Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Tror inte det skulle funka heller faktiskt, problemet är för komplex och går inte förenkla ner till några enkla råd som människor sen tryggt ska kunna följa och bli säkrare med andra människor.
Människor ljuger och förställer sig också mer eller mindre skickligt så går inte se på någon vad den kommer göra i dessa frågor.
Du lever själv mitt i en patriarkal kultur. De allra flesta kulturer världen över är just patriarkala. Tycker du att kvinnor aktivt ska akta sig för svenskar?
Finns mängder med människor från patriarkala kulturer och även patriarkala samhällen som tänker och agerar jämställt i sina liv. precis som det finns mängder med människor från mer jämställd samhällen ( Sverige ex) som agerar som värsta misogyna mansgrisar eller den kvinnliga motsvarigheten.
Just att personen ljuger är ett tecken på att något inte står rätt till.
Är en kvinna och man i en relation och mannen börjar ljuga så är det ett tecken. Nu ska man ljuga i vissa situationer som man ,om t.ex kvinnan frågar något hon vill ha ett positivt svar och hon blir besviken vid negativt svar. Men inte om vad man gör , hemligheter skapar en klyfta i relationen och den kan leda till bråk.
Man lever i en patriarkal kultur beroende på hur mycket kvinnan bestämmer över sitt liv.
Bestämmer hon inget så är det mycket patriarkalt ,bestämmer hon så mycket att hon känner sig nöjd med sitt bestämmande så är det inte patriarkalt.
Kvinnor bestämmer i Sverige vad de ska bo ,vem hon ska umgås med och skaffa barn med. Knappast patriarkalt även om man kan hitta undantag ,fast lagen är inte utformad patriarkalt.
Kvinnor i Afganistan bestämmer inte något av ovanstående ,alltså gravt patriarkalt. Finns också grupper i Sverige som har flyttat över patriarkala system till Sverige.
Nej jag tycker inte kvinnor ska akta sig för svenskar ,men däremot vara mer försiktiga med män som har patriarkala ideer eftersom de tycker det är naturligt kvinnor ska vara underordnade.
Jo det finns svenska män som är dåliga och dessa bör man som kvinna uncvika ,kriminella och liknande.
Det blir en konflikt mellan patriarkal kultur och svensk lag. I patriakala länder som Iran har männen stöd av lagen att underordna kvinnor.
Kvinnor har blivit otryggare varje år sedan 2005 och jag tror det beror på att patriarkatet fått större inflyttande.