• 1
  • 2
2024-04-29, 09:27
Medlem
Som rubriken säjer.
Söker jobb efter jobb men har nu gett upp.
Jag får inte ens städjobb eller i affär eller i callcenter, inget alls, har en bred CV med bra erfarenheter och utbildning. Städar min CV för att passa just de jobb jag söker.
Fick höra på AF för några år sen att arbetsgivare väljer de som de kan få lägre arbetsgivaravgifter för och att jag som svensk kvinna som passerat 40 inte matchar detta.

Jag har bara några få tusenlappar i månaden från a-kassan nu och några få dagar kvar.
Jag ringer AF för att göra avstämningssamtal, den som svarar heter något ickesvenskt och pratar dålig svenska.
Doo gööra avstämning, doo har dagar kvar? Dooo fåa komma program med fööörsäkringgskassa?
Hälften av orden denna säjer förstår jag inte alls. Denne kan inte säga vad försäkringskassans övertagande efter mina sista dagar på a-kassa betyder.

Hur i helvete kan någon med så taskig svenska få totalt utmanövrera mig från arbete som jag som pratar perfekt svenska och arbeta med service i hela mitt liv???
Joo, regeringens beslut att underlätta för de under 25 samt invandrare att ha lättare få jobb och jag som svensk kärring körs över!

Jag får mail från olika företag som jag anmält intresse för att jobba hos/via, det är automatiska hurtiga e-mail om hur söka jobb och de har ibland goda råd som att inte uppge hur gammal man är när man söker jobb då det förekommer ålderism. Men hur i helsefyr kan man undvika ange hur gammal man är då de flesta företagen har en mall som ska fyllas i där personnummer är tvingande för att kunna skicka ansökan??
Citera
2024-04-29, 09:29
Medlem
Det är inte bara på AF jag möts av de som sitter och svarar i deras telefoner och pratar taskig ibland oförståelig svenska.
Kundtjänster på myndigheter och företag har dessa som regeringen sponsrar in i arbetslivet på bekostnad av mig.
Citera
2024-04-29, 09:37
Medlem
"Sökt flera tusen jobb"?

Va har du för utbildning & erfarenhet?

När dina dagar hos A-kassan tar slut, så blir du som regel erbjuden en plats inom jobb- och utvecklingsgarantin. Ersättningen är den samma som du fått från A-kassan, men utbetalas av Försäkringskassan. Det finns för tillfället ingen bortre gräns för hur länge du kan delta i detta,
men ändringar är på väg från oktober 2025.

Tänk på att ersättningen utbetalas månaden efter från Försäkringskassan, vilket innebär att
det blir ett glapp på en månad när du lämnar A-kassan, pengarna får du, men dom släpar efter.

Sen brukar negativ energi ofta straffa sig. Flytta ditt fokus från andra till dig själv. Du är inte ensam arbetssökande i Sverige.
Senast redigerad av PatricHbg 2024-04-29 kl. 09:46.
Citera
2024-04-29, 09:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Som rubriken säjer.
Jag får inte ens städjobb eller i affär eller i callcenter, inget alls, har en bred CV med bra erfarenheter och utbildning. Städar min CV för att passa just de jobb jag söker.
Fick höra på AF för några år sen att arbetsgivare väljer de som de kan få lägre arbetsgivaravgifter för och att jag som svensk kvinna som passerat 40 inte matchar detta.

Jag har bara några få tusenlappar i månaden från a-kassan nu och några få dagar kvar.
Jag ringer AF för att göra avstämningssamtal, den som svarar heter något ickesvenskt och pratar dålig svenska.
Doo gööra avstämning, doo har dagar kvar? Dooo fåa komma program med fööörsäkringgskassa?
Hälften av orden denna säjer förstår jag inte alls. Denne kan inte säga vad försäkringskassans övertagande efter mina sista dagar på a-kassa betyder.

Hur i helvete kan någon med så taskig svenska få totalt utmanövrera mig från arbete som jag som pratar perfekt svenska och arbeta med service i hela mitt liv???
Joo, regeringens beslut att underlätta för de under 25 samt invandrare att ha lättare få jobb och jag som svensk kärring körs över!

Jag får mail från olika företag som jag anmält intresse för att jobba hos/via, det är automatiska hurtiga e-mail om hur söka jobb och de har ibland goda råd som att inte uppge hur gammal man är när man söker jobb då det förekommer ålderism. Men hur i helsefyr kan man undvika ange hur gammal man är då de flesta företagen har en mall som ska fyllas i där personnummer är tvingande för att kunna skicka ansökan??
Inte för att var sån, men din svenska är inte så jävla bra den heller.
Citera
2024-04-29, 09:44
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Som rubriken säjer.

Nästa gång du söker. Fyll i fel ålder. Trimma av botten på CVt du skickar in. Om du blir kallad till intervju förklara situationen

Fast skippa dina töntiga fantasier där du ställer andra arbetssökande mot dig och som problem. Ålderismen är problemet inte nån annan stackars jävel som också försöker hitta jobb
Citera
2024-04-29, 09:51
Medlem
sliskets avatar
Jag som företagare föredrar äldre människor som sköter våra telefoner och service kunskap är guld vi väljer bort invandrare och väljer att bara anställa etniska Svenskar som är självsäkra på sin könsroll och politiskt lagda åt höger för att slippa vänster mongon och "utländska" krav maskiner som vi undviker som pesten. Ett framgångs koncept som vi strikt följer.
Citera
2024-04-29, 09:58
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Jag får inte ens städjobb eller i affär eller i callcenter.
Callcenter vill du inte jobba med. Lönen är piss och det är hög press på dig som anställd. Ofta är kravet att man ska hantera ett samtal på ca 2 minuter. Det blir nästan 30 samtal i timmen. Fatta att ha detta som fulltidsjobb! Folk lär ju gå in i väggen konstant i dessa omständigheter.
Citera
2024-04-29, 10:08
Medlem
40+ människor ä ju dom bästa att anställa.
Finns det barn är dom oftast lite äldre, så inge vabbande och skit som ställer till det.
Sen har dom fortfarande 20 år kvar att jobba.
Är när man börjar bli 55+ som åldersdiskriminering börjar ske.
Citera
2024-04-29, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Inte för att var sån, men din svenska är inte så jävla bra den heller.

Jaså?
Det är skillnad på att skriva inlägg på Flashback och att skriva hemsidor, utskick till kunder, reklamblad, regler och instruktioner inom tex administration mm
Jag talar perfekt svenska.
Citera
2024-04-29, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"Sökt flera tusen jobb"?

Va har du för utbildning & erfarenhet?

När dina dagar hos A-kassan tar slut, så blir du som regel erbjuden en plats inom jobb- och utvecklingsgarantin. Ersättningen är den samma som du fått från A-kassan, men utbetalas av Försäkringskassan. Det finns för tillfället ingen bortre gräns för hur länge du kan delta i detta,
men ändringar är på väg från oktober 2025.

Tänk på att ersättningen utbetalas månaden efter från Försäkringskassan, vilket innebär att
det blir ett glapp på en månad när du lämnar A-kassan, pengarna får du, men dom släpar efter.

Sen brukar negativ energi ofta straffa sig. Flytta ditt fokus från andra till dig själv. Du är inte ensam arbetssökande i Sverige.

Grundskola och social linje och en basutbildning inom ett yrke där det hellre anställs outbildade med för att inte säja obefintlig svenska.
Examen i annat språk än svenska.
Arbetat på svenska och utländska företag och myndigheter både i och utanför Sverige.
Gjorde misstaget att flytta åter till Sverige men har nu inte råd att bryta upp och rota om i annat land.
Citera
2024-04-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slisket
Jag som företagare föredrar äldre människor som sköter våra telefoner och service kunskap är guld vi väljer bort invandrare och väljer att bara anställa etniska Svenskar som är självsäkra på sin könsroll och politiskt lagda åt höger för att slippa vänster mongon och "utländska" krav maskiner som vi undviker som pesten. Ett framgångs koncept som vi strikt följer.

Ni är inte många som inser att ett företag mår bra av att kunderna möts av någon som förstår vad som säjs.
Citera
2024-04-29, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nästa gång du söker. Fyll i fel ålder. Trimma av botten på CVt du skickar in. Om du blir kallad till intervju förklara situationen

Fast skippa dina töntiga fantasier där du ställer andra arbetssökande mot dig och som problem. Ålderismen är problemet inte nån annan stackars jävel som också försöker hitta jobb

En tjänsteman på AF var den som sa att det är i dag så gott som omöjligt at som kvinna och passerat 40 och inte tillhöra de grupper som regeringen sponsrar...
Att sedan ha sökt flera tusen lediga arbeten bevisar ju bara vad tjänstemannen sa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in