Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
Du menar att polis skall varna nät någon som har domar på sig flyttar in. Så det automatiskt går ut ett brev till alla boende inom xkm "nu har ni fått en knarkare i området som sålt droger till minderåriga" eller "nu flyttade ola petter in i erat område för 40 år sedan blev han dömd för misshandel när han blev indragen i ett slagsmål"
Eller det är inte alla brott som skall initiera dessa utskick?
Det gör också att rättsvård och rehabilitering blir helt meningslös. Då kan vi skita i att vårda och integrera människor i samhället. Då vart gång en människa kommer flytta kommer grannarna trycka ut individer. De får flytta och rättsväsende pumpa ut brev efter brev efter brev. Lika bra att ha livstidsfängelse för ringa stöld och avrättning för misshandel, sälja droger, rattfylla med mera.
Det intressanta är ju att både Patrik ocg Sara varit dömda och då kommer att få hela listan med domar spriden av staten. Alltså finns det risk att de börjar jagas. De påstår ju sig blivit rehabiliterade och slutat begå brott.
Kriminella skall rehabiliteras in i samhället därför att med rätt kriminalvård blir du en bättre människa. Eller?
Jag menar att alla brott kan sonas, och då borde man ju få gå ut i samhället som en fri människa? Jag menar också att vård av kriminella inte fungerar överhuvud taget. Då är det ju också bra att för de flesta brott behövs ingen vård. De som utfört brott i affekt eller av ekonomiska skäl utgör ingen särskild risk för hederligt folk. Ger de sig in i kriminalitet igen efter avtjänat straff utgör de kanske en fara för anrda kriminella. Det kan i alla fall jag leva med, låt varg riva varg etc.
För den grupp som utför illgärningar av lust finns ingen vård hur mycket de än hade behövt den vården. I gruppen finns många sexualförbrytare, pyromaner men även kanske hustrumisshandlare som slår för att känna makt (också en typ av lust). Dessa kommer
alltid utgöra en fara för samhället och samhället bör även varna hederliga medborgare för dessa personer. Av säkerhetsskäl.
Rätten att slippa finna ditt barn sönderknullat vägar hundrafallt tyngre är en våldsverkares rätt att vara anonym i min bok. Kanske även i din bok, om du tänker efter.