2025-04-05, 10:37
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Sluta o fundera på hur gubben överlever. Han har 314 medlemmar på YT o 160 på Patreon. YT ger 54500 kr i Q1 varav reklamintäkter ca 22000kr o Patreon 30K = 85K i Q1.

Han räknar med att det är en lön på 20k/månad före skatt vilket ger 16K efter skatt. Jag är imponerad!

Lång men sevärd film

https://youtu.be/yBQeXSpNi8M?si=aGF7BJlagK1Gai6N

Är huset avbetalt så är det väl i princip möjligt att täcka halva hushållets utgifter på den inkomsten?
Visst att han behöver sälja av bilarna och dra åt svångremmen ordentligt. Men sen kan han ju bredda verksamheten till att handla om både aktietips och spartips; så får han dubblad potential som influencer!

(Helt ärligt tror jag det här med spartips har mycket större potential att dra tittare och så blir det en spännande resa där han genom aggressivt sparande snabbt ska bygga upp en ny aktieportfölj)

Aktieanalytikern - Återkomsten
Senast redigerad av DonaldBiden 2025-04-05 kl. 10:56.
Citera
2025-04-05, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdMcBain
Han är rolig. "Inkomstskatten är mellan 10% och 50%". Inkomstskatten, d v s kommunal skatt, där han bor är exakt 32,5% - inget annat. Skulle han ha inkomst över brytpunkten, men det har han inte på långa vägar, så blir det ytterligare 20% statlig skatt. Detta dessutom efter att hans företag betalat arbetsgivaravgifter på c:a 31% på lönen innan den betalas ut.

Samma gäller om han ska sälja av aktier i sin huvudportfölj som ligger i företaget. Först arbetsgivaravgift och sedan inkomstskatt. Så ska han ha ut 50k netto måste han sälja av aktier för minst det dubbla.

Dock har ju en lägre inkomst stor nytta av jobbskatteavdraget.
Citera
2025-04-05, 10:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Skulle inte förvåna mig om han bara ljuger om sina innehav och ligger kort i räntor och defensiva bolag.
Allt handlar bara om att skapa drama och driva trafik.
Men han kanske är den fullblodsdåre han framstår som.
Citera
2025-04-05, 10:57
Medlem
Sedan har vi Ar*e som ser ut att ha följt AA råd. Han ser positivt på tillvaron. Att det ska gå bra när det väl vänder. Jesus satan vad världsfrånvänd det går att vara.
Citera
2025-04-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zader
Tycker på riktigt synd om honom, man skulle vilja varna hans fru, tror dessvärre att detta kommer sluta i tragedi.

Denna meningen i videon: "För att förklara än en gång vilket otroligt övertag jag har på börsen, det blir liksom nästa för enkelt. "

Är han på riktigt? Börjar tro att han trollar oss alla!

Citat:
Han är rolig. "Inkomstskatten är mellan 10% och 50%". Inkomstskatten, d v s kommunal skatt, där han bor är exakt 32,5% - inget annat. Skulle han ha inkomst över brytpunkten, men det har han inte på långa vägar, så blir det ytterligare 20% statlig skatt. Detta dessutom efter att hans företag betalat arbetsgivaravgifter på c:a 31% på lönen innan den betalas ut.

Samma gäller om han ska sälja av aktier i sin huvudportfölj som ligger i företaget. Först arbetsgivaravgift och sedan inkomstskatt. Så ska han ha ut 50k netto måste han sälja av aktier för minst det dubbla.

Håller helt med. Men kan det vara att han syftar på betald genomsnittlig skatt (och då väger in jobbskatteavdrag och grundavdrag)?
Citera
2025-04-05, 11:47
Medlem
Citat:

Därför ska man som privatperson inte förvalta sin portfölj i ett eget AB om man inte tjänat några hiskeliga pengar och vill undvika att skattmasen tar för mycket när man plockar ut dom (Googla "Lex Uggla" - Uggla som i 'Magnus Uggla').

Ett exempel:

Låt säga att du är en tech-nörd och visste vad en BitCoin var för typ 20 år sedan och du köpte några i ditt bolags namn. Vill du idag realisera vinsten måste du betala skatt och arbetsavgift på c:a hälften. Om du istället ägt dom privat i en ISK eller KF så hade de redan varit skattade och klara.

(Jag vet att ISK inte funnits i 20 år, och att det inte går att ha 'cold storage BitCoin' i en depå, men det är för att exemplet ska vara så tydligt som möjligt - när du har en tillgång som ökat betydligt i värde.)
Citera
2025-04-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Därför ska man som privatperson inte förvalta sin portfölj i ett eget AB om man inte tjänat några hiskeliga pengar och vill undvika att skattmasen tar för mycket när man plockar ut dom (Googla "Lex Uggla" - Uggla som i 'Magnus Uggla').

Ett exempel:

Låt säga att du är en tech-nörd och visste vad en BitCoin var för typ 20 år sedan och du köpte några i ditt bolags namn. Vill du idag realisera vinsten måste du betala skatt och arbetsavgift på c:a hälften. Om du istället ägt dom privat i en ISK eller KF så hade de redan varit skattade och klara.

(Jag vet att ISK inte funnits i 20 år, och att det inte går att ha 'cold storage BitCoin' i en depå, men det är för att exemplet ska vara så tydligt som möjligt - när du har en tillgång som ökat betydligt i värde.)

Skatter, ränta och courtage är inte relevant eftersom avkastningen är så extremt hög att det blir felräkningspengar...
Citera
2025-04-05, 12:26
Medlem
Hur fan man kan betala analytikern för att se honom sitta och ordbajsa ividio efter vidio är en gåta .Han flyttar några tusenlappar framåt och tillbaka i samma jävla bolag vecka efter vecka .Samtidigt blir det mindre o mindre pengar .Det är ju snart växelpengar det handlar om .En USA portfölj värd 19000kr eller läste jag fel .Redovisningen vi får här på Flashback är perfekt .En minuts läsning sedan klart .Då slipper man se honom också .Arne är ändå next level shit..Professor kritiskt tänkande tänker man men nej då ett får är vad han är och drygare vidios får man leta efter tom analytikern pratar dubbelt så fort.
Citera
2025-04-05, 13:15
Medlem
Inte sett videorna då det räcker gott att läsa här mycket tack vare Enuddafigur, och utifrån det kommer några reflektioner.
Han säljer av delar av innehavet i flera aktier som redan kraschat (för att han måste sälja nått), och Hexan som tillhör hans absoluta favorit sen länge, utgör inget undantag denna gång!?
Men han säljer samtidigt lite till för att frigöra mer belåningsuttryme !?
Dom pengarna satsar han nu i en annan aktie som också kraschat (AMD) !?
För mig är det inte att ha kontroll, utan en form av spelberoende.
En frustration av att allt sjunker, och att man så gärna vill vara med och "fynda" fast medlen egentligen inte finns där (han har väl t.om sagt i nån video att det känns psykologiskt bättre att göra så, eller nått liknande)
Slumpen kan såklart göra att just ADM vänder upp kraftigt i veckan, medan Hexan fortsätter sjunka, men då är det ren tur/slump, och bara en frukt av ett ännu större risktagande.
Marknaden är nämligen, om möjligt, ännu mer irrationell och svår att förutse nu när nerverna är på helspänn. Ännu svårare blir det att gissa hur enskilda bolag kommer att utvecklas på kort sikt.
Nej ledsen att behöva säga det, men detta är inte att ha kontroll utan liknar allt mer desperation.
Hoppas återigen att jag har fel, och att det som AA säger stämmer, men jag får allt svårare att tro det.
Men som flera redan sagt, så vet vi inte hur det egentligen ligger till.
Kanske har han i själva verket sparat i indexfonder regelbundet sen 20 år tillbaka? Kanske är det Bitcoin för hela slanten som gäller? Eller räntekonto? Kanske är han en AI genererad figur rent av? Det enda vi med säkerhet vet är det han säger, inte det han gör.
Faktiskt lite spännande att följa och vi önskar såklart bastumannen lycka till, och att han tar ett första steg mot miljonerna med start på måndag
Citera
2025-04-05, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappalikegrappa
Sedan har vi Ar*e som ser ut att ha följt AA råd. Han ser positivt på tillvaron. Att det ska gå bra när det väl vänder. Jesus satan vad världsfrånvänd det går att vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Tekniskanalytiker
Hur fan man kan betala analytikern för att se honom sitta och ordbajsa ividio efter vidio är en gåta .Han flyttar några tusenlappar framåt och tillbaka i samma jävla bolag vecka efter vecka .Samtidigt blir det mindre o mindre pengar .Det är ju snart växelpengar det handlar om .En USA portfölj värd 19000kr eller läste jag fel .Redovisningen vi får här på Flashback är perfekt .En minuts läsning sedan klart .Då slipper man se honom också .Arne är ändå next level shit..Professor kritiskt tänkande tänker man men nej då ett får är vad han är och drygare vidios får man leta efter tom analytikern pratar dubbelt så fort.
Vem är Ar*e, privatperson eller offentlig youtuber?
Citera
2025-04-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD

En del här har uppenbarligen aldrig haft egna bolag och sitter o gissar felaktigt?

Själv sparar jag I en kapitalförsäkring via ett bolag jag äger. Sen plockar jag årligen ut aktieutdelning i vlket det enbart är 20% skatt på.

Bolagsskatt betalar man enbart på vinst. Har man inga intäkter så brukar det inte bli inte någon vinst och därmed ingen bolagsskatt.

Om man bufflar upp en bra hög med pengar i bolaget och vill ta ut rubbet så kan man lägga bolaget i träda/passivt läge och sen ta ut alla pengar efter 4-5 år med 25% skatt.

Så för mig är det fel att påstå att man inte ska spara via bolag, oavsett hur mycket man har bolaget.
Citera
2025-04-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riseandshinegbg
En del här har uppenbarligen aldrig haft egna bolag och sitter o gissar felaktigt?

Själv sparar jag I en kapitalförsäkring via ett bolag jag äger. Sen plockar jag årligen ut aktieutdelning i vlket det enbart är 20% skatt på.

Bolagsskatt betalar man enbart på vinst. Har man inga intäkter så brukar det inte bli inte någon vinst och därmed ingen bolagsskatt.

Om man bufflar upp en bra hög med pengar i bolaget och vill ta ut rubbet så kan man lägga bolaget i träda/passivt läge och sen ta ut alla pengar efter 4-5 år med 25% skatt.

Så för mig är det fel att påstå att man inte ska spara via bolag, oavsett hur mycket man har bolaget.

Jag har eget AB och har haft det i 26 år... så jag känner till huvudregeln och förenklingsregeln för aktieutdelningar och procentsatserna för desamma...

Mitt råd är att plocka ut pengarna till en så låg skattesats som möjligt (Jag gör också en aktieutdelning till mig själv årligen som inte överstiger gränsbeloppet enligt förenklingsregeln så jag får den låga skattesatsen)

Det är smartare att äga aktier privat än i företaget.

Undantaget är det jag skrev i min första paragraf där jag nämde Lex Uggla - om du har en j-a massa pengar du inte vill skatta bort - och då kan man ju lägga det i träda som du säger - men då får man varken själv, eller en närstående jobba inom samma näringsgren under 5 år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in