2024-04-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Som rubriken säjer.
Söker jobb efter jobb men har nu gett upp.
Jag får inte ens städjobb eller i affär eller i callcenter, inget alls, har en bred CV med bra erfarenheter och utbildning. Städar min CV för att passa just de jobb jag söker.
Fick höra på AF för några år sen att arbetsgivare väljer de som de kan få lägre arbetsgivaravgifter för och att jag som svensk kvinna som passerat 40 inte matchar detta.

Jag har bara några få tusenlappar i månaden från a-kassan nu och några få dagar kvar.
Jag ringer AF för att göra avstämningssamtal, den som svarar heter något ickesvenskt och pratar dålig svenska.
Doo gööra avstämning, doo har dagar kvar? Dooo fåa komma program med fööörsäkringgskassa?
Hälften av orden denna säjer förstår jag inte alls. Denne kan inte säga vad försäkringskassans övertagande efter mina sista dagar på a-kassa betyder.

Hur i helvete kan någon med så taskig svenska få totalt utmanövrera mig från arbete som jag som pratar perfekt svenska och arbeta med service i hela mitt liv???
Joo, regeringens beslut att underlätta för de under 25 samt invandrare att ha lättare få jobb och jag som svensk kärring körs över!

Jag får mail från olika företag som jag anmält intresse för att jobba hos/via, det är automatiska hurtiga e-mail om hur söka jobb och de har ibland goda råd som att inte uppge hur gammal man är när man söker jobb då det förekommer ålderism. Men hur i helsefyr kan man undvika ange hur gammal man är då de flesta företagen har en mall som ska fyllas i där personnummer är tvingande för att kunna skicka ansökan??

detsamma gäller för yrkesutbildningar via arbetsförmedlingen,är du från skidåkande nation så får du se dig om efter annat,för du får inte gå några sådana utbildningar,utan att betala för dem ur egen ficka..tack och bock Jimmie fån
Citera
2024-04-29, 16:32
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Som rubriken säjer.
Söker jobb efter jobb men har nu gett upp.
Jag får inte ens städjobb eller i affär eller i callcenter, inget alls, har en bred CV med bra erfarenheter och utbildning. Städar min CV för att passa just de jobb jag söker.
Fick höra på AF för några år sen att arbetsgivare väljer de som de kan få lägre arbetsgivaravgifter för och att jag som svensk kvinna som passerat 40 inte matchar detta.

Jag har bara några få tusenlappar i månaden från a-kassan nu och några få dagar kvar.
Jag ringer AF för att göra avstämningssamtal, den som svarar heter något ickesvenskt och pratar dålig svenska.
Doo gööra avstämning, doo har dagar kvar? Dooo fåa komma program med fööörsäkringgskassa?
Hälften av orden denna säjer förstår jag inte alls. Denne kan inte säga vad försäkringskassans övertagande efter mina sista dagar på a-kassa betyder.

Hur i helvete kan någon med så taskig svenska få totalt utmanövrera mig från arbete som jag som pratar perfekt svenska och arbeta med service i hela mitt liv???
Joo, regeringens beslut att underlätta för de under 25 samt invandrare att ha lättare få jobb och jag som svensk kärring körs över!

Jag får mail från olika företag som jag anmält intresse för att jobba hos/via, det är automatiska hurtiga e-mail om hur söka jobb och de har ibland goda råd som att inte uppge hur gammal man är när man söker jobb då det förekommer ålderism. Men hur i helsefyr kan man undvika ange hur gammal man är då de flesta företagen har en mall som ska fyllas i där personnummer är tvingande för att kunna skicka ansökan??
Du kan börja med en enkel mall för ditt cv:
https://www.allakando.se/cv-mall/

Sedan så slipar du på din svenska. Du ska inte ta bort någon arbetslivserfarenhet. Om du har mkt så kan du strukturera det så här:

CV/Curriculum Vitae(välj det som passar).

Namn, adress, telefonnummer, e-post (brödtext).

Rubrik: Sammanfattning/Mål/Profil (välj det du tycker passar bäst).

Rubrik: Arbetslivserfarenhet
NAMN PÅ ARBETSPLATS, YRKESROLL, MÅNAD/ÅR, ORT
Kort beskrivning om vad du hade för roll samt arbetsuppgifter (dela in stycken, kort och koncist, brödtext).

Rubrik: Övriga anställningar
NAMN PÅ ARBETSPLATS, YRKESROLL

Rubrik: Utbildning (senast utbildning först).
GYMNASIEPROGRAM, DAG/MÅNAD/ÅRTAL, ORT

Rubrik: Referenser (lämnas på begäran).

Här kan du läsa varför man ska skriva sammanfattning/mål:

https://www.jobseeker.com/sv/cv/arti...=1712880000054

Ditt personliga brev ska du justera och skriva utifrån det jobb du ansöker om.

Tips på hur du skriver personligt brev kort och koncist med rätt innehåll:
https://www.personligtbrev.se/artiklar/personligt-brev/
Senast redigerad av Adrenaline976 2024-04-29 kl. 16:54.
Citera
2024-04-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Du kan börja med en enkel mall för ditt cv:
https://www.allakando.se/cv-mall/

Sedan så slipar du på din svenska. Du ska inte ta bort någon arbetslivserfarenhet. Om du har mkt så kan du strukturera det så här:

• Namn, personnr, adress, telefonnummer, e-post
• Sammanfattning/Mål (din profil).
• Arbetslivserfarenhet
• Övriga anställningar (kortvarig anställning/praktik/långt bakåt i tiden).
• Utbildning (senast utbildning först).
• Referenser (lämnas på begäran).

Här kan du läsa varför man ska skriva sammanfattning/mål:

https://www.jobseeker.com/sv/cv/arti...=1712880000054

Ditt personliga brev ska du justera och skriva utifrån det jobb du ansöker om.

Tips på hur du skriver personligt brev kort och koncist med rätt innehåll:
https://www.personligtbrev.se/artiklar/personligt-brev/

Önskar jag kunde visa min CV.
Precis som du skriver ovan.
Ändrar personliga brevet efter vad jag söker.
Citera
2024-04-29, 16:40
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Önskar jag kunde visa min CV.
Precis som du skriver ovan.
Ändrar personliga brevet efter vad jag söker.
Se mitt inlägg då jag redigerade det, efter att du skrev.
Citera
2024-04-29, 16:41
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Tror du kommer märka snart, vi hörs igen om 10 år.
Vad kommer ändras mellan 42 års ålder och 52?
Citera
2024-04-29, 16:41
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror att det kan vara dags att rannsaka sig själv och fundera på varför man inte kan få ett jobb om man söker flera tusen arbeten.
Oavsett om man har ett dåligt CV måste man kunna få en app på något arbete.
Du måste berätta vad problemet är. Kan det vara möjligt att du är kräsen och inte tar vad som helst.
Ibland måste man gilla läget och göra det bästa av situationen för att komma in på marknaden.
Det känns som att det ligger en död råtta runt hörnet som inte stämmer.
Citera
2024-04-29, 16:44
Medlem
GustavTrelleborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Vad kommer ändras mellan 42 års ålder och 52?

Det blir svårare för dig att komma undan med att vara hoppjerka utan att det sätter krokben för dig. Men jag kan ha fel, vi får se helt enkelt.

Du ser till att fixar nya jobb medans du har ett, antar jag? Det brukar vara viktigt.
Citera
2024-04-29, 16:50
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Det blir svårare för dig att komma undan med att vara hoppjerka utan att det sätter krokben för dig. Men jag kan ha fel, vi får se helt enkelt.

Du ser till att fixar nya jobb medans du har ett, antar jag? Det brukar vara viktigt.
Jag tror att en på riktigt karismatisk person som kan förklara sina styrkor aldrig kommer ha problem att skaffa jobb, även om det såklart alltid kommer finnas hinder av ett slag eller annat. Min far fick ”nytt” jobb tre år innan pensionen och blev Sveriges bästa säljare inom den kategorien under tiden. Det finns folk som kan bedöma kompetens, folk som kan förmedla vilken kompetens man har och sen finns det alla andra.
Citera
2024-04-29, 16:51
Medlem
GustavTrelleborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Jag tror att en på riktigt karismatisk person som kan förklara sina styrkor aldrig kommer ha problem att skaffa jobb, även om det såklart alltid kommer finnas hinder av ett slag eller annat. Min far fick ”nytt” jobb tre år innan pensionen och blev Sveriges bästa säljare inom den kategorien under tiden. Det finns folk som kan bedöma kompetens, folk som kan förmedla vilken kompetens man har och sen finns det alla andra.

Ja, lite trött och uppgiven, med en lätt touch av desperation är inte så säljande.
Citera
2024-04-29, 16:55
Medlem
Många företag har annonser ute men egentligen vill dom inte anställa någon.
Dom ser det som gratisreklam.

Sen håller jag med om att det är irriterande när man ringer så kan dom som svarar i telefonen dålig svenska.

Allra helst vill dom ha någon där försäkringskassan betalar 50% av lönen.
Citera
2024-04-29, 16:57
Medlem
Det är väl för att de hellre tar in nya som förhoppningsvis blir kvar än sådana de vet egentligen redan har lämnat branschen...
Citat:
Jag har tre fd kollegor som slutade och började vidareutbilda sig, de ansökte under sommaren att få jobba på sitt gamla jobb och fick ett nej.
Citera
2024-04-29, 17:00
Medlem
irrljuss avatar
Men vem fan söker jobb via arbetsförmedlingen???? det gjorde jag med mitt första jobb 1992, nu är det är Linkedin som gäller.

Citat:
Jag har sökt jobb och värvats till andra jobb både i Sverige och utomlands under hela mitt liv tills jag
återflyttade till Sverige och utsattes för åldersdiskriminering.
Jag har i mitt tidigare arbetsliv mera värvats än sökt själv.

I dag om man söker på AFs hemsida så slå på dessa sökningar:
- student född 2007-08 och vill arbeta
-att anställa med lönebidrag
-är kvalificerad för nystartsjobb eller lönebidrag
-OBS! vi söker dig med anställningsstöd som t.ex. lönebidrag eller nystartsjobb
-krav på anställningsstöd : nystartsjobb , lönebidrag , introduktionsjobb etc.
viktigt att du skriver att du har rätt till anställningsstöd i din ansökan
-Uppfyller villkoren för nystartsjobb
-Kvalifikationer Anställningsstöd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem