Citat:
Ursprungligen postat av
medea1
Vi är nog överens om det mesta men efter att ha följt Ecpat i många år skulle jag säga att dumpen med sina gerillametoder åstadkommit mer för att ändra just denna lag.
Vi är absolut överens om mycket men vägen dit ser vi nog olika.
Ta mig inte fel jag tycker hela dialogen och diskussionerna om det här är till och med nyttigt och DÄR ÄR JAG SÄKER att dumpen har bidragit.
Dock tycker jag personligen att det känns som dumpen jagar gäddor mer än skyddar barn. Och jag tycker att det riktigt monstren om man säger så hamnar i skymundan av de som är.
Jag står fast vid att dumpen hade fått mer effekt på hålla det på ett anonymt sett.
Så mitt exempel här är att fiskarna gör ett undersökande arbete med att ta reda på vem personen är. Med informationen så skickar de hem ett brev där underlaget är samlat.
Där dom skriver utförligt vad dom vet om och dom hänvisar personen till kontakt och hjälp.
Jag tror att många hade bett om hjälp om dom kunde varit anonyma. Jag tror att rädslan att få hem ett brev hade varit större än att dom hade träffat och filmat personen.
Folk hade inte vågat chatta med barn ens om dom riskerar att få ett brev hemskickat.
Men det är min syn på det hela, det hade självklart inte hindrat alla men dumpen hade kunnat samlat information och till och med hjälpt polisen.
Pengar och Swish hade även gått till pedofiler som deras anhöriga och erbjudit dom hjälp, inte som impulskollen som stort sätt pressade folk på pengar vad man har hört.
Jag tycker att S/P eller någon annan borde göra dumpen 2.0 där det faktiskt gör skillnad. Jag hade till och med kunnat tänka mig sponsra en sån här verksamhet men är faktiskt helt enkelt väldigt skeptisk till dumpen genom det dom visar och hur dom agerat tidigare.