2025-01-25, 21:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Firerörelsen får sig en känga.

Han har verkligen missförstått vad FIRE handlar om. Ekonomiskt oberoende är väl det sista det överbelånade börsgeniet kan sägas vara.
När banken till slut inser hur små intäkter han har lär de dra in möjligheten till belåning och vad gör han då?

Det funkar tills det inte funkar längre.
Citera
2025-01-25, 21:18
Medlem
Bunnys avatar
Något som jag undrat över när jag sett hans videos, är hur hans sambo kan gå med på att han lever som han gör - sover till mitt på dagen, inte skaffar en inkomst, inte jobbar ihop någon pension och bit för bit mer eller mindre spelar bort deras gemensamma sparkapital.
Citera
2025-01-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Han har verkligen missförstått vad FIRE handlar om. Ekonomiskt oberoende är väl det sista det överbelånade börsgeniet kan sägas vara.
När banken till slut inser hur små intäkter han har lär de dra in möjligheten till belåning och vad gör han då?

Det funkar tills det inte funkar längre.

Precis, men det skall bli riktigt spännande att följa Han kommer väl förneka läget in i det sista.
Citera
2025-01-25, 22:07
Medlem
Citat:
Jag citerar från videon "Firerörelsen kan ju slänga sig själv i papperskorgen alltså. *nervöst skratt* Firerörelsen med sina 4% är ett oroligt släkte. Jag tycker det är en poäng att jag visar att det går att göra en fireresa med lite kapital. Firerörelsen som ska leva på 4% av sitt kapital måste samla ihop ett jättestort kapital. Och hur lång tid tar inte det?" säger universums och historiens mest briljanta aktieanalytiker.

För att stärka sitt självförtroende har han också gjort en film om hur bra hans aktier kommer gå det kommande året.

Är det nån som borde vara rejält orolig, så är det AA, som är beroende av en stor portion tur att nuvarande trend hålls intakt, och att dom rekyler som uppstår fortsätter att vara så gott som obefintliga.
Han verkar dessutom ha missat att detta med 4% bygger på samma principer som en pokerspelare och dennes bankrulle, dvs man måste ha kapital för att överleva sämre perioder som alltid kommer förr eller senare.
Hur stor nedgång klarar AA innan handduken kastas in?
Tror som jag skrivit tidigare att -10% på index är max, där den typen av fallande knivar han äger högst troligt kommer ta ännu mer stryk.
Maxbelåning på det, och det krävs inget geni för att förstå hur det kommer sluta.
AA säger sig vara så enormt skicklig på aktier, men agerar många gånger som en ren nybörjare och är faktiskt ganska naiv och trångsynt i vissa frågor (min personliga åsikt).
Dagens goda råd till dig AA är att du sätter dig in i vad RR innebär (risk/reward).
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-01-25 kl. 22:29.
Citera
2025-01-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Något som jag undrat över när jag sett hans videos, är hur hans sambo kan gå med på att han lever som han gör - sover till mitt på dagen, inte skaffar en inkomst, inte jobbar ihop någon pension och bit för bit mer eller mindre spelar bort deras gemensamma sparkapital.

Det är en mycket intressant fråga. Förmodligen har hon ingen aning om hur det går. AA har väl tutat i hela familjen hur duktig han är och hur mycket pengar han drar in. Och han har ju lovat sin sambo en lägenhet i Spanien. Vilken chock det blir för henne när hon inser hur det ligger till.
Citera
2025-01-26, 00:16
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Det är en mycket intressant fråga. Förmodligen har hon ingen aning om hur det går. AA har väl tutat i hela familjen hur duktig han är och hur mycket pengar han drar in. Och han har ju lovat sin sambo en lägenhet i Spanien. Vilken chock det blir för henne när hon inser hur det ligger till.

I själva verket var det där motorcykelköpet nyligen bara ett sätt att få sambon att tro att det måste gå prima med aktieaffärerna när han har råd att unna sig sånt
Citera
2025-01-26, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
I själva verket var det där motorcykelköpet nyligen bara ett sätt att få sambon att tro att det måste gå prima med aktieaffärerna när han har råd att unna sig sånt

Det gäller att hålla skenet uppe!
Citera
2025-01-26, 11:45
Medlem
Undrar hur det går med hans portfölj där pengarna från stämningarna skulle investeras?
Nån som märkt av att sidor stängts ner (Flashback still going strong i alla fall) eller kanske fått nått brev från åklagare rent av?
Skulle väl även göras en förteckning på alla så kallade "haters" (vilka det nu är då kritik inte är synonymt med hat i min värld) som skulle publiceras?
Nu är jag inte medlem på hans kanaler så kan inte ta del av det senaste, men det verkar ha lugnat ner sig?
Är väl bara sunt i så fall om han lägger fokus på sina nuvarande medlemmar och aktieportföljer istället.
Citera
2025-01-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahajavabra
Undrar hur det går med hans portfölj där pengarna från stämningarna skulle investeras?
Nån som märkt av att sidor stängts ner (Flashback still going strong i alla fall) eller kanske fått nått brev från åklagare rent av?
Skulle väl även göras en förteckning på alla så kallade "haters" (vilka det nu är då kritik inte är synonymt med hat i min värld) som skulle publiceras?
Nu är jag inte medlem på hans kanaler så kan inte ta del av det senaste, men det verkar ha lugnat ner sig?
Är väl bara sunt i så fall om han lägger fokus på sina nuvarande medlemmar och aktieportföljer istället.

Du verkar väldigt rädd eftersom du hela tiden ältar detta. Kanske bättre att du loggar ut från Flashback och sociala medier konton och startar om. Oron är inte bra för dig!
Citera
2025-01-26, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du verkar väldigt rädd eftersom du hela tiden ältar detta. Kanske bättre att du loggar ut från Flashback och sociala medier konton och startar om. Oron är inte bra för dig!

Ja du har nog rätt i det. Så får det bli
Citera
2025-01-27, 09:51
Medlem
Inga stora händelser senaste veckan hos AA. Han är upp 1% hittills i år. Han går in i denna vecka med 65% belåning.

Om kapitalet är oförändrat har han 49K / månad tills han kan ta ut den efterlängtade tjänstepensionen. Personligen tror jag han lurar sig av tjänstepensionen. Den är (tror jag) ca 1,5 milj nu, hans mål är att den ska vara 2,5 när han börjar ta av den. Även om han lyckas med det är det inte mycket pengar, speciellt inte med AAs volatila resa på börsen.
Citera
2025-01-27, 11:05
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Inga stora händelser senaste veckan hos AA. Han är upp 1% hittills i år. Han går in i denna vecka med 65% belåning.

Om kapitalet är oförändrat har han 49K / månad tills han kan ta ut den efterlängtade tjänstepensionen. Personligen tror jag han lurar sig av tjänstepensionen. Den är (tror jag) ca 1,5 milj nu, hans mål är att den ska vara 2,5 när han börjar ta av den. Även om han lyckas med det är det inte mycket pengar, speciellt inte med AAs volatila resa på börsen.

1%? Index ligger kring 6% och de flesta aktivt förvaltade fonder ligger inte långt efter. Jag förväntar mig bättre resultat från världens bästa aktieplacerare AA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in