2026-02-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Nästa alla mördare är mördare av ekonomiska skäl. Risken för återfall för dessa är knuten till att få nya pengar genom kanske bankrån eller narkotikasmuggling, och då mord knutet till dessa brott. Här finns ungefär noll risk för min dotter.

Om någon i min familj skulle avslöjas med att ha begått brott skulle jag stå på deras sida (nåja, det finns gränser även för familjeband). Få föräldrar hade gjort annorlunda. Det är just därför att rättsystemet är fristående och det är också därför en drabbad familj inte tillåts bestämma straffet (det hade blivit MÅNGA dödsstraff).

Fel! Statistik visar att de vanligaste motiven för är relationskonflikter.
Citera
2026-02-06, 18:47
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
Fel! Statistik visar att de vanligaste motiven för är relationskonflikter.

Ok, sorry, du har kanske rätt. Det finns ju tre huvudtyper av våldsbrott - i affekt, av ekonomiska skäl och av lust. Men de i affekt och de av ekonomiska skäl skulle inte drabba min dotter. Endast de våldsbrott som sker av lust. Här hjälper Dumpen till.
Citera
2026-02-06, 18:53
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Så det är helt ok att slå ihjäl en pedofil så länge det inte är en familjemedlem till dig ? Vilket hyckleri...

Vilket trams om att nästan alla som mördar gör det av ekonomiska skäl.

Hedersvåld, psykfall och sexualdrift är bara några av många orsaker till att människor mördar. Men grattis till att du inte har några problem med att bo granne med någon som gärna slår ihjäl både dig och resten av din familj bara för att de hört Gud beordra dem att göra det.

Sorry, jag tappade bort en som jag skrev om tidigare i tråden: Jag tänker att brott begås av tre olika skäl; i affekt, av ekonomiska skäl samt av lust. De som Dumpen har att göra med är brott av lust.

När det gäller den egna familjen är vi alla hycklare. Det är därför vi inte heller överlåter åt den enskilde att betala sin skatt, även om de flesta är emot skattefusk. Det är också därför som Miljöpartisten är emot flyg, men inte tvekar att ta med egna familjen på semester till medelhavet. Principer är det högre idealet. När du tänker med egen plånbok, så tänker du på dig själv.
Citera
2026-02-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De kan inte fortsätta som idag med en fällande dom i ryggen. De måste överklaga i hopp om ett friande eller lägga ned annars kommer åtalen strömma in.

Säker på det?
De flesta gäddorna vill nog inte ha mer uppmärksamhet.
Citera
2026-02-06, 19:05
Medlem
Blir intressant vad domen kommer få för konsekvenser.

Patrik är väl redan satt i personlig konkurs.
Nu kanske Sara hamnar där också, omöjligt att hon kan betala alla pengar om alla gäddor går ihop och stämmer.
Citera
2026-02-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag tänker att brott begås av tre olika skäl; i affekt, av ekonomiska skäl samt av lust. Endast brott av ekonomiska skäl går att begränsa med högre påföljd (är det tillräckligt många år i fängelse så rånar du inte eller väljer att inte smuggla narkotika, tex).

Brott i affekt eller av lust går inte att förhindra, men man kan åtminstone själv se till att man inte begår brott i affekt, tex genom att inte dricka sprit eller hamna i irriterande situationer.

Men mot lustbrotten kan man inte göra någonting förutom att låsa in (tja, kemiska kastrering kanske, jag kan intet om detta).

Jag förstår din poäng.
Men rent juridiskt så har fortfarande dumpen begått ett lagbrott. Dom är alltså utan tvekan kriminella med tanke på att detta berör hundratals personer.
Det är systematisk brottslighet som pågått under många år.
Detta är inte bra och inte hur ett rättssamhälle ska fungera.
Rent lagmässigt skulle jag gärna se en lag som gör det möjligt för polisen att aktivt kunna spionera på alla plattformar där dessa brott begås.
Jag stöttar dumpens ideologi om hårdare och effektivare tag mot denna typ av brottslighet.
Men tillvägagångssättet är tyvärr olagligt idagsläget.
Citera
2026-02-06, 19:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Dom
Göteborgs tingsrätt
B 6005-24
Göteborgs tingsrätt B 6005-24 Dom 20260206
Jacqueline Liljegren verkar stå på Gäddans sida.
Var det hon som var fiskaren som hoppade av Dumpen och inledde ett förhållande med en gädda?
Citera
2026-02-06, 19:21
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det låter som att hon kommer att fällas. Att "de grundläggande rekvisiten är uppfyllda är ju uppenbart "utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning". Försvarligt? Allmänt intresse? Knappast.

Mycket riktigt. Hon fälldes. 40 000 i skadestånd.
Citera
2026-02-06, 19:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Dumpen använder väl bilder på vuxna kvinnor och skriver att de är typ 14?
Citera
2026-02-06, 19:24
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
https://files.catbox.moe/47gswi.pdf

Resten får du läsa och googla dig till.

Stort tack! Det gör jag.
Citera
2026-02-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Mycket riktigt. Hon fälldes. 40 000 i skadestånd.

Det hon skall betala blir betydligt mer.

1)14 100 i dagsböter.
2)40 000kr i skadestånd.
3)160 257kr i Ersättning till till Wallgren (Nilssons ombud, skall betalas till staten).
4)345 113 kr i ersättning för Höckerbos rättegångskostnader.
5) avgift till Brottsofferfonden 1000kr
Totalt ligger det på 560 470kr just nu, plus ränta som tickar.

Hon säger att hon skall överklaga.
Punkt 1 och 2 kan ändras både uppåt och nedåt.
Punkt 3 och 4 kommer öka om de överklagar.
Citera
2026-02-06, 19:51
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det hon skall betala blir betydligt mer.

1)14 100 i dagsböter.
2)40 000kr i skadestånd.
3)160 257kr i Ersättning till till Wallgren (Nilssons ombud, skall betalas till staten).
4)345 113 kr i ersättning för Höckerbos rättegångskostnader.
5) avgift till Brottsofferfonden 1000kr
Totalt ligger det på 560 470kr just nu, plus ränta som tickar.

Hon säger att hon skall överklaga.
Punkt 1 och 2 kan ändras både uppåt och nedåt.
Punkt 3 och 4 kommer öka om de överklagar.
Ingen fara, facebookfolket styr upp swish. Mycket hjärtan och "vi fixar".

Problemet är att alla tror det handlar om punkt 1 och 2. Punkt 3,4,5 är dom helt ovetandes om verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in