2024-04-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katmandoo
Hur skulle det annars gått till då? Budgivningen har ju gått upp över reservationspris och klubbats igenom. Skulle KVD därefter kontaktat säljaren och förhandlat fram att makulera budgivning för att istället serva bilen och lägga upp på nytt till ett fast pris?

Jag har för övrigt mailat KVD ang detta och fick följande svar:

”Hej,

vi har mellan dessa auktioner servad samt bytt kamremmen på bilen. Därav har den blivit KVD certifierad.”

De svarade inte på min fråga om start/stop funktionen eller oljefukt. De svarade heller inte på om de själva deltagit i budgivningen, men jag kan inte se det på något annat sätt.

Att den som vann budgivningen backade ur och att det gjorde att ingen bjudit över gränsen. Bara en spekulation, men det måste ändå ha varit en överenskommelse med säljaren eftersom man vidtog åtgärder som ändrade bilens status.
Citera
2024-04-25, 13:07
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Blev nyfiken på detta med att sälja bilen genom dem och kollade upp vad dom tyckte att min bil skulle vara värd men det var ett riktigt skambud. Jag begär själv runt 110' för den och det är också den prisindikation man får på Car-info och en bilfirma bjuder ca 75' i inbyte medan KVD bjöd 65' plus minus 8'. Stor skillnad, öh.

Liknande bilar säljs för 120-130' på Blocket (privat).

Det är ju en sak vad folk begär och en annan vad dom till sist får...

Själv har jag varit med om att KVD värderat till 70-75 tusen för min bil där liknande ligger ute på Blocket för 115-130 tusen, men där sedan min auktion slutat på 139 tusen.

Så det kan ju vara åt båda hållen. Det beror ju också på hur intressant bilen är på marknaden.
Citera
2024-04-25, 13:16
Medlem
Citat:
Varför uppstår sånt här OT-trams, nej det är inte korrekt svenska men alla vet ändå vad som menas så varför orka tjafsa?

Jag tycker själv det är fel att en uppdragsgivare själva ska kunna lägga bud på dom objekt som dom fått i uppdrag att sälja. Finns en öppning för jäv och konstigheter i ett sånt upplägg, t ex att man helt enkelt raderar ett lagt bud för att själv lägga ett nytt just innan auktionen stänger. Eller enbart för att trissa upp priset. Dom har ju själv hela kontrollen över processen. Om dom sen anlitar ett ombud som lägger bud på deras uppdrag är svårt att göra något åt, än mindre att bevisa men då har man iaf skött det "snyggt".

Jag har själv ansett KVD som en av dom seriösa aktörerna i det där träsket och blev nog lite besviken när jag läste detta.

Det är givetvis inte seriöst att bjuda på objektet som man själv auktionerar ut eftersom man har ett givet informationsövertag.

KVD har ju som alla begriper helt andra möjligheter att testa och inspektera objektet än vad en vanlig budgivare som ”köper i befintligt skick” har möjlighet till. Så om nu så är fallet att detta sker, så är det givetvis oseriöst.
Citera
2024-04-25, 14:13
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det är ju en sak vad folk begär och en annan vad dom till sist får...

Själv har jag varit med om att KVD värderat till 70-75 tusen för min bil där liknande ligger ute på Blocket för 115-130 tusen, men där sedan min auktion slutat på 139 tusen.

Så det kan ju vara åt båda hållen. Det beror ju också på hur intressant bilen är på marknaden.

Sant. Jag tolkade det som att dom sätter värderingen som reservationspris och sen är allt över detta bonus. Men man kan alltså själv bestämma reservationspriset?

Hur går det till sen rent praktiskt, åker man till dem och dom besiktar den och ordnar en objektbeskrivning? Dom har en filial i stan vet jag.
Vad händer sen om bilen inte blir såld för reservationspriset, vill dom ändå ha en peng för allt jobb? Vad är förresten deras kommision, detta uppges inte med tydlighet?
Citera
2024-04-25, 18:03
Medlem
Citat:
Sant. Jag tolkade det som att dom sätter värderingen som reservationspris och sen är allt över detta bonus. Men man kan alltså själv bestämma reservationspriset?

Hur går det till sen rent praktiskt, åker man till dem och dom besiktar den och ordnar en objektbeskrivning? Dom har en filial i stan vet jag.
Vad händer sen om bilen inte blir såld för reservationspriset, vill dom ändå ha en peng för allt jobb? Vad är förresten deras kommision, detta uppges inte med tydlighet?

Njae, man sätter ett pris man själv vill ha. De lägger på sin vinst och bestämmer reservationspris. Blir den inte såld behöver du inte betala något.
Citera
2024-04-25, 18:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Självklart kan man själv bestämma reservationspriset när man vill sälja via deras auktion.

Man kan även få ett direkt bud på bilen där dom helt enkelt köper bilen av kunden och sedan själva auktionerar den.

Jag tycker nog att dom berättar ganska bra under "Frågor och svar" på deras hemsida hur det fungerar.

Dom ger det tex två auktioner och om den inte blir såld efter dessa båda auktioner kan man hämta hem den utan kostnad.
Om man som säljare själv väljer att avbryta innan två auktionstillfällen så kostar det 4375 kr.

Provisionskostnaden står ju också i klartext där under "Frågor och svar".

Om bilen säljs för. Provisionskostnad
0 kr - 99 999 kr = 10 000 kr
100 000 kr – 199 999 kr 12 000 kr
200 000 kr – 299 999 kr 14 000 kr
300 000 kr – 399 999 kr 17 500 kr
400 000 kr – 499 999 kr 21 000 kr
500 000 kr – 599 999 kr 25 000 kr
600 000 kr – 799 999 kr 31 500 kr
800 000 kr – 999 999 kr 37 500 kr
1 000 000 kr eller mer offereras

Jag tycker nog att KVDs affärsidé i grund och botten är fullständigt briljant.
Citera
2024-04-25, 18:51
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Nu är det inte KVD som är säljare utan där endast ombud eller mäklare om man så vill.

Det är väl inget som säger att inte firman vill att mäklarna höjer priset. Ungefär som när bostadsmäklare själva bjuder på objekt.
Citera
2024-04-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Det är väl inget som säger att inte firman vill att mäklarna höjer priset. Ungefär som när bostadsmäklare själva bjuder på objekt.

Fast tror du fastighetsmäklare som eventuelt budar lägger sig så markant över förväntat slutpris? Objekten säljs ju uppenbart och säljaren får sina pengar eller menar du att säljarna blir blåsta?
Citera
2024-04-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Fast tror du fastighetsmäklare som eventuelt budar lägger sig så markant över förväntat slutpris? Objekten säljs ju uppenbart och säljaren får sina pengar eller menar du att säljarna blir blåsta?
Är det någon bilägare/säljare som blir lurad då?
Citera
2024-04-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det någon bilägare/säljare som blir lurad då?

Nej, jag kan inte se hur man som säljare skulle bli blåst bara för att någon vill betala mer... Kan inte heller se hur man som köpare blir blåst om man nu inte är efterbliven och budar långt över normala priser. Känns som att ts missat hela konceptet med auktion.
Citera
2024-04-25, 20:23
Medlem
TheKhurgans avatar
Men en sån egenpåhittad "certifiering" är ju bara ett försäljningsknep, det förstår ju vem som helst.

De skriver ju själva vad det innebär:
- Är max 10 år gamla
- Har max 15 000 mil på mätarställningen
- Har inga anmärkningar på motor, växellåda och bromsar
- Har inga betydande anmärkningar på teknik och utrustning
- Däcken som sitter på bilarna har godkända mönsterdjup

Allt det där kan du ju kolla själv, så varför ens gå på det??

De kan säkert vara bra ändå (för att vara bilhandlare), men det känns som att den där "certifieringen" vänder sig till tjejer som ska köpa bil
Citera
2024-04-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Men en sån egenpåhittad "certifiering" är ju bara ett försäljningsknep, det förstår ju vem som helst.

De skriver ju själva vad det innebär:
- Är max 10 år gamla
- Har max 15 000 mil på mätarställningen
- Har inga anmärkningar på motor, växellåda och bromsar
- Har inga betydande anmärkningar på teknik och utrustning
- Däcken som sitter på bilarna har godkända mönsterdjup

Allt det där kan du ju kolla själv, så varför ens gå på det??

De kan säkert vara bra ändå (för att vara bilhandlare), men det känns som att den där "certifieringen" vänder sig till tjejer som ska köpa bil
Köparen får på ett enkelt sätt sorterat fram de exemplar som uppfyller dessa krav istället för att denne skall lusläsa uppgifterna om flerdubbelt med bilar för att sålla i sortimentet.
Senast redigerad av Nordiad 2024-04-25 kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in