2024-03-23, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Användaren hade väl kunnat skriva ut rätt adress tycker jag.
Jag frågade ju efter den offentliga handlingen om vårdnaden och bad om länk till den. Viperstyle visste ju att det inte finns offentligt på nätet utan att man måste ringa dit, så då kunde han ju länkat numret istället för att knasa, men nu vet vi
Citera
2024-03-23, 00:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Kollar man WKs Facebook på ett barn som finns på inlägg 17 sep 2020 så stämmer det nog på det äldre barnet

Det var där jag såg det. Ser nyfött ut eller hur?
Citera
2024-03-23, 00:38
Medlem
Citat:
Jag trodde inte att man kunde få reda på det då det gäller andras barn dvs inte inom familjen. Då kan jag alltså ta reda på vilka barn som WK och FV har?

Jag ska fundera på om jag ska kontakta Skatteverket någon gång i nästa vecka.

Det beror lite på hur man frågar. Om du säger att du hänger på Flashback och syftet är spekulation kring ett mord lär de dra öronen åt sig.
Men om du tex ska hyra ut en lägenhet och personerna som ska hyra har sagt att de saknar barn och att du vill se att uppgiften stämmer, då du har sett bilder på barn på deras sociala medier, barn som de hävdar tillhör någon annan, eller en annan lämplig orsak, så blir det enklare.

Skatteverket har ett folkbokföringsregister där de registrerar olika personuppgifter – exempelvis personnummer, namn, adress, civilstånd, make/maka, barn, föräldrar osv. De flesta uppgifterna i registret är offentliga vilket innebär att man kan begära ut dem med stöd av offentlighetsprincipen (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen).

Vissa uppgifter är dock sekretessbelagda, och då kan uppgifterna inte lämnas ut (22 kap. 1 § OSL). Utgångspunkten är dock att uppgifterna är offentliga och att de därmed kan lämnas ut på begäran. Men det gäller hur smidig man är när man begär ut informationen.
Citera
2024-03-23, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haparandaflickan
Nej det behöver inte vara så. Om man vill ändra vårdnaden måste man vända sig till familjerätten eller tingsrätten. Om man enbart vill ändra i barnets boende eller umgänge räcker det att man är överens. Det är skillnad på de sakerna.
När domen i tvisten har förkunnats av domstolen blir den en offentlig handling. Man kan då i kontakt med tingsrätten där målet avgjorts begära ut domen. Man kommer då behöva ex målnumret eller något annat som kan identifiera fallet för att tingsrätten ska kunna lämna ut den. Vet man exempelvis vilket datum domen förkunnades eller personnummer till inblandade parter kan detta vara behjälpligt.

Det gäller bara att veta vart man ska vända sig så kan man få ut väldigt mycket uppgifter om folk på så vis.

Se det visste jag allt. Du missförstod det jag skrev men det är lugnt.
Citera
2024-03-23, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var där jag såg det. Ser nyfött ut eller hur?

Eller barnet kanske bara är tre månader på den bilden.
Citera
2024-03-23, 01:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Eller barnet kanske bara är tre månader på den bilden.

Ja det är möjligt kanske. Du har rätt, dumt låsa sig vid en exakt månad.
Citera
2024-03-23, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haparandaflickan
Det beror lite på hur man frågar. Om du säger att du hänger på Flashback och syftet är spekulation kring ett mord lär de dra öronen åt sig.
Men om du tex ska hyra ut en lägenhet och personerna som ska hyra har sagt att de saknar barn och att du vill se att uppgiften stämmer, då du har sett bilder på barn på deras sociala medier, barn som de hävdar tillhör någon annan, eller en annan lämplig orsak, så blir det enklare.

Skatteverket har ett folkbokföringsregister där de registrerar olika personuppgifter – exempelvis personnummer, namn, adress, civilstånd, make/maka, barn, föräldrar osv. De flesta uppgifterna i registret är offentliga vilket innebär att man kan begära ut dem med stöd av offentlighetsprincipen (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen).

Vissa uppgifter är dock sekretessbelagda, och då kan uppgifterna inte lämnas ut (22 kap. 1 § OSL). Utgångspunkten är dock att uppgifterna är offentliga och att de därmed kan lämnas ut på begäran. Men det gäller hur smidig man är när man begär ut informationen.

Det var därför som jag skrev att man inte kan begära ut folkbokföringsuppgifter angående andras barn hur som helst. Så jag tror att jag avstår.
Citera
2024-03-23, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Spinner lite i tankarna om nu 19åringen är registrerad som pappa. Kan 19 åringen fått rätt att stanna här när han hade ett litet barn? Han har ju inte kommit via anhöriginvandring då släktskapet till storebrodern inte är registrerat i Sverige.

Undrar vilka dessa MGM är egentligen, tror de lever i Sverige med falska namn osv. Kanske är inte ens deras namn på Facebook de rätta utan det ligger betydligt mer bakom. Politisk flyktingar, IS, terrorister, fd militär, narkotikahandlare, Hawala?

Det är också en variant som kan tänkas. Anhöriginvandring fungerar inte så lätt som man skulle kunna tro. Även om nu MGM 2 har PUT och tar hit sin mor och bror så måste han bo med dem och försörja dem och de får då TUT. Sen inträffar den magiska åldern 18 år och då blir brodern bedömd som vuxen och kan inte längre vara anhörig till sin bror och då är det försörjnings krav eller anknytning till exempel genom ett barn.
Citera
2024-03-23, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jo det är anhöriginvandring. FV kom först hit som 14-åring, senare kom mamman och efter det SW. Det finns klart släktskap uppgivet från alla utom FV, vilket kan förklaras av att han var 14 när han kom och har inte heller efterregistrerat något.
Så enkelt är det inte. När brodern blir 18 år gäller andra krav. Har han barn här kan han dock få stanna.
Senast redigerad av Meadowsheart 2024-03-23 kl. 01:46. Anledning: Felskrivning
Citera
2024-03-23, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Precis man ska tänka åt alla håll och inte stirra sig blind på ett alternativ.
Jag har funderat på varför de använder ett annat efternamn på fb, då vill man väl dölja något? Eller varför skulle man annars göra så?
Kora*shi är "fint" och H*shime är från profeten själv och ännu "finare". De kanske tycker de borde hetat H*shime istället och därför använder de det på Facebook.
Citera
2024-03-23, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Vet inte hur högt barnen är prioriterade i söket just nu. Har faktiskt bara hört att polisen hälsa på mamman för att se om de var där. Var såg du att de gjort tillslag hos flera släktingar?
Hos MGM 1 syster i Lund (finns i mina sammanfattningar)
Citera
2024-03-23, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Det vet jag inte, och förmodligen ingen annan här heller. Men varför undrar du? Vad klurar du på? Utveckla dina tankar 👍

Jag tänkte bara att de både är lättare komma in i länder och inte fel med två identiteter, men i detta fallet har de bara funkat i teorin då bo hittades snabbt och polis va dom på spåret direkt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in