2024-03-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Även efternamnet är kurrdiskt. Jag är också förvirrad när jag ser begravningen.

AA hade ju varit i Sverige länge och verkar kommit ensam hit utan föräldrar och syskon, och han hade en svensk familj som han stod nära, så det är nog därför.
Citera
2024-03-22, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Precis man ska tänka åt alla håll och inte stirra sig blind på ett alternativ.
Jag har funderat på varför de använder ett annat efternamn på fb, då vill man väl dölja något? Eller varför skulle man annars göra så?

Tror som du säger att man måste se åt alla håll även när det gäller hur vi fungerar i Sverige och hur de fungerar i sin ”kultur”.

De lever uppenbart i parallellsamhällen, i sin kultur Islam vs Sverige, där identiteter, släktband, barn, civilstånd, födelseuppgifter etc inte alltid är vad det verkar vara.

Själv misstänker jag att de har giltiga pass från sina hemländer jämte sina ”nya” identitetshandlingar från Sverige.

Uppgifterna på fb verkar mer adekvata och överensstämma med verkligheten om man ser till giftemål och släktband med brodern. Man kan anta att namnen på fb då också är det rätta. Nämns åldrar där är nog även de mer rätta.
Senast redigerad av viperstyle 2024-03-22 kl. 12:35.
Citera
2024-03-22, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Som många också tidigare varit inne på kan barnen absolut varit med och blivit medresenärer på flykten och eventuellt avsatta på vägen hos släktingar i Europa.

Men vi har också insett att mycket av det som sker innan mordet är planlagt. Vad säger egentligen att barnen inte redan tidigare under veckan placerades hos släktingar i Sverige och att de inte alls var närvarande under morddagen i lägenheten eller togs med på flykten?
Jo fullt möjligt, känns ju mer rimligt som förälder också att inte ta med sina barn på flykt. Men man gick ut rätt tidigt med att barnen antagligen var på plats när mordet skedde. Men det är ju möjligt att tex den personen som greps men släpptes körde barnen till någon släkting efter mordet. Men är barnen i Sverige borde dom vara hittade nu kan man tycka, man har ju gjort tillslag hos flera släktingar. Iofs skriver inte media nått om barnen nu när dom skriver om paret på flykt. Det kanske betyder att barnen är hittade men att media inte går ut med det?

Nackdelen med att lämna dom hos släktingar i Sverige är ju att soc säkerligen blir inblandade och ev tar hand om barnen. Och vad jag förstått så är soc inte så poppis bland muslimer i Sverige. Då är kanske Tyskland ett bättre alternativ, speciellt om ingen vet att det är där barnen befinner sig.
Citera
2024-03-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ja släktingarna i Tyskland kan absolut varit en hub för gänget eftersom 19-åringen direkt väljer att panikfly dit.

Men jag utesluter inte att paret kan valt att anförtro barnen åt en släkting i Sverige.
I grunden finns det säkert socioekonomiska skäl till varför de kom till just Sverige.

Det kan bero på detta som står skrivit under På flykt i Sverige,
Större chans till utbildning och gott mottagande.

https://sak.se/lar-kanna-afghanistan/flykt/pa-flykt-i-sverige/
Citera
2024-03-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Jo fullt möjligt, känns ju mer rimligt som förälder också att inte ta med sina barn på flykt. Men man gick ut rätt tidigt med att barnen antagligen var på plats när mordet skedde. Men det är ju möjligt att tex den personen som greps men släpptes körde barnen till någon släkting efter mordet. Men är barnen i Sverige borde dom vara hittade nu kan man tycka, man har ju gjort tillslag hos flera släktingar. Iofs skriver inte media nått om barnen nu när dom skriver om paret på flykt. Det kanske betyder att barnen är hittade men att media inte går ut med det?

Nackdelen med att lämna dom hos släktingar i Sverige är ju att soc säkerligen blir inblandade och ev tar hand om barnen. Och vad jag förstått så är soc inte så poppis bland muslimer i Sverige. Då är kanske Tyskland ett bättre alternativ, speciellt om ingen vet att det är där barnen befinner sig.

Vet inte hur högt barnen är prioriterade i söket just nu. Har faktiskt bara hört att polisen hälsa på mamman för att se om de var där. Var såg du att de gjort tillslag hos flera släktingar?
Citera
2024-03-22, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det kan bero på detta som står skrivit under På flykt i Sverige,
Större chans till utbildning och gott mottagande.

https://sak.se/lar-kanna-afghanistan/flykt/pa-flykt-i-sverige/

Ja precis vad jag syftade på
Det är en stark anledning till att de kan vara undangömda hos släktingar här.
Senast redigerad av viperstyle 2024-03-22 kl. 12:45.
Citera
2024-03-22, 12:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Enligt närstående som DN pratat med hade Ako en relation med kvinnan under några månader. Han besökte henne ofta och ska ha köpt julklappar till hennes barn.”

https://www.dn.se/sverige/mannen-i-vaskan-kopte-julklappar-till-misstanktas-barn/

Bra info att få. Förhållande.

Även detta:

”Den misstänkte mannen är enligt folkbokföringen pappa till det äldre barnet.”

Och det här:
”Den hade varit ute till försäljning tidigare men inte blivit såld. Det var inte så att den nu skulle säljas snabbt, säger [HR], fastighetsmäklare på N•tar.”

Och det här :

”Nu uppmanar han den unge mannen att ge sig till känna.
– Kom tillbaka och prata med polisen och red ut vad som än har hänt, säger Rezai Seyed.”

Bra med lite mer kött på benen.
https://www.dn.se/sverige/misstankta-kande-offret-pa-varmdo-sedan-tidigare/
Citera
2024-03-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Även detta:

Den misstänkte mannen är enligt folkbokföringen pappa till det äldre barnet.

Och det här:
”Den hade varit ute till försäljning tidigare men inte blivit såld. Det var inte så att den nu skulle säljas snabbt, säger [HR], fastighetsmäklare på N•tar.”

Och det här :

– Kom tillbaka och prata med polisen och red ut vad som än har hänt, säger Rezai Seyed.”

Då kanske de ändå sa rätt på Efterlyst, att hon hade barn med bägge bröderna?

Isf är det är en avsevärd hållhake på lillebrodern om det handlar om att röja var de befinner sig. Om det nu gäller hans barn och mamma till det.

Helsjuk historia oavsett.
Citera
2024-03-22, 12:54
Medlem
Citat:
Då var misstanken om förhållande mellan BO och WK bekräftad. Inte helt oväntat.

– ”Jag vill tro att de hade en relation på riktigt, säger den mördade mannens exfru”

Och ytterligare bekräftelse om giftemål:

”De är inte gifta enligt folkbokföringsregistret men enligt Rezai* Seyed har de gift sig kulturellt.”

Låter verkligen som WK levt dubbelliv och ljugit sig ur situationen när eller om hon riskerade bli påkommen genom att sälja ut AA.

Kan tillägga att AK kan ansöka om skilsmässa ”i kulturen” men skilsmässan kan endast genomföras om AK reser till Iran och skriver på papper i egen person. Annars förblir de gifta.

Mitt fetade, detta måste väl gälla det nu försvunna paret för vad jag förstått är det inte BO och kvinnan gift sig enligt deras kultur utan det som kontaktpersonen refererar till är det s.k. giftemålet mellan man/kvinna i paret som är de huvudmisstänkta och på flykt. Tycker det skiner att BO och kvinnan bara hade ett "kort" förhållande efter eller ikring årsskiftet, möjligen tid andra halvan på 2023, det borde ge vid hand att BO knappast kan vara far till det yngre barnet men inte helt uteslutet.
Citera
2024-03-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Även detta:

”Den misstänkte mannen är enligt folkbokföringen pappa till det äldre barnet.”

Och det här:

Och det här :

"Mannen i väskan köpte julklappar till parets barn".
Han, BO kände alla tre som nu är på flykt.
Citera
2024-03-22, 12:58
Medlem
Citat:
Vet inte hur högt barnen är prioriterade i söket just nu. Har faktiskt bara hört att polisen hälsa på mamman för att se om de var där. Var såg du att de gjort tillslag hos flera släktingar?
Dom ska ha gjort tillslag hos en syster i Lund också. Sen finns det ju säkert släktingar som inte står som släktingar i något register i Sverige och då kan det bli svårare såklart.
Citera
2024-03-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade, detta måste väl gälla det nu försvunna paret för vad jag förstått är det inte BO och kvinnan gift sig enligt deras kultur utan det som kontaktpersonen refererar till är det s.k. giftemålet mellan man/kvinna i paret som är de huvudmisstänkta och på flykt. Tycker det skiner att BO och kvinnan bara hade ett "kort" förhållande efter eller ikring årsskiftet, möjligen tid andra halvan på 2023, det borde ge vid hand att BO knappast kan vara far till det yngre barnet men inte helt uteslutet.
Ja det gäller WK och FV, framgår när man läser artikeln. han som säger det är FVs gode man som FV bröt kontakten med så han har nog ingen koll på WKs relation med Ako heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in