2025-01-12, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Det är den garanterat. Det är uppenbar att han gör allt för att dölja den, intala sig själv hur duktig han är och hur rik han är etc
När det gick bra i somras gjorde han filmer om alla bilar han skulle köpa, sommarhus i spanien osv. Nu plötsligt bryr han sig inte om pengar, ”pengar är helt ointressant, ha ha ha”
Citera
2025-01-12, 12:08
Medlem
Vi får ändå hoppas att det löser sig för honom, både för han och hans familj skull (inte minst barnen).
Skulle det nu gå åt skogen med aktierna, så är det faktiskt inte hela världen att behöva jobba ett par år.
Okey han tycker tydligen det, men han är ju snart i den åldern där han kan börja plocka ut tjänstepensionen så det är ju under en kort period i så fall.
Sen går det faktiskt att leva snålare utan att behöva göra så många uppoffringar. Pengar ut är lika viktigt som pengar in för att nå balans.
Att rasa ner i mörkret önskar jag inte min värsta fiende, då sett på nära håll vad det kan innebära.
Nu säger han förvisso att han är lyckligare än nånsin, så låt oss hoppas det är sant och att han fortsätter fokusera på sig själv, och lägger mindre energi på vad vi och andra tycker om honom.
Lite "som man bäddar får man ligga" är det faktiskt, men det är den offentliga aktieanalytikern det och det kan han ju göra nått åt (ändra attityd) eller så får han väl bara svälja det.
Hur han är som person, privat, har vi ingen aning om (och det är det väl få som har som den introverta person han är) och det är inte den AA som kritiken riktar sig mot.
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-01-12 kl. 12:19.
Citera
2025-01-12, 12:20
Medlem
Duerfs avatar
Det är inte så att börserna har gått dåligt. OMX och First North har gått sidledes senaste 10 månaderna.

Om man som han är så högt belånad, har så stora uttag och går in i småbolag där han köper i dippen att man inte klarar en börs som inte går kraftigt upp varje år är det naturligtvis ingen hållbar situation och inget självbedrägeri om hur man är en överlägsen placerare som är bättre på att analysera än i princip alla kommer ändra det.

Hoppas andra lär sig lite av det här så har hans läropengar inte vart bortkastade. Jag har en känsla att han inte kommer dra de lärdomar han borde av det.

Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Han hade sju miljoner. Hade han behållit dem, hade han kunnat vara arbetsfri för resten av livet.

Han skaffade dessa pengar med samma strategi som nu kraschar. Det är som en bankrånare som lyckats med fem bankrån skulle lagt av efter det femte eftersom han åkte dit under det sjätte försöket. Folk som går igång på risk kommer aldrig vara nöjda och kommer aldrig hoppa av. Metoden har ju funkat tidigare då de kör på. Speltorskpsykologi.
Senast redigerad av Duerf 2025-01-12 kl. 12:25.
Citera
2025-01-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är inte så att börserna har gått dåligt. OMX och First North har gått sidledes senaste 10 månaderna.

Om man som han är så högt belånad, har så stora uttag och går in i småbolag där han köper i dippen att man inte klarar en börs som inte går kraftigt upp varje år är det naturligtvis ingen hållbar situation och inget självbedrägeri om hur man är en överlägsen placerare som är bättre på att analysera än i princip alla kommer ändra det.

Hoppas andra lär sig lite av det här så har hans läropengar inte vart bortkastade. Jag har en känsla att han inte kommer dra de lärdomar han borde av det.

Han skaffade dessa pengar med samma strategi som nu kraschar. Det är som en bankrånare som lyckats med fem bankrån skulle lagt av efter det femte eftersom han åkte dit under det sjätte försöket. Folk som går igång på risk kommer aldrig vara nöjda och kommer aldrig hoppa av. Metoden har ju funkat tidigare då de kör på. Speltorskpsykologi.

Ni pratar som alla småbolag ska gå i konkurs, jag vet inte om ni är medvetna om det men räntesänkningscykeln är i full gång sedan snart ett år vilket kommer gynna småbolagen.
Det är ju inte så att han köper värdelösa bolag, utan bolag som har haft tufft i konjukturen och är räntekänsliga.

Tex Nibe nu senast, tror ni på fullaste allvar dom ska gå i konkurs och bli värdelösa?
Han är ju ödmjuk i att han säger att han inte har en aning på kort sikt, det är ingen som vet om en aktie ska gå upp eller ner, såvida man inte heter Blackrock och bokstavligen styr marknaden dit man vill.
Nibe kan gå ner till 20kr, vem vet, men den kan likagärna gå till 50kr på rapporten om den överraskar minsta positivt, vilket i hans fall blir 20-25% vinst med gav runt 40kr.

Jag håller definintivt inte med honom i alla hans analyser men många tycker jag ändå är vettiga, på 1-3års sikt.
På kort sikt kan vad som helst hända. Det är han ärlig med ju.
Det är stor risk för en börskrasch i USA, 10åringen nästan 5%, risk för ny inflationsuppgång, och det mesta är övervärderat så det heter duga över där.
Blir det så, ja då får nog AA söka jobb.

98% av er som kommenterar här har inte ens 50.000 på er ISK, så vilka är ni att prata om aktieaffärer och döma ut någon som levt på det i fem år.... avundsjuka kallas det.
Mannen är ju autistisk så det heter duga och ni hakar upp er på att han inte framstår som ödmjuk, det ingår inte i den diagnosen....
Vem av er skulle erkänna att ni förlorat 250.000 på en vecka öppet? Troligtvis ingen. Så att ni kallar han lögnare är bara patetiskt, han är ju öppen som en bok.
Stängde dessutom ner sin kanal och ni fortsätter kalla honom utsugare... det lär kosta honom stora pengar i längden.
Citera
2025-01-12, 13:48
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analfapeten
Ni pratar som alla småbolag ska gå i konkurs, jag vet inte om ni är medvetna om det men räntesänkningscykeln är i full gång sedan snart ett år vilket kommer gynna småbolagen.
Det är ju inte så att han köper värdelösa bolag, utan bolag som har haft tufft i konjukturen och är räntekänsliga.

Tex Nibe nu senast, tror ni på fullaste allvar dom ska gå i konkurs och bli värdelösa?
Han är ju ödmjuk i att han säger att han inte har en aning på kort sikt, det är ingen som vet om en aktie ska gå upp eller ner, såvida man inte heter Blackrock och bokstavligen styr marknaden dit man vill.
Nibe kan gå ner till 20kr, vem vet, men den kan likagärna gå till 50kr på rapporten om den överraskar minsta positivt, vilket i hans fall blir 20-25% vinst med gav runt 40kr.

Det är inget fel på småföretag i sig. Men med massiv belåning och ett uttag i portföljen varje månad för levnadsomkostnad räcker det inte med att hans innehav marginellt överpresterar börserna utan det måste massivt överprestera. Månad in och månad ut. Det är ju därför han jagar bolag med fallande kurs hela tiden och enbart letar bolag där han kan köpa med massiv belåning. Sedan pratar han om att kursen kan gå upp med 100%+ på ett eller två år. Han har inte tålamod att behålla bolagen så länge, vilket visar hur ogenomtänkt hans strategi är. Han klarar inte av att följa sina egna råd från en månad sedan.

Han kommer naturligtvis hitta ett bolag här och där som faktiskt återhämtar sig och där han går plus men många av hans innehav underpresterar index. I kombination med hög belåning är det naturligtvis ohållbart.
Senast redigerad av Duerf 2025-01-12 kl. 13:50.
Citera
2025-01-12, 14:00
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:

Jag håller definintivt inte med honom i alla hans analyser men många tycker jag ändå är vettiga, på 1-3års sikt.
Det är stor risk för en börskrasch i USA, 10åringen nästan 5%, risk för ny inflationsuppgång, och det mesta är övervärderat så det heter duga över där.

98% av er som kommenterar här har inte ens 50.000 på er ISK, så vilka är ni att prata om aktieaffärer och döma ut någon som levt på det i fem år.... avundsjuka kallas det.
Mannen är ju autistisk så det heter duga och ni hakar upp er på att han inte framstår som ödmjuk, det ingår inte i den diagnosen....
Vem av er skulle erkänna att ni förlorat 250.000 på en vecka öppet? Troligtvis ingen. Så att ni kallar han lögnare är bara patetiskt, han är ju öppen som en bok.
Stängde dessutom ner sin kanal och ni fortsätter kalla honom utsugare... det lär kosta honom stora pengar i längden.
Han säger att han är långsiktig men han kan inte hålla dem långsiktigt eftersom han är belånad upp över öronen och varje gång kursen går ner får han sälja av. Men kan inte bara erkänna det utan försöker få det till att han har en plan.
Min portfölj gick från 200k till 300k förra året och då är jag nybörjare på börsen om denne AA nu är så bra på börsen borde han vara finansiellt fri sedan länge.
Hans plan är att hoppas på turen att inte bli wiped out när han chansar på de fallande knivarna, visst företagen han är inne i kan säkert bli bra inom nåt år men han är inne alledes för tidigt när man kör med den belåningen.
Citera
2025-01-12, 14:21
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Avundsjuka skulle jag inte kalla det!alla inser att hade tur vid coronan och satsade på rätt häst/hästar och fick svårartad hybris när miljonerna trillade in, det är bara att gratulera honom, men nu ser vi att det var just tur och att han inte är ”börsgudens chef”

Sedermera har varje flashbackare flera miljoner på sin ISK. Utöver jättedase då förstås!
Citera
2025-01-12, 15:04
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:

Nej, någon räntesänkningcykel är inte alls igång. Huvudspåret är högre längre och ev. deflation.

Vi står inför en inbromsning av inköpen och i bästa fall en mild lågkonjunktur.

Nibe kommer att fortsätta sälja värmepumpar, men man kommer inte att sälja lika många. dvs tills hushållen börjar investera igen. Det verkar vara en allmän konsensus att man kan inte se något idag som skulle kunna dra igång hjulen igen (det kommer säkert men idag finns inga sådana tecken).
Han har rätt mycket fokus på konsumentsidan (tex nibe, kabeldragning). Det kan komma att ta tid.

AMD är skit. Det vet jag för jag har själv varit inne och nosat. Det gjorde jag för att investeringsintresset var stort, men det underliggande är skit likaså. Så jag hade "tur" och gick ut då det inte blev någon rekyl.

Jag vill inte kommentera AA eller hans kanal efter att han sagt att han nyss försökte ta livet av sig.

På en fallande marknad kan det gå fort med belåning.

1999 trodde även klas-vegas att han var börskung. Men det var han inte.
Citera
2025-01-12, 15:16
Medlem
Plockade in lite data i ett ark och kastade på lite formler bara för att få en känsla för vad AA haft för sig senaste två åren. Ska väl vara tydlig med att allt detta bygger på AA:s egna uppgifter. Det finns väl ingen som sett någonting riktigt saldo eller att han visat sina depåer från Nordnet eller liknande, så allt hans analyserande kan ju vara rena fabuleringar om icke existerande fantasi-innehav.

Men med det sagt, ville ge mig i kast med att se vad jag kunde hitta.

Jag orkade bara analysera detta utifrån det jag enkelt kunde läsa ut från hans youtube beskrivningar och hantera med automatik, så det jag tittat på är försäljning och köp av nya positioner (d.v.s. de tillfällen han köpt ett nytt innehav i en aktie eller sålt hela ett existerande innehav, inget om eventuella interna justeringar i portföljen).

Håll till godo!

Först några topplistor.

Fem länsta sammanhållande innehaven (i veckor)
1. BHG (99 veckor och det ända innehavet som varit med hela perioden)
2. Hexatronic (88 veckor)
3. Nobia (59 veckor)
4. Neobo (53 veckor)
5. K-Fastigheter (52 veckor)

Fem mest återkommande aktierna (d.v.s. helt sålda och sedan köpta igen)
1. Waystream (5 återkomster)
2-9. Haypp, Lyko, NIBE, Nimbus, NOTE, Snap, SolTech och Storskogen (alla på 3 återkomster)

Fem kortaste innehaven (delat pris till följande med max 1 vecka i portföljen vid minst ett tillfälle)
1-7. Cibus, Haypp, Lyko, NIBE, Nimbus, Storskogen, Waystream

Grattis alla vinnare!!!

Lite data (för oss som gillar det)

Aktier som sålts har i snitt legat i portföljen i 15 veckor.

Waystream, vinare på återkommar-listan genom sina frekventa besök har varit med oss 5 gånger och har legat kvar i fallande skala: 17, 15, 4, 2 respektive 1 vecka/veckor under resan.

Uppgång och fall
När tar AA egentligen sina positioner och när lägger han sina sälj-order? Det har jag kikat på. För att få lite data att jobba med delade jag upp alla i veckor i tre kategorier, uppgång, nedgång och oförändrad (med hävstång så svänger det rejält, så kategorin oförändrat har klassats som +/- 3%, jag vet, kan vara en riktigt svettig "oförändring").

Antal vecker av varje kategori
Uppgång: 35 veckor
Oförändrad: 32 veckor
Nedgång: 32 veckor

Uppgång: Här tas det nya positioner, det är dags att handla med lånade pengar. 35 nya aktier har tillkommit i portföljen under dessa veckor. På utsidan hittar vi bara 10 aktier som fått lämna under dessa veckor.

Oförändrad: Känsla av viss otålighet, det köps och säljs om vart annat när kurserna inte rör på sig ordentligt. Det slutade med 15 försäljningar och 11 nya positioner.

Nedgång: SÄLJ!!! Här bankas det på säljknappen. Majoriteten av alla säljorder läggs när det lyser rött på kontot. 47 innehav har lämnat portföljen under veckor av nedgång. Det köps ändå i viss utsträckning då 14 nya innehav tillkommit när det enligt utsagor är "TOKBILLIGT" att handla.

MVH Aktieanalytikern-analytikern (A.K.A. AAA)
Citera
2025-01-12, 16:33
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dezer
Plockade in lite data i ett ark och kastade på lite formler bara för att få en känsla för vad AA haft för sig senaste två åren. Ska väl vara tydlig med att allt detta bygger på AA:s egna uppgifter. Det finns väl ingen som sett någonting riktigt saldo eller att han visat sina depåer från Nordnet eller liknande, så allt hans analyserande kan ju vara rena fabuleringar om icke existerande fantasi-innehav.

Men med det sagt, ville ge mig i kast med att se vad jag kunde hitta.

Jag orkade bara analysera detta utifrån det jag enkelt kunde läsa ut från hans youtube beskrivningar och hantera med automatik, så det jag tittat på är försäljning och köp av nya positioner (d.v.s. de tillfällen han köpt ett nytt innehav i en aktie eller sålt hela ett existerande innehav, inget om eventuella interna justeringar i portföljen).

Håll till godo!

Först några topplistor.

Fem länsta sammanhållande innehaven (i veckor)
1. BHG (99 veckor och det ända innehavet som varit med hela perioden)
2. Hexatronic (88 veckor)
3. Nobia (59 veckor)
4. Neobo (53 veckor)
5. K-Fastigheter (52 veckor)

Fem mest återkommande aktierna (d.v.s. helt sålda och sedan köpta igen)
1. Waystream (5 återkomster)
2-9. Haypp, Lyko, NIBE, Nimbus, NOTE, Snap, SolTech och Storskogen (alla på 3 återkomster)

Fem kortaste innehaven (delat pris till följande med max 1 vecka i portföljen vid minst ett tillfälle)
1-7. Cibus, Haypp, Lyko, NIBE, Nimbus, Storskogen, Waystream

Grattis alla vinnare!!!

Lite data (för oss som gillar det)

Aktier som sålts har i snitt legat i portföljen i 15 veckor.

Waystream, vinare på återkommar-listan genom sina frekventa besök har varit med oss 5 gånger och har legat kvar i fallande skala: 17, 15, 4, 2 respektive 1 vecka/veckor under resan.

Uppgång och fall
När tar AA egentligen sina positioner och när lägger han sina sälj-order? Det har jag kikat på. För att få lite data att jobba med delade jag upp alla i veckor i tre kategorier, uppgång, nedgång och oförändrad (med hävstång så svänger det rejält, så kategorin oförändrat har klassats som +/- 3%, jag vet, kan vara en riktigt svettig "oförändring").

Antal vecker av varje kategori
Uppgång: 35 veckor
Oförändrad: 32 veckor
Nedgång: 32 veckor

Uppgång: Här tas det nya positioner, det är dags att handla med lånade pengar. 35 nya aktier har tillkommit i portföljen under dessa veckor. På utsidan hittar vi bara 10 aktier som fått lämna under dessa veckor.

Oförändrad: Känsla av viss otålighet, det köps och säljs om vart annat när kurserna inte rör på sig ordentligt. Det slutade med 15 försäljningar och 11 nya positioner.

Nedgång: SÄLJ!!! Här bankas det på säljknappen. Majoriteten av alla säljorder läggs när det lyser rött på kontot. 47 innehav har lämnat portföljen under veckor av nedgång. Det köps ändå i viss utsträckning då 14 nya innehav tillkommit när det enligt utsagor är "TOKBILLIGT" att handla.

MVH Aktieanalytikern-analytikern (A.K.A. AAA)
Haha, tack! Mästerligt! Mao, han köper högt och säljer lågt.
Citera
2025-01-12, 16:53
Medlem
Citat:

Har inte sett nån som pratar som om alla småbolag ska gå i konkurs?
Han har såklart rätt i att det är omöjligt att veta hur det går på kort sikt, men att chansen är goda att bolagen han äger ska prestera bra på ett par års sikt från nuvarande nivåer (säkert är det aldrig då det alltid finns risk för finansiella kriser och krascher, men hyfsat goda trots allt).
Men, och det är ett STORT MEN, vad hjälper det om det blir en urblåsning som heter duga, och han inte har marginaler nog att behålla aktierna? "Yes, jag hade rätt, Hexatronic och BHG har stigit med 300% på 2 år. Synd bara att jag inte hade råd att behålla mina aktier och fick ta del av uppgången när den väl startade!?"
Det är väl snarare det vi påpekat, att han haft flyt och behöver fortsatt en stor portion tur på vägen om det ska lyckas. Det verkan han inte förstå (eller vill inte) och påpekar man det blir han bara förbannad och blockar en. Det får han ju gärna bli och göra om han vill, men då får han också räkna med att det finns dom som kommer säga emot. Det handlar nog väldigt lite om avundsjuka (avundsjuk på vad förresten??) utan mer för att man vill belysa verkligheten ur fler perspektiv då det sällan är svart eller vitt. Som det är nu finns det säkert många nybörjare som sväljer allt han säger med hull och hår, även om han predikar att man ska "tänka själv". Så jag hoppas att så många som möjligt av dom hittar hit, och kan få andra perspektiv på saker och ting, men fortfarande "tänka själv" när väl besluten ska tas.
Jag hoppas som sagt det ska gå bra för AA och att han ska lyckas fortsätta med sitt drömliv.
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-01-12 kl. 17:22.
Citera
2025-01-12, 17:38
Medlem
oldtimedrunks avatar
Från AA’s twitter/x idag:
Hjälpte nyss min styvson med hans pensionspengar.
Det tog 20 minuter.
Resultat: Flera miljoner i ökat pensionskapital + möjlighet att sluta jobba senast vid 55.

Vill du ha hjälp? --> info@aktieanalytikern.se”

Kan tyvärr inte kommentera då han blockat mig trots att jag inte varit otrevlig bara ifrågasatt honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in