2024-06-01, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är roligt att svara att man hellre stöter på björnen en mannen, det är helt enkelt mer underhållande att svara på så sätt. Vi gillar att komma med underhållande svar till frågor, det är möjligt att jag skulle skriva på att jag exempelvis älskar min hund mer än min flickvän ifall jag fick frågan ställd, men det är inte...nödvändigtvis...sant.

I verkligheten vill nog ingen vettig person hellre möta björnen. I fallet då det är en björn-hona med ungar så är man ju riktigt illa ute.

Oddsen att mannen man stöter på är helt mentalt störd existerar för män så som kvinnor, och då 98% av dessa mentalt störda män är heterosexuella snarare än bögar så berättigar den sexuella dimensionen att kvinnor inte kan känna sig helt säkra i sådana situationer jämfört med män. Dock så ska det tilläggas att mentalt störda män inte bara motiveras av lust utan också våldsfantasier eller paranoia om andras syften att vara där i skogen med honom som kan både drabba män så som kvinnor i ungefär samma omfattning. Då jag exempelvis aldrig vandrar i skogen med vapen av något slag så kan det ju vara lika läskigt att stötta på en skogstroll med gevär som för en kvinna, då min fysik inte kommer ha avgörande betydelse för mina chanser till överlevnad. Och sedan jag såg filmen Deliverance med den klassiska bögvåldtäkten mitt i skogen så har någonslags fantasibaserad paranoia ändå funntis i mitt huvud när jag befunnit mig i ställen där märkliga män dyker upp där man inte förväntar sig finna människor. Av någon anledning skrämmer inte de brutala fiktiva björnanfallen mig lika mycket...

Fiktion beskriver otroliga händelser, och vi ser på så mycket fiktion med otroliga händelser (och media rapporterar så mycket om det) att vår undermedvetna inte längre känner till distinktionen mellan fiktion och verklighet.

Det har hänt att jag skogsvandrar kl 04 på morgonen för att se solgryningen och stöter på en annan svensk man som gör detsamma, och min tanke är direkt "vilken weirdo går här för sig själv mitt i ingenstans kl 04" och följande tanken är "han måste tro att jag också är en märklig typ..."

Heh, jag förstår alltså varför jag aldrig stöter på kvinnor som vandrar vid dessa tider....

Men de flesta weirdos vill nog mest vara ensamma med sina tankar. Ingen förväntar sig att hitta en ensam snygg kvinna i skogen. Som kvinna bör man vara betydligt mer rädd för de som vandrar längs stadsparker och mörka gränder kl 04 en fredag.

Tror inte kvinnor svarat björn som underhållningsfaktor faktiskt.
tror de svarat björn för att främmande man tanken skrämmer mer.
Vi har en tusenårig historia av att ha pumpat kvinnor fulla av rädsla för att möta män ensamma på dolda platser. Varenda kvinna greppar instinktivt vad detta utgör för hot mot henne, och då inte bara hotet från den främmande mannen i sig, eller hotet om att riskera bli gravid... utan hotet från hela samhället/ sin grupp av att hon får "skylla sig självt" det är "hennes fel" "hon borde vetat bättre" etc etc. I vissa konservativa och traditionella samhällen behöver det inte ens ha hänt något sexuellt, bara kunskapen av att hon varit ensam tillsammans med en främmande man störtar kvinnan i socialt fördärv.

Så no wonder... att kvinnor föredrar björnar.
Citera
2024-06-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Om det är oftast från partners så borde det väl vara farligast i hemmet?
Självklart är oddsen att dödas av en björn mycket större än av en slumpmässig man i skogen troligast är ju att mannen är ute och tränar eller är på väg någonstans,du får ju det att låta som varannan man är mördare!,sedan en man skulle du ju kunna springa ifrån om du var vältränad men mot en björn är det ju helkört om han skulle anfalla dig

Ja det är farligast i hemmen för kvinnor.
Men nu handlar ju frågan om skogen, och inte hemmet.

Nej oddsen för att kvinnor mördas av män i skogen är vansinnigt mycket större än att hon mördas av björnar.

Var 50 år sen en kvinna dog av en björn i Sverige. (Micro tror jag som skrev, orkar inte kolla)
Det hittas X antal döda, lemlästade, våldtagna, misshandlade kvinnor i skogen varje år.
Citera
2024-06-01, 10:13
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tror inte kvinnor svarat björn som underhållningsfaktor faktiskt.
tror de svarat björn för att främmande man tanken skrämmer mer.
Vi har en tusenårig historia av att ha pumpat kvinnor fulla av rädsla för att möta män ensamma på dolda platser. Varenda kvinna greppar instinktivt vad detta utgör för hot mot henne, och då inte bara hotet från den främmande mannen i sig, eller hotet om att riskera bli gravid... utan hotet från hela samhället/ sin grupp av att hon får "skylla sig självt" det är "hennes fel" "hon borde vetat bättre" etc etc. I vissa konservativa och traditionella samhällen behöver det inte ens ha hänt något sexuellt, bara kunskapen av att hon varit ensam tillsammans med en främmande man störtar kvinnan i socialt fördärv.

Så no wonder... att kvinnor föredrar björnar.

Jag tror att det faktum att jag ofta stötter på kvinnor som vandrar ensama i mörka tomma gator men aldrig ensamma kvinnor som vandrar genom skogsmörkret säger att de i verkligheten är rädda för naturens rovdjur i högre grad än storstadens rovdjur.

Givetvis borde de vara räddare att vandra i stadsmörkret, större chans att stötta på fel typ av man där än en björn i skogen.

Kvinnor har rätt att vara mer neurotiska och rädda, det krävs bara att en på 50 män är en våldtäktsman så är inte oddsen värt det för hennes del. Men neurotiska tankar är sällan rationella, och riskbedömningar blir ofta fel.

Folk är trots allt mer rädda för att resa med flyg än bil...
Citera
2024-06-01, 10:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja det är farligast i hemmen för kvinnor.
Men nu handlar ju frågan om skogen, och inte hemmet.

Nej oddsen för att kvinnor mördas av män i skogen är vansinnigt mycket större än att hon mördas av björnar.

Var 50 år sen en kvinna dog av en björn i Sverige. (Micro tror jag som skrev, orkar inte kolla)
Det hittas X antal döda, lemlästade, våldtagna, misshandlade kvinnor i skogen varje år.

Det finns 2000-3000 björnar i sverige och 1500-2000 gånger fler män. Björnar är alltså överrepresenterade som mördare i statistiken gentemot män.
Citera
2024-06-01, 10:21
Medlem
Citat:
Jag tror att det faktum att jag ofta stötter på kvinnor som vandrar ensama i mörka tomma gator men aldrig ensamma kvinnor som vandrar genom skogsmörkret säger att de i verkligheten är rädda för naturens rovdjur i högre grad än storstadens rovdjur.

Givetvis borde de vara räddare att vandra i stadsmörkret, större chans att stötta på fel typ av man där än en björn i skogen.

Kvinnor har rätt att vara mer neurotiska och rädda, det krävs bara att en på 50 män är en våldtäktsman så är inte oddsen värt det för hennes del. Men neurotiska tankar är sällan rationella, och riskbedömningar blir ofta fel.

Folk är trots allt mer rädda för att resa med flyg än bil...

eller faktumet att de allra flesta kvinnor i Sverige idag faktiskt bor i städer, dvs behöver ta sig hem i just en stad till skillnad från en skog i nattmörker.

Själv går jag helst ut i natten just när jag är på landet, eftersom den typen av mörker är betydligt behagligare än den i staden, bara det att det går se stjärnhimlen ex. och jag lär ju inte vara ensam om den upplevelsen.

Så du har nog fel i sak.
Citera
2024-06-01, 10:25
Medlem
Citat:
Det finns 2000-3000 björnar i sverige och 1500-2000 gånger fler män. Björnar är alltså överrepresenterade som mördare i statistiken gentemot män.

Nja...jag räknade på detta i nått inlägg i tråden via att använda mig av existerande statistisk. och nej det är de inte. Män är överrepresenterade..,.antal "björnmord" utslaget per björn blev 0,0 nånting, antal mansmord utslaget per man blev 0, nånting under samma tidsperiod.
Så sorry, björnar är betydligt harmlösare än män om man räknar enkom svenska förhållanden.
Och skulle man enkom räkna mord på kvinna just så tror jag siffrorna hade blivit ännu sämre för mäns räkning. Brukar inte vara kvinnor som dräller ner i björniden eller hamnar i vägen, skadeskjuter eller på annat sätt retar upp björnar för att det är "kul" etc.
Senast redigerad av Merapi 2024-06-01 kl. 10:30.
Citera
2024-06-01, 10:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
"Mot en man har du mer än en rimlig chans om du inte bestämmer dig för att störa den.
Mot en björn som vill dig illa har du väldigt liten chans om du befinner dig ute i skogen."

Hur kan du påstå att ovanstående är felaktigt?
Därför att det är felaktigt.
En björn har inte samma förmåga att planera och genomföra som en man.
Hur kan du påstå att kvinnors riskbedömning är felaktig trots att det är män och inte björnar som dödar kvinnor.
Citera
2024-06-01, 10:29
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nja...jag räknade på detta i nått inlägg i tråden via att använda mig av existerande statistisk. och nej det är de inte. Män är överrepresenterade..,.antal "björnmord" utslaget per björn blev 0,0 nånting. antal mansmord utslaget per man blev 0, nånting. så sorry, björnar är betydligt harmlösare än män om man räknar enkom svenska förhållanden.

3 mord av björnar senaste 20 åren och ca 2000 av män.

Män mördar alltÅ 600 gånger fler, men de är 1500-2000 gånger fler.

Det ska sägas att det är för få björnmord för att detta kan statistiskt bekräftas.
Citera
2024-06-01, 10:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Antag att du har följande val (situation). Du ska ta en simtur. Du får välja att simma i vatten där du vet att det finns en haj eller att simma i vattnet där du vet att det finns en man. Vad väljer du? Och varför?
Om vi säger att hajen står för en främmande man så väljer jag givetvis vattnet utan hajen.

Om vi låtsas att det är en vanlig haj så väljer sannolikt vattnet med hajen - typ som man brukar göra när man åker på semester och simmar i havet.
Citera
2024-06-01, 10:34
Medlem
Citat:
3 mord av björnar senaste 20 åren och ca 2000 av män.

Män mördar alltÅ 600 gånger fler, men de är 1500-2000 gånger fler.

Det ska sägas att det är för få björnmord för att detta kan statistiskt bekräftas.
eh nä
inget mord av björn senaste 20 åren.
så du menar möjligen björnattacker.

"Sist någon människa dödades av björn i Sverige var 1902"

https://www.sverigesnatur.org/arkiv/bjornen-rovdjuret-i-vara-hjartan/

edit:

hittade en annan länk där de skriver att 2 dött av björn efter 2004, och mellan 1902 och 2004 så var det ingen.
Senast redigerad av Merapi 2024-06-01 kl. 10:40.
Citera
2024-06-01, 10:37
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
eh nä
inget mord av björn senaste 20 åren.
så du menar möjligen björnattacker.

"Sist någon människa dödades av björn i Sverige var 1902"

Du har fel:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/60-aring-dodad-av-bjorn-i-jamtland
Citera
2024-06-01, 10:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Öh, ja? Eftersom jag inte skrev något om mannen så är det samma sak. Ifall du har glömt det så var det det här det handlade om:

Du jämför en björn med en man du vet något om. Det är inte det trådstarten handlar om, utan om en man som du inte vet något om.

Det kvinnliga perspektivet är tydligen att känsla är viktigare än logik.
Nej, det gör jag inte.
Jag säger att en björn inte kommer att ha planer på att våldta, mörda, plåga mig. Eftersom björnar inte fungerar så.
En främmande man kan däremot mycket väl ha de planerna - det vet jag inget om och det vill jag inte heller ta reda på. Jag vill slippa stöta på honom när jag är ensam i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in