon har inte lyssnat på expertisen som säger att det inte finns någon situation där det är bättre att skjuta på en anfallande björn än att inte skjuta. Det är inte oproblematiskt att skjuta en björn som du så imbecillt påstod. De flesta av oss skjuter varken män eller björnar som gör skenanfall så att det blir värre konsekvenser om man skjuter en man. Det argumentet kan du köra upp någonstans.
Det är du som tolkar vilt vad "experterna" säger.

Av de jägare som skadas eller dödas har 73 procent tagit upp bössan och skjutit mot björnen på nära håll.

Det skillnad på att skjuta på avstånd- som jag sa - och att skjuta på nära håll.

Edit:
Den här jägaren håller nog inte med dig.

Det var i samband med älgjakt under söndagen i Värmland, i Torsby kommun, som en björnhona med upp till tre ungar gick till angrepp mot jägaren.
Kontaktade polis
Björnen dödades på mycket kort håll och jägaren kontaktade själv polisen,

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/skot-anfallande-bjorn-utreds-for-grovt-jaktbrott/

Samma händelse
Under en älgjakt kring Långberget i Torsby kommun i Värmland, söndagen den 29 oktober, träffade älgjägaren på vad han uppfattade som fyra vuxna björnar.

Han lyckades skrämma i väg dem. Men efter en stund kom en björnhona tillbaka och gick till attack mot jägaren. Först sköt han ett varningsskott och sedan blev han tvungen att skjuta björnhonan på 15 meters håll.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/skot-anfallande-bjorn-inget-jaktbrott/
Senast redigerad av micro113 2024-06-18 kl. 15:58.
Citera
2024-06-18, 16:11
Medlem
Citat:
Det verkar ju främst gälla manliga jägare eftersom det är män som skadas av björn - inte kvinnor.

Det är irrelevant om fler manliga jägare skadas av björnar än kvinnliga jägare. Det är enbart intressant om man har gjort en bra jämförelse. Det är som att haka upp sig på att fler inrikesfödda svenskar är misstänkta för brott än utrikesfödda. Det är ett statistiskt inkompetent sätt att se på saken eftersom det finns betydligt fler inrikesfödda svenskar än utrikesfödda i Sverige.

Fler män eller manliga jägare som skadas av björnar? Ja, det är väl statistiskt förväntat. Eller är det inte det?

Vad är din poäng ens? Du tar upp en massa saker som saknar relevans.

Att fokusera på enskilda variabler som antalet är meningslöst för det är inte så man gör korrekta, rättvisa statistiska jämförelser.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-06-18 kl. 16:16.
Citera
2024-06-18, 16:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Det är irrelevant om fler manliga jägare skadas av björnar än kvinnliga jägare. Det är som att haka upp sig på att fler inrikesfödda svenskar är misstänkta för brott än utrikesfödda. Det är ett statistiskt inkompetent sätt att se på saken eftersom det finns betydligt fler inrikesfödda svenskar än utrikesfödda i Sverige.

Nej, det är faktiskt i allra högsta grad relevant.

Citat:
Det går inte att dra några slutsatser att manliga jägare oftare blir skakiga och agerar med rädsla bara sådär.
Säg det Blutten - inte till mig.

Citat:
Fler män eller manliga jägare som skadas av björnar? Ja, det är väl statistiskt förväntat.
Nej, statistiskt är manliga jägare och övriga män överrepresenterade som offer i björnattacker.
Det är inte förväntat om man inte kan se att det finns olika faktorer som förklarar den överrepresentationen.

Citat:
Vad är din poäng ens? Du tar upp en massa saker som saknar relevans.

Att fokusera på enskilda variabler som antalet är meningslöst för det är inte så man gör korrekta, rättvisa statistiska jämförelser.
Det spelar ingen roll om man ser på enstaka händelser eller statistik för respektive kön -- män är, minst sagt, kraftigt överrepresenterade som offer i björnattacker.
Citera
2024-06-18, 16:24
Medlem
Citat:
Nej, det är faktiskt i allra högsta grad relevant.

Säg det Blutten - inte till mig.

Nej, statistiskt är manliga jägare och övriga män överrepresenterade som offer i björnattacker.
Det är inte förväntat om man inte kan se att det finns olika faktorer som förklarar den överrepresentationen.

Det spelar ingen roll om man ser på enstaka händelser eller statistik för respektive kön -- män är, minst sagt, kraftigt överrepresenterade som offer i björnattacker.

Hur har du räknat på att manliga jägare är överrepresenterade då? Vilket räknesätt har du applicerat?

Nu har jag inte läst hela er konversation men om du enbart har tittat på att fler manliga jägare skadas av björnar än kvinnliga jägare så är det inte ett relevant räknesätt. Det måste du förstå.
.
Citera
2024-06-18, 16:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hur har du räknat på att manliga jägare är överrepresenterade då? Vilket räknesätt har du applicerat?

Nu har jag inte läst hela er konversation men om du enbart har tittat på att fler manliga jägare skadas av björnar än kvinnliga jägare så är det inte ett relevant räknesätt. Det måste du förstå.
.
Nej, jag ser på andel kvinnor/andel män - andel skador fördelat på kön.
Citera
2024-06-18, 16:32
Medlem
Citat:
Nej, jag ser på andel kvinnor/andel män - andel skador fördelat på kön.

Skicka en källhänvisning som belägger att manliga jägare är överrepresenterade enligt din formel och om du vill göra det extra tydligt så kan du sätta in de faktiska siffrorna i din formel (räknesätt).
Citera
2024-06-18, 16:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Skicka en källhänvisning som belägger att manliga jägare är överrepresenterade enligt din formel och om du vill göra det extra tydligt så kan du sätta in de faktiska siffrorna i din formel (räknesätt).
Vet du - om du inte kan räkna ut det själv så hjälper ingen formell i världen.
Citera
2024-06-18, 16:38
Medlem
Citat:
Vet du - om du inte kan räkna ut det själv så hjälper ingen formell i världen.

Är du pantad? Det går inte att göra någon uträkning om man inte har de siffror som krävs för uträkningen. Presentera den källa eller de källor som du har använt för att räkna ut att manliga jägare är överrepresenterade.

Har du tänkt att jag ska gissa mig till svaret? Jag behöver se en källa på de faktiska attackerna.

Jag vill även veta vilka slutsatser du drar så att jag kan bekräfta att du tänker rätt.

Att sätta dig upp emot mig borde du ha lärt dig jämt leder till förlust. Här är min senaste rättning:

Citat:
[b]

Här öppnar du möjligheten med ditt uttalande för att könet kan vara en oberoende riskfaktor.

Här säger du indirekt att könet inte kan vara en oberoende riskfaktor. En motsägelse alltså.

Låt mig förklara:

Ponera att ditt första inlägg stämmer - att skillnaden i attacker beror på skilda beteenden hos män vs kvinnor. Om detta stämde, hur kan du då automatiskt tro på ditt andra uttalande om att 15 % av attackerna borde vara riktade mot kvinnliga jägare om de utgör 15 % av jägarkåren och allt annat är lika mellan könen?

Du ignorerar fullständigt den teoretiska möjligheten i ditt egna resonemang om att könsvariabeln kan vara en oberoende riskfaktor. I en situation där allt annat är lika mellan kvinnliga och manliga jägare och där kvinnliga jägare utgör 15 % av jägarkåren så är det inte alls nödvändigtvis förväntat att 15 % av attackerna kommer att vara riktade mot kvinnliga jägare. Detta bygger på ett antagande om att könsvariabeln inte är en riskfaktor.

Om könet exempelvis är en riskfaktor och modifiering av den variabeln leder till en ökning eller minskning i attacker så kan du absolut förvänta dig att observera att en större eller lägre siffra än 15 % av alla attacker riktas mot kvinnliga jägare även om de utgör 15 % av jägarkåren och allt annat är lika mellan könen.

Du säger emot dig själv med ditt första och andra inlägg.

Huruvida könet är en riskfaktor eller inte i realiteten dock spelar mindre roll, det handlar om att belysa att du inte ens förstår att du slår knut på dig själv och resonerar på ett motsägelsefullt sätt.

Rättad på nytt.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-06-18 kl. 16:43.
Citera
2024-06-18, 16:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Är du pantad? Det går inte att göra någon uträkning om man inte har de siffror som krävs för uträkningen. Presentera den källa eller de källor som du har använt för att räkna ut att manliga jägare är överrepresenterade.

Har du tänkt att jag ska gissa mig till svaret? Jag behöver se en källa på de faktiska attackerna.

Jag vill även veta vilka slutsatser du drar så att jag kan bekräfta att du tänker rätt.

Att sätta dig upp emot mig borde du ha lärt dig jämt leder till förlust. Här är min senaste rättning:
Du har siffrorna - 15% kvinnliga jägare.
Resten hoppas jag att du kan räkna ut själv - för det lär man sig på mellanstadiet.

Du pratar mycket om vinst och förlust - trots att du hittills inte ens lyckats göra en relevant poäng.
Citera
2024-06-18, 17:00
Medlem
Blundettos avatar
Citat:

Det är inte särskilt relevant då både män och kvinnor lär ha ett väldigt stresspåslag i den situationen.

Citat:

Det är du som tolkar vilt vad "experterna" säger.

Av de jägare som skadas eller dödas har 73 procent tagit upp bössan och skjutit mot björnen på nära håll.

Det skillnad på att skjuta på avstånd- som jag sa - och att skjuta på nära håll.

Edit:
Den här jägaren håller nog inte med dig.

Det var i samband med älgjakt under söndagen i Värmland, i Torsby kommun, som en björnhona med upp till tre ungar gick till angrepp mot jägaren.
Kontaktade polis
Björnen dödades på mycket kort håll och jägaren kontaktade själv polisen,

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/skot-anfallande-bjorn-utreds-for-grovt-jaktbrott/

Samma händelse
Under en älgjakt kring Långberget i Torsby kommun i Värmland, söndagen den 29 oktober, träffade älgjägaren på vad han uppfattade som fyra vuxna björnar.

Han lyckades skrämma i väg dem. Men efter en stund kom en björnhona tillbaka och gick till attack mot jägaren. Först sköt han ett varningsskott och sedan blev han tvungen att skjuta björnhonan på 15 meters håll.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/skot-anfallande-bjorn-inget-jaktbrott/

Alltså expertisen säger att det inte finns någon situation där det är säkrare att skjuta än att inte skjuta och det farligaste avståndet är 8-11 meter. Så visst några meter till är väl lite säkrare. 15 meter är dock inte att skjuta på avstånd utan är just på nära håll. Men vad vill du säga med artikeln? Att det var bra att han fick till ett direkt dödande skott i det aktuella fallet och inte fick sälla sig till 73% av skadade jägare som bommade det direkt dödande skottet? Ja, det var bra. Synd på björnen bara. Men när man läst artikeln så kan man inte annat än att skaka på huvudet. Tänk att vissa kvinnor hellre hamnar i den situationen än att möta en främmande man.
Senast redigerad av Blundetto 2024-06-18 kl. 17:16.
Citera
2024-06-18, 17:10
Medlem
Citat:
Du har siffrorna - 15% kvinnliga jägare.
Resten hoppas jag att du kan räkna ut själv - för det lär man sig på mellanstadiet.

Du pratar mycket om vinst och förlust - trots att du hittills inte ens lyckats göra en relevant poäng.

Du verkar inte förstå att jag ber dig inte om hjälp. Jag testar dig. Det är skillnaden. Jag vet redan hur man räknar. Jag har visat prov på min kapacitet att resonera och räkna flera gånger i tråden.

Det är inte tillräckligt att bara veta att 15 % av alla jägare är kvinnor och att 85 % av alla jägare är män för att göra en överrepresentationsuträkning . Det trodde jag du visste. Det behövs fler siffror än så.

Om jag exempelvis vet att utrikesfödda utgör 20 % av befolkningen men jag inte vet hur stor andel (%) av alla de överfallsvåldtäkter de står för så kan jag givetvis inte räkna ut om de är överrepresenterade.

Dumfan.

Jag börjar tröttna på dig. Du bör även ta för vana att presentera källor.

Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg.

Jag efterfrågar variablerna, inte hur man räknar. Har du inte fattat det än?
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-06-18 kl. 17:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in