2025-01-30, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det här med att SWs fingeravtryck på plastpåsar ska ha hittats kopplade till mordet är lite märkligt men det framkommer i TV4 play upptagningen från TR.

Men sen kan det klart vara lösryckt ur sitt sammanhang och ge mottagaren en felaktig bild.

Sanningar är verkligen en sällsynt gäst i detta fallet.

Svårt att veta om det är en missuppfattning/felrapporterat eller om det finns ytterligare kompletteringar som jag missat.

Tänker på detta, citat från FUP i det nlägg du svrade på:

"Ett avtryck från varje påse är identifierat till Farid Vaziri och ett
avtryck på varje påse är ännu oidentifierat.

Inget DNA hittat från Farid, Wajiha eller Saeed.
Inget fingeravtryck hittat från Saeed.
"

Har man alltså tydliga oidentifierade fingeravtryck som man med säkerhet kan utesluta är Saeeds?
Är det fingeravtryck som återkommer på påsarna?
Är det fingeravtryck som inte går att identifiera pga otillräcklig information?

Vi får inte sådana svar här i FUP.
Jag kan inte heller hitta några frågor i FUP i förhör med Saeed om detta, vilket han borde ha fått om man hade detta bevis.

Kan de ha gjort kompletterande fingeravtrycksanalyser?
Senast redigerad av notknapparen 2025-01-30 kl. 14:18.
Citera
2025-01-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svårt att veta om det är en missuppfattning/felrapporterat eller om det finns ytterligare kompletteringar som jag missat.

Tänker på detta, citat från FUP i det nlägg du svrade på:

"Ett avtryck från varje påse är identifierat till Farid Vaziri och ett
avtryck på varje påse är ännu oidentifierat.

Inget DNA hittat från Farid, Wajiha eller Saeed.
Inget fingeravtryck hittat från Saeed.
"

Har man alltså tydliga oidentifierade fingeravtryck som man med säkerhet kan utesluta är Saeeds?
Är det fingeravtryck som återkommer på påsarna?
Är det fingeravtryck som inte går att identifiera pga otillräcklig information?

Vi får inte sådana svar här i FUP.
Jag kan inte heller hitta några frågor i FUP i förhör med Saeed om detta, vilket han borde ha fått om man hade detta bevis.

Kan de ha gjort kompletterande fingeravtrycksanalyser?

Nej precis, jag har också kollat utan hittat något mer. Det är inte omöjligt att de begärt en förfinad fingeravtrycksanalys som inte hann inkomma med resultat innan fupen i tråden sammanställdes. Isåfall har de kanske fått svaren om SW i efterhand som du är inne på?

Det skulle även kunna förklara uttalandet i TR upptagningen.

Eftersom det är viktiga rättstekniska bevis har de klart något underlag som vi ännu inte tagit del av.
Citera
2025-01-30, 18:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej precis, jag har också kollat utan hittat något mer. Det är inte omöjligt att de begärt en förfinad fingeravtrycksanalys som inte hann inkomma med resultat innan fupen i tråden sammanställdes. Isåfall har de kanske fått svaren om SW i efterhand som du är inne på?

Det skulle även kunna förklara uttalandet i TR upptagningen.

Eftersom det är viktiga rättstekniska bevis har de klart något underlag som vi ännu inte tagit del av.

Det är lite oroande att rätten inte har bestämt sig ännu i häktningsfrågan. Bevisningen är ju tyvärr inte solklar.

För Saeeds del skvalpar det småsaker som kan "bortförklaras", men eftersom han ljuger och ändrar sig i förhör upprepade gånger, hoppas jag att åklagaren trycker på dessa underligheter.

Det är t ex biljetten som Wajiha fixade till honom hem igen från Diligensgatan till Alvesta. Denna fixar hon flera dagar innan till runt 20- tiden (om jag minns rätt). Den skickar hon på Snap, vilket ju är idiotiskt i ett "vanligt" fall. Snap självraderar ju sig.

I förhör ljuger Saeed och påstår att Wajiha fixar biljetten där och då, eftersom han vill hem direkt när han märker att Ako ligger på golvet.

OM denna biljett hade varit en biljett till dom, förbokad för att han skulle hämta grejor eftersom de skulle flytta, då finns det ingen som helst anledning att ljuga om när biljetten fixades. Han kunde bara säga att han åkte till TC för att han hade biljetten hem redan.

Det är anmärkningsvärt (med allt annat, indicie på indice) att han också vill bli vän med Ako på sociala medier precis i tid för mordet. Att han faktiskt är där när Ako kommer.

Passet, det kan väl kanske bortförklaras, men även det indikerar på att han tagit med sig till detta tillfälle, dvs planerat. Det är ju hans pass som Farid använder sedan vid flykten. De åker ingen omväg för att hämta något pass.

Saeed söker ju på (förutom dödsstraff i Sverige) anmäla pass stulet, söka pass, ändra namn och många andra saker.

Det som händer efter våldtäktsanmälningen, det visar på att familjen träffas, sammanstrålar under februari månad.

Jag hoppas att åklagaren lyckas binda ihop dessa små trådar så att man ser att de hör ihop; ett tydligt mönster. I väven finns inte bara en, utan flera personer sammanbundna för att utföra mordet.

T ex kommer ju Saeed 6/3 till paret. Farid rekar på fyndplatsen på fm morddagen 7/3. Saeed har pass med sig, det pass som Farid flyr landet med. Innan dess har har precis i dagarna lagt till Ako som vän på soc medier. osv. Wajiha har lockat hem Ako genom att säga att hon ska försöka få bort Farid till hans mor.
Motivbilder finns som bakgrund, med hot om avslöjanden, avslöjanden av falsk faderskapstest och med falska våldtäktsanmälningar.

Man ser mönstret, men ett jäkla pussel.
Citera
2025-01-31, 14:52
Medlem
notknapparens avatar
Mitti:

”Kvinnan och de båda männen hävdar att de är oskyldiga till väskmordet och krävde att släppas fria när rättegången avslutades i onsdags.*Men tingsrätten har beslutat att de ska vara kvar i häktet tillsvidare.”

https://www.mitti.se/nyheter/misstan...616.2014d64425

Domare David Säfwe säger nu på fm att de tre ska stanna kvar i häktet tills dom faller eller om TR meddelar annat.

WKs advokat Sabina Böö menar att beslutet inte säger så mycket, att de inte yrkade på frisläppande direkt, utan först när överläggningarna är klara. Det skulle kunna ske idag eller nästa vecka. Hon menar att ibland meddelar TR när överläggningarna är klara, ibland gör de inte det.
Senast redigerad av notknapparen 2025-01-31 kl. 15:14. Anledning: Tillägg
Citera
2025-02-01, 10:11
Medlem
Citat:
Det är lite oroande att rätten inte har bestämt sig ännu i häktningsfrågan. Bevisningen är ju tyvärr inte solklar.

För Saeeds del skvalpar det småsaker som kan "bortförklaras", men eftersom han ljuger och ändrar sig i förhör upprepade gånger, hoppas jag att åklagaren trycker på dessa underligheter.

Det är t ex biljetten som Wajiha fixade till honom hem igen från Diligensgatan till Alvesta. Denna fixar hon flera dagar innan till runt 20- tiden (om jag minns rätt). Den skickar hon på Snap, vilket ju är idiotiskt i ett "vanligt" fall. Snap självraderar ju sig.

I förhör ljuger Saeed och påstår att Wajiha fixar biljetten där och då, eftersom han vill hem direkt när han märker att Ako ligger på golvet.

OM denna biljett hade varit en biljett till dom, förbokad för att han skulle hämta grejor eftersom de skulle flytta, då finns det ingen som helst anledning att ljuga om när biljetten fixades. Han kunde bara säga att han åkte till TC för att han hade biljetten hem redan.

Det är anmärkningsvärt (med allt annat, indicie på indice) att han också vill bli vän med Ako på sociala medier precis i tid för mordet. Att han faktiskt är där när Ako kommer.

Passet, det kan väl kanske bortförklaras, men även det indikerar på att han tagit med sig till detta tillfälle, dvs planerat. Det är ju hans pass som Farid använder sedan vid flykten. De åker ingen omväg för att hämta något pass.

Saeed söker ju på (förutom dödsstraff i Sverige) anmäla pass stulet, söka pass, ändra namn och många andra saker.

Det som händer efter våldtäktsanmälningen, det visar på att familjen träffas, sammanstrålar under februari månad.

Jag hoppas att åklagaren lyckas binda ihop dessa små trådar så att man ser att de hör ihop; ett tydligt mönster. I väven finns inte bara en, utan flera personer sammanbundna för att utföra mordet.

T ex kommer ju Saeed 6/3 till paret. Farid rekar på fyndplatsen på fm morddagen 7/3. Saeed har pass med sig, det pass som Farid flyr landet med. Innan dess har har precis i dagarna lagt till Ako som vän på soc medier. osv. Wajiha har lockat hem Ako genom att säga att hon ska försöka få bort Farid till hans mor.
Motivbilder finns som bakgrund, med hot om avslöjanden, avslöjanden av falsk faderskapstest och med falska våldtäktsanmälningar.

Det här med att rätten inte bestämde sig direkt i häktningsfrågan av de tre kan också ha att göra med att de behövt lite tid för att lägga hela pusslet. Se hela mönstret och rätt ut vad som faktiskt sker och inte. precis som du säger.

Tänkte också på SWs pass som möjliggjorde hela Farids resa, det är ingen tillfällighet utan noga planerat likaså när när det överlämnas. Detta är en viktig, om inte viktigaste nyckeln, för att flykten till USA ska bli möjlig.

I tidigare TR rapporteringen från förhöret med SW sa han att han inte var med när de andra åt i köket utan satt då i vardagsrummet, på golvet bakom soffan, om jag kommer ihåg rätt.
Detta har gnagt, vad innebär detta? Att Ako inte hade någon aning om att SW var i lägenheten förrän attacken sker?
Citera
2025-02-01, 10:29
Medlem
Citat:
Mitti:

”Kvinnan och de båda männen hävdar att de är oskyldiga till väskmordet och krävde att släppas fria när rättegången avslutades i onsdags.*Men tingsrätten har beslutat att de ska vara kvar i häktet tillsvidare.”

https://www.mitti.se/nyheter/misstan...616.2014d64425

Domare David Säfwe säger nu på fm att de tre ska stanna kvar i häktet tills dom faller eller om TR meddelar annat.

WKs advokat Sabina Böö menar att beslutet inte säger så mycket, att de inte yrkade på frisläppande direkt, utan först när överläggningarna är klara. Det skulle kunna ske idag eller nästa vecka. Hon menar att ibland meddelar TR när överläggningarna är klara, ibland gör de inte det.

Vad ska man säga om detta?

Hade de varit helt oskyldiga bortom rimligt tvivel hade de varit frisläppta.

Så är inte riktigt fallet.

Nu är de kvar i häktet och i andra fall har det många gånger inneburit att man kommer bli dömd.

Svårt att direkt veta hur tankegångarna går.

Ingen tvekan om att Ako måste haft fruktansvärd dödsångest och kämpat med allt för sitt liv.

Utan tvekan var han fångad i en riggad fälla utan någon väg ut.

Alla hade sin roll att spela för att detta mord och flykt skulle lyckas.

Om 3 veckor kommer TR domen..
Citera
2025-02-01, 13:48
Medlem
Citat:

Har också funderat över det här med att Saeed blir vän med Ako på X dagen innan mordet sker och ställt mig frågan varför?

Kan det hela vara helt cyniskt? Att SW på någon sätt i sin lilla värld tänker att om de blir vänner utåt på X kan det uppfattas av omvärlden som att de var vänner och varför skulle ”jag vilja döda min vän”?

Jag tror att SW är den svagaste länken i denna trio av förövare. Att han gjort som han blivit tillsagd då det i klankultur är de yngre som gör vad de äldre säger åt dem att göra utan att ifrågasätta.

Om fallet hamnar i HR är en möjlig bräcka SW och SWs mamma iom hennes tidigare ogillande av familjen Korashi, inte minst WK som alienerat henne från sin son. Med hela skandalen och Farid med barnbarnen nu spårlöst borta förstår nog mamman hur allt ligger till. Hon är en stor förlorare här.

För vad har hon kvar? En son spårlöst försvunnen kanske mördad av Korashis, en son i häkte i väntan på morddom
och barnbarnen puts väck, troligen för all framtid.

Hon skulle ev kunna komma åt Korashi familjens svek om det sker en överklagan.
SW med ett erkännande om hela händelseförloppet i HR skulle nog kunna sänka både WK och SK.

Nu är jag långt fram ..
Citera
2025-02-01, 13:57
Medlem
Lite OT men Aftonbladet har skrivit om ett annat förmodat hedersmord på den 22-årings tjejen i Lessebo där hennes föräldrar och bror är siktade för mordet på henne. Hon hittades hittades mördad och bränd vid ett vindskydd nära pappans hem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...are-ar-hon-dod

Händelseförloppen och uppläggen i dessa brott är intressanta men helt vidriga och inkompatibla med ett västerländsk synsätt.
Citera
2025-02-01, 16:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det här med att rätten inte bestämde sig direkt i häktningsfrågan av de tre kan också ha att göra med att de behövt lite tid för att lägga hela pusslet. Se hela mönstret och rätt ut vad som faktiskt sker och inte. precis som du säger.

Tänkte också på SWs pass som möjliggjorde hela Farids resa, det är ingen tillfällighet utan noga planerat likaså när när det överlämnas. Detta är en viktig, om inte viktigaste nyckeln, för att flykten till USA ska bli möjlig.

I tidigare TR rapporteringen från förhöret med SW sa han att han inte var med när de andra åt i köket utan satt då i vardagsrummet, på golvet bakom soffan, om jag kommer ihåg rätt.
Detta har gnagt, vad innebär detta? Att Ako inte hade någon aning om att SW var i lägenheten förrän attacken sker?

Alltid bra att det är flera som läser och lyssnar.

Just SWs beskrivning i förhör om var de är varierar från förhör till förhör. Nu har jag ( åter!!) inte tillgång till FUP, och blir förvirrad av alla hans versioner. Nu är det dock den som han ger i rätten den som gäller ( den sk omedelbarhetsprincipen).

Du menar att Ako enligt SW inte var med och åt? Har du möjlighet att citera från direktrapporteringen?
Var det inte så att SW påstod att Ako mest höll på med sin mobil?

Kanske handlar placeringen om att sätta Ako redan i vardagsrummet för att det inte ska avslöjas hur mycket planering det varit bakom? Att det inte alls handlar om att det är Farid ensam som överfaller Ako, utan att de tillsammans överfaller honom på något sätt. Lätt att lägga all skuld på farid, som inte finns med i förhandlingen.

Jag minns att jag inte hittade några kvitton från vad han köpte på restaurangen hem med sig till WK. Visste han då att han skulle handla till 4 vuxna och två barn? Han handlade ju också någon efterrätt, baklava. Det är intressant ur perspektivet om Ako trodde att han skulle hem till Wajiha och vara ensam där med henne.

Vad gäller häktningen, tänker jag att det inte finns något tvivel om gravfridsbrottet för alla tre. Här borde det vara grovt brott. Maxstraff är tyvärr bara 4 år.

Med tanke på risken att alla tre sticker om de blir släppta tills dom faller kanske man därför beslutar sig för kvarstannande det betyder iaf att vi inte får några tydliga indikationer som brukligt är, om det blir fällande dom för mord.
Citera
2025-02-01, 16:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vad ska man säga om detta?

Hade de varit helt oskyldiga bortom rimligt tvivel hade de varit frisläppta.

Så är inte riktigt fallet.

Nu är de kvar i häktet och i andra fall har det många gånger inneburit att man kommer bli dömd.

Svårt att direkt veta hur tankegångarna går.

Ingen tvekan om att Ako måste haft fruktansvärd dödsångest och kämpat med allt för sitt liv.

Utan tvekan var han fångad i en riggad fälla utan någon väg ut.

Alla hade sin roll att spela för att detta mord och flykt skulle lyckas.

Om 3 veckor kommer TR domen..

Hörde att WKs försvar menade att det inte fanns något hedersmotiv här.

Nu brukar försvaret ta till alla knep de kan, och de vill ju lägga ansvaret utanför WK för mordet.

Det finns en risk att hedersmotivet bakom mordet inte är riktigt tydligt. Man skulle kunna tolka mordet som en hämnd för en våldräkt.
Detta var något som Saeed sa till sin mamma när hon besökte honom i häktet. Finns pm från medsittande polis.

Då faller en del av nätet sönder, då det kanske inte längre är lika tydligt att hämnden ska vara mord. Även om halsskärningen är läskigt likt en halalhalsskärning, rena rama avrättningen, skulle detta kunna vara ett mord utfört på samma sätt av svartsjuka och hat.

Jag hoppas dock att bevisning finns hela vägen till hovrätten. Inget tvivel från min sida att de är oskyldiga eller bara råkat vara på fel plats vid en uppblossande konflikt.

Som du sa, det är verkligen Farids familj som dragit det kortaste strået i det här äktenskapet.

Tänk bara vad som framkommit i rätten om Akos och Wajihas sexuella förhållande. Tror inte att de tror på Wajihas förklaring om att hon blivit tvingad, när det finns massor av filmer med sexuellt innehåll mellan dom!!!

Om de var negativa till Wajiha och hennes kriminella släkt tidigare, är det säkerligen så att de ångrar att det inte var Wajiha som de mördade.

Om det nu var hedersrelaterat mord, har hedern på inget vis skyddats, utan tvärtom.
Senast redigerad av notknapparen 2025-02-01 kl. 16:38.
Citera
2025-02-01, 18:18
Medlem
notknapparens avatar
Vänta lite nu.

Minns plötsligt att Wajihas försvarare i USA hävdade att Wajiha var utsatt för hedersvåld. Att hon var ett offer för detta och inte själv förövare.

Men nu säger den svenska advokaten att detta inte har ett hedersmotiv:

”Mordet på Värmdö där en man hittades i en väska i våras var inte hedersrelaterat. Det menar den mordåtalades kvinnas försvarsadvokat Sabina Böö.”

https://www.sverigesradio.se/artikel...edersrelaterat

Jag utgår från att ett försvar i usa även de utgår från den misstänktes version, precis som man gör i Sverige, även om man där tar ut svängarna mer.

Vi är tack och lov mer sakliga.

Men jag anar ugglor i mossen. Denna Wajiha är som jag uppfattat det inte särskilt utbildad, men verkar ganska slipad. Slug.

Man kan bara fantisera om vad hon tutat i de olika aktörerna i den här föreställningen.

Alla dansar efter hennes pipa. Det lär vara slut på det nu.

Tillägg:

””Hon är inte en förövare, utan ett offer”, skriver hennes amerikanska advokat.”
//
”Försvarets tes är att den påkomna otrohetsaffären ska ha setts som ett moralbrott som vanärat familjen – och att mordet var ett sätt för den 25-åriga kvinnans sambo att återställa familjens heder. ”

https://www.expressen.se/nyheter/kri...ion-ett-offer/

Nu säger ju W väl att hon var rädd för Ako och låtsades vara kär. Har hon medgivit att hon varit otrogen?
Eller hävdar hon våldtäkt?
Senast redigerad av notknapparen 2025-02-01 kl. 18:31.
Citera
2025-02-01, 22:05
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Hur lyckades den misstänkta kvinnan ta sig in i USA med en släktings pass? USA har väl noggrannare gränskontroller, särskilt vid gränserna mot Mexiko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in