2024-04-29, 17:08
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Som rubriken säjer.
Söker jobb efter jobb men har nu gett upp.
Jag får inte ens städjobb eller i affär eller i callcenter, inget alls, har en bred CV med bra erfarenheter och utbildning. Städar min CV för att passa just de jobb jag söker.
Fick höra på AF för några år sen att arbetsgivare väljer de som de kan få lägre arbetsgivaravgifter för och att jag som svensk kvinna som passerat 40 inte matchar detta.

Jag har bara några få tusenlappar i månaden från a-kassan nu och några få dagar kvar.
Jag ringer AF för att göra avstämningssamtal, den som svarar heter något ickesvenskt och pratar dålig svenska.
Doo gööra avstämning, doo har dagar kvar? Dooo fåa komma program med fööörsäkringgskassa?
Hälften av orden denna säjer förstår jag inte alls. Denne kan inte säga vad försäkringskassans övertagande efter mina sista dagar på a-kassa betyder.

Hur i helvete kan någon med så taskig svenska få totalt utmanövrera mig från arbete som jag som pratar perfekt svenska och arbeta med service i hela mitt liv???
Joo, regeringens beslut att underlätta för de under 25 samt invandrare att ha lättare få jobb och jag som svensk kärring körs över!

Jag får mail från olika företag som jag anmält intresse för att jobba hos/via, det är automatiska hurtiga e-mail om hur söka jobb och de har ibland goda råd som att inte uppge hur gammal man är när man söker jobb då det förekommer ålderism. Men hur i helsefyr kan man undvika ange hur gammal man är då de flesta företagen har en mall som ska fyllas i där personnummer är tvingande för att kunna skicka ansökan??

Vad gäller babbar med obefintliga svenskakunskaper som svarar i telefon lite här och var (särskilt hos myndigheter): Ja, det är verkligen rena vansinnet. Särskilt inom vården där det är extremt viktigt att vårdgivare och vårdtagare kan kommunicera felfritt med varandra. Orkar inte ens räkna antalet gånger det drabbat mig eller mina anhöriga. Att det dessutom sker på AF måste kännas förnedrande.

Vad gäller jobbsökande: Får väl säga att "flera tusen" jobb låter överdrivet. Är du bara en normal människa så ska inte ålder eller andra nackdelar kunna spela stor roll. Oavsett vilket är det bara att fortsätta försöka, tyvärr, och samtidigt se till att läsa på och uppfylla alla krav så att bidragen åtminstone fortsätter komma in och du inte hamnar helt på bar backe.
Citera
2024-04-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Men vem fan söker jobb via arbetsförmedlingen???? det gjorde jag med mitt första jobb 1992, nu är det är Linkedin som gäller.

Jag söker via alla möjliga kanaler samt spontanansökningar.
De jag söker via AF är för att illustrera hur illa det är med vad som krävs och inte fungerar via det organ som ska kunna hjälpa/stöta in i arbete och annonskanal för arbetsgivare. Söker givetvis via annonser och företag som finns där jag bor osv.
Linkedin har jag varit på i många år men tagit ned den profilen då de som tittade var företag i tex Indien osv.
Citera
2024-04-29, 17:25
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag har tre fd kollegor som slutade och började vidareutbilda sig, de ansökte under sommaren att få jobba på sitt gamla jobb och fick ett nej.
Finns ju massor av äldreboenden och hemtjänst som söker folk hela tiden i städerna men du kanske bor i någon mindre ort? Ett cv heter det.
Senast redigerad av TaxenSixten 2024-04-29 kl. 17:27.
Citera
2024-04-29, 17:31
Medlem
Citat:
Som rubriken säjer.
Jag får inte ens städjobb eller i affär eller i callcenter, inget alls, har en bred CV med bra erfarenheter och utbildning. Städar min CV för att passa just de jobb jag söker.
Fick höra på AF för några år sen att arbetsgivare väljer de som de kan få lägre arbetsgivaravgifter för och att jag som svensk kvinna som passerat 40 inte matchar detta.

Jag har bara några få tusenlappar i månaden från a-kassan nu och några få dagar kvar.
Jag ringer AF för att göra avstämningssamtal, den som svarar heter något ickesvenskt och pratar dålig svenska.
Doo gööra avstämning, doo har dagar kvar? Dooo fåa komma program med fööörsäkringgskassa?
Hälften av orden denna säjer förstår jag inte alls. Denne kan inte säga vad försäkringskassans övertagande efter mina sista dagar på a-kassa betyder.

Hur i helvete kan någon med så taskig svenska få totalt utmanövrera mig från arbete som jag som pratar perfekt svenska och arbeta med service i hela mitt liv???
Joo, regeringens beslut att underlätta för de under 25 samt invandrare att ha lättare få jobb och jag som svensk kärring körs över!

Jag får mail från olika företag som jag anmält intresse för att jobba hos/via, det är automatiska hurtiga e-mail om hur söka jobb och de har ibland goda råd som att inte uppge hur gammal man är när man söker jobb då det förekommer ålderism. Men hur i helsefyr kan man undvika ange hur gammal man är då de flesta företagen har en mall som ska fyllas i där personnummer är tvingande för att kunna skicka ansökan??

Det låter som du övervärderar din kompetens och prestation. Om du inte vid 40 har med lärdomar och erfarenheter fått ett försprång på de yngre kommer de att utföra samma arbete bättre än du.
Citera
2024-04-29, 17:36
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Strunta i tramsaren. Jag har jobbat med bl a korrekturläsning där jag alltid fick beröm för att hitta de dolda felen flera före mig missat. Jag kunde inte hitta något direkt fel på ditt inlägg. Så antagligen störde tramsaren sig på något ordval.
nu bryr jag mig inte nämnvärt hur folk skriver här, men om du inte ser några fel i den texten så är du en fruktansvärt dålig korrekturläsare. allrahelst när du uttrycker att du inte sett några fel. förutsätter att du läst texten absolut minst två gånger, helst fem.

---

sök jobb som personlig assistent, får du inte jobb som det efter att ha kontaktat fem olika så tror jag nästan att du saknar både armar eller ben.

vad för jobb söker du?
hur länge har du sökt?
flera tusen sökta jobb och du får inga svar?
vart skickar du ansökningarna?

du borde kunna få stöd genom AF.

jag tror att du skulle vilja ha sökt tusentals jobb.
Känns som att du hittar på eller utelämnar något, säkert båda.
Citera
2024-04-29, 17:51
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Som rubriken säjer.

Gå till närmsta äldreboende och sök. Det är inte några problem att du är 40+
Citera
2024-04-29, 17:52
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slisket
Jag som företagare föredrar äldre människor som sköter våra telefoner och service kunskap är guld vi väljer bort invandrare och väljer att bara anställa etniska Svenskar som är självsäkra på sin könsroll och politiskt lagda åt höger för att slippa vänster mongon och "utländska" krav maskiner som vi undviker som pesten. Ett framgångs koncept som vi strikt följer.
Applicerar typ samma modell.
Citera
2024-04-29, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Finns ju massor av äldreboenden och hemtjänst som söker folk hela tiden i städerna men du kanske bor i någon mindre ort? Ett cv heter det.

Javisst men vilka tar dom in?
De som har lönebidrag eller nån typ av praktik, trots att det finns de som är utbildade och pratar svenska.
Det finns många vårdbiträden och undersköterskor som antingen flyttar till Norge eller Danmark eller pendlar i perioder.
Arbeta i grannland i några månader sen åter till Sverige då de har sin familj i Sverige.
Citera
2024-04-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Gå till närmsta äldreboende och sök. Det är inte några problem att du är 40+

Jo, det är det!
De har flera som söker som inte ens har vårdutbildning och de tas in.
Citera
2024-04-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Det låter som du övervärderar din kompetens och prestation. Om du inte vid 40 har med lärdomar och erfarenheter fått ett försprång på de yngre kommer de att utföra samma arbete bättre än du.

Nej, dom tas in som billigare med lönebidrag.
Citera
2024-04-29, 18:15
Medlem
Åldersdiskriminering börjar vid 40.

I fjol kom en forskningsrapport från Linnéuniversitetet och Uppsala universitet som visar att åldersdiskrimineringen är omfattande på svensk arbetsmarknad – och den börjar redan vid 40.
12 Nov 2020

https://www.dagensarena.se/innehall/...dan%20vid%2040.
Citera
2024-04-29, 18:17
Medlem
zombie-nations avatar
Nu har inte min kompis sökt sjukt många jobb, men man märker att de kan välja och vraka. Hon borde ha fått flera av jobben, men de har inte ens gått till andra. De har bara lagt ut jobbet igen. Det blir arbetsgivaren själv som blir straffad, då de kommer luras att anställa någon snygg som ljuger om allt och skaffat papper på det och sedan bara tar lön utan att göra ett skit. Istället för att välja någon som är van vid att jobba hårt. Klart man blir sur när fel personer får jobben.

Det som blir fel är när personen inte hittat ett jobb på ett par månader. Då kommer ingen att anställa henne. Man vågar inte, för det måste vara något fel på henne.

Min kompis går på en vidareutbildning nu, som leder till jobb. Men fattar inte varför de valt ett jobb som hon inte har tidigare erfarenhet i och inte passar i. Det känns som de bara förstör för alla. Sedan ska man som arbetssökande bete sig undfallande mot alla och verkligen trycka ned sig själv, det är inte nyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in