Citat:
Ursprungligen postat av
Braskamin58
Jag trodde inte att man kunde få reda på det då det gäller andras barn dvs inte inom familjen. Då kan jag alltså ta reda på vilka barn som WK och FV har?
Jag ska fundera på om jag ska kontakta Skatteverket någon gång i nästa vecka.
Det beror lite på hur man frågar. Om du säger att du hänger på Flashback och syftet är spekulation kring ett mord lär de dra öronen åt sig.
Men om du tex ska hyra ut en lägenhet och personerna som ska hyra har sagt att de saknar barn och att du vill se att uppgiften stämmer, då du har sett bilder på barn på deras sociala medier, barn som de hävdar tillhör någon annan, eller en annan lämplig orsak, så blir det enklare.
Skatteverket har ett folkbokföringsregister där de registrerar olika personuppgifter – exempelvis personnummer, namn, adress, civilstånd, make/maka, barn, föräldrar osv. De flesta uppgifterna i registret är offentliga vilket innebär att man kan begära ut dem med stöd av offentlighetsprincipen (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen).
Vissa uppgifter är dock sekretessbelagda, och då kan uppgifterna inte lämnas ut (22 kap. 1 § OSL). Utgångspunkten är dock att uppgifterna är offentliga och att de därmed kan lämnas ut på begäran. Men det gäller hur smidig man är när man begär ut informationen.