Citat:
Ursprungligen postat av
Jahajavabra
Jo det är ju sant, men nu pratar jag om lite mer "vedertagna" begrepp.
Man pratar inte om en börskrasch för att index backar ett par procent en enskild dag, eller 7-8% på ett par månader. Det var lite det jag menade. Sen händer det såklart dagligen att vissa enskilda aktier kraschar, men det är en annan sak. Med riskspridning så är inte det nått jättestort problem om man skulle ha osis att äga en sån aktie. Men vid en regelrätt krasch så finns väl knappt nån aktie som står emot fallet (mer eller mindre).
"Krasher" (snabba dropp på över 10%), har historiskt sett skett när marknaden minst anat det. Av just den anledningen är det mindre troligt vi kommer få se någon krash i närtid.
Just nu sitter alla på nålar och de dåliga nyheterna har duggat tätt under en längre tid tillbaka. Vi får se vad Trump kommer dragandes med imorgon vad det gäller hans tullar, vilket säkert kommer tas emot negativt av marknaden, men knappast kommer leda till en krash eftersom sentimentet redan är negativt.
Om jag får spekulera gissar jag på att vi går in i en längre period med lägre, eller kanske till och med mycket lägre tillväxt. Börsen kommer troligtvis gå sidledes eller trenda nedåt.
För oss med längre tidshorison ser jag det som en möjlighet att följa våra strategier och plocka upp bolag som blivit billiga. Själv har jag sålt av delar av stora delar av de bolag inom försvarssektorn som jag gick in i för över tre år sedan, innan Ryssland invaderade. Nu plockar jag istället upp bolag inom gruv-industrin som jag tycker ser billiga ut.