Citat:
Ursprungligen postat av
Oh-be-wan
Jag är tyvärr för dåligt insatt i bolagsformer. Kan du bara snabbt redogöra vad som är vitsen? Jag menar i en KF pröjsar du väl ingen skatt på typ utdelningar, uppgångar osv? Utan enbart en chablon på några procent på ditt innehav precis som i ISK? Vad är då vitsen att ta ut pengar och därmed pröjsa 25 % skatt?
Som bolag får man ha KF ,vilket är schablonbeskattat likt ISK vad jag vet, finns en del skillnader med källskatt för utdelning från utländska bolag och rösträtt på stämma.
I mitt fall så tar jag inte ut så mycket lön i bolaget,så mycket av intäkterna är kvar i bolaget/KF.
Tanken är att jag istället för att skatta sociala avgifter runt 31% + kommunalskatt 32% per månad istället sparar dessa belopp i KF. Sen tar jag årligen ut aktieutdelning. En aktieutdelning kan inte vara hur stor som helst. Brukar vara kring 200-300 tusen per år som övre gräns för mindre bolag. Och om man då har sparat ihop en större hög med pengar , tänker då rätt många miljoner, så kommer man inte dom via aktieutdelning så smidigt. Då är det snabbare att använda 5/25 regeln vilket troligen snart blir 4/25 regeln där man sätter bolaget i trädan i 4-5 år för att sen få ut allt med 25%.