2025-01-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dezer
Eftersom jag redan hade all data var det enkelt att lägga på googlefinance-funktionen i Google Sheets och läsa ut den historiska kursen (även med den aktuella procentuella fördelningen i AA:s portfölj vid det aktuella tillfället). Jag plockade ut global index som jämförelse.

För att kunna ta fram ett mått så valde jag att jämföra varje portfölj (om han i teorin hade valt att hålla dessa i sitt dåvarande skick, jämfört mot global index).

Av dessa portföljer fick jag fram följande (missade att kopiera den första så blev bara 98 senaste i jämförelsen):

29 portföljer hade haft ett högre värde idag jämfört med att ha pengarna i en global index fond.
69 portföljer hade haft ett lägre värde idag jämfört med att ha pengarna i en global index fond.

Värt att tänka på är att ju senare i tiden en portfölj ligger i serien, desto kortare tid har AA haft på sig att uträtta sin analys-magi.

Kollade dock om det var det var någon skillnad mellan första och andra året. Dessa var i princip identiska med 14, respektive 15 överpresterande portföljer.

Väldigt intressant analys. Har något liknande lagts upp i AAs kommentarsfält? Vore intressant att se reaktionen.
Citera
2025-01-18, 20:49
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Väldigt intressant analys. Har något liknande lagts upp i AAs kommentarsfält? Vore intressant att se reaktionen.

"Jag jämför mig inte med nån annan."

Typ.
Citera
2025-01-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
"Jag jämför mig inte med nån annan."

Typ.

Kan tänka mig det.

Analysen påminner väl om Kahnemans och Famas forskning där de visar på att man inte kan slå börsens riskjusterade avkastning över tid. Illustrerat av att aktiva förvaltare i snitt underpresterar index. Gör AAs kanal till bröd och skådespel.
Citera
2025-01-18, 21:29
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Kan tänka mig det.

Analysen påminner väl om Kahnemans och Famas forskning där de visar på att man inte kan slå börsens riskjusterade avkastning över tid. Illustrerat av att aktiva förvaltare i snitt underpresterar index. Gör AAs kanal till bröd och skådespel.

Jag hade kunnat lägga upp min egen historik som varnande exempel . Jag är ganska så säker på att jag hade fått ett betydligt bättre resultat över tid om jag hade valt att placera rubbet i säg 60 % Avanza Global och 40 % Avanza Zero i stället för att försöka hitta guldkornen, köpa billigt och sälja dyrt etc.

Men eftersom jag tycker att det är roligt med aktier och fonder, på samma sätt som jag tycker att det är roligt att försöka tippa rätt på fotbollsmatcher (till betydligt lägre insatser, dock) så fortsätter jag på det inslagna spåret. En del som inte har detta intresse har svårt att förstå hur man kan premiera något annat än indexfonder och månadssparande eftersom detta enligt forskning ger bäst utfall för de allra flesta.

Jag skulle dock aldrig sätta mig i samma sits som AA, med skyhög belåning och där bokstavligt talat hus och hem står på spel. Då är man snarare spelmissbrukare än spelar för lite spänning och för att sätta guldkant på vardagen.
Senast redigerad av Brottar-Bertil 2025-01-18 kl. 21:32.
Citera
2025-01-18, 22:20
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=QY2Q2rVs9cQ

Citera
2025-01-18, 22:49
Medlem
Beemo1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahajavabra
https://www.youtube.com/watch?v=QY2Q2rVs9cQ

Oj, något som inte riktigt står rätt till tror jag.
Citera
2025-01-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beemo1312
Oj, något som inte riktigt står rätt till tror jag.
Han är vansinnigt arg märker man. Riktigt jävla arg på oss i tråden. Därför ligger videon öppen.

Vad jag just bevittnat är något av det mest extrema jag någonsin hört. Han satt där och pratade om sig själv som om han vore någon sorts gudomlighet – inte bara bäst på aktier, utan bäst på allt. Han sa, med fullständig övertygelse, att han aldrig mött någon som ens kan mäta sig med honom. Han är ”på en annan planet”, ”i ett annat solsystem”. Och han var inte ens ironisk.

Och hans ilska… den fullkomligt kokade. Han kallade allt annat för ett slöseri med tid och var konstant redo att attackera, även mot sig själv i den här ”intervjun”. Han rättade, avbröt, och såg varje liten avvikelse som en personlig förolämpning.

Det är så mycket arrogans, ilska och förakt för andra människor att jag fortfarande försöker smälta det. Hur hamnar man här?
Citera
2025-01-19, 00:43
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Det är så mycket arrogans, ilska och förakt för andra människor att jag fortfarande försöker smälta det. Hur hamnar man här?

Hamna där kanske är lätt hänt? Men hur ser vägen därifrån ut? det komma nåt gott ut det här? Att ”börsgudens chef” kommer att bränna sig förr eller senare får väl anses vara klart!
Citera
2025-01-19, 00:59
Medlem
Unizeros avatar
"99 procent av befolkningen... ja då är jag väldigt generös... befinner sig ju på en treårings -nivå, ja dom flesta har inte ens kommit upp till en treårings -nivå, tankemässigt, intelligensmässigt" -Aktieanalytikern.

Det är beklagligt att ett uttalande som detta har framförts, särskilt av en person i en framträdande roll som influcencer & youtuber.
Att uttrycka sig på ett sätt som nedvärderar en stor del av befolkningen kan upplevas som både respektlöst och oprofessionellt, vilket dessvärre inte är första gången.

Självklart har alla rätt att uttrycka sina åsikter, men med en sådan rättighet följer också ett ansvar att kommunicera på ett sätt som främjar respekt och förståelse.
Uttalanden som i citatet ovan alienerar människor, vilket även har väckt känslor och en kritikstorm på sociala medier.

Förvisso skapar det intresse för kanalen & fler tittare ansluter sig till hans videos för att ta del av materialet, men till vilket pris?
Citera
2025-01-19, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Han är vansinnigt arg märker man. Riktigt jävla arg på oss i tråden. Därför ligger videon öppen.

Vad jag just bevittnat är något av det mest extrema jag någonsin hört. Han satt där och pratade om sig själv som om han vore någon sorts gudomlighet – inte bara bäst på aktier, utan bäst på allt. Han sa, med fullständig övertygelse, att han aldrig mött någon som ens kan mäta sig med honom. Han är ”på en annan planet”, ”i ett annat solsystem”. Och han var inte ens ironisk.

Och hans ilska… den fullkomligt kokade. Han kallade allt annat för ett slöseri med tid och var konstant redo att attackera, även mot sig själv i den här ”intervjun”. Han rättade, avbröt, och såg varje liten avvikelse som en personlig förolämpning.

Han verkar rätt sur på denna tråd iallafall!
För här kan han ju inte blockera nån, och det är ju jobbigt kanske!
Citera
2025-01-19, 07:26
Medlem
oldtimedrunks avatar
Större delen av hans uppmärksamhet ger han till oss, sina kritiker, han är arg. Väldigt arg.

Den senaste videon på Aktuella reflektioner gör han för att provocera oss men han har inte fattat något av kritiken, han säger en sak men gör något annat. Så kan man summera hela hans person.

Ett tips i all välmening, prata med dina anhöriga och berätta att du inte mår bra och behöver hjälp. Det är inget svaghetstecken att be om hjälp även fast du själv tycker så.
Citera
2025-01-19, 08:27
Medlem
AppleIntelligences avatar
Men kom igen, videon där han intervjuar sig själv är menat att vara en humoristisk video. Jag tyckte den var lite kul på ett tråkigt sätt. Men den hade nog inte skapats om det inte vore för den här tråden. Han vill nog försöka trigga oss. Vilket han verkar ha lyckats med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in