2025-04-05, 13:26
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riseandshinegbg
En del här har uppenbarligen aldrig haft egna bolag och sitter o gissar felaktigt?

Själv sparar jag I en kapitalförsäkring via ett bolag jag äger. Sen plockar jag årligen ut aktieutdelning i vlket det enbart är 20% skatt på.

Bolagsskatt betalar man enbart på vinst. Har man inga intäkter så brukar det inte bli inte någon vinst och därmed ingen bolagsskatt.

Om man bufflar upp en bra hög med pengar i bolaget och vill ta ut rubbet så kan man lägga bolaget i träda/passivt läge och sen ta ut alla pengar efter 4-5 år med 25% skatt.

Så för mig är det fel att påstå att man inte ska spara via bolag, oavsett hur mycket man har bolaget.
Jag är tyvärr för dåligt insatt i bolagsformer. Kan du bara snabbt redogöra vad som är vitsen? Jag menar i en KF pröjsar du väl ingen skatt på typ utdelningar, uppgångar osv? Utan enbart en chablon på några procent på ditt innehav precis som i ISK? Vad är då vitsen att ta ut pengar och därmed pröjsa 25 % skatt?
Citera
2025-04-05, 13:35
Medlem
En annan sak.
Tror som många här att han är en rättskaffens man.
Säker trevlig och intressant att prata med om man kommer så långt pga hans introverta läggning.
Han är också en bestämd och principfast person, som är extra pressad just nu.
Därför har jag överseende med att han sågar FB, och vi som skriver här som okunniga haters.
I ärlighetens namn så finns det väl viss fog för det, men nu kommer vi till nästa grej.
AA har svårt att se nyanser. Antingen är det svart eller vitt. Ta bara exemplen med indexfoner, insiders, belåning etc. Belåning behöver inte vara dåligt, men det gäller att man använder det med eftertanke (med måtta och gärna efter större ras, inte när vi har ATH.
Samma med insiderhandel som han fnyser åt. Behöver inte betyda nått, men kan ändå tas med som en parameter bland allt annat innan man trycker på köp/sälj knappen.
Skulle han ge sig själv chansen att läsa (läsa och verkligen ta in det han läser) så skulle han kanske rent av kunna dra nytta av det han läser för egen del för att bli en ännu bättre investerare.
Haters och troll finns överallt, även här, men dom flesta vill nog bara väl är min subjektiva uppfattning.
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-04-05 kl. 13:42.
Citera
2025-04-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Vem är Ar*e, privatperson eller offentlig youtuber?

Arne är en youtuber och professor som följer analytikern fanatiskt
Citera
2025-04-05, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekniskanalytiker
Arne är en youtuber och professor som följer analytikern fanatiskt

Ja han verkar rygga AA till stor del , och därmed ha stor förkärlek till fallande knivar.
Nu har jag i princip slutat lyssna helt på AAs videor, men läser ibland kommentarerna.
Här om dagen skrev professorn nått om att han ökat i Hexan, Husqvarna och Intrum och om det var nått mer innehav.
Citera
2025-04-05, 13:52
Medlem
Jofandus avatar
Citat:

En följare som kommenterar i varje film AA laddar upp. Arne och AA har samma efternamn. Jag trodde i början att det var AA’s pappa men insåg efter ett tag att de inte har några släktband.
Citera
2025-04-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Jag är tyvärr för dåligt insatt i bolagsformer. Kan du bara snabbt redogöra vad som är vitsen? Jag menar i en KF pröjsar du väl ingen skatt på typ utdelningar, uppgångar osv? Utan enbart en chablon på några procent på ditt innehav precis som i ISK? Vad är då vitsen att ta ut pengar och därmed pröjsa 25 % skatt?

Som bolag får man ha KF ,vilket är schablonbeskattat likt ISK vad jag vet, finns en del skillnader med källskatt för utdelning från utländska bolag och rösträtt på stämma.

I mitt fall så tar jag inte ut så mycket lön i bolaget,så mycket av intäkterna är kvar i bolaget/KF.
Tanken är att jag istället för att skatta sociala avgifter runt 31% + kommunalskatt 32% per månad istället sparar dessa belopp i KF. Sen tar jag årligen ut aktieutdelning. En aktieutdelning kan inte vara hur stor som helst. Brukar vara kring 200-300 tusen per år som övre gräns för mindre bolag. Och om man då har sparat ihop en större hög med pengar , tänker då rätt många miljoner, så kommer man inte dom via aktieutdelning så smidigt. Då är det snabbare att använda 5/25 regeln vilket troligen snart blir 4/25 regeln där man sätter bolaget i trädan i 4-5 år för att sen få ut allt med 25%.
Citera
2025-04-05, 14:11
Medlem
På tal om aktier och belåning
Hållit mig utanför Amerikanska papper ganska länge nu, men i fredags kunde jag inte låta bli att köpa lite på dippen.
Det fick bli Alphabet, Amazon och Pyttemjuk.
Kommer inte tillhöra dom störta raketerna när det vänder upp, men tycker alla har bra RR
Att dollarn försvagats gör dom ännu billigare.
Hade redan fyllt på med Svenska papper i veckan, så det fick bli med en lättare belåning ( ca 10%). Men tack vare utdelningsperioden så kommer det mesta av belåningen att sjävregleras närmsta veckorna
Men fortsätter det ner kraftigt, så kan det bli tal om ytterligare lite lätt belåning.
Citera
2025-04-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ar*e är en följare av AA. Han skrev i en konmentar i AA näst senaste video att hans placeringar, hex mm, snart kommer att gå upp. Jag vill inte vara i de skorna.
Citera
2025-04-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappalikegrappa
Ar*e är en följare av AA. Han skrev i en konmentar i AA näst senaste video att hans placeringar, hex mm, snart kommer att gå upp. Jag vill inte vara i de skorna.

......varpå AA svarade nått i stil med "kloka tankar som vanligt"
Citera
2025-04-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan

Finns ingen vits. Det är exakt det jag säger. :-D

Uttag ur bolag: Lägsta skattesats 20% (Upp till 204 325 SEK tax 2024)

Uttag privat: 0%

Om vi ska klyva lite hår, så kan där finnas en vits med att låta aktiekapitalet i bolaget ligga i en KF, eller åtminstonde ett bundet räntekonto eftersom det inte är smart att bara låta pengarna ligga på ett konto som inte genererar något. Inte mycket pengar det handlar om ifall du startat AB de senaste åren då aktiekapitalet endast är 25K. När jag startade AB behövde man 100K så där kan det ju bli lite pengar i slutändan - speciellt om du tar med ränta-på-ränta effekten.

Skillnader i effekt vad det gäller ränteavdrag (belåning) har jag däremot aldrig kollat på, så där kan jag inte uttala mig.
Citera
2025-04-05, 15:02
Medlem
Varför du som oerfaren investerare bör undvika belåning i aktier - det kan gå illa och det snabbt

Att investera i aktier kan vara både spännande och potentiellt lönsamt, men när man börjar blanda in belåning – alltså att låna pengar för att köpa fler aktier än man annars hade haft råd med – förändras spelplanen drastiskt. Många nybörjare lockas av möjligheten att öka sin avkastning genom hävstång, men inser inte att risken samtidigt ökar i minst samma takt – ofta mer.

Det farliga med belåning är att det inte är du som till slut styr när det är dags att sälja. När börsen svänger, vilket den gör förr eller senare, kan en belånad portfölj snabbt tappa i värde. Sjunker den tillräckligt mycket kan banken eller mäklaren tvinga dig att sälja med förlust – oavsett om du tror att kursen kommer återhämta sig. Det är inte en fråga om att ”bara hålla ut”, utan om att du förlorar kontrollen över din investering.

Det är lätt att vara kaxig i en uppgång. Alla siffror pekar åt rätt håll, kontot växer och man känner sig som ett geni. Men börsen belönar inte övermod, och den straffar oerfarenhet. Många har gått in med lånade pengar i tron att de hittat ett säkert case, bara för att tvingas sälja av när kurserna rasar och skulden äter upp hela investeringen – och mer därtill.

Belåning kräver inte bara kunskap om aktiemarknaden, utan också psykologisk styrka, disciplin och en plan för vad man gör när det går snett. Saknar man det, vilket nästan alla nybörjare gör, ska man hålla sig borta. Det är helt enkelt inte värt det. Starta med egna pengar, bygg kunskap och tålamod – det är det som i längden leder till framgång.
Citera
2025-04-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Varför du som oerfaren investerare bör undvika belåning i aktier - det kan gå illa och det snabbt

Att investera i aktier kan vara både spännande och potentiellt lönsamt, men när man börjar blanda in belåning – alltså att låna pengar för att köpa fler aktier än man annars hade haft råd med – förändras spelplanen drastiskt. Många nybörjare lockas av möjligheten att öka sin avkastning genom hävstång, men inser inte att risken samtidigt ökar i minst samma takt – ofta mer.

Det farliga med belåning är att det inte är du som till slut styr när det är dags att sälja. När börsen svänger, vilket den gör förr eller senare, kan en belånad portfölj snabbt tappa i värde. Sjunker den tillräckligt mycket kan banken eller mäklaren tvinga dig att sälja med förlust – oavsett om du tror att kursen kommer återhämta sig. Det är inte en fråga om att ”bara hålla ut”, utan om att du förlorar kontrollen över din investering.

Det är lätt att vara kaxig i en uppgång. Alla siffror pekar åt rätt håll, kontot växer och man känner sig som ett geni. Men börsen belönar inte övermod, och den straffar oerfarenhet. Många har gått in med lånade pengar i tron att de hittat ett säkert case, bara för att tvingas sälja av när kurserna rasar och skulden äter upp hela investeringen – och mer därtill.

Belåning kräver inte bara kunskap om aktiemarknaden, utan också psykologisk styrka, disciplin och en plan för vad man gör när det går snett. Saknar man det, vilket nästan alla nybörjare gör, ska man hålla sig borta. Det är helt enkelt inte värt det. Starta med egna pengar, bygg kunskap och tålamod – det är det som i längden leder till framgång.
Väl skrivet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in