Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Visst frågan här var bara hur du fördelar detta begränsande och av vilket skäl du gör det.
OM nu pojkar är de som mest beter sig problematiskt i samhället ex riskerar skada andra eller sig själva....varför ska du då inte begränsa dem utan deras potentiella offer?
nr1: koordinationsproblem. En kan begränsa sin pojke, men andra kommer inte begränsa sina pojkar (och framförallt kommer ingen kunna begränsa dem när de når vis ålder).
nr2

u kanske tänker att din son kan vara en av de låt säga 1 på 100 som våldtar, eller så kanske han är sådan främling att du inte vet vad han är kapabel till. Andra känner sin son och vet vad han är kapabel till utan att behöva förknippa enbart hans kön som anledningen till att han kan vara farlig.
Känner faktiskt en familj som hade en son som möjligen hade psykopati. Det började med att hon såg hur han njöt av att skada sin lillebror redan när han var ca 3 år gammal och brorn var 1 år. Hon såg på hur han gillade att vrida till på lederna på bebisen och få honom att gråta. Sedan så blev det familjekatten, och tortyr av andra smådjur. Sedan så gick han vidare till att bli skolans värsting, och andra pojkar som skickades till sjukhuset. Kommer ihåg att mamman talade med min morsa om hur man lär sin son att vara empatisk, och min morsa kunde lika lite hjälpa henne som modern psykiatri kan det.
Lillebrorn blev tjock, snäll och skygg. Det var som om storebrorn sög hans energi och livslust. Storebrorn blev lång och muskulös redan runt 15 och körde omkring med moped fram och tillbaka med vänner och brudar medan lillebrorn var hemma och spelade dataspel och försökte till och med ta livet av sig för några år sedan.
Nu vill du förenkla livets komplexa narrativ till en simpel variabel som "patriarkatet" skapade storebrorn.
Och frågan du bör ställa är hur man kontrollerar som förälder en sådan vild 11-årig pojke utan gränser? Vad sägs som en 13-åring? 15-åring 17-åring? Hur sätter man gränser.
Du ser det är som att stoppa en lavin som faller emot dig.
Men du vill ju dessutom att mamman ska behandla både lillebrorn och storebrorn som om de båda är lika farliga för samhället. Båda ska begränsas, eller hur? Kan storebrorn ens begränsas? Lillebrorn kan det faktiskt, för han är redan helt begränsad livet ut.
Citat:
japp..men du väljer alltså att förbjuda/ begränsa din dotter....men inte din son.
Fundera ett varv till varför.
Därför att kvinnor är svagare än män och kommer vara otroligt fysiskt begränsade i möten med okända män. Den okända världen är därmed farligare åt kvinnor.
Citat:
Det var inte det du skrev...du skrev att du skulle förbjuda din dotter att tälta som 11 åring men int din son för HAN behövde lära sig mod och självständighet...men tydligen alltså inte din dotter....
(Hoppas innerligt du inte har döttrar.)
Jag skrev ovan till jenny9 varför det är av större vikt att pojkar utvecklar sitt mod än tjejer.
Citat:
Vem låste in kvinnor? Hur gick det till?..går väl göra detta på samma sätt.
Du menar att kvinnor kan låsa in alla män för att män kunde låsa in kvinnor?
Du kanske märker att tanke-experimentet inte riktigt fungerar.
Citat:
"smitit ut utan din tillåtelse" vi pratar om en vuxen kvinna.
Trodde exemplet handlade om en 11-årig dotter som gör det. Ser ingen anledning i vilket fall att moralisera eller "vad var det jag sa!" efter att hemskheten man varnar för händer, då önskar man att man hade haft fel snarare än att bevisas ha rätt.
Citat:
Fast nu pratar vi om ett specifikt område ( skogen) och vad man helst vill möta där, och inte lite var som i landet Sverige. De allra flesta män i Sverige vistas inte i skog överhuvudtaget. Några gör det då och då, men mest på ställen utan björnar..några fåtal vistas då och då, några timmar eller en dag kanske i skog med björn, 100% av alla björnar gör det, dygnet om faktiskt.
Frågar du mig så skulle jag misstänka att average "björnskog" innehåller som medel utslaget på alla dygnets timmar fler björnar än män. Men jag kan ha fel.
och fakta kvarstår...antalet döda kvinnor i skog pga björn är 0 sen säkert 200 år ( har googlat men kan inte hitta sista kvinnan dödad av björn i svensk skog annat än att det måste vara mer än 125 år sen)
Antal döda kvinnor i skog pga man i skog...är ett gäng.
Det existerar många breda definitioner. Exempelvis är skog runt en lantidyll ens "skog"? För här omkring kan man knappt gå ut i skogstrakterna omkring utan att man ser någon cyklist, någon skidåkare eller någon som vandrar med hunden. Alltså så är det många möten med måttligt främmande män ute i skogen. Vi har också vandrare som kommer från staden och är helt främmande. Skulle någon mördas i skogen skulle det räknas som mord i skogen, men det skulle inte vara mer än en halvtimme från civilisationen. Ingen kan dock höra ifall du ropar på hjälp, vilket antagligen är främsta definitionen som vi har att göra med.
Grejen är att du som kvinna har ganska stor chans att stötta på en främmande man ute i skogsområden runt en liten by. Så oddsen är väldigt svår att räkna ut. Vi har 2000 män på varje björn, men möter kvinnor i Sverige 2000 främmande män i skogsområden för varje björn hon stöter på?
Jag vet faktiskt inte. Jag är öppen för att den främmande mannen kan vara farligare än björnen som sagt, vi har inte data för att räkna ut oddsen.
Citat:
Som sagt titta på statistiken jag just presenterade....
Det är otroligt svårt att göra statistik på det.
Citat:
De flesta kvinnor är inte ett skit "livrädda" för att vandra i skogen bland björnar, vargar, huggormar och...potentiellt livsfarliga män. Kvinnor tvingas acceptera läget och leva på.
Vidare män är betydligt mer utsatt faktiskt för manligt våld än kvinnor, så män borde vara lite mer "livrädda" då de vistas med män och björnar...eftersom statistiken är lite sämre gällande björnar för män. Tror inte björnar uppskattar detta ständiga viftande med gevär i skogen.
Ifall män går runt livrädda för våldsamma mäns våld så är det ingen som kan skydda kvinnor från våldsamma män. Det är just de normala männen som borde hålla våldsamma män inlåsta eller rent av radera dem från existensen, eller hur?